קולקציית קרוז 2018 של גוצ'י מעוררת סערה בשבועות האחרונים, והצליחה להרגיז מעצבים ממקומות שונים בעולם. לפני שלושה שבועות עלו ברשת טענות כי בית האופנה האיטלקי העתיק מעיל חום בעל שרוולים תפוחים בעיטור מונוגרמה. על העיצוב המקורי, נטען ברשתות החברתיות, אמון דניאל דיי, "חייט ההיפ הופ" מהארלם, הידוע בשם דאפר דן. את המעיל המקורי יצר דיי לספורטאית האולימפית דיאן דיקסון בשנת 1988, כשעל השרוולים מוטיב הלוגו של לואי ויטון. בית האופנה גוצ'י פרסם הודעה כי מעיל המריבה היה למעשה מחווה לדיי.
השבוע יצאו שני מעצבים נוספים ונפרדים נגד המותג הנחשב, הפעם שניהם מהתחום הגרפי, בטענה כי סימני לוגו שיצרו בעבר הועתקו על ידי גוצ'י לקישוט חולצות טי ותיקי בד.
עוד בערוץ האופנה
- עקבו אחרינו באינסטגרם
- לא רק אצבע: הכפכפים היפים לקיץ
- לובשים ומצלמים: הפריטים הכי פופולריים באינסטגרם
- גם בקיץ: איפור הוא נשק במלחמה בסרטן העור
המעצב והמאייר מילאן צ'אגורי מאוסטרליה, המייצר חולצות טי, סווטשירטים ומוצרי אופנה שונים בשיתוף עם המותג Stay Bold, טען בראיון לאתר WWD כי גוצ'י העתיקו לוגו שייצר ב-2015 עבור מכון הקעקועים האוסטרלי ווייט טייגר. לטענתו, הנמר, הפונט והקומפוזיציה דומים להפליא ללוגו שהציגו גוצ'י על גבי תיק בד. צ'אגורי, המחזיק בזכויות יוצרים על הלוגו המקורי, כתב בעמוד האינסטגרם שלו: "זה בסדר לקבל השראה, אבל יש אינסוף דרכים להציג קונספט. להיות מקורי זה המפתח כדי לבלוט בעסק הזה".
הפריט השני שמונח על ספסל הנאשמים באינסטגרם הוא טי שירט בעיטור נחש. סמל הנחש הפך למוטיב מרכזי בקולקציות האחרונות של גוצ'י מאז נכנס המעצב אלסנדרו מיקלה לתפקיד המנהל האמנותי של בית האופנה, אך במקרה הזה הוא עורר את חמתו של המעצב הגרפי הניו זילנדי סטיוארט סמיית'. האחרון טוען כי גוצ'י העתיקו לוגו שעיצב בשנת 2014 עבור מותג ההלבשה CLVL Apparel Co. עם זאת, המותג של סמיית' עדיין לא הושק.
על הטי שירט של גוצ'י מתנוסס נחש וסביבו הכיתוב Guccify Yourself. מיקלה עצמו לבש את החולצה בתצוגת האופנה של המותג. בפוסט שהעלה סמיית' לאינסטגרם הוא טען כי גוצ'י העתיקו לא רק את שילוב האלמנטים בלוגו, אלא גם את הקשקשים של הנחש.
דובר מטעם בית האופנה פרסם ב-WWD את התגובה הבאה: "קולקציית קרוז 2018 של גוצ'י ממשיכה את החיפוש של אלסנדרו מיקלה אחר תרבות כמו-אמיתית עם סדרה של פריטים המשחקים על הלוגו של גוצ'י, תחת התמה Guccification ו- Guccify Yourself. ערבוב קריאטיבי של אופנת רחוב ועגת רחוב תוך שימוש בגרפיקה ובמילים שעברו 'גוצ'יפיקציה'. במהלך השנתיים וחצי האחרונות גוצ'י הגדירה את עצמה באמצעות סדרה של שיתופי פעולה יצירתיים שנוצרו באופן טבעי, המסמלים שינוי כיוון דורי. גם במקרה זה אנחנו בקשר ישיר עם הכישרונות המדוברים".
שני המעצבים, מצדם, טענו כי מגוצ'י פנו אל כל אחד מהם בנפרד והציעו שיתוף פעולה בעתיד, כשהשותפות מותנית בחתימה על הסכם סודיות. "זו הדרך שלהם לחפות על העוול שגרמו לקהילת האמנות והעיצוב", אמר צ'אגורי והוסיף כי לא ישתף עם המותג פעולה, "אין לי עניין אחרי מה שקרה, הם לא הגיבו לי במשך שבועות". גם סמיית' הודיע כי אין לו תוכניות לעבוד עם גוצ'י.
הסערה סביב גוצ'י מתרחשת לאחר שבמרץ האחרון הואשם בית האופנה סן לורן בהעתקה של תיק ממותג סנגלי קטן. במקביל, לא פוסקים הדיווחים על תלונות של מעצבים ומותגים צעירים נגד רשתות אופנה מסחריות רבות. בתחילת 2017 האשים מגזין הסקייטבורדינג טראשר את רשתות האופנה פוראבר 21 ו-H&M כי השתמשו בפונט האיקוני של הלוגו שלו, המעוצב כאילו הוא עולה בלהבות; ובחודש אפריל הואשם אתר הקניות אסוס בהעתקת ז'קט של מעצבת האינדי לורי לי ברלי, כביכול אחרי ביקור בשואורום שלה.
גם בנות משפחת קרדשיאן חטפו על הראש בחודש האחרון: קלואי קרדשיאן והמותג Good American הואשמו בהעתקת דגמים של מעצבת, ואף ברכישת הדגמים המקוריים מהמעצבת לפני שעיצבו את הגרסאות שלהם. באותו שבוע הואשמה קיילי ג'נר בהעתקת דגמים בהדפס קמופלאז' בקולקציה שלה ממותג ניו יורקי.
מה יקרה הלאה? ברוב המקרים ההאשמות בהעתקות נשארות ברשת ולא מגיעות לבתי המשפט. עם זאת, המעצבים הקטנים זוכים לרוב להכרה בעקבות השערורייה, ולעתים מצליחים למנף אותה לבניית שם לעצמם ולעיצוביהם.
______________________________________________________
ומה גילינו בארון ובבית של ורד ואלון מזרחי?