עיצוב

    לב לב לב: יום האהבה של המעצבים הגרפיים והאייקון הרומנטי מכולם

    כל חברה מסחרית מנסה לפרוט על מיתר הרגש. איך עושים זאת עם לב בלי להיות משומשים? עודד בן יהודה מביא דוגמאות חכמות ומדויקות - מבתי מרקחת ועד גלידות

    עודד בן יהודה פורסם: 06.08.17 11:05
    הלוגו הזה שנוי במחלוקת: מה אתם רואים בלב שמחזיק את העמודים של האות H? מוזיאון הלסינקי
    הלוגו הזה שנוי במחלוקת: מה אתם רואים בלב שמחזיק את העמודים של האות H? מוזיאון הלסינקי
    בו'נה, מוכרים בספרד שטראוס! - אז זהו שלא, הלוגו של גלידות יוניליוור הוא חובק עולם
    אחד ממהלכי המיתוג היפים: לב פוגש בית בלוגו המפורסם של ''הביטאט'' הבריטית
    לרבע את הלב: תוכנית הבריאות הפרטית של ענקית הפארם CVS
    והלב ממריא: הלוגו של חברת התעופה SouthWest מופיע בכל מקום אפשרי במטוס ומחוצה לו

    היכולת להביע רגש באופן חזותי היא אתגר גדול. מאות שנים לפני שמארק צוקרברג הפך את האגודל הניצב לסמל שמתאר "חיבה" (כפתור ה"לייק"), תיארה צורת "הלב" משהו גדול בהרבה: אהבה. כמו בקלפי הטארוט הראשונים, וכמו בשימושים שונים שעשתה הכנסייה הקתולית, עדויות רבות מראות שכבר במאה ה-16 הצורה "לב" - נגזרת של הדימוי הפיזיולוגי של הלב האמיתי - היה אייקון ייחודי. לקראת ט"ו באב, יום האהבה העברי, יצאתי לצוד לבבות של מותגים מסחריים, שמנסים לפרוט על מיתר הרגש שלנו.

     

    הביטאט

     


    לב ובית - הלוגו של חברצ הריהוטים הבריטית
    לב ובית. הלוגו של חברת הרהיטים הבריטית "הביטאט" / עיצוב: graphic thought facility

     

    חברת הריהוט הבריטית habitat, מייסודו של המעצב טראנס קונראן ב-1964, מצליחה לשלב ייצור המוני עם איכות גבוהה של מוצרים, וככזאת נחשבת

    גם היום לסמל הצלחה שמותגי עיצוב לבית נושאים אליו עיניים. המעצב הבריטי המצליח טום דיקסון, שכיהן בשעתו כארט-דיירטור של הביטאט, עשה ב-2002 מהפך מיתוג קטן שנועד לנער אבק מהמותג. סטודיו המיתוג המקומי Graphic Thought Facilityהופקד על המהלך, והוסיף ללוגוטייפ הסריפי המפורסם של הביטאט אייקון, שמורכב מקו אחד של בית עם לב. הפשטות הגרפית מצליחה לחבר מוצר (פריטי העיצוב), מקום (הבית) ורגש (אהבה), תוך שמירה על מסורת ומורשת (הלוגוטייפ כמעט לא שונה). כל זה הפך את הלוגו של הביטאט לחכם ומדויק.

     


    Habitat_02
    כפולות מתוך ספר המותג של "הביטאט" / מתוך אתר graphic thought facility

    Habitat_03
    שימושים שונים של האייקון בכפולות מתוך ספר המותג, 2002 / מתוך אתר graphic thought facility

    Habitat_04
    אחד היישומים הראשונים במיתוג המחודש היה קטלוג, שניחן בפשטות עיצובית ובהרבה הומור בריטי / מתוך אתר graphic thought facility

    Habitat_05
    הלוגו שהפך את שקיות הקנייה של הביטאט לאייקוניות בפני עצמן / מתוך אתר graphic thought facility

    Habitat_06
    הדגלים השחורים מחוץ לחנות הדגל של הביטאט בלונדון / מתוך אתר graphic thought facility

     

    גלידות יוניליוור

    אם תגשו עכשיו למקפיא שלכם, סביר שתמצאו בו לב ספירלי שעוטף את אחת הגלידות. בואו נעשה סדר: זה לא הלוגו של "שטראוס" כמו שרבים נוטים לחשוב, אלא חלק ממיתוג גלובלי. הוא התבצע ב-1996, כאשר ענקית המזון העולמית "יוניליוור" ביקשה מסטודיו המיתוג הבריטי קארטר וונג ליצור לוגו שיהיה מטרייה לכל מותגי הגלידה שבבעלותה. יוניליוור, כך כותבים אנשי הסטודיו באתר האינטרנט שלהם, רצתה "לוגו רגשי" שיעמוד במבחן הזמן. כיום אפשר למצוא אותו ב-52 מדינות שונות, מה שמסביר כנראה את הקריאה העברית הפופולרית במקומות שונים בעולם: "'בו'נה, מוכרים פה שטראוס!"

     


    לוגו מותגי הגלידה של חברת יוניליבר / עיצוב: Carter Wong
    לוגו מותגי הגלידה של יוניליוור / עיצוב: Carter Wong

    סקיצות של האייקון המפורסם / מתוך האתר של סטודיו המיתוג קארטר וונג
    סקיצות של האייקון המפורסם / מתוך האתר של סטודיו המיתוג קארטר וונג

     


    U_02
    הגרסאות הבינלאומיות השונות/ מתוך האתר של סטודיו המיתוג קארטר וונג

    U_04
    השימושים השונים של האייקון ברחבי העולם / מתוך האתר של סטודיו המיתוג קארטר וונג

    U_Heidelberg
    דוכן מכירת חטיפי גלידות בעיר הגרמנית היידלברג / מתוך אתר וויקיפדיה

    שלט עם האייקון הספירלי המפורסם על חוף הים / מתוך האתר של סטודיו המיתוג קארטר וונג
    שלט עם האייקון הספירלי על חוף ים בספרד / מתוך האתר של סטודיו המיתוג קארטר וונג

     

    תומאס קוק

    תומאס קוק היא חברת תעופה בריטית ותיקה, שהחלה לפעול בשלהי מלחמת העולם הראשונה (1919), תחת השם "Thomas Cook & Son". ב-2008 היא החליטה לרענן את הלוגו שלה בעזרת חברת הייעוץ השוודית Happy F&B, שבע שנים בלבד אחרי שנוסד הלוגו החדש בחברת המיתוג הבילאומית FutureBrand, כדי להפוך את הסמל הראשי של החברה למעין שמש ואופק בצורת לב.

    "זה לא רק גלגול של לוגו חדש; זו הבטחה", צוטטה אז מנכ"לית החברה, הארייט גרין. "אנחנו מכריזים על הבטחה מחודשת ללקוחות שלנו, לאנשים שלנו ולספקים". גם כאן, הסמל החדש משמש כיחידה המרכזת עשרות חברות-בנות של תומאס קוק, במטרה לשקף ערכים של "חום ונגישות", "אמון אישי" ו"מסר של הייטקיות עם מגע".


    שמש לבבית / הלוגו של חברת התעופה
    שמש לבבית / הלוגו של חברת התעופה "תומאס קוק"

    thomas_cook_03
    מתוך ספר המותג של חברת התעופה/ מתוך אתר Happy F&B

    thomas_cook_04
    המותג המחודש בפלטפורמות דיגיטליות שונות / מתוך אתר Happy F&B

    אייקון הלב על זנב המטוס / מתוך אתר Happy F&B

    thomas_cook_02
    האייקון כשלט מחוץ לדוכן בשדה התעופה / מתוך אתר Happy F&B

    thomas_cook_ving_store
    שילוט עם האייקון הלבבי מחוץ לאחת החברות הבנות של תומאס קוק, "ווינג" / מתוך אתר Happy F&B

     

    SouthWest

    SouthWest, חברת תעופה אמריקאית שנוסדה ב-1967, עברה ב-2014 מיתוג מחדש. אנשי משרד המיתוג lippincott בחרו גם הם בסמל הרומנטי כאייקון מוביל, תחת הכותרת: "לב אחד". הלב בשלושת צבעי המותג מתבטא גם באופן טיפוגרפי - כנקודה בסוף משפט.


    אייקון של חברת התעופה סאווט'ווסט / עיצוב: ליפינקוט
    הלב ממריא דרום-מערב. אייקון של חברת התעופה  SouthWest / עיצוב: ליפינקוט

    southwest_airlines_logo_detail_01
    הלב בלוגו של SouthWest מובלט גם כנקודה בסוף משפט / עיצוב: ליפינקוט

    southwest_airlines_materials
    אייקון הלב ביישומים נוספים של חברת התעופה האמריקאית SouthWest / עיצוב: ליפינקוט

    southwest_airlines_livery_new_02
    הנה הוא גם בגחון המטוס של SouthWest / מתוך אתר ליפינקוט

    southwest_airlines_livery_new_04_end
    האייקון בכניסה למטוס של SouthWest / מתוך אתר ליפינקוט
     

     

    Heart & Stroke Foundation

    הקרן הקנדית הוותיקה Heart & Stroke Foundation בחרה בחברת המיתוג הבינלאומית Pentagram כדי ליצור את אחד המיתוגים המרעננים של 2016. בין אם זו הייתה פרשנות מילולית של שם הארגון, או הברקה של רגע, הרי שבאמצעות צורת הלב הפשוטה והלוכסן, שנצבעו (איך לא) באדום חזק - נוצר לוגו שהפך בן לילה לאייקון בינלאומי. דוגמה מופתית לכך שמיתוג יכול להיות פשוט, אבל לא פשטני. וכשמדובר בקרן שדואגת למניעת מחלות לב ושבץ, החיבור הוא מתבקש.

     


    לוגו החברה
    לוגו Heart & Stroke Foundation

    HSF_05
    האופן שבו הלוגו "מתנהג" ביחד לכיתוב כותרות / עיצוב Pentagram

    HSF_04
    שימושי הלוגו ביחד עם אייקונים / עיצוב Pentagram

    HSF_02
    יישומים שונים שמראים את כוחו של הלוגו / עיצוב Pentagram

    HSF_07
    עיצוב של פולדר לקרן Heart & Stroke / עיצוב Pentagram

    HSF_08
    יישומים ושימושים שונים של המותג / Heart & Stroke

     

    מוזיאון הלסינקי

    המוזיאון של בירת פינלנד הוקם לפני יותר ממאה שנה (1911), וכולו מוקדש לתרבות העירונית המקומית. לפני שנה, עם חנוכת המשכן החדש שלו בלב העיר, הושק גם מיתוג חדש למוזיאון עם לוגו טיפוגרפי רענן. סוכנות המיתוג וורקליג אחראית על התוצאה השנויה במחלוקת.

    האות H (תחילית Helsinki) נבחרה כאייקון מוביל, כשסמל הלב הוא "הגשר" שמחבר בין ה"עמודים" הניצבים של ה-H. באתר של סוכנות המיתוג הסבירו, כי הסימן "משדר פתיחות (כפי שהיא רק מסגרת) ומגלם את חזון המוזיאון. לכל אחד יש הזדמנות להתאהב בהלסינקי".

    פתיחות? תרתי משמע. מיד תראו את הלוגו שלא ניתן להישאר אדיש כלפיו. רבים חשבו שמדובר בבדיחה (לא מצחיקה) והרימו גבה בראותם את הלוגו, תוך אסוציאציות של אברי מין כאלה ואחרים. יש כאלה שלא רואים אותם, מן הסתם. פרויד, לתשומת לבך.


    לוגו המוזיאון של הלסינקי
    לוגו המוזיאון של הלסינקי

    האופן שבו נבנה האייקון / עיצוב werklig
    האופן שבו נבנה האייקון / עיצוב werklig

    HKM_08
    פיתוח השפה הגרפית של המוזיאון חושפת צבעוניות פסטלית רכה / עיצוב werklig

    HKM_05
    שקיות הקנייה של מוזיאון הלסינקי / עיצוב werklig

    HKM_06
    יישום של הלוגו על גבי סווטשירט / עיצוב werklig

    HKM_12
    הלוגו במצב צבירה "ניאוני" / עיצוב werklig

    HKM_02
    דוכן הקבלה במזויאון עם הלוגו האייקוני / עיצוב werklig

    חלק מקמפיין חשיפת המיתוג של המוזיאון בעיר הלסינקי / עיצוב werklig
    חלק מקמפיין חשיפת המיתוג של המוזיאון בבירה הפינית / עיצוב werklig

     

    קום דה גרסון

    לפני מספר חודשים ראיינתי את המאייר הפולני פיליפ בוקובסקי, שאחראי ללוגו ידוע בעולם האופנה. בוקובסקי, שניצוד על ידי ריי קוואקובו, המעצבת הראשית של מותג האופנה הרדיקלי קום דה גרסון, התבקש לייצר עשרות סקיצות ואיורים שונים - מבלי שיידע מי הוא הלקוח שלמענו הוא עובד. קוואקובו התאהבה בלב בעל העינים המשוננות, וביקשה מבוקובסקי להפוך אותו ללוגו של המותג הצעיר שלה: PLAY. די מהר, הפך לוגו הלב המאויר לסמל סטטוס.

     


    C_04
    הלוגו של PLAY לקום דה גרסון / עיצוב: פיליפ פאגובסקי

    שיתוף פעולה של חברת הנעלים קונברס וPLAY לקום דה גרסון / עיצוב: פיליפ בוקובסקי
    שיתוף פעולה של חברת הנעלים קונברס וPLAY לקום דה גרסון / עיצוב: פיליפ פאגובסקי

    אייקון הלב עם העיניים על גבי הבשים של PLAY לקום דה גרסון / עיצוב: פיליפ בוקובסקי
    אייקון הלב עם העיניים על גבי הבשמים של PLAY לקום דה גרסון / עיצוב: פיליפ פאגובסקי

    האייקון וחתימתו של פיליפ קוקובסקי
    האייקון וחתימתו של המאייר פיליפ פאגובסקי

     

    Apotek Hjärtat

    "זו הייתה המשימה הכי מקיפה ומורכבת שלנו עד היום, ולכן אחת המאתגרות ביותר", נכתב באתר של חברת המיתוג השוודית BVD, שמיתגה את רשת בתי המרקחת Apotek Hjärtat (בתרגום חופשי משוודית: לב מרקחת). "פיתחנו זהות גרפית מלאה מאפס, והחלנו אותה על מגוון רחב של יישומים מותגיים". ואכן, יותר מ-200 פריטים עוצבו לרשת בתי המרקחת, בשפה גרפית נקייה ופשוטה, כשצורת הלב נצבעת בירוק - כיאה לצבע המזוהה עם בתי המרקחת באירופה - והופכת לאייקון מוביל.


    הלוגו של רשת בתי המרקחת השוודית Apotek Hjärtat / עיצוב: BVD
    הלוגו של רשת בתי המרקחת השוודית Apotek Hjärtat / לקוח מהאתר של BVD

    אייקונים שנעשו ברוח לוגו הלב הראשי של רשת בתי המרקחת השוודית Apotek Hjärtat / לקוח מהאתר של BVD
    אייקונים שנעשו ברוח לוגו הלב הראשי של רשת בתי המרקחת השוודית Apotek Hjärtat / לקוח מהאתר של BVD

    שקיות קנייה של רשת בתי המרקחת השוודית Apotek Hjärtat / לקוח מהאתר של BVD
    שקיות קנייה של רשת בתי המרקחת השוודית Apotek Hjärtat / לקוח מהאתר של BVD

    חלק מהמגוון העצום של מוצרי Apotek Hjärtat / לקוח מהאתר של BVD
    חלק מהמגוון העצום של מוצרי Apotek Hjärtat / לקוח מהאתר של BVD

    שלט הלוגו בכניסה לאחד מבתי המרחקת הלוגו של Apotek Hjärtat / לקוח מהאתר של BVD
    שלט הלוגו בכניסה לאחד מבתי המרקחת של Apotek Hjärtat / לקוח מהאתר של BVD

     

    CVS

    נישאר עוד רגע בבית המרקחת, והפעם עם CVS - אחת מרשתות הפארם הגדולות בעולם (עם כ-7,700 סניפים). לפני 10 שנים בדיוק היא השיקה תוכנית בריאות פרטית, תחת השם CVS HEALTH, והתוכנית הזו מטפלת כיום בכמעט 65 מיליון חברים. לטובת המיליונים (תרתי משמע), משרד המיתוג Siegle+Gale יצר תת-מותג לחברת האם. לשלוש אותיות הלוגוטייפ (בגופן "הלווטיקה") שלא עברו כל שינוי, הצטרף לב שעבר ריבוע. בן רגע נוצר כאן אייקון פשוט ורענן.

     


    CVS_03
    הלב המרובע של CVS Health / מתוך האתר של siegel+gale

     

     


    הלוגו של CVS Health במצבי צבירה שונים / עיצוב: של siegel+gale

    מתוך ספר המותג של CVS Health / מתוך האתר של siegel+gale
    מתוך ספר המותג של CVS Health / מתוך האתר של siegel+gale

    ישומים שונים עם אייקון הלב המרובע CVS Health / מתוך האתר של siegel+gale
    ישומים שונים עם אייקון הלב המרובע CVS Health / מתוך האתר של siegel+gale

    שילוט תוך שימוש בצורה האייקונית של הלב המרובע  על קירות הקליניקות של CVS Health / מתוך האתר של siegel+gale
    שילוט תוך שימוש בצורה האייקונית של הלב המרובע על קירות הקליניקות של CVS Health / מתוך האתר של siegel+gale

    שילוט ביום ההשקה על ביניין הוולסטריט במנהטן, ניו יורק / מתוך האתר של siegel+gale
    אייקון הלב במרובע בשילוט ביום ההשקה (2014) על בניין הבורסה במנהטן, ניו יורק / מתוך האתר של siegel+gale

     

    בלפסט

    טרנד מיתוג הערים כבר רתח ב-2008, כאשר בירת צפון אירלנד החליטה לפתוח דף מיתוגי חדש, במטרה למחוק  - או לפחות לטשטש - את הדימוי המסוכסך שמזוהה איתה. המשרד הבריטי lloydnorthover השכיל להבין את הפוטנציאל הגרפי של השם "בלפאסט": המעצבים סובבו את האות הראשונה של המלה, וכך הפכה B ללב שוכב. לא אדום כמו העבר המדמם של בלפאסט, אלא כחול רגוע, והרבה סיסמאות שכולן נפתחות במלה Be (להיות)  - גם כמו B, וגם באופן שנובע מהסלוגן הראשי: "להיות חלק ממנה".

     


    לוגו העיר בלפאסט
    B נטויה: לוגו בלפאסט / עיצוב: lloydnorthover

     


    /
    צבעוניות ראשית ומשנית של המותג / מתוך ספר המותג של בלפסט

    Screen Shot 2017-08-03 at 23.20.00
    הסלוגנים הרבים שנוצרו במסגרת תהליך המיתוג / מתוך ספר המותג

    Screen Shot 2017-08-03 at 23.20.11
    השימוש בלוגו האייקוני בגריד של הניירת ובאפליקציות השונות של המותג / מתוך ספר המותג

    Screen Shot 2017-08-03 at 23.20.41
    יישומים שונים עם הלוגו האייקוני של העיר בלפסט / מתוך ספר המותג

    Screen Shot 2017-08-03 at 23.20.58
    תכנון תלת מימדי של הלוגו / מתוך ספר המותג של העיר בלפסט

     

    רדיו Heart

    לסיום, אחד הלוגואים החביבים עלי מכל, שנעשה בטיפוגרפיה חכמה, פשוטה ומדויקת (שהזכירה לי לוגואים של הגאון הטיפוגרפי הרב לובלין) לתחנת רדיו heart 106.2 FM הבריטי. הסטודיו הבריטי BB/ Saunders (נסגר לפני כמה שנים) יצר לוגוטייפ מבריק למלה heart (לב), כאשר האות הקטנה a הופכת ללב נטוי על צדו.


    לוגו טיפוגרפי שמזכיר לוגואים אייקונים, שיצר אחד מהמעצבים החשובים בעולם: הרב לובלין
    לוגו טיפוגרפי שמזכיר לוגואים אייקונים, שיצר אחד מהמעצבים החשובים בעולם: הרב לובלין

     

     
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    אני איש עיצוב, תרבות, מחקר, איש של מילים ותוכן.
    בוגר המחלקה לתקשורת חזותית של "בצלאל", ותואר שני בעיצוב ב-London College of Communication. בשנת 2007 הקמתי את Graphics & Words - סטודיו המתמחה בחשיבה קריאטיבית עיצובית מולטידיספלינרית, יצירת זהויות מותגיות ומחקרי טרנדים. כיום, בין השאר, אני זוכה להשתתף בתערוכות עיצוב, וגם לשמש מנהל קריאייטיב ויועץ למספר בתי סטודיו ומותגים מהמובילים בארץ. בעשור האחרון, אני מחלק את זמני כמרצה באקדמיות השונות - "בצלאל", "מנשר", "שנקר", "ויצ"ו חיפה" ואוניברסיטת תל-אביב.

    להצטרפות לרשימת התפוצה של הטור שלי, שלחו לי מייל:
    odedbenyehuda@gmail.com