ביטול הקטלוג המיתולוגי של איקאה מסמן: ענקית הריהוט זקוקה לרפרוש

בעולם של קניות אונליין וקורונה, אין הצדקה לחנויות ענק. ועם כל הכבוד לנוסטלגיה ולהרגלים, הקטלוג מיושן, משמים ולא יעיל. וזה עוד לפני שמדברים על אקולוגיה

ענת ציגלמן

|

08.12.20 | 14:48

מימין למעלה: הקטלוג הראשון של איקאה, שהפך לתנ''ך של חובבי עיצוב מסביב לעולם. ברשתות מבכים את מותו, אך הנתונים ברורים: רוב המדוורים אפילו לא מדפדפים, והוא כבר אינו מצדיק את ההשקעה, או את הפגיעה בסביבה (צילום: inter ikea systems)
מימין למעלה: הקטלוג הראשון של איקאה, שהפך לתנ''ך של חובבי עיצוב מסביב לעולם. ברשתות מבכים את מותו, אך הנתונים ברורים: רוב המדוורים אפילו לא מדפדפים, והוא כבר אינו מצדיק את ההשקעה, או את הפגיעה בסביבה (צילום: inter ikea systems)
8000 מטרים רבועים של אולפני צילום במטה ''איקאה'' בשבדיה. כאן הופק וצולם הקטלוג השנתי. כן, הכל תפאורה (צילום: איתי כ''ץ)
8000 מטרים רבועים של אולפני צילום במטה ''איקאה'' בשבדיה. כאן הופק וצולם הקטלוג השנתי. כן, הכל תפאורה (צילום: איתי כ''ץ)
הזמנים השתנו: המייסד מת לפני שנתיים, מאז גם אין לחברה מעצב ראשי, הקורונה הנחיתה מכה והתדמית ספגה אש מאג'נדה אקולוגית ומתקדמת יותר (צילום: איתי כ''ץ)
הזמנים השתנו: המייסד מת לפני שנתיים, מאז גם אין לחברה מעצב ראשי, הקורונה הנחיתה מכה והתדמית ספגה אש מאג'נדה אקולוגית ומתקדמת יותר (צילום: איתי כ''ץ)
מי שמתגעגע לחדרים המתוקתקים של הקטלוג יוכל לבקר במוזיאון איקאה שבדרום שבדיה, שם שוחזרו אחד לאחד נציגים מעשורים שונים (צילום: איתי כ''ץ)
מי שמתגעגע לחדרים המתוקתקים של הקטלוג יוכל לבקר במוזיאון איקאה שבדרום שבדיה, שם שוחזרו אחד לאחד נציגים מעשורים שונים (צילום: איתי כ''ץ)

הרבה דברים השתנו בשנים האחרונות ב''איקאה''. במשך עשורים ייצג ענק הריהוט השבדי עיצוב מצוין ומעשי, מחובר לרוח הזמנים, מתקדם ונגיש כלכלית כמעט לכל. אין פלא שזרע מסביב לעולם מאות סניפים - שישה מהם בישראל - כה פופולריים שיום בחנות נחשב, פרה-קורונה, לבילוי משפחתי נפוץ.

 

אבל המודעות הגוברת למשבר האקלים – מודעות שבה מצטיינת במיוחד ארץ מולדתה של החברה – הביאה איתה רוח חדשה, של ביקורת על תרבות צריכה זללנית, זולה ומתחלפת עונתית, שממלאת את העולם באשפה ובחומרי גלם תעשייתיים מזהמים.

 

הטרנד משתנה: העגלות המתפקעות הפכו מסמל של עיצוב דמוקרטי (כפי שאוהבים לכנות זאת בחברה) – למופע של חוסר אחריות חברתית וסביבתית. הסניפים העצומים, על שבילי ההליכה המסומנים בהם, נראים פחות אטרקטיביים ורלוונטיים בעולם שעובר לקניות אונליין. מי רוצה לנסוע, לחנות ולכתת רגליים בבולמוס צריכה, כשאפשר לקנות הכל בלחיצת כפתור, ובלי מסיכה?

 

בניגוד לאתרים אחרים של החברה בעולם, האתר הישראלי עוד לא מציע אופציה כזו (אלא דרך חברה שהיא בעצם מעקף), אך אפשר לנחש שהיא לא תאחר להגיע. המעבר לעולם דיגיטלי עומד גם בבסיסה של ההודעה המרעישה שיצאה אתמול ממטה איקאה שבעיר השבדית אלמוט: לא עוד קטלוג שנוחת אחת לשנה במיליוני תיבות דואר ביתיות.

 

הרשתות החברתיות התמלאו הספדים קורעי לב לתנ''ך של עולם העיצוב, הסמל המיתולוגי של איקאה, שיוצא לאור כמו שעון מאז 1951. אך קונרד גרוס, מהמנהלים הבכירים בחברה, הסביר בפשטות שזהו ''תהליך טבעי לנוכח השינויים בתרבות הצריכה והמדיה''.

 

במלים אחרות, הקורונה סגרה את החנויות, והפרינט מת. הנתונים מראים שאין ביקוש לדפדוף, וגרוע מכך: זה לא אקולוגי. הגרזן נחת גם על גרסת האונליין של הקטלוג, שנראית מיושנת מתמיד, וגרוע מכך: היא גם לא מוכרת.

 

אחד מעשרות השערים המוצגים במוזיאון איקאה. המצאה של המייסד, ללא ספק היזם הגדול ביותר של עולם העיצוב במאה ה-20 (צילום: איתי כ''ץ)
    אחד מעשרות השערים המוצגים במוזיאון איקאה. המצאה של המייסד, ללא ספק היזם הגדול ביותר של עולם העיצוב במאה ה-20(צילום: איתי כ''ץ)

     

    מאחורי הקלעים (צילום: ענת ציגלמן)
      מאחורי הקלעים(צילום: ענת ציגלמן)

       

      ומכירות, על כך בוודאי היה מסכים אינגוואר קמפראד, מייסד איקאה (שמת ב-2018 בגיל 91), הן לב העניין. את הסנטימנטים תמצאו במוזיאון איקאה שבאלמוט, שם מוצגים לראווה עשרות שערי הקטלוגים שפורסמו במשך השנים, לצד חדרים שלמים שעוצבו בשביל הצילומים, ושוחזרו אחד לאחד.

       

      ומה לגבי אולפני הצילום העצומים, 8,000 מטרים רבועים, שפרנסו את יוצרי הקטלוג – מעצבים, צלמים וטכנאי פוטושופ? אפשר להמר שהם לא יישארו ריקים ממעש; הצילומים יתועלו לטובת אתרי אונליין מפורטים ומושקעים יותר של החברה, שיאפשרו חיפוש יעיל ומועיל יותר, וגם מוצלח יותר מבחינת השורה התחתונה, שהיא, אחרי הכל, שורת המחיר.

       

      ---------------------------------------------------------------

      לחצו על התמונה לעוד כתבות על ענקית הרהיטים הפופולרית:

       

      לחצו לעוד על איקאה (צילום: inter ikea systems)
      לחצו לעוד על איקאה (צילום: inter ikea systems)

       

       

       
      הצג:
      אזהרה:
      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד