''רק תבחרו'': הזוג שקיבל גישה חופשית לאוסף של אוצרת 'צבע טרי'

מיכל בהרב, מנהלת התוכן של יריד האמנות, שיפצה את בית סביה ברמת גן. היא מילאה אותו באור ובצבע, אך הקירות היו ריקים עד שהוזמנה לבחור (בהשאלה) אמנות כרצונה

ענת ציגלמן

|

26.04.18 | 09:26

הבית, בשכונת רמת חן, לא שופץ מאז שנבנה, בתחילת שנות ה-50. הוא היה צפוף וחשוך, עם תקרת רביץ נמוכה. בשיפוץ לא השתנה המטראז' - 120 מטרים רבועים בשתי קומות לא שוות - אך התקרה הוסרה, והבית הרוויח מרחב ואור (צילום: שירן כרמל)
הבית, בשכונת רמת חן, לא שופץ מאז שנבנה, בתחילת שנות ה-50. הוא היה צפוף וחשוך, עם תקרת רביץ נמוכה. בשיפוץ לא השתנה המטראז' - 120 מטרים רבועים בשתי קומות לא שוות - אך התקרה הוסרה, והבית הרוויח מרחב ואור (צילום: שירן כרמל)
מעל שולחן האוכל ועל העמוד לצדו שני צילומים של יאיר חובב, בכחול ובאדום - שתי עבודות מתוך תשע שבחרו מיכל בהרב ובן זוגה מהאוסף של יפעת גוריון, מייסדת ואוצרת יריד האמנות ''צבע טרי''. ''אנחנו מאוד אוהבים צבעים'', אומרת בהרב, ''וזה לא קשור לזה שיש לנו ילדים קטנים'' (צילום: שירן כרמל)
מעל שולחן האוכל ועל העמוד לצדו שני צילומים של יאיר חובב, בכחול ובאדום - שתי עבודות מתוך תשע שבחרו מיכל בהרב ובן זוגה מהאוסף של יפעת גוריון, מייסדת ואוצרת יריד האמנות ''צבע טרי''. ''אנחנו מאוד אוהבים צבעים'', אומרת בהרב, ''וזה לא קשור לזה שיש לנו ילדים קטנים'' (צילום: שירן כרמל)
גרם המדרגות המקורי נשאר במקומו, במרכז הקומה, אך כל הקירות הפנימיים נהרסו לטובת חלוקה מחדש. מצד אחד שלו המטבח, ומצד שני - הסלון (צילום: שירן כרמל)
גרם המדרגות המקורי נשאר במקומו, במרכז הקומה, אך כל הקירות הפנימיים נהרסו לטובת חלוקה מחדש. מצד אחד שלו המטבח, ומצד שני - הסלון (צילום: שירן כרמל)
ההחלטה העיקרית היתה לחשוף את הקונסטרוקציה המקורית של הגג, שנבנתה מקרשי בניין פשוטים. הם נצבעו בלבן ווש, כדי שיראו את העץ הישן, ונוספו להם תמיכות. ''רצינו שאנשים ייכנסו ויבינו שהם בבית משנות ה-50'', מסבירים האדריכלים מיכל קוצ'יק ודרור אבירם (צילום: שירן כרמל)
ההחלטה העיקרית היתה לחשוף את הקונסטרוקציה המקורית של הגג, שנבנתה מקרשי בניין פשוטים. הם נצבעו בלבן ווש, כדי שיראו את העץ הישן, ונוספו להם תמיכות. ''רצינו שאנשים ייכנסו ויבינו שהם בבית משנות ה-50'', מסבירים האדריכלים מיכל קוצ'יק ודרור אבירם (צילום: שירן כרמל)
המרפסת הסגורה האחורית הפכה לחלק מהבית. כדי לשלוט על הבלגן בפינת המשחק תכננה האדריכלית מערום של ארוניות אחסון מ''איקאה'', בשלושה צבעים. מעל הספה צילום גדול של ינאי מנחם, ולצדו עבודות צילום של ארתור יעקובוב (למטה) ושל עפרה לפיד (למעלה) (צילום: שירן כרמל)
המרפסת הסגורה האחורית הפכה לחלק מהבית. כדי לשלוט על הבלגן בפינת המשחק תכננה האדריכלית מערום של ארוניות אחסון מ''איקאה'', בשלושה צבעים. מעל הספה צילום גדול של ינאי מנחם, ולצדו עבודות צילום של ארתור יעקובוב (למטה) ושל עפרה לפיד (למעלה) (צילום: שירן כרמל)
הבית שופץ בתקציב נמוך יחסית - כחצי מיליון שקלים, כולל החלפת כל התשתיות, רצפה בטון יצוקה, חלוקה חדשה של החדרים וגג רעפים חדש. בהרבה סעיפים חסכו: המטבח נבנה בזול, למשל, ואת הספרייה הגדולה בנה אביה של בהרב - רופא משפחה ונגר חובב (צילום: שירן כרמל)
הבית שופץ בתקציב נמוך יחסית - כחצי מיליון שקלים, כולל החלפת כל התשתיות, רצפה בטון יצוקה, חלוקה חדשה של החדרים וגג רעפים חדש. בהרבה סעיפים חסכו: המטבח נבנה בזול, למשל, ואת הספרייה הגדולה בנה אביה של בהרב - רופא משפחה ונגר חובב (צילום: שירן כרמל)
שולחן העבודה מוקף ביצירות בעלות ערך אישי-נוסטלגי - שתי עבודות רקמה שהכינה לבהרב סבתה השנייה לרגל הכניסה לבית המשופץ, רעשן ססגוני מפקקים (יצירה של בנו של המוסכניק מירושלים), ופוסטר חתום של זאב אנגלמאיר (צילום: שירן כרמל)
שולחן העבודה מוקף ביצירות בעלות ערך אישי-נוסטלגי - שתי עבודות רקמה שהכינה לבהרב סבתה השנייה לרגל הכניסה לבית המשופץ, רעשן ססגוני מפקקים (יצירה של בנו של המוסכניק מירושלים), ופוסטר חתום של זאב אנגלמאיר (צילום: שירן כרמל)
גרם המדרגות המקורי נשאר במרכז הבית, אך סביבו נפתחו הקירות. בני הזוג רצו מדרגות קלילות יותר, אך משיקולי תקציב הוחלט להשאיר את המקורי, העשוי טראצו. גם הסורגים מקוריים, ומאחז היד פורק, הותאם והורכב מחדש (צילום: שירן כרמל)
גרם המדרגות המקורי נשאר במרכז הבית, אך סביבו נפתחו הקירות. בני הזוג רצו מדרגות קלילות יותר, אך משיקולי תקציב הוחלט להשאיר את המקורי, העשוי טראצו. גם הסורגים מקוריים, ומאחז היד פורק, הותאם והורכב מחדש (צילום: שירן כרמל)
מבט מהקומה השנייה, הקטנה יותר בשטחה. כאן יש שני חדרי שינה - של ההורים ושל שני הילדים הקטנים, ובאמצע חדר רחצה משותף. חלון סקיי-לייט נפתח בגג כדי להבטיח יותר אור (לבית שני כיווני אוויר בלבד), ועל העמוד תחתיו צילום של מיכל בר אור (צילום: שירן כרמל)
מבט מהקומה השנייה, הקטנה יותר בשטחה. כאן יש שני חדרי שינה - של ההורים ושל שני הילדים הקטנים, ובאמצע חדר רחצה משותף. חלון סקיי-לייט נפתח בגג כדי להבטיח יותר אור (לבית שני כיווני אוויר בלבד), ועל העמוד תחתיו צילום של מיכל בר אור (צילום: שירן כרמל)
חדר ההורים פשוט, כמעט סגפני. על הקיר ציור של הדסה גולדויכט. בהרב ובן זוגה בחרו תשע עבודות מהמחסן של יפעת גוריון, בשעתיים וחצי. ''לא ראינו בזה משהו מאוד דרמטי, כי הכל בהשאלה. באופן שהפתיע אותנו, כמעט כל העבודות ששנינו מאוד אהבנו היו צילומים'' (צילום: שירן כרמל)
חדר ההורים פשוט, כמעט סגפני. על הקיר ציור של הדסה גולדויכט. בהרב ובן זוגה בחרו תשע עבודות מהמחסן של יפעת גוריון, בשעתיים וחצי. ''לא ראינו בזה משהו מאוד דרמטי, כי הכל בהשאלה. באופן שהפתיע אותנו, כמעט כל העבודות ששנינו מאוד אהבנו היו צילומים'' (צילום: שירן כרמל)
בחדר הילדים תלוי הציור היחיד שהיה בבית הזה תמיד ושאותו שמרה בהרב - איור של רות צרפתי (צילום: שירן כרמל)
בחדר הילדים תלוי הציור היחיד שהיה בבית הזה תמיד ושאותו שמרה בהרב - איור של רות צרפתי (צילום: שירן כרמל)

מיכל בהרב מכירה את הבית הזה מהיום שהיא זוכרת את עצמה. כאן נולדה אמה, וכאן חיו סבה וסבתה עד שזקנו. בית קטן בשכונת רמת חן ברמת גן, שנבנה בתחילת שנות ה-50 ולא שופץ מעולם. לאחר שנפטרו הסבים, לפני כחמש שנים, רצו בהרב ואחיה למכור, "אבל לא הצלחנו, כי הוא נראה כמו בית להריסה", היא מספרת.

 

כשהייתה בסוף החודש התשיעי להריונה ביקרה אצל חברה טובה של המשפחה, האדריכלית מיכל קוצי'ק, שותפתו של האדריכל דרור אבירם. הם הציעו לבוא לראות את הבית: אולי אפשר לשפץ אותו, הציעו. בהרב לא אהבה את הרעיון: "מבחינתי לא היה שום סיכוי", היא מסבירה. "סבי היה היסטוריון, מומחה לשואה. זכרונות הילדות שלי הם של בית שקט מאוד, חשוך וכבד. הפוך ממה שהוא עכשיו – קליל ומואר ועליז בצבעיו. לא רציתי לגור בו".

 

סביה של בהרב במרפסת, בתהליך העבודה על הדוקטורט של הסב, 1969. משמאל אמה של בהרב בנעוריה, בחזית הבית (צילום: באדיבות המשפחה)
    סביה של בהרב במרפסת, בתהליך העבודה על הדוקטורט של הסב, 1969. משמאל אמה של בהרב בנעוריה, בחזית הבית(צילום: באדיבות המשפחה)

     

    מבט מהגינה האחורית, לפני השיפוץ. לא הצליחו למכור (צילום: מיכל קוצ'יק-דרור אבירם אדריכלות ושימור)
      מבט מהגינה האחורית, לפני השיפוץ. לא הצליחו למכור(צילום: מיכל קוצ'יק-דרור אבירם אדריכלות ושימור)
       

       

      מבט מהגינה האחורית, אחרי השיפוץ (צילום: שירן כרמל)
        מבט מהגינה האחורית, אחרי השיפוץ(צילום: שירן כרמל)

         

        פרויקט מהיר, בן חמישה חודשים

         

        אבל קוצ'יק ואבירם שכנעו את בהרב ללכת לראות איתם את הבית. "הבנו מיד שיש פוטנציאל מטורף", אומרת קוצ'יק. בתכנון הובילה אותם בקשתה: ''מיכל רצתה בית מואר. אמרה שוב ושוב, אני חייבת אור''.

         

        החצר הקדמית הקטנה, לאחר השיפוץ (צילום: שירן כרמל)
          החצר הקדמית הקטנה, לאחר השיפוץ(צילום: שירן כרמל)
           

           

          שטח הבית נשאר בדיוק כשהיה – 120 מטרים רבועים, על שתי קומות לא שוות בגודלן. בתוך המסגרת הזו נעשה ''טיפול כירורגי'', מגדיר אבירם. תקרת הרביץ הנמוכה נהרסה, וכל גובה החלל – עד לגג הרעפים, נחשף. המרפסת הסגורה, שפנתה לגינה האחורית, חוברה לחלל המרכזי והפכה לפינת האוכל והמשחק. המדרגות היו במקור צמודות לקיר, שמעברו השני היה חדר שינה. החדר הזה בוטל והפך למטבח פתוח חלקית, כך שהמדרגות נמצאות כעת במרכז הבית, פתוחות לכל הכיוונים.

           

          חתך הבית (תוכנית: מיכל קוצ'יק-דרור אבירם אדריכלות ושימור)
            חתך הבית(תוכנית: מיכל קוצ'יק-דרור אבירם אדריכלות ושימור)

             

            ''זה היה פרויקט מהיר – חמישה חודשים", אומר אבירם. "ודל תקציב – קצת יותר מחצי מיליון שקלים להכל, כולל תשתיות חדשות וגג חדש. בשיפוץ גם דברים שחשבנו שיישארו – כמו הקירות החיצוניים שצמודים לבתים השכנים, התפרקו. בסוף היינו צריכים לבנות הכל כמעט מחדש, מלבד קונסטרוקציית הגג, שלה הוספנו תמיכות''.

             

            גם את רצפת הטראצו המקורית רצו האדריכלים להשאיר, אבל התברר שהמרצפות הונחו ישירות על האדמה, וחלקן שקעו. לכן יצקו רצפת בטון חדשה. על גרם המדרגות המקורי, גם הוא מטראצו – נלחמו, כי בהרב ובן זוגה רצו מדרגות עכשוויות, קלילות יותר. "בסוף לשמחתנו פשוט לא היה תקציב", אומר אבירם. "נאלצנו להישאר איתן. גם הסורג הוא המקורי, ואת מאחז היד פירקנו, עשינו לו התאמות והחזרנו למקום''. את הקרב על חלונות העץ המקוריים הפסידו, כי בני הזוג רצו משקופים אטומים ובטיחותיים.

             

            גרם המדרגות והגג הם העוגנים של התכנון והעיצוב (צילום: שירן כרמל)
              גרם המדרגות והגג הם העוגנים של התכנון והעיצוב(צילום: שירן כרמל)

               

              בניגוד לקומת הקרקע, שנהרסה כמעט כליל וחולקה מחדש, חלוקת הקומה השנייה, שמתפרשת על פני כמחצית משטח הבית וכוללת חדר שינה, חדר ילדים וחדר רחצה קטן ביניהם – נשארה כשהייתה. "המעשה האדריכלי פה היה בעיקר להוריד את הקירות הקיימים, לחשוף את הקונסטרוקציה משנות ה-50, שהייתה הכי מעפן שיש, מקרשי בניין הכי פשוטים, להוסיף תמיכות איפה שהיה צריך, ולהתקין רעפים חדשים עם בידוד ואיטום. צבענו בלבן ווש את הקורות, כדי שיראו את העץ. כשמתקרבים אפשר לראות מה חדש ומה ישן".

               

              מקונסטרוקציית הגג נתלו מאווררים בהירי צבעים (צילום: שירן כרמל)
                מקונסטרוקציית הגג נתלו מאווררים בהירי צבעים(צילום: שירן כרמל)

                 

                צילום של מיכל בר אור, מנורות וינטג' מ''פייברס'' (צילום: שירן כרמל)
                  צילום של מיכל בר אור, מנורות וינטג' מ''פייברס''(צילום: שירן כרמל)

                   

                  ההחלטות האדריכליות, מסבירים השניים, השפיעו על הסטיילינג של הבית. קונסטרוקציית הקרשים החשופה דומיננטית, וכדי לא להאפיל עליה הוחלט לתלות ממנה את גופי התאורה ומאווררי התקרה.

                   

                  "רצינו שאנשים ייכנסו ויבינו שהם בבית משנות ה-50", מסכמת קוצ'יק. "זה אתגר שאנחנו אוהבים. עקרונית יותר קל להרוס ולעשות מחדש. אבל איך משאירים רמזים לעבר ובוחרים מה משאירים, שיעביר את הסיפור של הבית הזה? הישג של אדריכלים, בעיני, זה שבני הבית ירגישו שהם עשו את הבית, שהם תכננו אותו''.

                   

                  אמנם לבית יש שני כיוונים בלבד – מזרח ומערב – אך כדי להבטיח לבהרב בית מואר ככל האפשר, נפתח חלון סקיי-לייט מעל המדרגות. עוד שינוי היה הרחבה של חדרי השינה הקטנים למעלה לתוך חלל הסלון, מה שהוסיף להם 60 סנטימטרים, לטובת ארונות קיר.

                   

                  הרבה סעיפים תוכננו בחסכנות: התריסים חדשים, אך הם אינם חשמליים. את הספרייה בסלון בנה אביה של בהרב – רופא משפחה ונגר חובב (גם את המכתבה שליד הספה, בסגנון עתיק, בנה לאשתו בצעירותם). את הסורגים רצו בתחילה לצבוע בצבע עז, אבל עלויות הגירוד והשיוף אילצו אותם להתפשר על לבן, שדרש פחות עבודה.

                   

                  המטבח הוזמן בזול. המידות ושילובי הצבעים תוכננו בקפידה (צילום: שירן כרמל)
                    המטבח הוזמן בזול. המידות ושילובי הצבעים תוכננו בקפידה(צילום: שירן כרמל)
                     

                     

                    מבט מהמטבח לכיוון הגינה האחורית (צילום: שירן כרמל)
                      מבט מהמטבח לכיוון הגינה האחורית(צילום: שירן כרמל)

                       

                      המטבח הוזמן מנגר במחיר זול, מה שדרש הקפדה יתרה על התכנון: "לדוגמה, ליישר את המקרר עם הארונות כך שייראה טוב מכל כיוון. לשלב נכון את הצבעים''. את הצבעוניות הכניסו בני הזוג. ''אנחנו מאוד אוהבים צבעים, וזה לא קשור לזה שיש לנו שני ילדים קטנים", אומרת בהרב. וקוצ'יק מוסיפה: "צבע זה משהו שדורש דיוק ותקציב. אז במטבח חיפשנו את האיזון בין מה שנראה טוב ומה שכלכלי".

                       

                      חדר הרחצה בקומה התחתונה הוא גם שירותי האורחים. מאחר שבני הבית לא רצו שהמקלחת שבו תהיה חשופה לגמרי לעין, הוחלט להסתירה מעט בעזרת משרבייה. רוב המשרביות היו יקרות, אך לבסוף נמצאה דוגמה מבטון לבן, במחיר של 50 שקלים לכל קובייה. כאן גם נבנה ארון גדול, למכונות הכביסה והייבוש, ומתחת לגרם המדרגות תוכנן מחסן לתיקים ונעליים.

                       

                      בחדר הרחצה שהוא גם שירותי האורחים הוסתרה מעט המקלחת בעזרת משרבייה מבטון לבן (צילום: שירן כרמל)
                        בחדר הרחצה שהוא גם שירותי האורחים הוסתרה מעט המקלחת בעזרת משרבייה מבטון לבן(צילום: שירן כרמל)

                         

                        קובייה אחת ב-50 שקלים (צילום: שירן כרמל)
                          קובייה אחת ב-50 שקלים(צילום: שירן כרמל)

                           

                          על הקיר ציור של קרן שפילשר (צילום: שירן כרמל)
                            על הקיר ציור של קרן שפילשר(צילום: שירן כרמל)
                             

                             

                            בחדר הרחצה למעלה אריחי קרמיקה פשוטים על הקירות (צילום: שירן כרמל)
                              בחדר הרחצה למעלה אריחי קרמיקה פשוטים על הקירות(צילום: שירן כרמל)

                               

                              חדר הילדים למעלה. הגדול בחר את צבע הקיר (צילום: שירן כרמל)
                                חדר הילדים למעלה. הגדול בחר את צבע הקיר(צילום: שירן כרמל)

                                 

                                מיכל בהרב בפינת המשחק. שולחן היצירה נצבע באדום, ומעליו עוד פוסטר מאוסף הקומיקס של בן הזוג (צילום: שירן כרמל)
                                  מיכל בהרב בפינת המשחק. שולחן היצירה נצבע באדום, ומעליו עוד פוסטר מאוסף הקומיקס של בן הזוג(צילום: שירן כרמל)

                                   

                                  היה ברור שפינת המשחק של הילדים תהיה צמודה לסלון ולפינת האוכל, אבל כדי למנוע בלגן חיפשו פתרונות אחסון זולים, כמו ארוניות מתכת במראה תעשייתי. בסוף נבחרו אלה של ''איקאה'', וקוצ'יק סידרה אותן במערום שתוכנן היטב, בשלושה צבעים.

                                   

                                  מימין עבודה של דרור אבירם, אדריכל הבית. משמאל רעשן מפקקים, יצירה של בנו של המוסכניק (צילום: שירן כרמל)
                                    מימין עבודה של דרור אבירם, אדריכל הבית. משמאל רעשן מפקקים, יצירה של בנו של המוסכניק(צילום: שירן כרמל)

                                     

                                    לצד שולחן העבודה תלוי קישוט שנראה כמו עבודה אתנית, אבל הגיע מהמוסך של ז'וז'ו בירושלים. בנו אוסף פקקים ועושה מהם קישוטים רעשניים לשמחת תורה, וכשראה את התלהבותה של בהרב, נתן לה אחד.

                                     

                                    בקומה השנייה כל חומרי הגלם זולים: ארונות פשוטים, אריחי קרמיקה לבנים בגודל 15 על 15 סנטימטרים בחדר רחצה, חדר שינה פשוט, סגפני כמעט. בחדר הילדים איור של רות צרפתי. ''זה הציור היחיד שהיה תלוי כאן בבית תמיד", מספרת בהרב. ''כשסבתא נפטרה – זה הדבר היחיד שלקחתי''.

                                     

                                    ''נפתח את המחסן''

                                     

                                    בהרב היא חלק מצוות "צבע טרי" כבר ארבע שנים וחצי. היא מנהלת התוכן וקשרי החוץ של היריד, והערב, כשייפתחו שעריו (עד יום שני, במרכז הירידים ת''א), יסתיימו חודשים של עבודה מאומצת מאוד. כשעברה עם משפחתה לבית המשופץ, הקירות היו ריקים. יפעת גוריון, אחת משתי המייסדות והאוצרת הראשית והמנהלת האמנותית של היריד, הציעה פתרון קל: "בנדיבות מדהימה יפעת אמרה לי, נפתח את המחסן, בואו שניכם ופשוט תבחרו. קחו כל מה שאתם רוצים".

                                     

                                    וכך היה. בהרב ובן זוגה נסעו לביתה של גוריון, שם נמצא מחסן ובו מה שנשות היריד מכנות ''האוסף של צבע טרי''. למעשה, אלה עבודות שגוריון רוכשת ואוספת בעיקר מבין אמני החממה של היריד (אך לא רק). בהרב קיבלה מגוריון יד חופשית לבחור ולקחת עבודות בהשאלה, עד להודעה חדשה. "סוג של מתנה לבית החדש", היא אומרת. "ואני נהנית מהיצירות האלה בכל יום שאני קמה פה''.

                                     

                                    צילום של מעיין זארי במבואת הכניסה, בין חדר הרחצה לגרם המדרגות (צילום: שירן כרמל)
                                      צילום של מעיין זארי במבואת הכניסה, בין חדר הרחצה לגרם המדרגות(צילום: שירן כרמל)

                                       

                                      בני הזוג בילו במחסן כשעתיים וחצי. "יש עבודות שבחרנו ואחר כך ראינו בבית שזה לא מתאים והחזרנו. בסך הכל תלויות בבית תשע יצירות מהאוסף".

                                       

                                      קשה לבחור בשעתיים וחצי?

                                       

                                      "לא. היו המון דברים מאוד יפים. באופן שהפתיע אותנו, נמשכנו לצילום. כמעט כל העבודות ששנינו מאוד אהבנו היו צילומים. הסיכום היה ששנינו צריכים לאהוב את היצירה, ולמעט על שתי עבודות, לא היו ויכוחים".

                                       

                                      הרבה אנשים לא מצליחים להחליט על אמנות לבית.

                                       

                                      ''לא ראינו בזה משהו מאוד דרמטי, כי זה בהשאלה. אפשר להחזיר. ובאמת היו אופציות מאוד יפות. הרגשנו שהגענו ללונה פארק, שאנחנו יכולים להשתעשע ולקחת אמנות שבעצם אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו''.

                                       

                                      מה האמנות הוסיפה לבית?

                                       

                                      ''נשמה, שאר רוח. אנחנו הולכים בחלל והכל עובד. התמונה ליד פינת האוכל, למשל, היא חלק מהחיים. אנחנו מסתכלים עליה, הילדים מגיבים אליה. מעניין שיש עבודות שהילדים מגיבים אליהן, כמו הצילומים של יאיר חובב, ויש כאלה שהמבוגרים מגיבים אליהן, למשל הפורטרט של זארי''.

                                       

                                      ''האנציקלופדיה כרך ה''', של לילך בר עמי (צילום: שירן כרמל)
                                        ''האנציקלופדיה כרך ה''', של לילך בר עמי(צילום: שירן כרמל)

                                         

                                        ''מחבוא'', עבודה של הדסה גולדויכט. רוב היצירות שנבחרו הן של אמני החממה ביריד (צילום: שירן כרמל)
                                          ''מחבוא'', עבודה של הדסה גולדויכט. רוב היצירות שנבחרו הן של אמני החממה ביריד(צילום: שירן כרמל)

                                           

                                           

                                          בסופו של דבר, איך את מרגישה בבית סבייך?

                                           

                                          ''אני מאוד מאושרת שבחרנו להישאר כאן. אני עוד קצת לא מאמינה, ועוד לא לגמרי מרגישה שהתאקלמתי. מרגישה קצת בתוך חלום. כשעשינו חנוכת בית הגיעו אנשים שלא ראו אותו הרבה מאוד שנים, ומאוד הופתעו והתרגשו".

                                           

                                          תוכנית קומת הקרקע לפני השיפוץ. החדר מאחורי המדרגות היה כלוא, ללא חלונות (תוכנית: מיכל קוצ'יק-דרור אבירם אדריכלות ושימור)
                                            תוכנית קומת הקרקע לפני השיפוץ. החדר מאחורי המדרגות היה כלוא, ללא חלונות(תוכנית: מיכל קוצ'יק-דרור אבירם אדריכלות ושימור)

                                             

                                            ואחרי השיפוץ. כל הקירות נהרסו והקומה חולקה מחדש. עוד בצוות התכנון: אדריכלית חנאן מסאלחה (תוכנית: מיכל קוצ'יק-דרור אבירם אדריכלות ושימור)
                                              ואחרי השיפוץ. כל הקירות נהרסו והקומה חולקה מחדש. עוד בצוות התכנון: אדריכלית חנאן מסאלחה(תוכנית: מיכל קוצ'יק-דרור אבירם אדריכלות ושימור)

                                               

                                              תוכנית הקומה העליונה, ששטחה קטן יותר, לפני השיפוץ (תוכנית: מיכל קוצ'יק-דרור אבירם אדריכלות ושימור)
                                                תוכנית הקומה העליונה, ששטחה קטן יותר, לפני השיפוץ(תוכנית: מיכל קוצ'יק-דרור אבירם אדריכלות ושימור)

                                                 

                                                ואחרי. החדרים הוגדלו מעט לתוך חלל הסלון הגבוה, לטובת ארונות קיר (תוכנית: מיכל קוצ'יק-דרור אבירם אדריכלות ושימור)
                                                  ואחרי. החדרים הוגדלו מעט לתוך חלל הסלון הגבוה, לטובת ארונות קיר(תוכנית: מיכל קוצ'יק-דרור אבירם אדריכלות ושימור)

                                                   

                                                  -------------------------------------------------------

                                                  היכנסו לבחור את הפריט היפה ביותר ביריד:

                                                   

                                                   

                                                   

                                                   
                                                  הצג:
                                                  אזהרה:
                                                  פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד