בעקבות האוצר האבוד: איך הופכים מטבע של 10 אגורות למיזם חברתי?

היזמת ענבל בוסיבא החליטה לפרוץ את גבולות האופנה וליצור תרומה חינוכית מהמטבע שנחשב לזניח. "על פי בנק ישראל, מדובר בהיקף של 100-60 מיליון שקל"

איתי יעקב

|

21.12.20 | 14:00

"כשסיפרתי למנהל מחלקת המטבע בבנק ישראל ששם הפרויקט הוא 'האוצר האבוד', הוא הסביר לי שהכינוי של מטבע 10 האגורות בבנק ישראל הוא 'המטבע האבוד', מאחר שתשעה מתוך עשרה מטבעות יוצאים מהמסלול ונעלמים" (צילום: אסף עיני)
"כשסיפרתי למנהל מחלקת המטבע בבנק ישראל ששם הפרויקט הוא 'האוצר האבוד', הוא הסביר לי שהכינוי של מטבע 10 האגורות בבנק ישראל הוא 'המטבע האבוד', מאחר שתשעה מתוך עשרה מטבעות יוצאים מהמסלול ונעלמים" (צילום: אסף עיני)
 

לפני כשנה וחצי עלה בראשה של ענבל בוסיבא, בעלת חברת האופנה Belle&Sue, רעיון. שני ילדיה, בני 11 ו-4, שיחקו אז במזרקה של כיכר ביאליק בתל אביב, כשהבזיקה בראשה מחשבה: "יש לנו בבית קופסה מלאה במטבעות של עשר אגורות. יש בה בטח מאות שקלים, שלוש מאות שקל ליתר דיוק. ואנחנו לא היחידים: בטח לכולם יש כזאת קופסה בבית. מיליון בתי אב, נגיד 100-50 שקל בכל בית, זה עשרות מיליוני שקלים שלא קורה איתם כלום. מה עושים עם הכסף הזה?"

 

השאלה שהדהדה בראשה הפכה בשבועות האחרונים לפרויקט חינוכי-כלכלי בשם "האוצר האבוד", שבימים אלה נמצא בפיילוט בכ-500 כיתות לימוד בבתי ספר יסודיים וגני חובה. במסגרת הפרויקט שנעשה בשיתוף עמותת "עיגול לטובה", מוזמנים הילדים לאסוף מבתיהם מטבעות של 10 אגורות, המטבע בעל הערך הנמוך ביותר, ולהביא אותם לבית הספר, שם הם ייאספו על ידי חברת ברינקס שתהפוך אותם לערך דיגיטלי כתרומה כספית לעמותה שבית הספר והילדים יחליטו לתרום לה.

 

ענבל בוסיבא. "קיבלתי הרבה פניות מלקוחות בשבועות האחרונים ששאלו איך הן יכולות לעזור, וצוות העובדות שלנו נרתמו גם הן לסייע"
    ענבל בוסיבא. "קיבלתי הרבה פניות מלקוחות בשבועות האחרונים ששאלו איך הן יכולות לעזור, וצוות העובדות שלנו נרתמו גם הן לסייע"

     

    ענבל בוסיבא נשמעת כלא מאמינה בעצמה איך מרעיון קטן שנולד, צמח פרויקט חברתי. בחוגי האופנה מכירים אותה במשך שנים ארוכות כבעלת אתר האופנה הפופולארי והבוטיק Belle&Sue יחד עם אחותה עדי. "הפרויקט החל עוד לפני הקורונה", היא מספרת בשיחה עם Xnet. "הקורונה הניעה המון תהליכים מחשבתיים אצל אנשים – אבל הפרויקט הזה נולד ברגע של שעמום".

     

    לדבריה, היא לא מתכננת לגייס את לקוחותיה לפרויקט, פשוט כי הן עשו זאת בעצמן. "קיבלתי הרבה פניות מלקוחות בשבועות האחרונים ששאלו איך הן יכולות לעזור, וצוות העובדות שלנו נרתמו גם הן לסייע". לצילומי הפרויקט גויסו הצלם אסף עיני והסטייליסטית נועה נוז'יק, שיצרו דימויים מסוגננים המזכירים הפקת אופנה.

     

    "הילדים של היום הם בני דור שכבר לא רואים את ההורים שלהם משלמים בכסף מזומן. אנחנו משלמים בביט, בכרטיס אשראי. מטבעות הם דבר שכבר כמעט לא נמצא בהישג יד" (צילום: אסף עיני)
      "הילדים של היום הם בני דור שכבר לא רואים את ההורים שלהם משלמים בכסף מזומן. אנחנו משלמים בביט, בכרטיס אשראי. מטבעות הם דבר שכבר כמעט לא נמצא בהישג יד"(צילום: אסף עיני)

       

      בוסיבא החלה לשוחח עם חברים וגילתה כי בבתים רבים מסביבה מסתתרת אותה קופסה עם מטבעות. היא מספרת כי החלה לחקור את הנושא ופנתה לבנק ישראל, שם נאמר לה כי מטבעות של 10 אגורות נמצאים מחוץ למחזור בהיקף של 100-60 מיליון שקל. "זה סכום אסטרונומי", היא מציינת. "כשסיפרתי למנהל מחלקת המטבע בבנק ישראל ששם הפרויקט הוא 'האוצר האבוד', הוא הסביר לי שהכינוי של מטבע 10 האגורות בבנק ישראל הוא 'המטבע האבוד', מאחר שתשעה מתוך עשרה מטבעות יוצאים מהמסלול ונעלמים".

       

      לאחר פניות לבנקים, הבינה כי אין להם את כוח האדם ואת הרצון להתעסק במטבעות של 10 אגורות. "אני קוראת לכל מנכ"לי הבנקים לתמוך בפרויקט הזה, זה פרויקט שכולם מרוויחים ממנו", אומרת בוסיבא. היא לא התייאשה ואיגדה סביבה שותפים לפרויקט: חברתה הטובה, השחקנית יובל שרף שבן, שלומי צדיק מעמותת "עיגול לטובה", איש החינוך רן כהן אהרונוב, אשת המיתוג נורית קוניאק ואיש העסקים יעקב בורק ("המנטור שלי") אשר חיבר אותה עם רפי חדד מחברת ברינקס, שהחליטה לקחת את הפרויקט על עצמה ותאסוף מכל גן ובית ספר את המטבעות.

       

      "מינפנו את זה לפרויקט חינוכי", מסבירה בוסיבא. "הילדים של היום הם בני דור שכבר לא רואים את ההורים שלהם משלמים בכסף מזומן. אנחנו משלמים בביט, בכרטיס אשראי. מטבעות הם דבר שכבר כמעט לא נמצא בהישג יד. והמטבע הראשון שיצא מהמחזור יהיה 10 אגורות, כך שה'מאני טיים', תרתי משמע, הוא עכשיו, דרך לחנך את הילדים שלנו לעשות משהו טוב".

       

      לדבריה, מאז החל הפיילוט בקרב 13 אלף ילדים בגילאי גן חובה ועד כיתה ו' ברחבי הארץ, הם מקבלים פניות ממנהלי בתי ספר נוספים, כמו גם רצון להרחיב את הפעילות לכיתות תיכון. לכל כיתה מגיעה ערכה ומערך שיעור עם איגרת להורים ומפת אוצר, אשר מוסיפה ערך למידה חווייתי.

       

      לשאלה האם נדרש אישור של משרד החינוך להכנסת הפרויקט לכיתות, עונה בוסיבא: "לא צריך אישור של משרד החינוך. זו פעילות בית ספרית, וכל בית ספר בוחר פעילויות על פי חזונו: יש כאלה שאוספים ספרים, אחרים פחיות וכדומה".

       

      כאשר יושלם הפרויקט, כל בית ספר יבחר עמותה שאליה יופנה הכסף, תוך התמקדות בתוכנית המתאימה לילדים ובני נוער, כמו ארגונים לבעלי חיים, ילדים עם צרכים מיוחדים, סיוע לניצולי שואה. "השאיפה שיהיה קשר בין העמותה לבין הילדים", היא אומרת לסיכום, "ושהמגזר השלישי יזכה לא רק לתרומה כספית, אלא שתתפתח גם קירבה בין הילדים לעמותות והם יתנדבו בהן בהמשך".

       

       

         

        ואיך הפכה פרנסס מקדורמנד לכוכבת אופנה בגיל 63 ובלי איפור?

         

        בלי עקבים ועם חיבה לחנויות עודפים: עולם האופנה מאוהב בפרנסס מקדורמנד. לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: AP)
        בלי עקבים ועם חיבה לחנויות עודפים: עולם האופנה מאוהב בפרנסס מקדורמנד. לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: AP)

         

         

         
        הצג:
        אזהרה:
        פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד