שיתוף הפעולה ההדוק וחובק העולם בין משרדו של האדריכל הבריטי נורמן פוסטר וענקית הטכנולוגיה Apple, שהניב כבר עשרה פרויקטים ובראשם קמפוס החברה העצום בקופרטינו, קליפורניה, מניב תוצר נוסף. ארבע שנים של תכנון, ותהליך בנייה קצר יחסית בן שנה וחצי, באו לסיומם בשבוע שעבר עם פתיחתה של חנות דגל ראשונה של "אפל" בלב מילאנו.
"החללית" שתכנן נורמן פוסטר למטה הראשי של ''אפל'' בקופרטינו:
החנות הטרייה הפכה בן רגע למקום עלייה לרגל. כלי התקשורת המקומיים מדווחים, כי תיירים גודשים את החנות ותושבי העיר סקרנים לחוות מחדש את "כיכר ליברטי" שנמצאת באחד המיקומים המרכזיים ביותר בעיר, ממש מאחורי קתדרלת הדואומו. הכיכר נסגרה בזמן השיפוצים ונפתחה כעת מחדש.
בדומה לחנות הדגל הראשונה של "אפל" במנהטן, שהפכה בן לילה לאטרקציה עולמית, גם כאן מדובר בחלל תת-קרקעי שיורדים אליו מכיכר עירונית שוקקת. בעבר זה היה בית קולנוע. האדריכלים במשרדו של פוסטר לא הסתפקו בעיצוב ובתכנון מחדש של חלל הפנים כדי שיתאים למסחר, אלא הרחיבו את השפעתם כאשר שינו את אופי הכיכר הציבורית בקומת הרחוב.
כיכר ליברטי סמוכה לרחוב ויטוריו עמנואלה השני, רחוב קניות ראשי בעיר, שבו חולפים מדי יום עשרות אלפי תיירים במסעות קניות. מאחר שחזית החנות החדשה אינה נמצאת על הרחוב העמוס לעייפה, אלא צדדית לו, נדרשו האדריכלים לטפל במרקם העירוני: האתגר הוא לגרום לעוברים ברחוב הקניות לסטות מהמסלול הליניארי ולגלות את החנות.
לשם כך, הכיכר נחפרה ונבנתה מחדש בצורה מדורגת. המדרגות החדשות מזמנות את התיירים המותשים לעצור ולנוח מהשופינג, ובקצה המדרגות יש אזור שיכול לשמש כבמה – סוג של אמפיתיאטרון לאירועים ציבוריים כאלה ואחרים, שימשכו קהל נוסף לאזור החנות. בתכנון החדש של הכיכר נשמרו המרכיבים הבסיסיים של כיכר איטלקית: שימוש באבן מקומית ואלמנט של מים – מזרקה.
גולת הכותרת של הכיכר היא קופסת זכוכית בגובה 8 מטרים, שנמצאת במרכז המזרקה, ועליה מותזים וזורמים לא פחות מ-56 סילוני מים. מבעד לקופסה השקופה נכנסים לחנות התת-קרקעית, והאטרקציה החזותית הזו תוכננה כחוויה רב-חושית של סאונד, השתקפויות וקרני אור שנשברות על מפלי המים וקירות הזכוכית. אותו חלל בשעות הלילה, בשילוב אורות העיר, אמור לייצר אפקט קליידוסקופי. "המזרקה היא ביטוי של התרגשות ילדותית שנוגעת בכל אחד מאיתנו. הרעיון, בפשטות, הוא ללכת בתוך מזרקה מבלי להירטב", סיפר סטפן בהלינג, מנהל הפרויקט ממשרדו של פוסטר, בטקס הפתיחה.
הקובייה השקופה שמובילה למרתף במנהטן: החנות הראשונה שאחריה באו מאות -
מדרגות מבריקות ומלוטשות מפלדת אל-חלד מובילות את הקונים הפוטנציאליים שתי קומות מתחת לקרקע, אל חלל התצוגה. אף שהוא ממוקם מתחת לפני הרחוב, חלל התצוגה בהיר ומואר מאוד - כמו שאר חנויות החברה מסביב לעולם - הודות לתאורה מלאכותית בשילוב אור טבעי שחודר מרצפת הכיכר שלמעלה. תקרת אולם התצוגה המדורגת היא תזכורת לצורה החדשה שלבשה הכיכר, כחלק מהעיצוב הכולל של חלל הפנים.