>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק

בחייהם ובמותם זכו דיקטטורים רבים להיקרא אייקון אופנה. המקרים האחרונים שמורים לנשיא לוב לשעבר מועמר קדאפי ולשליט צפון קוריאה קים ג'ונג איל, שהלכו לעולמם מוקדם יותר השנה. השניים הם חלק מרשימת מנהיגים שהיו מזוהים עם עריצות מגלומנית, וגם עם סגנון לבוש מובהק שמיתג אותם כגברים שמבינים דבר או שניים באופנה - קדאפי עם אוסף הגלביות המפואר והצבעוני שלו, ג'ונג איל עם חליפותיו הצבאיות, משקפי הרייבאן והחיבה העזה למותגי יוקרה. עכשיו מצטרף לחבורה המצומצמת הזו גם הצורר אדולף היטלר, אז הפיהרר של גרמניה הנאצית, היום אייקון אופנה לגיטימי.

בשנים האחרונות נדמה כי דמותו של היטלר מתעוררת לחיים והופכת אט אט ללגיטימית יותר, בין אם בסרטי קולנוע שנתנו פתח להתבוננות אנושית יותר ברוצח ההמונים, כמו "הנפילה", שהיה מועמד לאוסקר, או הסרט התיעודי המדובר "האם היטלר היה הומו?", ששודר בערוץ yes דוקו. משם הדרך אל התרבות הפופולרית ואל תעשיית האופנה היתה קצרה.

חשוב לציין כי העדנה המחודשת לה זוכה היטלר מגיעה מכיוון פארודי ומלגלג – כזה שלועג לאימג' שלו ועושה בו שימוש לקידום מוצרים וקווי אופנה. הקאמבק הנוכחי של העריץ הנאצי אינו מלווה באג'נדה ניאו נאצית או גזענית. מדובר בהומור שאולי לא מצחיק את רובנו, אבל כנראה שיש מי שחושבים שהוא מוכר.

הסופרת שהרה בלאו, מייסדת יום השואה האלטרנטיבי, טוענת שהדימוי של היטלר נותר בהיסטוריה כבלתי נגוע, ולכן היא משערת שמותגי אופנה רבים מאמצים את הדימוי שלו ושל הניאו נאצים. "היטלר כמותג לא נפגע", היא אומרת. "לא תמצא תמונה שלו מת מהבונקר, כמו סדאם חוסיין או קדאפי. הוא נותר בראשנו כדמות נצחית עם השפם והבלורית. בשיחות רבות עם צעירים גיליתי שמבחינת הזיכרון של האימג' - הנאצים ניצחו. תשאל ילד איך נראה נאצי, והתשובה תהיה ישר: שיער בלונדיני, מדים, מגפיים גבוהים". לדבריה, לחיבוק הנוכחי שזוכה היטלר מתעשיית האופנה יש סיבות רבות, אך היא מזכירה כי תעשיית האופנה נוהגת במקרים רבים לנפץ טאבואים. "היטלר", לדברי בלאו, "הוא הטאבו של הטאבו. הסמל של הרוע המוחלט".

אדולף היטלר. קשה להאמין שמישהו מסוגל לראות בו מודל לחיקוי (צילום: gettyimages)
אדולף היטלר. קשה להאמין שמישהו מסוגל לראות בו מודל לחיקוי (צילום: gettyimages)

אחד המקרים המדוברים התרחש לפני פחות משנתיים בעיר פלרמו שבסיציליה. חברת האופנה האיטלקית New Form יצאה במודעות קמפיין תחת הסלוגן Change Style - Don't Follow Your Leader, בהן מופיעה תמונתו של היטלר שעברה עיבוד מחשב - פניו מאופרות והוא לבוש חליפת מדים ורודה, כשעל זרועו סרט ירוק עם ציור של לב, במקום צלב הקרס המזוהה איתו. הסערה הציבורית לא איחרה להגיע, ודוברים רבים בדרום איטליה יצאו כנגד הקמפיין. פבריציו פרנדלי מעיריית פלרמו אמר לטלגרף הבריטי כי "הצבת פניו של היטלר על פוסטר אינה יכולה לעבור בשתיקה כמודעה רגילה". משרד הפרסום טען להגנתו כי התגובה לקמפיין מוגזמת מדי, וכי הקמפיין נוצר כדי להסביר לקהל צעיר מדוע לא להפוך לקורבן אופנה וללכת כמו המון עיוור אחר טרנדים. "שמנו את היטלר ללעג", אמר בתגובה דניאל מנו, מסוכנות הפרסום של המותג. מספר שבועות לאחר מכן הוחלפה דמותו של היטלר בתמונתו של המנהיג הסיני מאו צה טונג.

האדישות היחסית לאיקוניזציה של היטלר ושל הסמלים הנאצים אינה דבר חדש בעולם. כבר לפני עשור חזיתי בביקור ביפן בצעירים רבים המתכנסים מדי יום ראשון בפארק יויוגי במרכז העיר, כשהם מחופשים במדים של נאצים, כולל צלבי הקרס על הזרוע השמאלית. בשיחה עם אחת מהם, צעירה בת 18, התברר כי הקשר בין הנאצים למדים שלבשה היה קלוש. עבורה, מדובר בסוג של הצהרה אופנתית שאין דבר בינה לבין השואה או מלחמת העולם השנייה.

לאחרונה התרחש בתאילנד מקרה דומה, לאחר שנמכרו בבנגקוק חולצות טי עם הדפס של דמויות מצוירות שנראו כתעתיקים של היטלר, שיצר האמן אקצ'אי אוספניץ' בן ה-32. בראיון ל-Ynet טען אוספניץ' כי הוא אולץ להסיר את החולצות מהמדפים ואף קיבל הוראה להפסיק לייצר אותן לאחר ביקור של שגריר ישראל בחנות. "זו אמנות. זה לא עניין רציני, אתם לא צריכים לאיים עליי. היום העולם כל כך מתקדם, הוא לא כפי שהיה פעם", אמר.

צריך לזכור שבמדינות אסיה ה"נאצי שיק" אפילו לא יודע שהוא כזה. צלב הקרס הוא במקור סמל דתי בודהיסטי שמגלם את ארבעת היסודות - אוויר, מים, אש ואדמה - שמשמעותם שלום והרמוניה. זאת גם הסיבה לכך שמדי פעם צצות ברשת קריאות להחרים רשת אופנה כזו או אחרת בשל הופעתו של צלב קרס על דגם מסוים, שעה שכל פשעם היה בכך שרכשו תיקים שיוצרו בהודו וזכו לחותמת של אותו סמל בודהיסטי. יתרה מכך, רבים מתושבי אסיה לא היו ערים לקשר שבין היפנים לגרמנים במלחמת העולם השנייה.

אבל גם אם נניח את צלב הקרס בצד, דמותו של היטלר ממשיכה למגנט אליה מפרסמים רבים. לפני פחות מחודש סער העולם כאשר בטורקיה השתמשו בצורר הנאצי לפרסום השמפו לגברים "ביומן". בפרסומת מופיע היטלר כשהוא מנופף בידיו בלהט וצועק בקול רם בטורקית: "אם אתם לא לובשים בגדי נשים, אין סיבה שתשתמשו בשמפו לנשים. הנה הוא - שמפו אמיתי לגברים. 'ביומן'". ברקע נשמעים קולות של קהל עצום המריע לדיקטטור הגדול. במקרה זה, הקשר בין השמפו להיטלר קלוש, וניתן היה לבחור כמעט בכל מנהיג חזק ופופולרי לקידום הסלוגן של החברה.

מי שכן מצליח להפוך את היטלר לסאטירה במיטבה הם שני יוצרי הקומיקס "היפסטר היטלר", המביאים את עלילותיו הפארודיות של היטלר כהיפסטר בן זמננו. מהר מאוד החלו לקום ברשת גרסאות אופנתיות לקומיקס, ולפני כשנתיים וחצי נולד הטמבלר Adolf Hipster האוצר בתוכו קמפיינים, תצלומי ידוענים כטילדה סווינטון, או סתם היפסטרים שמזכירים במידה כזו או אחרת את היטלר. אז אולי לא תמצאו שם את מדי הצבא הנאצים, וגם לא את השפם הצר מתחת לחוטם, אבל התספורת עם הגילוח משני צדי הראש מככבת כמעט בכל תמונה. לפני פחות משנה סימן הניו יורק טיימס את תספורת הנוער ההיטלראי - שהיתה זהה לזו בה התהלך היטלר בעצמו - כאחת ממגמות האופנה הבולטות של השנה האחרונה. כל אלה מוכיחים כי 67 שנים לאחר שהתאבד, דמותו, סגנונו וגינוניו של היטלר חוזרים להשפיע על צעירים ברחבי העולם.