תצוגת האופנה לגברים של ורסאצ'ה שהתקיימה בחודש שעבר בשבוע האופנה במילאנו, הוקדשה לזכרו של מייסד בית האופנה האיטלקי, ג'יאני ורסאצ'ה, שנרצח על מדרגות ביתו, קאזה קאזורינה, ב-15 ביולי 1997, לפני 20 שנה בדיוק. מעצבת הבית, אחותו הצעירה דונטלה, שלחה אל המסלול דוגמנים ודוגמניות בחליפות פסים אלגנטיות, ומערכות לבוש לנשים ולגברים העשויות ממטפחות פסטל צבעוניות, מסימני ההיכר של בית האופנה בימי ג'יאני.
חמישה ימים לאחר מכן נחשף על שער מגזין הבידור אנטרטיימנט וויקלי הקאסט של סדרת הטלוויזיה "סיפור פשע אמריקאי: ההתנקשות בג'יאני ורסאצ'ה". פנלופה קרוז בפאה בלונדינית ושמלת פוקסיה הדוקה בתפקיד האחות השבורה דונטלה, אדגר רמירז יגלם את ג'יאני ורסאצ'ה, הזמר ריקי מרטין זכה בתפקיד אנטוניו דיאמיקו, בן זוגו של המעצב ודוגמן מצליח, והרוצח בעל פני הבייבי פייס, אנדרו קונאן, יגולם על ידי השחקן דארן כריס. הסדרה תעלה לאוויר במהלך 2018, ועד אז ימשיכו להשתולל הספקולציות סביב פרשת הרצח של מעצב האופנה אהוד המפורסמים.
עוד בימיו של ג'יאני וגם אחריהם, ידעו בבית האופנה ורסאצ'ה לספק כותרות לתקשורת ולשמר את מעמדו באמצעות קמפיינים מדוברים, קולקציות שנויות במחלוקת ושלל סלבריטאיות בשמלות ערב סקסיות של המותג, שלא פעם עלו על מוקש בביקורות השטיח האדום, ע"ע הרגל של אנג'לינה ג'ולי שהציצה משמלת הקטיפה השחורה שלבשה לטקס האוסקר ב-2012. אבל אם לצטט את סוכנת ה-FBI קנדיס דלונג שטיפלה בתיק הרצח והתראיינה השבוע לתוכנית התחקירים 20/20 ברשת abc, מותו של ג'יאני היה נקודת המפנה ביחס העולם אל בית האופנה. "לאחר רצח ורסאצ'ה העולם ידע שני דברים: האחד, מי היה ג'יאני ורסאצ'ה, האיש והמעצב", אמרה דלונג, "והשני, מי היה אנדרו קונאן, האיש שרצח אותו. זה מה שאנדרו רצה יותר מכל: 'תסתכלו עליי. אני יכול להשיג כל אחד'. הערך העצמי של אנדרו היה קשור במה אנשים יכלו לעשות למענו. הוא ציפה כל חייו להתקבל בחברה הגבוהה ולהיות בסביבת אנשים עשירים. ברגע שהוא הרגיש שהדבר לא צולח, ושמפנים אליו עורף, הוא הרגיש אבוד".
עוד בערוץ האופנה
- עקבו אחרינו באינסטגרם
- חגיגה של יוקרה: הרגעים היפים של שבוע הקוטור
- הראה לי את בגד הים שלך ואומר לך מי אתה
- בזכות הצמות של קים קרדשיאן: מעצבת השיער של הסלבס
ג'יאני ורסאצ'ה, בן 50 במותו, היה הקורבן החמישי והאחרון של קונאן, זונה ממין זכר. מסע הקטל שלו החל במיניאפוליס, המשיך בשיקגו, הסתיים במיאמי וגבה חמישה קורבנות בסך הכול - כולם גברים הומואים עשירים. את ורסאצ'ה הכיר קונאן חודשים ספורים לפני הרצח בסן פרנסיסקו, אליה הגיע ורסאצ'ה לטובת עיצוב התלבושות ללהקת הבלט של העיר. בבוקר מותו יצא ג'יאני כמדי יום לבית הקפה News Cafe, בו נהג לאכול בקביעות את ארוחות הבוקר שלו. מששב לאחוזתו ברחוב אושן דרייב במיאמי ביץ', ירה קונאן בראשו מאחור, שני כדורים מטווח אפס. בן זוגו של המעצב סיפר מאוחר יותר כי ראה את קונאן בורח מזירת הרצח, וה-FBI ביקש את עזרת הציבור באיתורו. המצוד אחר הרוצח הסתיים רק שמונה ימים לאחר מכן, עם גילוי גופתו במיאמי, לאחר שהתאבד בירייה בראשו ולקח איתו לקבר את המניע לרצח.
גם היום, עשרים שנה מאז, נותר המניע לרצח פתוח לפרשנויות, ובתעשיית האופנה נפוצו שלל שמועות בנוגע לסיבת הרצח. המרכזית שבהן היתה כי קונאן ביקש לנקום ב-ורסאצ'ה על שהדביק אותו ב-HIV. שמועה אחרת טענה כי המאפיה האיטלקית ביקשה את ראשו של המעצב. היום טוענים חוקרים ובני משפחה כי ורסאצ'ה היה בסך הכול קורבן, ומתארים את קונאן כדמות סוערת שחיפשה נתיב קצר לתהילה. "אני מאמין שאנדרו קונאן רצח את ג'יאני ורסאצ'ה כי הוא קינא באורח החיים שלו", הסביר ג'ון וולש, המנחה הוותיק של סדרת הטלוויזיה America's Most Wanted, החוקרת מקרי פשע. "המוטיבציה של קונאן היתה להיות מפורסם, וככל הנראה הוא אמר לעצמו: אם אהרוג מישהו מפורסם - העולם יזכור את שמי".
בית האופנה ורסאצ'ה נוסד בשנת 1978 במילאנו. כבן לתופרת בעיירה הקטנה רג'יו קלאבריה, ידע ג'יאני מילדות כי הוא רוצה "להפוך בדים פשוטים לבגדים בלתי צפויים ויפים", כפי שסיפר בראיון ישן למנחם גנץ. שנות ה-80 וה-90 היו תור הזהב של המותג עם קולקציות מדוברות, לא תמיד בפן החיובי, בשל צבעוניות עמוסה ומחשופים ושסעים עמוקים שלא השאירו מקום לדמיון. בין מקטרגיו הגדולים היה מעצב האופנה ג'ורג'יו ארמאני, שסיפר במספר הזדמנויות כי ג'יאני אמר לו: "אתה מלביש נשים אלגנטיות מתוחכמות, אני מלביש זונות". עורכת ווג אמריקה אנה ווינטור ניסחה את זה קצת יותר בעדינות, כשאמרה כי "ורסאצ'ה היה תמיד מין פילגש לעומת ארמאני שהיה האישה החוקית".
יחד עם אחותו הצעירה דונטלה, שהיתה אמונה על יחסי הציבור של המותג, טיכסו השניים תחבולה מבריקה שמאז הפכה לנורמה בבתי אופנה. הם הבינו את כוחן הגובר של הטופ מודלס של התקופה - נעמי קמפבל, לינדה אוונג'ליסטה, קלאודיה שיפר וכריסטי טרלינגטון - וליהקו אותן לקמפיינים ולתצוגות של המותג במילאנו. אומנם הושקע במהלך כסף רב, אך התוצאה השתלמה, ועד היום פועלת דונטלה באופן דומה, עם ידועניות כמו מדונה, ליידי גאגא ודמי מור, והדוגמניות ג'יג'י חדיד וקרלי קלוס, שליוו את הקמפיינים של המותג בעשור החולף. יחד עם זאת, היו גם דוגמנים אנונימיים שלוהקו לקמפיינים, וביניהם אפילו שני ישראלים: בשנת 2002 היתה זו הדוגמנית הישראלית שרון גניש, ולקמפיין החורף הקרוב לוהק הדוגמן הישראלי ברק שמיר, כך על פי פרסומי החברה, אם כי התמונות בכיכובו לא נחשפו עד כה.
רצח ורסאצ'ה טלטל את עולם הבידור והאופנה. לטקס האשכבה לזכרו, שהתקיים שבוע לאחר הרצח בקתדרלת הדומו במילאנו, הגיעו בשחורים חבריו הקרובים, הנסיכה דיאנה בשמלה בעיצובו ושרשרת פנינים גדולה, הזמרים סטינג ואלטון ג'ון, אנה ווינטור, וכמובן, קבוצת דוגמניות העל שטיפח המעצב לאורך הקריירה. מתייפחת ושבורה בלטה באירוע אחותו הצעירה דונטלה, שלקחה את מושכות הניהול הקריאטיבי של בית האופנה, לאחר קרב ירושה מכוער עם אחיה סאנטו, שקיבל בירושה 30 אחוז מהחברה ואת ניהולה. 70 מאחוזי החברה הועברו בירושה לבתה הבכורה של דונטלה, אלגרה ורסאצ'ה, שהיתה בת 11 בלבד כשדודה נרצח. "לפני מותו הוא סיפר לי שהוא רוצה להוריש את העסק לאלגרה", סיפרה דונטלה לניו יורק מגזין ב-2004, "כך שיובטח לו שאני אדאג לה ואשמור עליה היטב".
בעקבות הרצח התמודדה דונטלה, 62, עם מחלת האנורקסיה הקשה של בתה אלגרה, וכן עם התמכרות שלה עצמה לאלכוהול ולסמים ממריצים כמו קוקאין, כמו גם לניתוחים פלסטיים, והפכה מקור ללעג ופרודיות בצהובונים ובתוכניות טלוויזיה כמו סאטרדיי נייט לייב. העיתונאי אריאל לוי מה"ניו יורק מגזין" כתב שבערב הגאלה לזכרו של ורסאצ'ה, שהתקיים מספר חודשים לאחר מותו במוזיאון המטרופוליטן בניו יורק, דיברו האורחים בחיוך על גיחותיה של דונטלה אל השירותים יחד עם הדוגמנית קייט מוס. "הייתי חוזרת הביתה כל יום ובוכה", התוודתה דונטלה מאוחר יותר בראיון ל"ניו יורק מגזין" ובראיונות נוספים. "הייתי צריכה להיות חזקה בשביל הילדים שלי, ולענות להם מדוע דוד ג'יאני נרצח. זה היה יותר מדי דברים עבורי, לצד נישואיי שהתפרקו במקביל לרצח. חייתי עם כל כך הרבה כאב בחיי - בעיות אישיות, בעיות משפחתיות - עד שמצאתי את הדרך הקלה ביותר לאבד תחושה, סמים. אני לא רוצה להישמע כמו קורבן, כי אני שונאת נשים שמתנהגות כמו קורבנות, אבל לאחר המוות הבנתי שעיני כל העולם נשואות אליי. אנשים לא האמינו שאצליח להיכנס לנעליו".
ב-20 השנים מאז כניסתה למותג, שומר ורסאצ'ה על מעמדו כבית אופנה משפחתי, בניגוד לבתי אופנה רבים אחרים שנמכרו לתאגידי ענק כמו LVMH ו-KERING. תצוגות האופנה של ורסאצ'ה הן עדיין ספקטקל מרהיב, עם דוגמניות על וסלבס כמו לני קרביץ בשורה הראשונה, ובגדים שנמכרים בהצלחה בשוק הסיני והרוסי. נקודת החוזק הגדולה של בית האופנה היתה ונותרה השטיח האדום, עם כוכבות כמו אנג'לינה ג'ולי, ליידי גאגא, קיילי ג'נר וג'ניפר לופז, שנחשבות לשגרירות המותג בפסטיבלים ובאירועים חברתיים, ובתמורה מייצרת עבורן דונטלה שמלות חושפניות ובלתי נשכחות, שהופכות לשיחת היום.
רוחו של אחיה אומנם כבר לא ממש מרחפת מעל המותג, אך אוסף חפצי האמנות שלו עדיין נמכר במכירות פומביות של סותביס, ואחוזתו היוקרתית נמכרה בשנת 2013 לאחים נקש הישראלים - ג'ו, רפי ואבי - תמורת 41.5 מיליון דולר, והם הפכו אותה למלון יוקרה ברוח עיצוביו. "הכול יישאר אותו דבר", הבטיח ביום הרכישה האח ג'ו בראיון לכלכליסט. "זו היסטוריה. ובכל יום אפשר לראות אנשים שמצלמים את הנכס הזה. מדובר במבנה שאין כמוהו, ושעוצב על ידי ורסאצ'ה האחד והיחיד".
______________________________________________________
ומי היא היורשת הסודית של רשת האופנה זארה?