דיאטה

    רצתם, התאמצתם, הזעתם המון,
    אפילו אכלתם בריא והמחוג לא זז?

    לפעמים למרות ההקפדה על דיאטה והתעמלות לא רואים תוצאות על המשקל. הדיאטנית ליאורה חוברה עם שישה הסברים לתופעה המתסכלת, בדיוק בזמן לקיץ

    המשקל נשאר בדיוק אותו דבר? אולי יש לזה סיבה (צילום: Shutterstock)
    המשקל נשאר בדיוק אותו דבר? אולי יש לזה סיבה (צילום: Shutterstock)

    אנחנו כבר ממש אחרי החגים, כלומר בדיוק בנקודה שבה נגמרו התירוצים ואנחנו אמורים להיות בעיצומו של אורח חיים בריא שיביא אותנו לנקודה בה רצינו להיות לקראת הקיץ, לקראת עונת החתונות או ללא סיבה מיוחדת כלשהי. אז, שמרתם, הקפדתם, ספרתם, נמנעתם ואפילו הזעתם (טוב, זה לא באמת קשה בחום הזה) ואז עליתם על המשקל. והמחוג? המחוג לא זז, כאילו לא עשיתם כלום. היש יותר מתסכל מזה? אז, לפני שנכנעים לזה ומניחים לכל המוטיבציה שלכם לנזול בין האצבעות, קבלו שש סיבות שעשויות להסביר את הסירוב העיקש של המשקל לשקף את המאמץ שלכם:

     

    המשקל יורד רק כשמורידים את המשקולות? (צילום: Shutterstock)
      המשקל יורד רק כשמורידים את המשקולות?(צילום: Shutterstock)

       

      סוף-סוף התחלתם לזוז

      כשמתחילים או מגבירים את קצב הפעילות הגופנית (כל פעילות גופנית) מסת השריר גדלה כדי לענות על צורכי הגוף למאמץ הנדרש ממנו. רקמת השריר היא רקמה פעילה שממשיכה לעבוד בשבילכם ולשרוף קלוריות גם כשאתם ישנים, אבל מסת השריר הנוספת תורמת בין קילוגרם אחד לחמישה ק"ג למשקל, תלוי במידת עצימות הפעילות ובתדירותה. אם במקביל מקפידים על דיאטת הרזיה עשויה להיות עלייה או עצירה במשקל.

      מה אפשר לעשות? להמשיך ולהתאמן בשמחה. קילוגרמים של שרירים נראים נפלא ותורמים לחיטוב הגוף, דבר ששום דיאטה בעולם לא יכולה לעשות.

      מתי רואים את האמת? האמת נראית בהיקפים ובחיטוב הגוף, והיא נעימה ביותר. לאחר כחודשיים כמות מסת השריר מתייצבת ואז תוכלו לראות המשך ירידה במשקל.

       

      הנה משהו שכוס תה תוכל לפתור (צילום: Shutterstock)
        הנה משהו שכוס תה תוכל לפתור(צילום: Shutterstock)
         

         

        נפיחות

        אנשים רבים סובלים ממעי רגיז, או מנפיחות של מערכת העיכול הנגרמת על ידי תזונה שאינה מתאימה להם. אצל חלק מהם המצב מוחמר כשהם סובלים מסטרס. במצב זה לא תמיד תהיה עלייה במשקל, אלא יותר תחושה של נפיחות באזור הבטן שמפריעה כשמנסים לרכוס את המכנסיים או החצאית.

        מה אפשר לעשות? להתייעץ עם גסטרואנטרולוג ועם דיאטנית. אפשר לנסות להוריד את המזונות הבאים מהתפריט ולראות אם המצב משתפר: שתייה מוגזת, שתייה בקש, קטניות (שעועית לבנה, עדשים, אפונה, סויה ותחליפי הבשר, חומוס), מסטיק, כרוב מכל הזנים, ירקות ממשפחת המצליבים, צנון, צנונית, קולרבי, לפת, שמרים, ממתיקים מלאכותיים וכל מזון בו הם נמצאים, שום ובצל לא מבושלים. כשהבטן ממש נפוחה אפשר לשתות חליטות שהכנתם מקמומיל, שומר או קימל. שימו כפית של אחד מאלה בכוס מים רותחים, הניחו למשך 10 דקות, סננו ושתו.

        מתי רואים את האמת? כשמצליחים להרגיע את הבטן הנפיחות נעלמת והתחושה הנוחה של הגוף חוזרת לקדמותה.

         

         

        עצה שלא נכשלת לעולם: שתו מים (צילום: Shutterstock)
          עצה שלא נכשלת לעולם: שתו מים(צילום: Shutterstock)

           

          עצירות

          פעילות לא תקינה של מערכת העיכול המובילה לעצירות עלולה לגרום לעלייה במשקל של עד קילו. הדבר נובע, כמובן, מהעובדה שמערכת העיכול לא התרוקנה. זה נכון גם לגבי מי שסובל בקביעות מעצירות וגם בשביל מי שאצלו זו אופרה חדשה.

          מה לעשות? לטפל בעצירות, כמובן. כדאי לפנות לדיאטנית, ובינתיים להגדיל את כמות השתייה, להוסיף לתפריט סיבים תזונתיים או לשלב בו יוגורט־ביו עם שתי כפות פשתן. באותה הזדמנות כדאי להרחיק מהצלחת קמח לבן, סוכר לבן, אורז לבן, בננה, אפרסמון, רימון, סברס, קקאו ושוקולד.

          מתי רואים את האמת? כשמערכת העיכול מתחילה לפעול כסדרה. המצב הטוב ביותר הוא כאשר יש פעילות מעיים מדי יום.

           

           

          עוד תופעת לוואי של הפלא החודשי (צילום: Shutterstock)
            עוד תופעת לוואי של הפלא החודשי(צילום: Shutterstock)

             

            המחזור החודשי

            נפיחות שלפני מחזור היא תופעה אישית המשתנה בין אישה לרעותה. עם זאת, בגלל השינויים ההורמונאליים וצבירת הנוזלים, כמעט אצל כולן יש שינוי במשקל. אצל חלק מהנשים העלייה במשקל מתחילה כמה ימים לפני הווסת. אצל אחרות זה קורה בזמן הווסת עצמה. בכל מקרה, השינוי עשוי להתבטא ב-1/2 1-1 ק"ג.

            מה אפשר לעשות? להבין שבזמן הווסת, או כמה ימים לפניה, תהיה תזוזה כלפי מעלה במחוג המשקל. אם תבדקי את עצמך בימים אלה, לאחר מחזור או שניים תוכלי לדעת בדיוק מתי הימים הבעייתיים שלך.

            מתי רואים את האמת? גם זה אישי. אצל מי שהעלייה במשקל מתחילה לפני הווסת, לעתים המשקל חוזר לקדמותו כבר ביום הראשון של הווסת. אצל אחרות ייתכן שהשינוי המיוחל יגיע רק לאחר סיומו של המחזור.

             

            נפרדת מהגלולות? זאת הנקמה שלהן (צילום: Shutterstock)
              נפרדת מהגלולות? זאת הנקמה שלהן(צילום: Shutterstock)

               

              הורמונים

              שינוי הורמונאלי, כמו התחלה או סיום של נטילת גלולות למניעת היריון, או טיפול הורמונאלי בגיל המעבר, משפיע על המשקל כמעט תמיד. בחלק מהמקרים הוא יגרום לתנודה זמנית של נוזלים (ואז נראה תנודה מהירה יחסית במשקל‭.(‬ במקרים אחרים הוא יגרום לעלייה של ק"ג או שניים (אבל אז העלייה תהיה אטית יותר‭.(‬ במקרים נדירים יותר יגרום השינוי ההורמונאלי לירידה במשקל.

              מה לעשות? לצפות את הבאות, לשים לב קצת יותר למה שנכנס לפה, ואולי להגביר קצת את הפעילות הגופנית.

              מתי רואים את האמת? אם זו תנודה של נוזלים, היא תיעלם לאחר הווסת הבאה. במקרים שבהם שווי המשקל "זז" בשני קילוגרמים כלפי מעלה, אפשר להתאמץ ולשלב דיאטת הרזיה ופעילות גופנית, ואפשר להשלים עם העלייה הזמנית ולחכות לסיום הטיפול ההורמונאלי. גם אם הוא יגיע רק לאחר שנים ארוכות, שני הקילוגרמים האלה ירדו אז בקלות וללא מאמץ מיוחד.

               

              אבל חמוצים הם ירקות, לא? (צילום: Shutterstock)
                אבל חמוצים הם ירקות, לא?(צילום: Shutterstock)

                 

                צבירת נוזלים

                יום-יומיים אחרי שאוכלים כמות גדולה יחסית של מלח (או נתרן‭,(‬ הגוף נוטה לצבור נוזלים, ובדרך זו אפשר לצבור עד שני קילוגרמים של נוזלים. אם, למשל, זללתם אתמול קופסת מלפפונים חמוצים או פשוט תיבלתם את האוכל בהרבה רוטב סויה – אל תתפלאו אם המשקל יסרב להראות את הירידה האמיתית ברקמת השומן.

                יש מי שנוטים במיוחד לצבור נוזלים, והם ירגישו את הנפיחות באצבעות הידיים (קשה לכופף והטבעת לא יורדת‭,(‬ בקרסוליים (הרגל נכנסת לנעל רק בקושי) ולפעמים אפילו בפנים.

                מה אפשר לעשות? פשוט לא להישקל אחרי שאוכלים כמות גדולה של מלח או נתרן, הנמצא לא רק במלחייה הביתית, אלא בכל הגבינות והדגים המלוחים, שימורים, רטבים ומזון מוכן בכלל, מזון מעובד ואבקות מרק. כדי לנתב את הנוזלים והנתרן אל מחוץ לגוף אפשר לאכול פטרוזיליה או לשתות חליטה שלה.

                מתי רואים את האמת? אחרי יום או יומיים, בהם משתדלים להימנע ממזונות עשירי מלח ונתרן.

                 

                ליאורה חוברה היא דיאטנית קלינית ‭.M.Sc‬ ומסטר NLP לבריאות ולהרזיה

                 

                 
                הצג:
                כל התגובות לכתבה "רצתם, התאמצתם, הזעתם המון, אפילו אכלתם בריא והמחוג לא זז?"
                אזהרה:
                פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד