חדשות טובות לבחורות שלא מבינות למה הן חייבות לבחור בין שמלה חדשה למגש קאפקייקס: מהיום, להיות פאשניסטה למהדרין ובמקביל, לרצות לפתוח שולחן בסעיד 2000 זו כבר לא פאדיחה, להפך - זה הרעיון הכי עכשווי שאת יכולה לגלגל על שפתייך מכוסות הפירורים. בחודשים האחרונים הפך החיבור בין אוכל לאופנה ללגיטימי - מגמה עולמית, אם תרצו, שלא פוסחת גם על ישראל (תשאלו את הפאוור קאפלס שגב משה וסנדרה רינגלר או עומר מילר ושרון קידר).

המיזוג בין שני עולמות הקצה מתבשל על אש קטנה כבר מזה כמה שנים, כשהקאפקייקס והמקרונים הפכו לאביזר אופנה לכל דבר, אבל כעת המגמה הגיעה לנקודת רתיחה. אם עד לפני מספר חודשים הפאשניסטות הלוהטות היו מתרחקות מהבופה באירועים כמו מאש, היום הן אלו שמכינות את הכיבוד, ובנוסף, מצטלמות לאינסטגרם כשהן בולסות אותו בהנאה.

עוד בערוץ האופנה

הכינוי Foodie הוא למעשה המקבילה של עולם האוכל לכינוי פאשניסטה בעולם האופנה, אולם לאחרונה נדמה שהמקבילות נפגשות, כך שאת ממש לא חייבת לבחור בין השתיים. הגיע הזמן להכיר מקרוב את ה-Foodista, הנערה הכי נכונה של הרגע, שלא שוכחת ללבוש שמלה של MSGM לדינר שלה במסעדת Spago בלוס אנג'לס.

"עליית קרנו של האוכל כחלק מהתרבות הפופולארית, כפי שאנחנו רואים אותו בתוכניות בישול וריאליטי בטלוויזיה, היא בהחלט אחד מהאספקטים שתרמו להתעצמותו של הטרנד", טוען השף הידוע ישראל אהרוני, שמאז ומתמיד התמחה בשילוב מושכל ושיקי בין אוכל לאופנה. "האוכל הפך ממשהו פונקציונלי למשהו שרואים במגזינים לעיצוב ואופנה, משהו שהוא פנאי ובילוי - דבר שהוא מעניין לא רק במובן הקולינרי גרידא, אלא גם במובן התרבותי הכולל". אהרוני מציין ששינוי מעמדו של השף, שהפך בשנים האחרונות מסתם טבח ללא פחות מסופרסטאר, תרם למעבר שעשה האוכל מאלמנט שנועד להשביע רעב, לאלמנט שמשביע את רעבוננו בכל הרבדים, כולל אלה התרבותיים והמעוצבים.

אבל האם משמעות המגמה הנוכחית היא שמותר סוף לסוף להתיר את הרסן ולהתחיל לבלוס ללא הכרה? כנראה שלא. הכול טוב, יפה וטעים, אבל טרנד האוכל פוגש אופנה בהחלט לא מסמל את תחילתה של גישה שפויה יותר בתעשיית האופנה, כזו שמחבקת נשים שאוכלות ואשכרה משמינות מזה. כרגע המגמה היא אסתטית בלבד, כלומר, מותר לך לכרסם קאפקייק כל עוד את לא משמינה ממנו. "בפועל, אין באמת קשר בין אוכל לאופנה עדיין", מוסיף אהרוני, "ההקשר הוא סגנוני בלבד, טרנדי. ממש כמו הקשר המומצא בין אופנה למוזיקה או לארכיטקטורה. אלו חיבורים שעושים למטרות לייף סטייל אסתטיות".

אז גם אם עולם האופנה עוד רחוק מלעודד חגיגות עתירות קלוריות, קבלו מבט מקרוב על כל הרבדים של התופעה שעושה לנו נעים בבטן.

גם יפות וגם אופות

אם עד לפני כמה חודשים הפאשניסטות הנכונות הקפידו לתקלט באירועים הכי נחשקים, הרי שהפאשניסטות החדשות (Foodistas) מקפידות לרכוש את הציוד שלהן בחנויות האפייה הנכונות ולהתעדכן בעמוד האינסטגרם של מרתה סטיוארט. אחת מהנערות הלוהטות ביותר כרגע, שמקפידה להוכיח שהיא חובבת מזון, היא קארה דלווין, שלאורך כל שבוע האופנה האחרון הקפידה להצטלם כשהיא בולסת שלל מנות של מקדונלד'ס מאחורי הקלעים של התצוגה. גם הבלוגר המצליח בריאן בוי מקפיד תמיד לצלם לאינסטגרם את מה שהוא עומד להכניס לפה. שניהם, אם התעניינתם, נותרו כחושים כתמיד.

לאכול בשתיים זה כיף כפליים. קארה דלווין מפרגנת למקדונלד'ס (מתוך אינסטגרם)
לאכול בשתיים זה כיף כפליים. קארה דלווין מפרגנת למקדונלד'ס (מתוך אינסטגרם)

אבל נערת האוכל-אופנה הרותחת ביותר של הרגע היא אמירה קסאם, מקסיקנית שמתגוררת בניו יורק, אשר החלה את דרכה כסטייליסטית ולאחר שהשיקה את מותג האפייה שלה Flour shop, הפכה לבחורה הנחשקת ביותר בתעשיית האופנה הניו יורקית. "אף פעם לא האמנתי שהעוגות שלי יהיו כל כך רלוונטיות עבור עולם האופנה", סיפרה קסאם לאתר Refinery 29, "בסך הכול החלפתי את העיסוק בבדים בעיסוק באוכל, והנה, אני עדיין זוכה ללכת לכל המסיבות הכי מגניבות!".

"החלפתי את העיסוק בבדים בעיסוק באוכל". אמירה קסאם (מתוך www.thenewpotato.com)
"החלפתי את העיסוק בבדים בעיסוק באוכל". אמירה קסאם (מתוך www.thenewpotato.com)

קאסם מתמחה ביצירת קריקטורות בעוגות, שהפכו לשם דבר בקרב חובבי השיק: המבורגרים עצומים ומצופי קצפת, עוגות בצורת גביעי גלידה ענקיים ודונאטס מעוטרות בסוכריות. "אחד מהחברים שלי קורא לי אמנית שהמדיום שלה הוא עוגות", הוסיפה קאסם בראיון, "ואני לגמרי מסכימה: אני מפסלת בעוגות ומציירת עם זיגוג".

ויש גם פודיסטה ישראלית, טוב נו, ישראלית לשעבר שנולדה בקיבוץ וחיה בניו יורק - מעיין זילברמן, שמהווה חצי מצמד מעצבות מותג ההלבשה הטרנדי the lake and stars ומכהנת גם כאופה יצירתית במיוחד. כמו אצל קאסם, גם דברי המאפה של זילברמן מתאפיינים באסתטיקה מהז'אנר האמנותי לא פחות משהם מתהדרים בטעם אנין. כלומר, האוכל, ממש כמו הסגנון האישי, הפך לעוד צורת ביטוי אמנותית של הפאשניסטות.

גם הבריטית נעמי שימדה, מדוגמניות הפלאס סייז הלוהטות ביותר כרגע, שממש לאחרונה הצטלמה ללוקבוק חורף 2014 של ליין האופנה העסיסי לבית Asos, לא טומנת ידה בצלחת בכל הנוגע למגמת הפודיסטה. בבלוג האוכל שלה Na Yummy, שהפך אותה לסנסציה, היא כותבת: "אני נעמי שימדה, פעם הייתי דוגמנית 'רגילה', אבל אוכל הוא החיים שלי, לכן הפכתי לדוגמנית פלאס סייז. עכשיו אני יכולה לאכול כמו בן אדם נורמלי". השוס? Bitchin In The Kitchen, תוכנית האוכל שלה באינטרנט, שגם שודרה בטלוויזיה בבריטניה, ומתמקדת ב-Soul food, אוכל מנחם או, במלים אחרות - משמין רצח. שימדה, שנראית כמו שילוב מטונף וקטלני בין דנה פרימן ללילי אלן (היא חצי יפנית וחצי הולנדית), היא משב רוח מרענן בנוף דוגמניות הפלאס סייז הווניליות והמחויכות, וחיבתה הגלויה לאוכל רק מוסיפה לה נקודות בתחרות על תואר דוגמנית הפלאס סייז הלוהטת הראשונה.

נעמי שימדה. "פעם הייתי דוגמנית 'רגילה', אבל אוכל הוא החיים שלי"
נעמי שימדה. "פעם הייתי דוגמנית 'רגילה', אבל אוכל הוא החיים שלי"

חגיגה תקשורתית

המפגש בין אוכל לאופנה השתלט זה מכבר גם על בלוגספירת האופנה, כשבלוגים היברידיים המשלבים בין שני התחומים צצים לאחרונה כפטריות אחרי הגשם. למשל, The Spicy Stiletto של סרינה גו, שמשלב בין שיק למתכונים, או הבלוג Honestly Yum (אחיו הצעיר של בלוג האופנה וה-DIY הנחשב Honestly WTF), שמצהיר כי המהות שלו היא "להוות יעד חדש המוקדש לגילוי ויזואלי של טעמים" ומציג מתכונים ותמונות מפתות. גם הבלוג Milk and Mode, שנוסד בידי העורכת קרול האן, מתיישב היטב בקטגוריה החדשה, כאתר המשלב מיקס של סטייל אישי ומתכונים לארוחות בריאות שונות, אבל מבין כל אלה, הטאג' מאהל של בלוגי האופנה-אוכל הוא ללא ספק The New Potato, בלוג שייסדו האחיות דניאל ולורה קוסן ובו הן מראיינות אושיות אופנתיות בענייני אוכל, ביניהן ליאנדרה מאדין מבלוג האופנה הפופולארי The man repeller, מגישת חדשות הבידור של ערוץ E ג'וליאנה רנסיק, הדוגמניות הילארי רודה וקרלי קלוס, השחקנית ג'סיקה אלבה, פרז הילטון והמעצבות ננט לפור, רבקה מינקוף ודיאן פון פירסטנברג.

מלקקת אצבעות. קרלי קלוס על השער של מגזין Cherry bombe
מלקקת אצבעות. קרלי קלוס על השער של מגזין Cherry bombe

גם גזרת המגזינים המודפסים לא חפה מהשילוב העכשווי בין אוכל ואופנה. לאחרונה הושק המגזין Cherry bombe שעושה בדיוק את זה. מאחורי המגזין שעל שערו העדכני מככבת הדוגמנית קרלי קלוס, עומדת קלאודיה וו, שעבדה בעבר במגזינים כמו הרפר'ס בזאר, הניו יורק טיימס ו-V, והחליטה שמה שהכי חסר כרגע הוא מגזין שמשלב את העיסוק הטרנדי באוכל עם האסתטיקה של מגזיני האופנה. "המגזין ממלא נישה שלגמרי זעקה להתמלא", הצהירה וו בראיון, "מבחינתי, מגזיני אוכל הם מגזיני האופנה החדשים!".

הוליווד מתחילה לנשנש

קשה להתעלם מהעובדה שהעיסוק באוכל הפך לבון טון גם בקרב הכוכבות הגדולות של הוליווד. "אני אוהבת לבשל", סיפרה ג'סיקה אלבה בראיון לאתר The new potato, "יום מושלם מבחינתי כולל טאקו, ביצים ותירס לארוחת בוקר, סלט לארוחת הצהריים ובערב בדרך כלל סושי. או לזניה". אם בעבר בכל ראיון במגזין אופנה נשאלו השחקניות על ההשראות האופנתיות שלהן ועל סגנון הלבוש המועדף עליהן, היום זו כמעט נורמה להפוך את העיסוק באוכל לשאלה לגיטימית. כותרות כמו "שיחה עם ג'ניפר לופז על האוכל האהוב עליה", הפכו לנורמה, וממש לאחרונה פרסם אתר המגזין Elle כתבה שהכותרת שלה ממחישה את המגמה באופן מובהק: Foodie Talk With Liv Tyler and Maggie Gyllenhaal. במהלך הכתבה השתפכה ג'ילנהול על כישורי הבישול של אחיה ג'ק ("הוא פשוט קיבל מתנה!") והתוודתה שהיא עדיין רחוקה מלהיות Foodie מדופלמת.

מובן שהמגמה הפכה לסוג של מיינסטרים, לא מעט הודות לכוכבות כמו אלבה, שהוציאה ספר בו היא דנה בהתנהלות ביתית שיקית, כולל פרק לגבי אוכל, וכמובן גווינת' פאלטרו, שהפכה למרתה סטיוארט מודרנית עם אתר וספרים שעוסקים באוכל.