עמק יזרעאל מהווה נקודת מוצא נפלאה לטיולים ברכבי 4X4 בין שבילים ופינות חמד מקומיות במעלה נחל קישון המשוקם. הדרך עוברת בין שדות החיטה, השעורה והברוקולי לבין כרמי זיתים, מאגר מעלה הקישון ומאגר כפר ברוך. המים מזרזפים בנחל, אך עיקר קסמו ביובליו הקטנטנים הנחבאים בסבך הקנה המצוי. ימי גשם סוערים ממלאים את נחלי האזור והמים שזורמים בהם מתנקזים לקישון. אם הזרימה עזה היא הופכת לשיטפון של ממש, או אז המחזה מרגש במיוחד.

אורכו של המסלול כ־20 ק"מ העבירים גם לאופניים (אך לא אחרי הגשם, אז השביל בוצי ולא ידידותי למעבר), ובעלי ה־4x4 מוזמנים לסטות מהדרך לקטעים המאתגרים יותר. תחילתו בנחל עדשים, בסמוך ליער בלפוריה וחורשת האיקליפטוסים שבמרכזה שרידי הביצה האחרונה, מאלה שכיסו את העמק בשנות ה־50. בשמורה שבה חי עדר ג'מוסים ואפשר לראות בה את עתיקות תל יפאר שבפסגתו אנדרטה לזכר בני בלפוריה.

הנחל מתפתל עד למאגר מעלה הקישון שגדותיו ירוקים ומאחוריו נשקפים כפר יפיע, הרי נצרת , מגדל העמק, קיבוץ גניגר והרי המנשה. השביל המסומן מתפתל עד למאגר כפר ברוך שעד לפני שמונה שנים היה האגם השני בגודלו בארץ. פעם המקומיים נהגו לדוג בו ולשוט בקיאקים ובאופנועי ים, אך לפני שמונה שנים הוחלט לייבשו בשל המים המליחים שהזיקו לחקלאות. האגם גודר בסוללת עפר, מימיו משמשים להשקיה וסביבו חורשת איקליפטוס ואחו ירוק מכוסה בפריחת הסתיו ובקרוב תחל שם גם פריחת כלניות לבנות וסגולות. בצמוד למאגר תעלת הגלישה של הקישון שנמצאת במצב היכון אם המאגר יעלה על גדותיו. את השקט מפר ציוץ הציפורים וקול פכפוך המים, וזה המקום לעצירת קפה. הלאה בדרך לכיוון כפר יהושע ותחנת רכבת העמק וסופה בשכונת קריית חרושת בטבעון.

  • על הדרך: תל שמאם - תחנת רכבת העמק החיגאז'ית שנבנתה על יד הטורקים בשנת 1905 ששוחזרה והפכה למוזיאון. על המסילה חונים עדיין קרונות העץ הנושנים ומבני האבן שופצו והפכו למרכז מבקרים הפכו המספר את סיפור הרכבת המיתולוגית. 04-9534226

  • איך מגיעים: מכביש 60 עפולה־נצרת, כ־2.5 ק"מ דרומית לצומת עדשים. ג'יפ בכפר, 050-9005548 ,050-9005548. 650 שקל לשעתיים עד 8 בג'יפ

טיול אופניים לירושלים

זהו, היום אנחנו מסיימים את מסע הדיווש לאורך שביל האופניים "מים לי־ם". לאחר שדגמנו את שלושת הקטעים שהתחילו בירקון, הגיע סוף המסע במקטע הרביעי והאחרון, בואנו ירושלימה. מבין כל הקטעים, שהיו יפים ומעניינים, האחרון הוא היפה מבין כולם והוא עובר לאורך נחל שורק , נחל רפאים, בתוך יער עמינדב, מטפס במשעולים של הרי ירושלים ומסתיים 30 ק"מ אחרי בגן החיות התנ"כי.

חלקו הגדול של המסלול תלול אך נסבל ועביר גם למי שרוכבים ברמה בינונית, כמונו למשל. תחילת המסלול בצומת שמשון, בדיוק בנקודה שבה סיימנו שבוע לפני את המקטע השלישי. חוצים את צומת ברמזור וממשיכים לדרך עפר רחבה מיד אחרי הצומת, שם פונים ימינה ולאחר רכיבה קצרה נכנסים לשביל המסומן באדום העובר בשמורת שורק. רוכבים לאורך הנחל המתפתל בין המדרונות התלולים ויורדים מטה לתחנת בר גיורא שלפני יותר מ־100 שנה דהרה שם רכבת שפעלה על קיטור.

הלאה, בדרך עד למפגש עם נחל רפאים והמשך הרכיבה במעלה הנחל, בשביל האדום המטפס בתוך החורש עד לגשר קובי. לפני הגשר פונים שמאלה וממשיכים בשביל הירוק שעובר בצמוד לקטע משביל ישראל. זהו, כאן פרשנו, כי יודעי המסלול דיווחו שמכאן והלך מתחילה עלייה חדה במעלה הר עמינדב, קשה מדי עבורנו. קבענו להיפגש שוב בעין לבן.

הם המשיכו לטפס על ההר ובגובה 660 מטר החלו לגלוש מטה עד לחיבור עם השביל המסומן בשחור. השביל המשיך עד לעיקול החד, שם פנו שמאלה והמשיכו לרכוב בעלייה עד להתחברות עם הדרך הסלולה שהמשיכה עד למפגש עם הדרך הכחולה שהמשיכה עד לבריכות של עין לבן, הנקודה שבה הצטלבנו שוב. זה המקום לאתנחתה אחרונה ולטבילה והתרעננות בימים חמים ולטבילת רגליים בימים קרירים יותר. לאחר המנוחה וחידוש כוחות דיוושנו עוד 2 ק"מ עד לקו הסיום בגן התנ"כי.

על הדרך: גן החיות התנ"כי, קסם של גן חיות ובו גם גן יפהפה בתוך חממה עם צמחייה טרופית וציפורים אופייניות. אם עייפתם מהדיווש, אנחנו ממליצים לשכור רכב גולף ולנוע בין שבילי הגן שמטפסים בהר.

  • למה: התחלנו ולכן נסיים.
  • כמה: ללא תשלום.
  • מתי: כל השנה.
  • איך מגיעים: מצומת שמשון בהצטלבות הכבישים 38 ו־44. קק"ל.

  • קליק אחד ויש לכם מנוי לפנאי פלוס