רק אתמול התבשרנו על כך שהחברה הגרמנית ניוואה, שחגגה לא מזמן 100 שנה לקרם הפנים המיתולוגי שלה, החליטה לעשות לישראלים קצת נחת. ההכרזה על הבחירה בדוגמנית לירז דרור כפרזנטורית לליין הדיאדורנטים של החברה הוותיקה היתה מרעננת בהחלט, בייחוד לאור העובדה שדרור מצטרפת לשירלי בוגנים ולג'נאל פישמן, ישראלית לשעבר המתגוררת בארצות הברית, שנכנסו גם הן לפנתיאון של ניוואה בעבר. מופת להרמוניה נוסח ישראל-גרמניה.

סיפוק חלקי. לירז דרור הפרזנטורית העתידית (צילום: גלעד וולפין )
סיפוק חלקי. לירז דרור הפרזנטורית העתידית (צילום: גלעד וולפין )

עם זאת, מי שנכנסה לאתר הבינלאומי של החברה בעקבות הידיעה המשמחת, הפסיקה מהר מאוד לחייך, שכן שמה של ישראל כלל לא מופיע ברשימה המפורטת של המדינות בהן נמכרים מוצרי ניוואה במזרח התיכון. לצד מדינות כלבנון, איראן, סוריה, ערב הסעודית ועוד, מופיע אפילו יעד שיווקי המוגדר כ"השטחים הפלסטיניים" (Palestinian Territories), אבל ישראל נותרה מחוץ למפת השיווק של החברה. למפרט המדינות אין השלכות פרקטיות, שכן לחיצה על כל אחת מהן מובילה לאותו אתר בדיוק (בשפה האנגלית, עם אופציה להחליף את השפה לערבית), אך במישור העקרוני, העובדה הזאת בהחלט קוממה כמה וכמה חובבות טיפוח.

אתמול (שלישי) עלה בבלוג היופי Yafotoo In La La Land פוסט נסער בנושא, בעקבות הודעה שהופיעה בפורום האיפור וציורי הגוף של תפוז, המנוהל גם הוא על ידי אותה הבלוגרית. כך כותבת יעל יעקובי בפוסט: "הגולשת Aanika סיפרה בפורום שהיא נכנסה לאתר העולמי של חברת ניוואה הגרמנית כדי לחפש מוצר כלשהו. תוך כדי שוטטות, חיפשה את מדינת ישראל ברשימת המדינות אליהן מייצאת החברה, אך לשווא. באורח פלא, מדינת ישראל נעלמה מאזור 'המזרח התיכון', שם היתה אמורה לשכון לבטח. זאת ועוד, מדינת ישראל אולי לא קיימת באתר העולמי של ניוואה, אבל 'הרשות הפלסטינית' קיימת גם קיימת". עוד כתבה יעקובי: "Aanika החליטה לשתף את הפורום בתגלית העגומה כשהיא תוהה האם מדובר ביד המקרה, או שמא העניין מכוון, ואני החלטתי להרים את הכפפה ולהעביר שאילתא לחברת היח"צ".

הבלוגרית אכן פנתה למשרד יחסי הציבור המייצג את יבואנית מוצרי ניוואה לישראל, חברת אלפא קוסמטיקה. שם נמסר לה כי הסוגייה הופנתה למנהלת המותג בישראל, וזו אמרה שהבעיה ידועה וקיימת זמן רב, וכי הנושא נמצא בטיפול חברת ביידסורף, תחת כנפה נמצאת ניוואה. התשובה הלקונית לא סיפקה את הבלוגרית וזו דרשה הסבר מפורט יותר והתייחסות ישירה לנושא. על כך נענתה על ידי נציגת משרד יחסי הציבור "גם אני רואה בחומרה את העניין הזה ולא ארפה עד שלא יטופל".

עד ש"הנושא יטופל", גם הבלוגרית לא הרפתה והפצירה בקוראות להפיץ את הידיעה ברבים, ואף טרחה להפיצה בעצמה באמצעות טוקבקים לידיעות שונות ברשת על ניוואה. הדים לא איחרו להופיע גם בקבוצה הרשמית של ניוואה ישראל בפייסבוק, בה התפרסם אתמול צילום מסך של האתר הבינלאומי, יחד עם קריאה להחרים את מוצרי החברה בישראל. "לא יתכן שתמכרו מוצרים לצרכן הישראלי, כאשר חברת ניוואה העולמית לא מכירה בקיומו ומכנה אותו תושב הטריטוריות הפלשתיניות", כתבה הגולשת ענת סיני. הטובקבים לא איחרו להישלח גם בתגובה לידיעה בנוגע ללירז דרור שנחשפה ב-Xnet, והחלטנו לפנות גם אנחנו למשרד יחסי הציבור כדי לברר את הנושא.

ממשרד יחסי הציבור של חברת אלפא קוסמטיקה נמסר בתגובה: "באתר העולמי של חברת ניוואה לא מצוינות כל המדינות אשר בהן נמכרים המוצרים שלה. נושא זה בולט במדינות קטנות כגון ישראל, מלטה, מונטנגרו, סקוטלנד, בוסניה, הרצגובינה ועוד. מדינות אלו נמצאות תחת הפעילות של מדינות גדולות יותר בהן גם השוק גדול יותר. ישראל נמצאת תחת ניוואה יוון וכפופה ישירות למטה באתונה. יחד עם זאת אנו פועלים לקבל אזכור ברשימת המדינות יחד עם מדינות אירופאיות נוספות אשר אינן מאוזכרות באתר העולמי, למען השירות הטוב לצרכנים".

על השאלה האם הרשות הפלסטינית, בשונה מישראל, עומדת בפני עצמה ומקיימת תהליך יבוא ישיר עם ניוואה העולמית, משרד יחסי הציבור לא סיפק תשובה, והציע לנו להפנות שאילתא לחברת ניוואה העולמית. בינתיים, נסתפק בפניה היפות של לירז דרור, אך הסיפוק הזה יהיה חלקי בלבד.