בשנת 2013 התייצבה מגישת הטלוויזיה והדוגמנית היידי קלום לאפטר פארטי של טקס האוסקר בשמלת סריג מוזהבת בעיצובו של ג'וליאן מקדונלד, שנחשבת כאחת השמלות הפרובוקטיביות שספג השטיח האדום מאז ומעולם. מבין שלל התגובות בתקשורת, זו של מגישת הטלוויזיה המנוחה ג'ואן ריברס מ"משטרת האופנה" היתה הקיצונית ביותר: "בפעם האחרונה שהגרמנים היו חמים כל כך, זה היה כשהם דחפו יהודים לתנורים", הבעירה ריברס את העולם, עד שארגון הליגה נגד השמצה פרסם הודעת גינוי, בה נאמר כי זו "פגיעה וולגרית ביהודים ובניצולי השואה". ריברס היהודייה הסבירה מצדה: "בעלי איבד את מרבית משפחתו באושוויץ, והזכרת השואה באמצעות הומור היתה תמיד מטרה עבורי".
עוד כתבות על טקס פרסי האוסקר
- להתאהב במפלצת: כוחו של העיצוב בסרט זוכה האוסקר ''צורת המים'' מבוכת השמלות של אוסקר 2017: הכוכבות מחווירות על השטיח האדום
- אוסקר 2016: מה לבשו הכוכבות על השטיח האדום
טקס האוסקר ה-90 שהתקיים אמש בלוס אנג'לס וחתם את עונת הטקסים לשנת 2018, הוא מפרסי הקולנוע השמרניים ביותר, ולא רק בכל הנוגע לרשימת הזוכים, אלא גם על השטיח האדום. לאורך השנים מעדיפות מרבית הכוכבות להפגין בטקס החשוב מראה אלגנטי ונסיכותי, תוך שהן משאירות את הלבוש הפרובוקטיבי לאורחות שוליות יותר בטקס, כמו קלום הדוגמנית, או שחקנית הטראש בלנקה בלנקו, שהופיעה בטקס בשנה שעברה בשמלה עם שסע שכמעט חשף את מבושיה, ומוזיקאיות כמו ג'ניפר לופז, שלא תחמיץ הזדמנות להציג מחשוף בעומק הטבור, או שר שבשנות ה-80 הקפידה על מלבושים עם מעט מאוד בד שיצר עבורה בוב מאקי.
הדיון על עומק המחשופים המשיך אמש, כשעל השטיח האדום בחרו רוב הנוכחות בשמלות ערב קלאסיות עם מחשופים מתונים, מחשופי סטרפלס או שמלות במראה צנוע הכולל צווארון סגור ושרוולים ארוכים, כמו אלה שלבשו הלן מירן, סאלי הוקינס, וזוכת פרס האוסקר לשחקנית הטובה של השנה, פרנסס מקדורמנד על תפקידה בסרט "שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי".
עם זאת, מצדו השני של השטיח האדום היו גם את אלו שהעזו לבחור במחשופים עמוקים יותר. גל גדות, שהגישה את הפרס בקטגוריית האיפור ועיצוב השיער, בחרה בשמלה כסופה ונינוחה של ז'יבנשי עם מחשוף v עמוק, שהיה סולידי ביחס למחשופי הטבור שלבשו השחקניות המפורסמות פחות: לסלי ביב (ג'יי מנדל), סמרה וויבינג (סקיפארלי), בטי גבריאל (טוני וורד קוטור), מולי סימס (נעים חאן) וטראג'י פ. הנסון בשמלה שחורה ומפתיעה למדי של ורה וואנג, עם שסע שלא השאיר מקום לדמיון ומחשוף "חור מנעול" עמוק במיוחד.
באירועי האפטר פארטי שמתקיימים בשעות אלה בהוליווד, העמיקו המפורסמות את המחשופים עוד יותר. היילי סטיינפלד, מייגן וויליאמס וליאה מישל השאירו את החזיות בבית לטובת מחשופים עד קו הטבור, בעוד הזמרת בלאונה קרטי הלכה רחוק מכולן ופשוט ויתרה על בגדים.
השינויים בעומקם של המחשופים על השטיח האדום באוסקר לאורך השנים, הם בדרך כלל פועל יוצא מרוח התקופה והאופנה הרווחת בה. כך, למשל, בעידן שנות ה-2000 אנו רואים שורה מתארכת של כוכבות עם מחשופי טבור עמוקים, כששתי רצועות בד בלבד מכסות את הפטמות – כמו השמלה האדומה של דיור שלבשה שרליז ת'רון ב-2016, או שמלת סאן לורן שלבשה מרגו רובי בשנת 2015 – מה שנראה כתוצאה של הלך רוח חברתי ותופעת ניתוחי הגדלת החזה שצברה תאוצה.
אם נגלגל את הסרט אחורה אל עשורים שמרניים יותר, כמו שנות ה-50, ה-60, נגלה שאז היו נהוגים הרבה יותר המחשופים האלגנטיים של שמלות הסטרפלס או המראה הנסיכותי והמעודן של המחשוף המלבני.
יחד עם השחרור המיני המתפרץ באופנה של שנות ה-70, הגיעו אל השטיח האדום המחשופים העמוקים, כפי שהדגימו כוכבות כמו דיאנה רוס וראקל וולש, אולם שני עשורים לאחר מכן, טרפו שנות ה-90 את האופנה והמיניות מחדש, ומחשופים של ממש נראו בעיקר על פרובוקטוריות כקורטני לאב ומיני דרייבר.
מתחילת שנות ה-2000 ואילך, עם התחזקות מעמדן של שחקניות כאיקונות אופנה שמככבות על שערי המגזינים החשובים ובקמפיינים הגדולים של בתי האופנה, נוצר קשר הדוק בין השטיח האדום למסלולי התצוגות, ובשניהם הלכה וגברה התחרות על תשומת הלב, שהעמיקה עוד ועוד את המחשוף.
______________________________________________________
ולמי מגיע פרס האוסקר לשמלה הגרועה ביותר בטקס בכל הזמנים?