פרווה היא רצח, אבל בתי אופנה המשתמשים באופן תדיר בפרווה אמיתית יעשו הכול כדי להפוך את החומר השנוי במחלוקת מנבלה של חיה לפריט יוקרה. הם יצבעו אותה, ימתגו אותה כמוצר נחשק ויוקרתי, ובמקרים אחרים, כמו בפרסומת הוויראלית החדשה של בית האופנה האיטלקי פנדי, אף יעניקו לה אופי חמוד ומתוק, ילדותי ממש. בסרטון הווידאו של פנדי לקו התיקים החדש Bag Bugs, נראים תיקי הפרווה החדשים של המותג כמו מפלצות קטנות וחמודות, מהז'אנר שמזכיר צעצועי ילדים או מחזיקי מפתחות שנמכרו באייטיז בחנויות פופ ומתנות. כדאי לזכור שמאחורי החיוך שמעלה הסרטון, מסתתרת תעשייה אכזרית, המשמידה מדי שנה אלפי חיות חפות מפשע, למטרת ייצור מוצרי יוקרה. אבל בעוד מותגי אופנה רבים כמו פנדי, שאנל, גוצ'י, דיור, ורסאצ'ה, ברברי ופראדה עושים שימוש בפרווה, בשנה האחרונה אנו עדים למגמה חדשה שהולכת וצוברת תאוצה - בתי אופנה ומעצבים שהחליטו להפסיק את השימוש בפרווה אמיתית, ועברו לתחליף סינתטי.

עוד בערוץ האופנה

שבועות האופנה שהתקיימו בפברואר האחרון הציגו את קולקציות סתיו-חורף 2013-14 ואת מגמות האופנה של העונה: המשבצות, העור וכמובן, הדפסי החיות שמציפים את רשתות האופנה. אולם עד כה, נטולת יחסי ציבור אגרסיביים, זכתה הפרווה המלאכותית ליחס צונן ממגזיני האופנה. הסיבה? כסף, כמובן. המפרסמים הגדולים של המגזינים - שאנל, גוצ'י, פראדה ודומיהם – עושים עבודת לובינג אגרסיבית, שמעודדת ייצור ורכישה של פרווה אמיתית, עם תמיכה גבית של עורכת הווג האמריקאי, אנה ווינטור, מהנשים החזקות והמשפיעות בתעשיית האופנה.

אנה ווינטור. תומכת בתעשיית הפרוות (צילום: gettyimages)
אנה ווינטור. תומכת בתעשיית הפרוות (צילום: gettyimages)

אלא שבמקביל לקמפיינים של בתי האופנה המפלצתיים שלעיל, ישנם היום לא מעט בתי אופנה חשובים שעברו לעשות שימוש בפרווה סינתטית. בית האופנה האיטלקי Dsquared2 אף הצליח להגיע לרמה כל כך גבוהה של פרווה מלאכותית, שאפילו פעילים נגד השימוש בפרווה לא מצליחים להבחין בין המקור לחיקוי. בשיחה עם הלוס אנג'לס טיימס, סיפר השבוע פייר גרזיבווסקי, מנהל האכיפה והמחקר של ארגון האנטי-פרווה באגודת צער בעלי חיים בארצות הברית, כי בשנה האחרונה הוא מתקשה להבדיל בין פרווה אמיתית לפרווה סינתטית, וזאת בשל פיתוחי הטקסטיל החדשים, המאפשרים ייצור פרווה סינתטית ברמה זהה למקור.

את התוצרים האלו ניתן היה לראות אצל בתי אופנה בולטים כמו טומי הילפיגר, אנה סואי, דריס ואן נוטן, מוסקינו צ'יפ אנד שיק, ויויאן ווסטווד והמעצבת הרוסייה ויקה גזינסקיה. כולם משתמשים בפרווה סינתטית, או בחומרים כמו צמר בפיתוח המדמה פרווה, והסלבס בעקבותיהם: קייט מוס, שרליז תרון ואחרות, שמעדיפות פרווה סינתטית על פני חיות מתות.

קייט מוס. מעדיפה סינתטי (צילום: gettyimages)
קייט מוס. מעדיפה סינתטי (צילום: gettyimages)

אחת ההפתעות הגדולות של העונה מגיעה מהמעצבים טומי הילפיגר, דריס ואן נוטן וויקה גזינסקיה, שיצרו העונה מעילים מצמר אלפקה ומוהר של חברת Steiff Teddies הגרמנית, המייצרת משנת 1902 דובי צעצוע פרוותיים לילדים, שמגעם זהה לפרווה אמיתית. "רצינו לפתח את המגמה של פרווה סינתטית, ולעשות אותה יותר צעירה ועליזה", סיפר לאחרונה מעצב האופנה טומי הילפיגר, בראיון לפייננשל טיימס. "Steiff היא חברה עם מורשת ארוכת שנים, שמציעה לנו, המעצבים, מרקם חדש ובאיכות מעולה". דברים דומים אומרת גזינסקיה, שהיא מעין סטלה מקרטני של הרוסים ואחת המעצבות הפופולריות ברוסיה. "אני אקטיביסטית שרוצה להעניק ללקוחות שלי תחליף לעורות ולפרווה של חיות. והחומר של Steiff הוא החלופה האידיאלית ביותר".

מפתיע לגלות שההתעוררות הסינתטית ממש לא משמחת את האקטיביסטים נגד פרוות. לדברי ג'יין הלוי, יו"ר הקואליציה הבינלאומית נגד סחר הפרוות, אנשים שלובשים פרווה סינתטית מאפשרים את המשך קיומה של תעשיית הפרוות הרגילה. לטעמה, דווקא חוסר היכולת להבדיל בין פרווה סינתטית לפרווה אמיתית יכול לעורר בציבור את הלגיטימציה ללבוש פרווה.

ויקה גזינסקיה. "אני אקטיביסטית שרוצה להעניק ללקוחות שלי תחליף לעורות ולפרווה של חיות" (צילום: gettyimages)
ויקה גזינסקיה. "אני אקטיביסטית שרוצה להעניק ללקוחות שלי תחליף לעורות ולפרווה של חיות" (צילום: gettyimages)

ואיך מתקבל הטרנד הסינתטי בכיכר המדינה, מעוז הפרוות המרכזי בישראל? לדברי הלגה גוטסדינר קוק, בעלת בוטיק "הלגה עיצובים" שבכיכר המדינה, המגמה הסינתטית נוכחת גם אצל מותגים נוספים כמו מיו מיו ופראדה שנמכרים בחנות שלה. "הם לא קוראים לזה סינתטי, אלא Eco-Fur, פרווה אקולוגית", מציינת גוטסדינר- קוק.

אבל מי שמחפש אג'נדה חברתית או דאגה לשלום החיות, לא ימצא אותה בכיכר המדינה, גם לא אצל השכנה ניקול ראידמן, חובבת פרוות מושבעת ובעלת הבוטיק מאדאם דה פומפדור בכיכר. "זה עניין של אופנה. הלקוחות שקונות אצלי פרווה סינתטית קונות את הפריט כי הוא אופנתי ומעוצב לטעמן, ולא בגלל שיש להן מודעות לזכויות של בעלי חיים. כמובן שפרווה סינתטית גם זולה יותר מפרווה אמיתית, והמחיר בהחלט משחק כאן תפקיד".

בכמה אחוזים באמת הפרווה הסינתטית זולה יותר מהאמיתית?

גוטסדינר-קוק: "מעיל של מיו מיו מפרווה סינתטית יעלה בערך 5,000 שקל, ויש לי גם זולים יותר, בעוד פרווה אמיתית, יכולה להגיע גם ל-15 ואפילו 50 אלף שקל. יש אצלי את כל הסוגים והמחירים".