מאת: אראלה טהרלב בן-שחר

1. במובן הפסיכולוגי נוֹחוּת משמעה היעדר חרדה, דאגה או לחץ, התחושה ששום דבר לא מפריע לנו, ובמובן הפיזי - כשלא חם, קר, כואב או מגרד לנו.

2. ההגדרה לנוחות משתנה מתקופה לתקופה, ומה שנחשב "נוח" בזמן מסוים כבר אינו ראוי לתואר בזמן אחר. כך למשל, מחקר שעקב אחר האמריקאים במשך 20 שנה הראה שבעוד שבשנות ה־70 רק 25% סברו שמזגן בבית הוא מוצר חיוני, באמצע שנות ה־90 כבר 50% מהם חשו כך.

3. בכל שנה השוק מציע מוצר חדש שמבטיח להפוך את חיינו לנוחים יותר באופן שלא ידענו שהוא אפשרי. המוצרים שמזוהים הכי הרבה עם נוחות הם שמיכות וסדינים חשמליים, מיטות מתכווננות, מעילים עמידים במים, מושבי מכוניות מחוממים, נעלי נוחות ושלל מזרנים.

4. גם ילדים מתמכרים לנוחות. לפי מחקר שנערך לקראת סוף שנות ה־90 בארצות הברית, ילדים מתקשים יותר לצאת למחנות של תנועות נוער, גם מכיוון שסף הגועל שלהם מהטבע עלה וגם כי היעדר "אביזרי נוחות" כמו מים חמים ומזגן מייסרים אותם.

5. יש יחס הפוך בין ההתמכרות לנוחות ובין העמידות הפסיכולוגית שלנו. ככל שאנו מתרגלים לחיים נוחים יותר, היכולת שלנו להתמודד עם אי נוחות פוחתת וכך גם הסבלנות והיכולת שלנו לשליטה עצמית ולעמידה בתסכולים. יש הגורסים שגם העלייה באגרסיה בעולם המערבי וגם העלייה בחרדה קשורות לעלייה בצורך בנוחות.

6. הבעלות על מוצרים שמספקים נוחות מגדירה גם את המעמד החברתי.

7. השאיפה לנוחות באה על חשבון המשאבים של הכדור שאנחנו חיים עליו. ככל שאנו מעוניינים לשהות באקלים נוח, להגיע מהר ממקום למקום ולהשתמש במכשירי חשמל שונים, אנו מעלים את צריכת האנרגיה.
8. מחקר שערך הפסיכולוג ד"ר רוברט ביסוואס דינר על חיפושים בגוגל, הראה שהאמריקאים עורכים חיפוש באמצעות המילה Discomfort (אי נוחות) כשהם מוטרדים מכאבים ומתחושות גופניות מציקות. המילה Comfort (נוחות), לעומת זאת, נזכרת בחיפושים אחר מוצרים שיספקו תחושות נינוחות כמו מטוסים פרטיים, פיג'מות משי, מזרני נוחות.

9. המושג Comfort Zone (אזור הנוחות) נולד כדי לתאר את הקשר ההפוך בין נוחות להישגים. התפיסה שכדי להגיע להישגים גדולים יותר אנו צריכים לזוז מאזור הנוחות שלנו הוצגה על ידי הפסיכולוגית ג'ודית בארדוויק בספרה Danger in the Comfort Zone (סכנה באזור הנוחות) מ־1995.

10. למילה Comfort יש משמעות נוספת באנגלית - "נחמה". ייתכן שהביטוי Comfort Food (מזון מנחם) שמזכיר את בית אמא או סבתא, מבטא הן את הרצון להישאר באזור המוכר (אזור הנוחות) והן את הנחמה שמציעות המנות עתירות השומנים והפחמימות מהילדות.