דיאטה

    מפרידים, משלבים ומרזים -
    שיטת תזונה לשיפור העיכול

    כל מזון בעתו: בלי לספור כפות או לחשב אחוזים, מצרפים נכון את המאכלים ונהנים מבריאות טובה יותר ואנרגיות גבוהות. ורד לוביץ' מסבירה איך תעשו זאת

    ורד לוביץ'

    |

    20.06.17 | 08:19

    גם אצלכם במקרר יש אינספור אפשרויות לצירופי מזונות שיעשו לכם טוב (צילום: Shutterstock)
    גם אצלכם במקרר יש אינספור אפשרויות לצירופי מזונות שיעשו לכם טוב (צילום: Shutterstock)

    קיץ. ים. שמש. זה רק טבעי שרוצים לרדת במשקל ואם אתם בעניין, כדאי שתכירו את אחת משיטות התזונה וההרזיה הנעימות והבריאות ביותר: צירופי מזון או שילוב מזונות אסטרטגי. שיטה זו מומלצת מאד לאנשים הסובלים מבעיות עיכול שונות כמו עצירות, גזים, נפיחות בבטן, אבל לא רק. הקפדה על עקרונות השיטה תותיר אתכם מלאי אנרגיה, תשפר את המצב הבריאותי שלכם ואף תעזור לכם לרדת במשקל.

     

    מה תעשו עם כל כך הרבה אנרגיה? (צילום: Shutterstock)
      מה תעשו עם כל כך הרבה אנרגיה?(צילום: Shutterstock)

       

      מזונות שונים זקוקים לאנזימי עיכול ורמות חומציות/בסיסיות שונים ולכן צירופי מזון נכונים, מקלים ומקצרים את העיכול ומעודדים תהליך פירוק מזון מדויק יותר לגוף. למעשה, גוף האדם מתוכנן כך שיעכל היטב לא יותר מסוג אחד של מזון מרוכז בכל פעם (מזון מרוכז הוא כל מזון שאינו פרי או ירק). כאשר אנו אוכלים יותר ממזון מרוכז אחד המזון אינו מתעכל טוב ועלולות להיות תופעות לא נעימות של חסימה, גזים, ריקבון, עצירות ונפיחות.

      הרגלי התזונה של רבים מאיתנו, מקשים על תהליך העיכול והפירוק של המזון. שכן כל ארוחה מורכבת מסוגי מזונות רבים הכוללים: חלבונים, פחמימות, סוגי עמילן, ירקות ופירות. וזה עוד מבלי להתייחס לכמויות. צירופי מזון נכונים מגבירים את תהליך חילוף החומרים בגוף ועוזרים להרזיה. מדובר על צירופים המתחשבים בסוג המזון (פחמימות, חלבונים, עמילנים, קטניות, ירקות או פירות), זמני עיכול, חומציות המזון, חומציות הדם, ואנזימי העיכול.

       

      עם צלחת כזאת מוצלחת - לא מרגישים מקופחים (צילום: Shutterstock)
        עם צלחת כזאת מוצלחת - לא מרגישים מקופחים(צילום: Shutterstock)

         

        עקרונות דיאטת צירופי המזון

        ככלל: חשוב להפריד בין סוגי מזון שונים ולאפשר לקיבה להשלים את תהליך עיכול של מזון מסוים, לפני שאוכלים מזון אחר. יש לעשות הפסקה של 4-3 שעות בין ארוחה לארוחה (הזמנים יכולים להשתנות בהתאם לסוגי המזון).

         

        איכלו פירות תמיד על קיבה ריקה. הזמן האידיאלי לאכילתם הוא עד 12 בצהריים אולם אפשר לאכול פרי נוסף בשעות אחר הצהריים, בהפרש של 4-3 שעות מהארוחה.

        הפירות מכילים הרבה מאוד חומרים פעילים בעלי חשיבות בריאותית מרחיקת לכת. אם תבחרו לאכול אותם בבוקר, הם יעלו את רמות האנרגיה וישפרו את המצב הרוח שלכם עם תחילת היום. כמו כן, הם מסייעים במניעת מחלות שונות ובהן סרטן, מחלות לב, סכרת ותהליכי הזדקנות. הפיגמנטים ופיטוכימיקלים המצויים בפירות, הנותנים להם את צבעם, ואוצרים בתוכם שפע של סגולות בריאותיות. זמן העיכול של הפירות הוא קצר ואכילתם תעלה את רמות האנרגיות שלכם ותקל על הגוף בעת הניקוי.

         

        מה אוכלים עם תפוח? רק לא תפוז (צילום: Shutterstock)
          מה אוכלים עם תפוח? רק לא תפוז(צילום: Shutterstock)

           

          אל תערבבו פירות וירקות באותה ארוחה. כמו כן, עדיף גם לא לערבב סוגי פירות שונים באותה. פירות חומציים ופירות מתוקים אוכלים לחוד. למשל: מלון, אבטיח ופרות הדר יש לאכול בנפרד אחת מהשני.

          ירקות משתלבים יפה עם חלבונים, דגנים מלאים או שומנים.

          אין לצרף בארוחה אחת חלבונים מן החי ופחמימות. כלומר, לא כדאי לאכול בשר, עוף או דג עם אורז. את החלבונים כדאי לצרף לירקות לא עמילניים (למשל: דג ואנטי פסטי).

          רצוי לא לערבב בין חלבונים שונים מן החי באותה הארוחה. למשל לא לאכול גם עוף וגם בשר.

          רצוי לא לאכול באותה ארוחה סוגים שונים של פחמימות. לדוגמה: לא לאכול גם אורז וגם קינואה באותה הארוחה.

          מומלץ ביותר, להמעיט במוצרי חיטה (פסטה, פתיתים, קוסקוס,בורגול) ועדיף להוריד אותם בכלל מהתפריט.

          כמו כן, כדאי להיפרד מהסוכר וממוצרי חלב.

           

          תפריט לדוגמה:

          כשקמים: מים או חליטה

           

          ארוחת בוקר (יש לבחור אחת מן האופציות):

          • כדאי לבסס את הארוחה על פירות העונה בלבד
          • סלט ירקות עם אגוזי מלך ופרוסת לחם שיפון מלא עם אבוקדו, טחינה או פסטו
          • דייסת קוואקר עם מעט סילאן וקינמון

           

          ארוחת ביניים: פרי

           

          ארוחת צהריים (יש לבחור אחת מן האופציות):

          • אורז עם עדשים מונבטות וירקות
          • סלט קינואה עם ירקות וגרעיני דלעת
          • דג עם שעועית ירוקה מוקפצת
          • עוף עם קישואים ופטריות ועשבי תיבול

           

          ארוחת ביניים: פרי

           

          ארוחת ערב (יש לבחור אחת מן האופציות):

          • פסטה מאטריות אורז עם ירקות מוקפצים או רוטב עגבניות או פסטו
          • סלט ירקות שורש עם ביצה או טונה
          • טופו מוקפץ עם ירקות

           

          אם ברצונכם להעמיק וללמוד עוד על השיטה הזו, כדאי לקרוא ספר "רזה לתמיד" Fit for Life של הארווי ומרילין דיאמונד.

          ורד לוביץ' היא נטורופתית ומטפלת בצמחי מרפא ופרחי באך

           

           
          הצג:
          כל התגובות לכתבה "מפרידים, משלבים ומרזים - שיטת תזונה לשיפור העיכול"
          אזהרה:
          פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד