חודשיים לתוך 2017, היא כבר מסתמנת כשנה של ניפוץ תחזיות והימורים, ומה שהתחיל השבוע בהכרזה מוטעית על פרס האוסקר לסרט הטוב ביותר ממשיך בפרס פריצקר, "האוסקר של האדריכלות העולמית": כל המבקרים נתפסו לא מוכנים, כאשר שלושה אדריכלים אנונימיים למדי מקטלוניה קטפו את הפרס.
2017 Introduction Video from The Pritzker Architecture Prize on Vimeo.
משרד RCR, עם פורטפוליו מצומצם למדי אך בעל רגישות נופית-מקומית וחומרית יוצאת דופן, הצליח לגבור על שורה ארוכה של מועמדים בטוחים, שכיכבו ברשימות ההימורים של מגזיני האדריכלות הגדולים בעולם, כמו BIG (משרדו של האדריכל הדני ביארקה אינגלס), המשרד ההולנדי MVRDV, האדריכל האמריקאי סטיבן הול, האדריכל היפני קנגו קומה וגם משה ספדיה, האדריכל הקנדי-ישראלי.
השנה ה-39 לחלוקת פרס פריצקר היא השנה הראשונה שבה שלושה אדריכלים חולקים אותו. רפאל אראנדה (Refael Aranda), קארמה פיז'ם (Carme Pigem) וראמון וילאלטה (Ramon Vilalta) הקימו את המשרד שנושא את ראשי התיבות של שמותיהם הפרטיים לפני שלושה עשורים, ב-1988, בעיר מוצאם Olot, מיד לאחר שסיימו את לימודיהם באוניברסיטה הטכנולוגית של קטלוניה (ETSAV). כבר בשנה הראשונה לפעילותם, הגישו השותפים מועמדות לתכנון מגדלור – וזכו. מאז ועד היום, מקדישים השלושה את פעילותם לתכנון בסביבת מגוריהם, בצפון-מזרח ספרד, עם קומץ עבודות נוספות בבלגיה ובצרפת.
"הם מדגימים שאחדות חומרית יכולה להקנות כוח ופשטות מדהימים לבניין", הסביר יו"ר חבר השופטים של הפרס, האדריכל האוסטרלי גלן מרקוט (Glenn Murcutt), את ההחלטה. "אדריכלות לא-מתפשרת ברמה הפואטית, עבודה על-זמנית שמשקפת כבוד לעבר, תוך שהיא מקרינה בבהירות על ההווה והעתיד".
הקורטן חוזר בעבודות
עיון בתיק העבודות של המשרד מבליט את האחדות החומרית, שהיא מוטיב בולט בהחלטה להעניק לשלישייה את הפרס. הקורטן, פלדת-חלד אדמדמה ששכבתה החיצונית מגיבה לאקלים הלח ומשנה בהתאם את צבעה ומרקמה, נמצאת כמעט בכל הפרויקטים של המשרד. החומר החי והנושם מתאים לסביבה הטבעית שבו פועלים השלושה, גם בצבעו, כאשר הוא מוצג מול הסלעים הוולקניים השחורים, השמיים האפורים, ההרים המושלגים והצמחייה העירומה. נראה שגם האדריכלים מכוונים את תצלומי הפרויקטים שלהם לעונה הקרה, כדי להבליט את נוכחותו של החומר בפלטת הצבעים הכמעט-מונוכרומטית הזו.
אך לא רק בזכות טבעיותו המבויתת של החומר יש לציין את השימוש בו. ניכר כי לאורך השנים הביא משרד RCR את הקורטן למופע פיסולי יוצא דופן. בעבודותיהם של השלושה, האלסטיות והקלות שדבקה בפלדה היא יוצאת דופן ביופיה. כך, לדוגמה, בקרמטוריום שהושלם בבלגיה לפני כארבע שנים, "קווצות שיער" של קורטן מחליקות על מצחו של מבנה אבן, כשהן משלימות את מסרק הענפים העירומים ומסרקי קני הסוף שצומחים באגם המקיף את הפרויקט.
ארבעה הרים וולקנים מקיפים את העיר חירונה, ויוצרים סביבה סלעית-שחורה. בפארק המקומי שהושלם ב2004 נעצו האדריכלים מסרקי קורטן סביב תלוליות חצץ ענקיות, שבחלקם יוצרים מראה דמוי-אדנית לצמחייה, ובחלקם תוחמים אזור נמוך. בחלק מהמסלול בפארק יכולים המבקר אף לחדור את הקרקע אל מנהרה מוארת באור טבעי, דרך חריצי החומר.
פרויקט "חלל הצל", שהושלם ב-2007, צף במים כטיילת מקורה, נוגע-לא נוגע בשכבת כדור הארץ. סדרה של חללים גיאודזיים המורכבים ממשולשי קורטן יוצרים מעין מטריות מעל אזורי שהייה והליכה, המוגבהים מעט מעל מפלס המים.
במוזאון הצרפתי Soulages, שהושלם לפני כשלוש שנים, הובא החומר לכדי עטיפה מוחלטת של החלל. רצועת קוביות קורטן בגדלים ובגבהים מגוונים מרכיבות את חללי התצוגה. כמו בפרויקטים הנופיים של המשרד, גם עם המסה הבנויה הגדולה הצליחו האדריכלים לייצר קלילות: המוזיאון ממוקם בקו פרשת המים של גבעה קטנה, כאשר חלקו האחד נעוץ בעומק האדמה, ומעברו השני הוא מרחף מעל המדרון. חללי התצוגה שחורים, ויוצרים - כך נדמה מהתצלומים - תחושה של בליעה.
יקב Bell-Lloc שחנכו השלושה ב-2007 בקו החוף של חירונה הוא שילוב של מעשה הנוף והבינוי של המשרד בפרויקט אחד. קירוי קעור של היקב מאפשר לתוואי הצמחייה להמשיך תחתיו בין שני צדי המבנה. מלבד הקירוי, רוב היקב שוכן מתחת לאדמה, ומזמין את המבקרים בו לסיור בתהליך ייצור יין שמזכיר אתר חפירות ארכיאולוגי מסקרן ומסוגנן (ראו צילום בראש הכתבה).
כמו שקרה לביתן הספרדי בביאנלה האחרונה לאדריכלות בוונציה, כאשר קטפו את פרס "אריה הזהב" על פרויקט מפתיע ומאוד לא שגרתי - צילומי פרויקטים שבנייתם נגדעה על רקע המשבר הכלכלי במדינה, והובאו לידי סיום בדרכים מקוריות - לא מדובר גם הפעם בהענקת הפרס לאדריכלים כוכבים שידועים בפרויקטים מרהיבים ועתירי תקציב. גם למשרד RCR, שזכייתו הריצה את רוב העיתונאים למנועי החיפוש כדי להכיר אותו לראשונה, הצניעות והעבודה המקומית בסביבה המוכרת השתלמה. וכך, בפעם השנייה מאז 1996, אז זכה רפאל מונאו בפרס, גרפו הספרדים שוב את פרס האדריכלות היוקרתי.
- צילומי הפרויקטים: Javier Lorenzo Domínguez, Hisao Suzuki, Eugeni Pons, Ramon Prat
---------------------
הזוכה בפריצקר אשתקד, אלחנדרו אראוונה מצ'ילה, גם אצר את הביאנלה בוונציה. לחצו על התצלום