נראה כאילו עברנו חצי מהחופש הגדול, אבל למעשה, חודש אוגוסט הוא ממש לא חצי מחודשיים. עכשיו, כשהילדים הקטנים מצטרפים לחגיגה, כל אחד בתורו ולפי הסידור בגן/פעוטון/קייטנה שלו - אפשר להגיד בעצם - שהחגיגה רק מתחילה. זהו בדיוק הזמן האידיאלי לשלוף מהכובע את קייטנת ההורים שתיכננתם. המדריך שלנו, שנוצר על ידי קטנטנים, נבנה שלב אחר שלב, כדי לתת לכם את הנוסחא המדויקת והמוצלחת ביותר להפקה של שבוע או שבועיים בקייטנת הורים נפלאה. לפני שאתם מתחילים, כדאי להציץ בהנחיות שבכתבות הקודמות במדריך. והכי חשוב - בהצלחה! וגם, באמת באמת שתיכף זה נגמר.

מדריך קייטנת הורים: הכתבות הקודמות בסדרה

>>> איך מתחילים? הנחיות, לו"ז, בטיחות, אוכל ועוד

>>> עוד רעיונות: קסמים, יצירה, הרפתקה

התעמלות בוקר

פיתחו את הבוקר בהתעמלות לפי מיטב מבחר תוכניות חדר הכושר מנבכי זיכרונכם. אני לא נכנס כאן להסברים, מאחר ולא אפשרי להעביר את כל התנוחות במילים ולכן, אני ממליץ לדבוק באחת מהטקטיקות הבאות:

1. אם יש לכם איזשהו זיכרון משיעורי התעמלות – חרטטו. זכרו שישנם שלושה מצבים להתעמלות: עמידה, ישיבה ושכיבה. התחילו בעמידה והוסיפו תרגיל אחרי תרגיל (אתם תזכרו תוך כדי) ורדו לאט לאט.

2. השתמשו בלינק הזה, קיראו כמה תרגילים ואפילו אם צריך, הדפיסו לעצמכם. גם המנחים הגדולים ביותר משתמשים בכרטיסיות. אין סיבה שאתם לא.

ריצה

רדו עם הילדים למטה וארגנו מספר מקצים של ריצות. תנו להם להתנסות בריצות קצרות, בהן צריך לתת מכת אנרגיה מרוכזת בבת אחת וגם בריצות ארוכות בהן צריך למתוח את כל האנרגיה ולחלק אותה נכון לאורך כל הדרך. תנו להם להתנסות במרוץ שליחים בו עבודת הצוות היא

חשובה ובמסלול מכשולים, בו העיקר הוא הריכוז וניתוח המכשול. דברו איתם על נשימות במהלך הריצה. הן צריכות להיות עמוקות וווקליות, להישאף מן האף ולהינשף מן הפה. הנחו אותם לשלוח את הרגליים ישר קדימה במקום בעיקול. אם יש לכם טיפים נוספים, הרעיפו אותם על הילדים.

  (צילום: shutterstock)

הצגת ספורט

שלב ראשון: חלוקת תפקידים ויצירת תחפושות

גם היום כדאי לדאוג שכל אחד יביא מהבית כמה בגדים ואביזרים הקשורים בספורט. במהלך הפעילות הראשונה, נחלק את התפקידים של הדמויות בהצגה (מומלץ לעשות זאת בהגרלה). על הדמויות נפרט יותר לעומק בפעילות 2. אחרי שכל אחד קיבל דמות, הוא אחראי על יצירת תחפושת עבורה ובחירת שם בשבילה.

שלב שני: ההצגה

להצגה יש סיפור מסגרת ברור, שאותו נודיע לילדים מראש וניתן להם שהות להתאמן על התפקיד שלהם. אציע לכם סיפור מסגרת, אך אתם יכולים לבחור גם כל סיפור אחר העולה על דעתכם. בתוך סיפור המסגרת עצמו יש הרבה מקום לשינויים של הילדים עצמם תוך כדי ההצגה, מאחר והתפקידים עצמם אינם כתובים באופן מפורט, אלא רק הדעה של הדמות ורצונותיה נתונים ועל הילד לשחק זאת.

סיפור המסגרת:

סצנה ראשונה: אצן צעיר מפסיד בתחרות הריצה החשובה האחרונה לפני הגמר הגדול (האצן רץ, השאר מעודדים וכולם מאוכזבים).

סצנה שניה: הוא מתעצבן ומאבד את הביטחון העצמי שלו. הוא מחליט לפרוש מהריצה (רק האצן על הבמה).

סצנה שלישית: האצן מודיע למאמן שלו, להוריו ולחבריו שהוא מפסיק לרוץ. הם מנסים לשכנע אותו להמשיך, אך ללא הועיל.

סצנה רביעית: המאמן יושב עם האצן לשיחה ומצליח לשכנע אותו לרוץ בגמר.

סצנה חמישית: האצן רץ בגמר, כולם מעודדים, הוא מנצח.

כמובן שמומלץ לצלם.

כדורגל

איך אפשר להעביר שבוע ספורט בלי הספורט הלאומי שלנו (לא שאני מבין מה התענוג הגדול לצפות בו, אבל לשחק זה די כיף). רדו לגינה עם כדור ושחקו קצת כדורגל! ניתן לשחק בווריאציות שונות ורצוי להחליף מדי משחק את הרכבי הקבוצות כדי למנוע תסכולים. אפשר לנסות לשחק גם סטנגה (לכל שחקן מותרת נגיעה אחת בכדור או שתיים אם מדובר רק בשחקן אחד בכל קבוצה) וגם לעשות משחק שלם של פנדלים. וגם, תהיו חברמנים (תודו שלא שמעתם את המילה הזו מאז שנות השמונים) ושחקו גם אתם!

הקמת קבוצה: דאגו שכל הילדים יגיעו עם חולצה באותו צבע ליום זה והקימו קבוצת כדורגל! תנו לכל ילד לבחור מספר לעצמו, ציירו אותו על נייר והדביקו על חולצתו. בחרו ביחד שם לקבוצה והמציאו המנון. הושיבו את הילדים לבחור ולצייר את קמע הקבוצה ואת סמל הקבוצה.

  (צילום: shutterstock)

פעילות מים

טוב, לא הוגן לדבר על קייטנה בלי לעשות יום מים. ובכל זאת, חשוב לנו לשמור על מימי ארצנו וגם להעביר את המסר הזה לילדים. לכן, ניתן לעשות יום מים עם כמות מוגדרת של מים. בדיוק כמו שאת האוטו שוטפים בדלי ולא בצינור, נעשה יום מים עם מיכל מים מלא. כשיתרוקן, נגמר.

מה עושים? ראשית, כולם מגיעים באותו יום עם בגדי ים, מגבות, רובי מים ובגדים להחלפה. כדאי לקנות מראש בלוני מים ולמלא אותם בבוקר לפני שהילדים מגיעים (אתם יכולים לתאר לעצמכם איך תראה המקלחת אם הם ימלאו). קחו את הילדים, את שקית בלוני המים וגיגית גדולה למטה או לחצר. מלאו את הגיגית במים והסבירו לילדים שאלו המים שעומדים לרשותם, אם מישהו יהפוך את הגיגית - הכיף יגמר. תנו להם את רובי המים ושחררו אותם להעסיק את עצמם. כשנגמרים המים בגיגית (או לפני, לבחירתכם) שילפו את בלוני המים ותנו להם להמשיך עוד קצת.

ולסיום: מדיטציה

הרעיון של הפעילות הזו הוא לדבר בסוף פעילות של ספורט, גם על החשיבות של רגיעה. גם אם הילדים לא יצליחו ליצר מדיטציה פר סה, זה יהיה בסדר גמור.

מה עושים? מסבירים לילדים על החשיבות שבהרגעות, על לתת לנפש ולמוח לנוח, לעצור ולהקשיב לעולם ולמה שקורה מסביבנו. הנחו אותם לשבת, עמעמו מעט את האורות ובקשו אותם לנסות להישאר שקטים ככל האפשר ורק להקשיב לצלילים הקטנים של העולם. מי שמתקשה בריכוז, יכול לנסות להתמקד בקול של נשימתו.

כשהחבר'ה מתחילים להיות חסרי סבלנות, אפשר לבקש מהם לשכב על הגב ולעצום עיניים ולשלוח אותם, באמצעות דימיון מודרך, לעולמות אחרים. בקשו מהם לדמיין את המקום בו הכי נוח להם בעולם, כשהם מגיעים, שיתמקמו בו בנוחות, שיזמינו את האדם שהם הכי רוצים שיהיה איתם שם, שישחקו איתו וישאלו אותו שאלות, ינסו להקשיב ולדמיין את התשובות וכן הלאה וכן הלאה, עד שנגמרת הסבלנות.