>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק

גם למעצבי אופנה יש תאונות עבודה או רגעים קודרים בהם הסטייל הנוטף מהם קופא לרגע. קחו לדוגמה את ג'ורג'יו ארמאני: בספטמבר אשתקד הוא הופיע לאירוע אופנה נוצץ שהתקיים בחנותו ברחוב בונד בלונדון, כשהוא לבוש בחליפה שחורה ונעליים לבנות. על פניו, מראה קלאסי ואלגנטי, אך הצצה נוספת בתמונה של המעצב האיטלקי כשלצדו הדוגמן הבריטי דיוויד גנדי, חשפה זוג נעלי נוחות מגושמות מעור לבן, מהז'אנר שנועלים הסבים החביבים מקפה מרסנד בתל אביב - בטח לא משהו שתצפו לפגוש לרגליו של אחד ממעצבי האופנה החשובים בעולם.

ארמאני, שחגג השנה 77, ודאי עושה צעד נוסף בדרך לחיים בריאים ונוחים יותר, והוא לא היחיד. גם מעצב האופנה הצרפתי פייר קרדן בן ה-89 נצפה באירוע אופנה כשהוא לבוש חליפת אובר סייז ולרגליו נעלי ספורט נוחות להליכה.

פליי פוט. נוחות עם דגש על איכות הסביבה (צילום: לירון ליבה )
פליי פוט. נוחות עם דגש על איכות הסביבה (צילום: לירון ליבה )

אבל לא רק בגזרת הגברים של תעשיית האופנה הנוחות מנצחת. מי שצפה בסרט התיעודי "גיליון ספטמבר" ודאי זוכר את עורכת האופנה של הווג האמריקאי, גרייס קודינגטון בת ה-70, מתרוצצת במסדרונות המגזין כשלרגליה סנדלים שטוחים בעלי אימום רחב ורצועות רחבות. לא שיא הסטייל, בלשון המעטה, אבל בניגוד לנקישות עקבי הסטילטו של עורכת המגזין אנה ווינטור, קודינגטון אמיצה מספיק כדי להגיע לתצוגות העילית בפריז בנעליים שמזכירות יותר את קולקציית הקיץ של ליידי קומפורט מאשר את זו של פראדה.

Caravelle Shoes. צעד בדרך למראה אופנתי (צילום: אורית רווח )
Caravelle Shoes. צעד בדרך למראה אופנתי (צילום: אורית רווח )

העובדה שגם אושיות אופנה חשובות טומנות את רגלן בקלחת הנעליים הפרקטיות מסמנת על השינוי הגדול המתחולל בשנים האחרונות בעיצובן ובתדמיתן של נעלי הנוחות בעולם. אם זה באמצעות שיתוף הפעולה בין חברת נעלי הנוחות הגרמנית בירקנשטוק לדוגמנית היידי קלום, או דרך החיבור בין חברת הנעליים הוותיקה נעלי מורן לסטייליסטית סנדרה רינגלר, ששימשה כפרזנטורית למותג לפני ארבע שנים.

בהתאמה למגמה הבינלאומית, גם המותגים המקומיים מתעדכנים במרץ. סיור בשדרת חנויות נעלי הנוחות בקומה התחתונה של מתחם הקניות גן העיר בתל אביב, חושף כי נעלי הנוחות הכעורות עדיין לא התפוגגו מהעולם, אך הן משתדלות להפגין נראות אופנתית.

רוקפורט ברשת אוריג'ינלס. מודעות לטרנדים (צילום: קמילה סימון )
רוקפורט ברשת אוריג'ינלס. מודעות לטרנדים (צילום: קמילה סימון )

בסמוך לבית קפה עמוס סבתות חביבות ומטופחות עם שיער סגול ונפוח, ניצבים זה לצד זה סניפים של רשתות נעלי נוחות כטבע נאות, הלב הכחול ופליי פוט. האחרונה שבהן, חברת נעליים משפחתית הקיימת משנת 1978 ועסוקה בייבוא מותגי נוחות מרחבי העולם, משיקה בימים אלה את "הסדרה הירוקה" של מותג הבית פליי פוט - נעלי נוחות המיוצרת בברזיל תוך דגש על איכות הסביבה. בתהליך הייצור של הנעליים נעשה שימוש בדבקים על בסיס מים, המפחיתים חשיפה לחומרים כימיים. זאת, בנוסף לנוחות המקסימלית שבה מתגאות נעלי המותג.

למרות שלא מדובר בפריצת דרך עיצובית או בדגמים שיגרמו לנו להתרגש מיופיים, הסדרה הירוקה מציעה מספר דגמים נאים, גם לקהל צעיר שמחפש נוחות. למשל, נעלי עקב שחורות בציפוי לכה או נעליים בדוגמת קרוקו ובצבע קאמל עם עקבים בגובה 6.5 ס"מ.

Tsubo. שלל פתרונות טכנולוגיים (צילום: הרברט בישקו )
Tsubo. שלל פתרונות טכנולוגיים (צילום: הרברט בישקו )

דווקא הניסיון לייצר פריטים בעלי מראה מסוגנן חושף את ערוותו של המותג, עם דגמים שנראים "מתאמצים" מדי, סוג של קלישאה בתחום נעלי הנוחות בעולם. הדבר ניכר בנעליים עם אבזם רחב בחרטומן, וכן בשילובי החומרים במגפונים בצבע בורדו-יין, שלא מצליחים לייצר הרמוניה והחיבור ביניהם צורם לעין.

אבל לא רק בפליי פוט בולט הניסיון לשוות למותגי נעלי הנוחות חזות אופנתית. "לפני שמונה שנים היו בטבע נאות מעצבת וחצי, והיום אנחנו צוות של חמש מעצבות", מספרת שולי גויטיין, העובדת מזה עשור כמעצבת בכירה בחברה. ”אם לפני מספר שנים היינו מזוהים עם נעלי נוחות לבית או למכולת, היום נשים גם יוצאות לבילוי בנעלי המותג".

נעלי עקב של רוקפורט ברשת אוריג'ינלס (צילום: קמילה סימון )
נעלי עקב של רוקפורט ברשת אוריג'ינלס (צילום: קמילה סימון )

אלא שלמרות שלל הפתרונות הטכנולוגיים שמציעים מותגי הנוחות הקיימים בישראל, ביניהם בירקנשטוק, קלארקס, ליידי קומפורט, הלב הכחול, איזי ספיריט ואחרים – החל מסוליות תומכות בכף הרגל, רפידה מייצבת סופגת זעזועים והבטחות לחיזוק השרירים ולירידה בלחץ על הירכיים ומפרקי הירך – עדיין מוקדם להכריז על מהפכה אמיתית בצד האסתטי.

כך גם במותג טבע נאות, שאומנם שינה בשנים האחרונות את שפת העיצוב שלו והפך אותה לקלילה וצבעונית יותר, אולם דרכו להפוך למותג אופנה מוביל עוד ארוכה. "יש עוד הרבה מקום לשיפור", מודה גויטיין, ומצביעה על עקב האכילס ממנו סובלים מותגי נוחות רבים מעצם הגדרתם: "המלחמה של כל מעצב, בוודאי של מעצב נעלי נוחות, היא לעצב נעל רחבה, עם רפידה עבה – דברים שלא קיימים בנעל רגילה עם אימום צר, סקסי ושפיצי".