לעוף על הטרנדים בלי ליפול לקלישאות: בית רענן בראשון לציון

יצירות מחוטי ברזל, מקבצי תמונות, מדבקות קיר בחדרי הילדים ומנורות כלוב ססגוניות: בית שנראה גנרי מבחוץ מצליח להפתיע בפנים בזכות פרשנות אישית לטרנדים

אביטל ברוידא

|

19.05.16 | 10:20

הסלון פונה לשדות שמצפון לראשון לציון. שילוב של פריטים זולים (שטיח מאיקאה)  ויקרים (כריות משכטר), כאלה שהוזמנו ברשת (הדפס גדול של האמן אנטוניו מורה) וכאלה שהוזמנו מנגר (שידת טלוויזיה שבה קוביות בצהוב שתואם לאחד משולחנות הקפה) - יוצר תמהיל מעניין ונכון (צילום: שירן כרמל)
הסלון פונה לשדות שמצפון לראשון לציון. שילוב של פריטים זולים (שטיח מאיקאה) ויקרים (כריות משכטר), כאלה שהוזמנו ברשת (הדפס גדול של האמן אנטוניו מורה) וכאלה שהוזמנו מנגר (שידת טלוויזיה שבה קוביות בצהוב שתואם לאחד משולחנות הקפה) - יוצר תמהיל מעניין ונכון (צילום: שירן כרמל)
יצירות מחוטי ברזל כבר הפכו לאלמנט נדוש, אך כאן הוזמנו דיוקנאות של בני הבית, שמוסגרו במסגרות בסגנון עתיק בגוונים מוזהבים. גם הספרייה הוזמנה מנגר, ושלוש מהקוביות המודולריות שלה נצבעו בכחול תואם לשולחן קפה אחר. נדנדת הבועה הגיעה עם המשפחה מהבית הקודם (צילום: שירן כרמל)
יצירות מחוטי ברזל כבר הפכו לאלמנט נדוש, אך כאן הוזמנו דיוקנאות של בני הבית, שמוסגרו במסגרות בסגנון עתיק בגוונים מוזהבים. גם הספרייה הוזמנה מנגר, ושלוש מהקוביות המודולריות שלה נצבעו בכחול תואם לשולחן קפה אחר. נדנדת הבועה הגיעה עם המשפחה מהבית הקודם (צילום: שירן כרמל)
מסביב לשולחן האוכל יכולים לשבת 15 סועדים, ומעליו מאירות מנורות שקופות. גרם המדרגות הסטנדרטי, שהגיע עם הבית שנקנה לאחר הבנייה, קיבל אופי בעזרת מקבצי תמונות שנתלו על הקיר לצדו. האפור הכהה של הספרייה מהדהד גם בקיר ארונות המטבח הגבוהים (צילום: שירן כרמל)
מסביב לשולחן האוכל יכולים לשבת 15 סועדים, ומעליו מאירות מנורות שקופות. גרם המדרגות הסטנדרטי, שהגיע עם הבית שנקנה לאחר הבנייה, קיבל אופי בעזרת מקבצי תמונות שנתלו על הקיר לצדו. האפור הכהה של הספרייה מהדהד גם בקיר ארונות המטבח הגבוהים (צילום: שירן כרמל)
שולחן האוכל הישן נסגר לגודלו הקומפקטי ביותר והוצב יחד עם הדום ישן שרופד מחדש למרגלות המדרגות, מעין אזור ביניים בין הסלון למטבח (צילום: שירן כרמל)
שולחן האוכל הישן נסגר לגודלו הקומפקטי ביותר והוצב יחד עם הדום ישן שרופד מחדש למרגלות המדרגות, מעין אזור ביניים בין הסלון למטבח (צילום: שירן כרמל)
מקבצי הפוסטרים ממשיכים ומלווים את הגשר בקומת חדרי השינה. נברשות מחוטי ברזל ושטיח ארוך מוסיפים ססגוניות, אך המרבץ בגלריה שנווספה עוצב ברוגע מונוכרומטי, בעזרת פופים אפורים דמויי חלוקי נחל, שהוזמנו מסין (צילום: שירן כרמל)
מקבצי הפוסטרים ממשיכים ומלווים את הגשר בקומת חדרי השינה. נברשות מחוטי ברזל ושטיח ארוך מוסיפים ססגוניות, אך המרבץ בגלריה שנווספה עוצב ברוגע מונוכרומטי, בעזרת פופים אפורים דמויי חלוקי נחל, שהוזמנו מסין (צילום: שירן כרמל)
חדר ההורים פונה לנוף, ובו משחקי שחור-לבן, כתמי צבע ומשפט מודפס על הקיר, שמשתקף במראה עגולה ממול (צילום: שירן כרמל)
חדר ההורים פונה לנוף, ובו משחקי שחור-לבן, כתמי צבע ומשפט מודפס על הקיר, שמשתקף במראה עגולה ממול (צילום: שירן כרמל)
גם בחדרי הילדים כתמי צבע והדפסי קיר דומיננטיים: בחדרו של אופק זהו לוגו של חברת אופנה, שהודפס על בסיס ציור של חבר מהכיתה. קירות ווילונות אפורים בהירים, אוסף כובעים ומנורה וגלשן צהובים משלימים את התמונה (צילום: שירן כרמל)
גם בחדרי הילדים כתמי צבע והדפסי קיר דומיננטיים: בחדרו של אופק זהו לוגו של חברת אופנה, שהודפס על בסיס ציור של חבר מהכיתה. קירות ווילונות אפורים בהירים, אוסף כובעים ומנורה וגלשן צהובים משלימים את התמונה (צילום: שירן כרמל)
בחדרה של עלמה הודפה ארנבת גדולה מקובץ דיגיטלי שהורד מהרשת, וסביבה כוכבים ורודים מנצנצים. כאן הווילונות והכילה לבנים (צילום: שירן כרמל)
בחדרה של עלמה הודפה ארנבת גדולה מקובץ דיגיטלי שהורד מהרשת, וסביבה כוכבים ורודים מנצנצים. כאן הווילונות והכילה לבנים (צילום: שירן כרמל)

מבחוץ זהו בית ישראלי גנרי, ברחוב שנראה כמו מאות אחרים, בשכונת נחלת יהודה מצפון לראשון לציון. לאורכו דו משפחתיים שנראים כקוביות אפורות או לבנות, מדרכות אקרשטיין, גינון, גדרות ושערים סטנדרטיים. אבל כשנכנסים לביתם של איריס ויובל ברקוביץ, הורים לאופק (9) ועלמה (6), מרגישים קצת כמו בתוך קפסולה מבודדת מהשרב ומהצהוב שבחוץ, שמציעה אופציה שנראית קצת לא מכאן, בסגנון רענן ומעודכן. אולי זה הדיוק במינונים, אולי הפרשנות המדויקת לטרנדים – כאלה שבבתים רבים נעשה בהם שימוש, אבל כאן יושבים היטב יחד ולא נראים כמו קלישאה.

 

את הבית רכשו מוכן מהקבלן, שתי קומות ומרתף בשטח של 260 מ"ר, עם גינה קטנה מאחור, בחזית שפונה צפונה. היום הגינה צופה לשטח חקלאי פתוח, ובני הזוג מקווים שכך יישאר בשנים הקרובות. כשהבית נקנה הוא כלל את רוב מרכיבי הפנים – מדרגות עם מעקה זכוכית, כלים סניטריים בחדרי הרחצה, ריצוף אפור בקומת הקרקע ופרקט בקומת חדרי השינה. מעטפת חסרת נשמה, קופסה לבנה ומודרניסטית, שאליה צריך לצקת תוכן אישי.

 

מבחוץ: רחוב ובית גנריים ישראליים (צילום: איריס ברקוביץ)
    מבחוץ: רחוב ובית גנריים ישראליים(צילום: איריס ברקוביץ)

     

    מאחור: צ'ופר בצורת נוף לשדות ובריכה קטנה (צילום: שירן כרמל)
      מאחור: צ'ופר בצורת נוף לשדות ובריכה קטנה(צילום: שירן כרמל)

       

      איריס ברקוביץ, מעצבת חלונות ראווה במקצועה, החליטה לקחת את הפרויקט על עצמה, במטרה "לחמם את הקנבס הלבן". יחד עם בנזוגה החליטו על שדרוג שכלל הנמכות גבס עבור מזגן ותאורה, סגירת חלק מהחלל הכפול שחיבר בין שתי הקומות ברצפת גלריה, חיפוי קיר הטלוויזיה בסלון בלבנים והזמנת מטבח אצל נגר. דרך האינטרנט הם רכשו מהאמן הספרדי אנטוניו מורה שני הדפסים ענקיים, שהגיעו לארץ מגולגלים ונמתחו כאן על מסגרת. האחד נתלה בסלון והשני על קיר הגלריה בקומה העליונה. יחד עם הרהיטים שהביאו איתם מהבית הקודם (כמו נדנדת הבועה) ותוספות חדשות (שטיח איקאה בשחור לבן וספה אפורה באורך שלושה מטרים וחצי מרחוב הרצל), התוצאה נראתה עדיין חסרת כיוון:

       

      אחרי השלב הראשון של השדרוג: עדיין סלון ריק וחסר נשמה (צילום: איריס ברקוביץ)
        אחרי השלב הראשון של השדרוג: עדיין סלון ריק וחסר נשמה(צילום: איריס ברקוביץ)

         

        תוך כדי התהליך נדלקה ברקוביץ על תחום עיצוב הפנים, החליטה לעשות שינוי מקצועי ונרשמה לקורס הום סטיילינג. פרויקט הגמר שלה היה הלבשת הסלון הפרטי, שהפך, בסופו של דבר, לשדרוג כולל של הבית.

         

        לאחר תהליך ההלבשה (צילום: שירן כרמל)
          לאחר תהליך ההלבשה(צילום: שירן כרמל)

           

          את הספה החליטה להפוך לרקע נייטרלי למשחק עם כריות צבעוניות, שאותן היא "אוהבת להחליף ולשנות פעם פעמיים בשנה". בהמשך הגיעו שולחנות הקפה: מיקס של ארבעה שולחנות עגולים בגדלים משתנים, שמהם קיבלה השראה לתכנון ספרייה המורכבת מקוביות מודולריות. רובן נצבעו באפור כהה מאוד, ושלוש יחידות קיבלו את הכחול שמופיע במשטח אחד השולחנות בסלון. ממול הוזמנה מאותו נגר שידת טלוויזיה, גם היא באפור עם קובייה פנימית אחת צהובה, כמשטח של שולחן אחר.

            

          גוונים שחוזרים בכל הבית (צילום: שירן כרמל)
            גוונים שחוזרים בכל הבית(צילום: שירן כרמל)

             

            הצבעים חוזרים על עצמם בחלל כולו. האפור הוא צבע הבסיס שנבחר לפריטים המרכזיים: לארונות המטבח הגבוהים ולקיר שעוטף אותם, לספה ולשני פריטי הנגרות בסלון. בשאר הרהיטים והפריטים הדקורטיביים קשת הצבעים רחבה יותר, עם כחולים, סגולים, ירוקים וצהובים. בקומת הקרקע הם מגיעים בגוונים רכים ומעודנים, שונים מעט מאלה שבקומה העליונה. בשלב הזה שילבה ברקוביץ עציצים ש"מוסיפים מרקמים וא-סימטריות, כמו דקל אריקה". היא התייחסה אליהם כאל פריט עיצוב לכל דבר, ובהתאם לכך הכניסה אותם למכלים שונים, כמו שקיות נייר חומות וגדולות, שמשמשות תחליף קליל ומרענן לעציץ הטריוויאלי.

             

            עציץ בשקית נייר גדולה (צילום: שירן כרמל)
              עציץ בשקית נייר גדולה(צילום: שירן כרמל)

               

              פינה במטבח (צילום: שירן כרמל)
                פינה במטבח(צילום: שירן כרמל)

                 

                נותר הקיר הלבן שמאחורי הספה. בן זוגה הציע להזמין את דיוקנאות בני המשפחה מחוטי ברזל, ולאחר כמה ניסיונות אושרו ארבעה פורטרטים שיצר האמן אייל בן שושן. ברקוביץ סידרה אותם כקומפוזיציה המרכזית על הקיר, ומסגרה אותם במסגרות בסגנון עתיק, בגוונים של ברונזה וזהב.

                  

                פריטים שעברו מהבית הקודם מצאו מקום חדש. שולחן האוכל המודולרי נסגר למצבו הקומפקטי ביותר, הועמד ליד המדרגות, ויחד עם הדום ישן שרופד מחדש ושתי כריות בצבעוניות תואמת, הגדירו אזור ביניים בין הסלון למטבח.

                 

                שולחן האוכל תוכנן במיוחד לנישה שליד דלת הכניסה (צילום: שירן כרמל)
                  שולחן האוכל תוכנן במיוחד לנישה שליד דלת הכניסה(צילום: שירן כרמל)

                   

                  ברקוביץ תיכננה והזמינה מנגר שולחן אוכל חדש מעץ אלון מלא, באורך שלושה מטרים וחצי, שסביבו יכולים לשבת 15 סועדים. מצדו האחד ספסל אלון תואם ומצדו השני כיסאות דמויי אימס, שהובאו מסין. מעל מאירות מנורות שקופות ואלגנטיות, שברקוביץ ראתה במסעדה ואהבה.

                   

                  "היה לנו חשוב לשלב הומור ושמחה בכל הבית", היא מספרת, ולכן המשיכה לקומה העליונה. כבר בתחילת המדרגות הופכת הצבעוניות למודגשת יותר: ששה ציורים קטנים של האמנית ג'ולי פיליפנקו מוסגרו במסגרות עץ שחורות, דקות ואחידות, ונתלו כמקבץ צבעוני ומקסים על הקיר בתחילת גרם המדרגות. איך הגיעה למרווחים כה מדויקים? "הבאתי איש מקצוע שזו המומחיות שלו – לדייק בגבהים, ליישר קו ולהימנע מחורים מיותרים", היא עונה. מקבץ נוסף נתלה בסוף גרם המדרגות. הפעם אלו ארבעה פוסטרים גרפיים בשחור-לבן, שהוזמנו דרך האינטרנט מאתרים ייעודיים, מירידים וישירות מגרפיקאיות. כרזות נוספות באותו הסגנון מונחות על מדף לבן פשוט שרץ לכל אורך הגשר בקומה העליונה. את שני המקבצים מאירות מנורות קיר לבנות עם זרוע.

                   

                  מרבץ שתוכנן בהתאם להדפס שהוזמן ברשת (צילום: שירן כרמל)
                    מרבץ שתוכנן בהתאם להדפס שהוזמן ברשת(צילום: שירן כרמל)

                     

                    הדגש על התאורה מקבל בקומת המגורים ביטוי צבעוני נועז יותר. מנורות קיר עם זרוע מלוות את הגשר המוביל לחדרים, אך כאן הן נצבעו מחדש בצהוב בוהק וורוד פוקסיה. אליהן מצטרפות נברשות מחוטי ברזל של "סטודיו בים". הקו אחיד, הצבעוניות חוזרת על עצמה אך הצורניות והצירופים שונים: מעל החלל הכפול נבחרה מנורה מחוטי ברזל שחורים שאליה צוות חוט צהוב, מעל הגלריה גוף בצבע פוקסיה עם חוט אפור ובחדר השינה של ההורים גוף צהוב עם חוט שחור. כתמי צבע נוספים ותואמים מגיעים בטקסטיל – שטיח בגוונים של כחול פרוס לאורך הגשר ופוף סרוג בצהוב. בניגוד לכתמי הצבע של גופי תאורה, פינת הגלריה בסוף הגשר, עם רצפת העץ הלבנה, "רופדה" בפופים קטנים ואפורים בצורת חלוקי נחל, שהוזמנו מסין. את הרוגע המונוכרומטי משלים הדפס הקנבס הענק של אנטוניו מורה. על הקיר ממול מוקם מסך טלוויזיה קטן וזו פינת הרביצה האהובה על בני הבית.

                     

                    הכניסה לחדרי הילדים (צילום: שירן כרמל)
                      הכניסה לחדרי הילדים(צילום: שירן כרמל)

                       

                      גם בחדרי השינה האפור הוא הבסיס, הפעם בהיר מאוד, שעליו נוספו כתמי צבע מרעננים והדפסי קיר דומיננטיים: בחדר של אופק צייר חבר מהכיתה גרסה ללוגו של חברת אפנה ידועה, והוא הודפס על מדבקת ויניל ענקית שהודבקה מעל המיטה הלבנה. צבע מוסיפים אוסף הכובעים של אופק וגלשן.

                       

                      החדר של אופק (צילום: שירן כרמל)
                        החדר של אופק(צילום: שירן כרמל)

                         

                        אייל על הקיר וגם על הכרית (צילום: שירן כרמל)
                          אייל על הקיר וגם על הכרית(צילום: שירן כרמל)

                           

                          בחדר של עלמה התחבר האפור הבהיר לוורוד. מדבקת קיר ענקית של ארנבת הודפסה מקובץ גרפי שהורד מהרשת, ואליה צוותו כוכבים וורודים מנצנצים. בחדר ההורים, בקצה השני של המסדרון, המינון עדין ומאופק יותר. הקירות, המיטה והווילונות לבנים, ועל הקיר הודפס משפט, שמשתקף במראה עגולה ממול. שידת צד קטנה וצהובה שמעליה מנורת זרוע, מנורה צהובה מברזל וכריות עם הדפסים בשחור-לבן מקשרים את החדר עם הצבעוניות והקו העיצובי של הקומה כולה.

                           

                          בחדר ההורים הקו ממשיך, אך במינון מאופק יותר (צילום: שירן כרמל)
                            בחדר ההורים הקו ממשיך, אך במינון מאופק יותר(צילום: שירן כרמל)

                             

                            חדר הרחצה של ההורים (צילום: שירן כרמל)
                              חדר הרחצה של ההורים(צילום: שירן כרמל)
                               

                              חדרי הרחצה המקוריים לא שונו, אך חוברו לסגנון ולאווירה הכלליים באמצעים כמו מדבקת קיר עם צילום מעובד של זברה בשירותי האורחים, ואריחים עם טקסט בולט שנוספו בין האריחים הלבנים הפשוטים.

                               

                              מדבקה עם צילום מעובד של זברה בשירותי האורחים (צילום: שירן כרמל)
                                מדבקה עם צילום מעובד של זברה בשירותי האורחים(צילום: שירן כרמל)

                                 

                                סחלבים, עציצים ופריטים דקורטיביים משפרים את חדרי הרחצה הסטנדרטיים (צילום: שירן כרמל)
                                  סחלבים, עציצים ופריטים דקורטיביים משפרים את חדרי הרחצה הסטנדרטיים(צילום: שירן כרמל)

                                   

                                  תקציב ההלבשה הסתכם בכ-100 אלף שקל, שחולקו בתבונה בין פריטים יקרים יותר ובין כאלה שהוזמנו דרך הרשת או מסין, והצירופים שנעשו מצליחים להכניס גם לטרנדים שכבר הפכו נדושים טוויסט אישי וגיוון.

                                   

                                  ברקוביץ והכלב בכניסה לבית (צילום: שירן כרמל)
                                    ברקוביץ והכלב בכניסה לבית(צילום: שירן כרמל)

                                     

                                    • תכנון: אדריכלית ענת פרנקל
                                    • נגרות: רפי ממטבחי ריץ' גאלרי, עופר מג.ע.ש רהיטים
                                    • ספה: ארנה, רחוב הרצל בדרום תל אביב
                                    • כריות: שכטר, אלמנטו
                                    • שולחנות קפה: קסטיאל as is, דיזיין סנטר
                                    • תאורה: קמחי תאורה, GLOW
                                    • מנורות מעל שולחן האוכל: יאיר דורם
                                    • ציורים של Julie Filipenko: גלריה פחות מאלף
                                    • מסגור: פריים ארט, מימון מסגור, פ.ל פרופילים
                                    • תליית תמונות: רומן תולה מראות 

                                     

                                    צבע וטאץ' בוהמייני בדירת גג שבעליה בכיסא גלגלים - לחצו על התמונה לכתבה המלאה:

                                     

                                    עיצוב חם בדירה מונגשת לכיסא גלגלים: לחצו לכתבה המלאה (צילום: גדעון לוין)
                                    עיצוב חם בדירה מונגשת לכיסא גלגלים: לחצו לכתבה המלאה (צילום: גדעון לוין)

                                     


                                     

                                     
                                    הצג:
                                    אזהרה:
                                    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד