בחודש שעבר שברה השחקנית פרנסס מקדורמנד את קוד הלבוש השחור של טקס הבאפטה, פרסי האקדמיה הבריטית לקולנוע, והיתה הכוכבת היחידה שלא צייתה לשחור הטוטאלי של הכוכבות האחרות. "יש לי בעיה קטנה עם ציות", אמרה מקדורמנד כשעלתה לקבל את פרס השחקנית הטובה על תפקידה בסרט "שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי", והחוותה בידה על שמלת השפתיים של בית האופנה ולנטינו שלבשה, ממנה משתרבבות לשונות אדומות וורודות. "אבל אני רוצה שתדעו", המשיכה כשגוועו הצחוקים באולם, "שאני עומדת כאן הערב לאות סולידריות עם אחיותיי בשחור".
ביום ראשון בלילה המשיכה מקדורמנד להפגין סולידריות עם אחיותיה בהוליווד, כשגרפה פסלון אוסקר שני על תפקידה המשובח, 21 שנה לאחר שקטפה אוסקר על תפקידה בסרט פארגו. לאחר שהודתה נרגשת לבעלה, במאי הקולנוע ג'ואל כהן (מהאחים כהן) ולבנם פדרו, הניחה מקדורמנד את הפסלון בצד ופנתה לקהל באחד מנאומי האוסקר הטובים שנשמעו בהוליווד, והזמינה את הנשים המועמדות לאוסקר בכל אחת מהקטגוריות לעמוד איתה על רגליהן ("מריל, אם את תעמדי כולן יעשו זאת אחרייך"). "לכל אחת מאיתנו יש סיפור לספר, פרויקט שצריך מימון", היא אמרה. "אל תדברו על זה היום במסיבה - הזמינו אותנו למשרדים שלכן מחר. או תבואו לשלנו, מה שנוח לכן". את הנאום חתמה מקדורמנד במילים Inclusion rider (מחויבות חוזית לגיוון מגדרי ואתני בתעשייה), ושלחה את כל העולם לחפש את משמעות המונח בגוגל, שהפך לחיפוש הפופולארי ביותר ביממה האחרונה.
אמירותיה ובחירותיה האמיצות והעצמאיות של מקדורמנד בת ה-60, סימנו אותה כאחת הכוכבות המסקרנות בהוליווד מאז ומתמיד. אמש, בשמלת זהב, פנים חפות מאיפור ושיער קצר ששיבה זרוקה בין שורשיו, היא ויתרה על התהלוכה המסורתית על השטיח האדום, ולא הצטלמה כשאר הכוכבות. למעט בפעילות קידום המכירות ובפרמיירות של הסרטים בכיכובה, מקדורמנד משחקת את המשחק בכלים שלה. היא אומנם מגיעה לטקסים, אך מסרבת להצטלם על השטיח האדום, ובוחרת בעצמה מה ללבוש, כשההחלטה נופלת בדרך כלל על שחור מאופק.
בסוף השבוע האחרון, לדוגמה, היא עלתה לקבל את פרס השחקנית הטובה בטקס Independent Spirit awards בחליפת פיג'מה שחורה במראה אוברסייז, וכפכפים פרוותיים בצבע קרם, בזמן שכוכבות אחרות כמו מרגו רובי ואליסון ג'ני נדחסו לשמלות ערב קצרות וצמודות.
הבחירות הנונשלנטיות של מקדורמנד לא מסתכמות רק במלתחה. היא אינה מתפעלת עמודי אינסטגרם או פייסבוק, לא מחזיקה סטייליסט צמוד בשכר או חבורת יועצי טיפוח שמכרכרת סביבה, ונראה כי נוחות היא ערך עליון עבורה, כפי שאפשר ללמוד מהמכנסיים, השמלות הרחבות והנעליים השטוחות שהיא נוהגת "לדגמן" בטקסים. אל אלה מתלווים שיער קצר פרוע עם כרבולת טין טין חצופה, וההצהרה המתריסה כי היא מוותרת על איפור, שהובילה אמש אפילו את אתר ווג - שמקדש בין עמודיו את סודות הטיפוח והיופי של הכוכבות הגדולות - לחרוג ממנהגו ולהכריז: "פרנסס מקדורמנד זוכה בפרס השחקנית הטובה ביותר ובפרס הביוטי על היעדר איפור באוסקר 2018".
העצמאות המוחלטת של מקדורמנד בולטת גם בהחלטות הקריירה שלה. היא סרבנית ראיונות ידועה, שמתראיינת רק כשהיא מחויבת לקדם פרויקט שלה. לקראת עלייתו לאקרנים של "שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי", העניקה מספר ראיונות, ביניהם גם לג'ורדן קיסנר מהניו יורק טיימס, בכתבה שלוותה בצילומי שחור לבן חושפניים בישירותם של הצלמת קייטי גרנאן, ללא איפור וללא אפקט הבוטוקס שהורגלנו לראות על פניהן של כוכבות הוליווד.
בראיון סיפרה כי היא אוהבת בגדים שעשויים טוב, אך הם גם פרקטיים ונוחים. "היום היא לובשת מכנסיים רחבים וסניקרס בשחור ואפרסק, סווטשירט צבאי וסרט שמבצבץ משיערה הלא מסודר", תיארה קיסנר את הופעתה של מקדורמנד. "בגיל 60", חתמה הכתבת את תיאורה, "מקדורמנד סקסית בדרכן של נשים שהשיגו שליטה עצמית מוחלטת".
______________________________________________________
ואיך השתנו המחשופים בטקס האוסקר לאורך השנים?