פעם בכמה זמן, לצערנו לעתים תכופות מדי, צצים במדיה פרסומת, שער מגזין או סרטון שנכנסים הישר לקטגוריית ה- Oh No They Didn't. צירוף המילים המשתהה הזה, שמושרש בתרבות הרכילות האמריקאית, נועד להביע חוסר אמונה משועשע נוכח החלטה כה טיפשית, שלא מובן כיצד ראתה בכלל אור יום.

המודעה האחרונה של חברת ניוואה בארצות הברית תתעלה, מעבר לכל ספק, על חברותיה לקטגוריה. לפני פחות מחודש סערה הבלוגספירה הישראלית סביב העובדה שישראל לא כלולה ברשימת המדינות באתר הבינלאומי של החברה, ומי שמייצגת את האזור היא ההגדרה "השטחים הפלסטיניים".בעקבות הלחץ על היבואן, אלפא קוסמטיקה, שהתעורר אחרי פרסום הידיעה באקסנט, נוספה מדינתנו הקטנה למפרט המדינות באתר, ונדמה היה כי ניוואה ממשיכה לקיץ נטול דאגות באווירת שלום עולמי. לא חלף חודש ימים, וכבר הסתבכות נוספת על הפרק, והפעם עם קהילה אחרת לגמרי.

מודעת הפרסומת המדוברת, שנועדה לקדם את ליין הטיפוח לגבר של ניוואה, הציגה דמות של גבר אפרו-אמריקאי מטופח ולבוש היטב, מחזיק בידו מסכת גבר עם אפרו וזקן. מעל הסלוגן של הקמפיין, Look like you give a damn, התנוסס עוד כיתוב: Re-civilize yourself. הכיתוב האחרון, אגב, נעדר מפרסומת אחרת באותה סדרה, שבה מופיע גבר לבן.

הניואנס הלא קטן, בתוספת הלוק המפחיד ובלתי מחמיא של המסכה שמייצגת את ה"אני" הקודם של הפרזנטור, הצית את זעמה של הקהילה האפרו-אמריקאית. בין היתר, נטען כי בפרסומת מופיעה בבירור הטענה שהגבר האפרו-אמריקאי ה"מקורי" אינו מתורבת ולכן זקוק לליין של מוצרי טיפוח (ולתספורת, ולקרדיגן) כדי לעבור מקצה שיפורים הכרחי.

זוהי לא הפעם הראשונה (וסביר להניח שגם לא האחרונה) שכישורי הציוויליזציה של האפרו-אמריקאים מוטלים בספק באופן כה בולט. באפריל 2008 יצא אל הדוכנים גיליון של מגזין הווג האמריקאי, כשעל השער שלו מופיעים דוגמנית העל ג'יזל בונדשן וכדורסלן העל לברון ג'יימס. ההעמדה והבעת הפנים הפראית של ג'יימס הזכירו לרבים את הפוסטר הקלאסי של הסרט קינג-קונג, והציבור מיהר להסיק על הקשר הרעיוני בין הספורטאי השחור לקוף אימתני.

בווג סירבו להתקפל וטענו שמדובר בצילום אמנותי והומוריסטי, ומי שחושב אחרת הוא סתם מתחסד. אך לניוואה, שאמרה במילים את מה שהשער של ווג העיז רק לרמוז, לא היה צ'אנס. אחרי שלושה ימים של סערה תקשורתית, חברת בייסדורף האחראית על המותג הוציאה הודעת התנצלות והודתה שמדובר במודעה פוגענית שאין לה מקום בחברה.

ומה ריהאנה היתה אומרת? מתוך הקמפיין של ניוואה
ומה ריהאנה היתה אומרת? מתוך הקמפיין של ניוואה

כמו עם כל סקנדל תדמיתי, העניינים יירגעו בסוף, אך בינתיים הבלוגרים האמריקאים תוהים האם ריהאנה, שמובילה את קמפיין ה-100 שנה לקרם הקלאסי של החברה, תיקח את הפרסומת באופן אישי ופוגעני ותפרוש מתפקידה כפנים של החברה הבעייתית. ולנו נותר רק לנחש איזה קהל קונים ניוואה תבחר להעליב בפעם הבאה. ההימורים פתוחים.