דיאטה

    תתכונני לקיסרי ותשכחי מהפירות:
    ועוד 9 מיתוסים של סוכרת הריון

    זה לא הזמן להיכנס לחרדות ולהתחיל להתענות כדי לרדת במשקל - הדיאטנית סיון פלג עושה לכן סדר בכל מה שאומרים על סוכרת הריון

    סיון ורקר-פלג

    |

    16.07.17 | 07:05

    האם אכילת סוכרים גרמה לך לסוכרת? המשיכי לקרוא  (צילום: Shutterstock)
    האם אכילת סוכרים גרמה לך לסוכרת? המשיכי לקרוא (צילום: Shutterstock)

    את בהיריון? מזל טוב! נכנסת לתקופה מרגשת, מעצימה ומאתגרת. אולי את שייכת לאלו שהיריון לא משנה בהרבה את העדפותיהן התזונתיות והן מרגישות שחייהן נמשכים כרגיל ללא שינויים מיוחדים מלבד הבטן שמתחילה לבצבץ.

    ואולי אצלך ההיריון הוא דווקא תקופה סוערת מבחינת מזון והחשקים המתחלפים מצליחים לשגע אותך ואת הסובבים אותך.

    בין אם את שייכת לאלו או לאלו, האבחנה של סוכרת היריון מרגישה לרוב כרעם ביום בהיר שמערבבת מחדש את כל הקלפים.

     

    כל אחת והחשקים שלה (צילום: Shutterstock)
      כל אחת והחשקים שלה(צילום: Shutterstock)

       

      סביר שתשמעי מכל עבר דעות שונות בנושא הסוכרת, החל מנשים שעברו זאת בעצמן או מכירות מישהי כזאת ועד לכתבות, עצות, מתכונים ותפריטים בערוצי המדיה השונים שמציפים אותך במידע. את עלולה למצוא את עצמך מתבלבלת לחלוטין מול כמות המידע שיכולה להפחיד, אך לא בהכרח נכונה, ולכן חשוב לעשות סדר בדברים על ידי אישוש או הפרכה של מיתוסים שונים בנושא:

       

      1. מעכשיו ועד סוף ההיריון יש להימנע מפחמימות! לא נכון

      כידוע, הגוף זקוק לפחמימות כדי לשרוד. לא פעם הפחמימות נקראות "הדלק" המיידי של

      הגוף מאחר והן הראשונות העוברות מטבוליזם בתחילת פעולה פיזית. עכשיו דמייני לעצמך שבנוסף לפעולות היומיומיות שאת מבצעת, את "סוחבת" גם עובר שאמור להתפתח ולגדול. אין שום היגיון בהימנעות מפחמימות. את עלולה לגרום לעצמך רעב גדול ואף נזק אם תפסיקי לאכול מהן. מה שכן, יש לאכול אותן בצורה מסודרת ומחולקת על פני היום ולרוב בתוספת של שומן בריא או חלבון כחלק מתפריט מאוזן שניתן על ידי הדיאטנית.

       

      אובחנת כסוכרתית ומיד מתחילות החרדות (צילום: Shutterstock)
        אובחנת כסוכרתית ומיד מתחילות החרדות(צילום: Shutterstock)

         

        2. סוכרת היריון = הזרקת אינסולין - לא נכון

        מעל 80% מהנשים מצליחות להתאזן באמצעות דיאטה בלבד כאשר הן מלוות באנשי מקצוע המתמחים בנושא. גם אלו שלא יצליחו להתאזן באמצעות הדיאטה וייאלצו להתחיל בטפול של אינסולין יזדקקו לרוב למינון נמוך מאוד, שיעלה רק במידת הצורך.

         

        3. מעתה ועד סוף ההיריון יש להימנע מפירות - לא נכון

        פירות אמנם מכילים סוכרים פשוטים אך גם כמות נאה של ויטמינים ומינרלים שהגוף זקוק להם באופן כללי ובפרט בזמן ההיריון. כמות נכונה ומוגבלת של כמות הפירות (לרוב שתי מנות פרי נפרדות ליום כארוחות ביניים) אינה מזיקה כלל, אם כי חשוב להתייעץ עם דיאטנית כדי לקבוע את הכמות הנכונה לך.

         

        את בכלל לא חייבת להיפרד מהפירות (צילום: Shutterstock)
          את בכלל לא חייבת להיפרד מהפירות(צילום: Shutterstock)

           

          4. צריכה מרובה של סוכרים פשוטים בתחילת ההיריון גרמה להתפתחות הסוכרת - לא בהכרח

          סוכרת היריון קשורה בהפרשה מוגברת של הורמונים מהשלייה בשבועות 28-24 להיריון. גם נשים שאוכלות על פי תפריט מדוייק ומאוזן בתחילת ההיריון, עלולות לפתח סוכרת היריון.

           

          5. סוכרת היריון עלולה לפגוע בעובר - נכון, אבל יש חדשות טובות

          אמנם סוכרת היריונית נמצאה קשורה ללידת עוברים גדולים ולהתפתחות סוכרת והשמנה בילדות. יחד עם זאת, הסיכונים יורדים משמעותית במידה והסוכרת מאוזנת.

           

          בסופו של דבר זה הכול עניין של איזון (צילום: Shutterstock)
            בסופו של דבר זה הכול עניין של איזון(צילום: Shutterstock)

             

            6. הסוכרת עלולה להישאר גם לאחר ההיריון - נכון

            במקרים מסוימים סוכרת היריון נשארת גם לאחר ההיריון . עם זאת, ביותר מ- 90% מהמקרים היא חולפת לאחר ההיריון ומצריכה רק המשך מעקב שיגרתי של בדיקות דם.

             

            7. אם נתגלתה סוכרת היריון צריך להקפיד על דיאטה נוקשה (ובעצם לסבול) - ממש לא נכון!

            אין ספק שדברים יהיו צריכים להשתנות. מעתה התזונה צריכה להיות מוקפדת, אך יחד עם זאת כולנו בני אדם. במידה והתפריט מאוזן ובדיקות הסוכר מראות כי הסוכרת בשליטה, אין שום סיבה שלא יהיו פינוקים בתפריט.

             

            להקפיד זה לא אומר לסבול (צילום: Shutterstock)
              להקפיד זה לא אומר לסבול(צילום: Shutterstock)

               

              8. ירידה במשקל במהלך ההיריון תטיב עם הסוכרת - לא נכון

              היריון הוא לא זמן להתחיל בדיאטה לשם ירידה במשקל. את זה תוכלי לעשות, אם תרצי, לאחר הלידה. יחד עם זאת, עלייה מבוקרת במשקל קשורה באיזון סוכרת הריונית.

               

              9. אם נתגלתה אבחנה של סוכרת היריון, ההיריון יסתיים בוודאות בניתוח קיסר - לא נכון

              לידה בניתוח קיסרי הינה החלטה שמבוססת על גורמים רפואיים רבים. ישנן נשים רבות עם סוכרת היריון שיולדות בלידה רגילה.

               

              חשוב להמשיך לעקוב גם אחרי הלידה (צילום: Shutterstock)
                חשוב להמשיך לעקוב גם אחרי הלידה(צילום: Shutterstock)

                 

                10. אבחנה של סוכרת היריון מכניסה אותך לקבוצת סיכון לחלות בסוכרת סוג 2 - נכון

                בדיוק לשם כך יש להמשיך להיות במעקב שיגרתי של בדיקות דם לאחר ההיריון.

                 

                11. אפשר לאכול מזונות מתוקים אם הם מכילים ממתקים מלאכותיים - נכון, אבל!

                צריכה גבוהה של ממתיקים מלאכותיים אינה מומלצת בהיריון. עם זאת, אין בעיה לאכול מאכלים מומתקים במידה סבירה. למשל, מותר לשתות 3-2 כוסות קפה עם ממתיק מלאכותי. חשוב לזכור כי יש ממתיקים אסורים לשימוש בהיריון, כגון סכרין וציקלמט.

                 

                אחרי כל זה, חשוב לציין כי כל האמור לעיל אינו מגיע במקום ייעוץ של איש/אשת מקצוע, שיכולים לעזור לך להגיע לאיזון בדרך הנכונה לך.

                 

                 סיון פלג היא דיאטנית קלינית המתמחה בירידה במשקל ובתזונת נשים הרות ולאחר לידה

                 

                 
                הצג:
                כל התגובות לכתבה "תתכונני לקיסרי ותשכחי מהפירות: ועוד 9 מיתוסים של סוכרת הריון"
                אזהרה:
                פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד