רק שולחן האוכל נשאר כמזכרת לסגנון שאהבו קודם: בית ברמה''ש

דו משפחתי שופץ ונפתח כלפי חוץ בחלונות גדולים ואלגנטיים. הדיירים, שביתם הראשון עוצב בסגנון כפרי, ביקשו הפעם קו מודרני ומעשי, וגם מאלמנטים תעשייתיים לא נרתעו

אביטל ברוידא

|

22.12.16 | 00:17

שני המפלסים בקומת הכניסה היו שם גם לפני השיפוץ, אבל כל הקירות הפנימיים הוסרו, והחיצוניים נפתחו ככל האפשר. מדרגות הבטון הוחלפו במדרכי פח שחור, והוזזו למקום שבו היה קודם פטיו (צילום: גדעון לוין)
שני המפלסים בקומת הכניסה היו שם גם לפני השיפוץ, אבל כל הקירות הפנימיים הוסרו, והחיצוניים נפתחו ככל האפשר. מדרגות הבטון הוחלפו במדרכי פח שחור, והוזזו למקום שבו היה קודם פטיו (צילום: גדעון לוין)
לפני השיפוץ: דו משפחתי ישן, 250 מטרים רבועים שמתפרשים על ארבע קומות. המראה המיושן כלל טיח ''שפריץ'', חלונות קטנים ובליטות שונות (צילום: גלית תירוש)
לפני השיפוץ: דו משפחתי ישן, 250 מטרים רבועים שמתפרשים על ארבע קומות. המראה המיושן כלל טיח ''שפריץ'', חלונות קטנים ובליטות שונות (צילום: גלית תירוש)
אחרי השיפוץ. המעצבת גלית תירוש פתחה את הקירות ובחרה בפרופילים שחורים ודקים. דלת הכניסה, שנמצאת משמאל, מוסגרה באותו פרופיל ונדמית כאחת הוויטרינות. החצר כוסתה בדק ובאמצעה ''נשתלה'' בריכה שהגיעה מוכנה (צילום: גדעון לוין)
אחרי השיפוץ. המעצבת גלית תירוש פתחה את הקירות ובחרה בפרופילים שחורים ודקים. דלת הכניסה, שנמצאת משמאל, מוסגרה באותו פרופיל ונדמית כאחת הוויטרינות. החצר כוסתה בדק ובאמצעה ''נשתלה'' בריכה שהגיעה מוכנה (צילום: גדעון לוין)
מבט מהמטבח אל הסלון והחצר. שני פריטים הובאו מבית המשפחה הקודם: הכורסה הלבנה בסלון היא אחת מהם (צילום: גדעון לוין)
מבט מהמטבח אל הסלון והחצר. שני פריטים הובאו מבית המשפחה הקודם: הכורסה הלבנה בסלון היא אחת מהם (צילום: גדעון לוין)
שולחן האוכל הוא הפריט השני שנשאר כתזכורת לסגנון הכפרי שהיה חביב על בני הבית. הפעם ביקשו לעצב את הפנים בקווים מודרניים ומעשיים (צילום: גדעון לוין)
שולחן האוכל הוא הפריט השני שנשאר כתזכורת לסגנון הכפרי שהיה חביב על בני הבית. הפעם ביקשו לעצב את הפנים בקווים מודרניים ומעשיים (צילום: גדעון לוין)
המטבח הוא הנגיעה התעשייתית שבולטת בחלל. הארונות הגבוהים לבנים, אך באמצע אי מנירוסטה, שהוזמן בחברה שמייצרת מטבחים תעשייתיים (צילום: גדעון לוין)
המטבח הוא הנגיעה התעשייתית שבולטת בחלל. הארונות הגבוהים לבנים, אך באמצע אי מנירוסטה, שהוזמן בחברה שמייצרת מטבחים תעשייתיים (צילום: גדעון לוין)
גרם מדרגות קל מפלדה, עם מדרכי פח-מרוג תעשייתי, ממוסגר בחלון הגדול שמאחוריו (צילום: גדעון לוין)
גרם מדרגות קל מפלדה, עם מדרכי פח-מרוג תעשייתי, ממוסגר בחלון הגדול שמאחוריו (צילום: גדעון לוין)
מרפסת בקומה העליונה נסגרה והוכנסה לתוך יחידת ההורים. כך הורחקה המיטה מהחזית. מרחב ביניים מפריד בין המיטה לאזור הרחצה (צילום: גדעון לוין)
מרפסת בקומה העליונה נסגרה והוכנסה לתוך יחידת ההורים. כך הורחקה המיטה מהחזית. מרחב ביניים מפריד בין המיטה לאזור הרחצה (צילום: גדעון לוין)
שולחן כיור עומד בין שני חלונות גדולים (צילום: גדעון לוין)
שולחן כיור עומד בין שני חלונות גדולים (צילום: גדעון לוין)
חדר הרחצה של ההורים. מול הכיור, בשני תאים עם דלתות זכוכית, נחבאים השירותים והמקלחת המרווחת (צילום: גדעון לוין)
חדר הרחצה של ההורים. מול הכיור, בשני תאים עם דלתות זכוכית, נחבאים השירותים והמקלחת המרווחת (צילום: גדעון לוין)
חדריהן של שתי הבנות הקטנות דומים: רהיטים בהירים, קיר בצבע גיר, ורשת בנייה פשוטה שהפכה ללוח דקורטיבי ושימושי מעל שולחן הכתיבה (צילום: גדעון לוין)
חדריהן של שתי הבנות הקטנות דומים: רהיטים בהירים, קיר בצבע גיר, ורשת בנייה פשוטה שהפכה ללוח דקורטיבי ושימושי מעל שולחן הכתיבה (צילום: גדעון לוין)
הבת הבכורה קיבלה את עליית הגג, שהושמשה בשיפוץ אך הפרשי גבהים אילצו את המעצבת לחלקה לשני מפלסים: במת שינה ואזור תנועה ורחצה. הצבע הלבן - תקרה, קירות ורצפה - עזר לייצר תחושה של גודל ולהשקיט את הצורניות המסובכת (צילום: גדעון לוין)
הבת הבכורה קיבלה את עליית הגג, שהושמשה בשיפוץ אך הפרשי גבהים אילצו את המעצבת לחלקה לשני מפלסים: במת שינה ואזור תנועה ורחצה. הצבע הלבן - תקרה, קירות ורצפה - עזר לייצר תחושה של גודל ולהשקיט את הצורניות המסובכת (צילום: גדעון לוין)

את בני הזוג מרמת השרון, הורים לשלוש בנות (15, 12 ו-7), פגשה המעצבת גלית תירוש לפני כשבע שנים, כאשר עיצבה את ביתם הקודם. לפני כשלוש שנים פנו אליה שוב, הפעם כבר בשלב החיפושים אחר בית חדש.

 

"כשראיתי את הבית בפעם הראשונה נבהלתי מהמצב שלו, אבל ראיתי שיש פוטנציאל", מספרת תירוש. "היה ברור מה טוב ומה צריך לשנות", היא מוסיפה, ומפרטת: "הבית יושב טוב על המגרש הפינתי (שגודלו 360 מטרים רבועים), כך שנשאר הרבה שטח לגינה. מצד שני, הוא היה מאוד סגור והיה ברור שצריך לפתוח אותו כלפי חוץ, וגם לשנות את מיקומו של גרם המדרגות הפנימי".

 

בני הזוג החליטו בעד הנכס ועברו לגור בו. במקביל החלו עם תירוש את תהליך התכנון וההיתרים, שארך כשנתיים. המבנה הוא חצי מדו משפחתי, 250 מטרים רבועים שמתפרשים על פני ארבע קומות, והשיפוץ המאסיבי כלל שינויים אדריכליים. מכיוון שתירוש היא מעצבת פנים, לצורך התכנון והוצאת האישורים הנדרשים ברשויות היא נעזרה באדריכל.

 

השינויים כללו סגירה של הפטיו בקומת הקרקע והעברת גרם המדרגות, פתיחת הקירות החיצוניים אל החצר, חפירת חצר אנגלית בקומת המרתף וסגירת מרפסת בקומה העליונה. מבית סגור עם חלונות קטנים, בליטות חיצוניות וחללים נפרדים הוא הפך לחלל מואר בפנים ופתוח כלפי חוץ. "בביתם הקודם ביקשו בני הזוג ללכת על סגנון כפרי, והכל היה לבן. הפעם הם ביקשו משהו יותר מודרני-תעשייתי ופרקטי, וגם אני התפתחתי בשנים שעברו לכיוון הזה", מסבירה תירוש את הקו הסגנוני העכשווי.

 

מהרחוב נכנסים אל חצר גדולה, מחופה בדק איפאה. במרכזו בריכה שהגיעה מוכנה ו''נשתלה'' בו. בפינה אחרת על הדק מטבח חוץ מנירוסטה, ולצדו שולחן אוכל גדול מתחת לפרגולת עץ לבנה. רצועת גינון ירוקה מקיפה את המגרש.

 

המבואה הפכה לשקופה, ודלת הכניסה נראית כמו אחת הוויטרינות (צילום: גדעון לוין)
    המבואה הפכה לשקופה, ודלת הכניסה נראית כמו אחת הוויטרינות(צילום: גדעון לוין)

     

    שלוש מדרגות מגביהות את הכניסה מהחצר. בעבר נפתחה הדלת אל מבואה גדולה וסגורה, שהפרידה בין שני מפלסים: המטבח הסגור שהיה מאחוריה, והסלון שירדו אליו בשלוש מדרגות. החלוקה לשני מפלסים נשארה, אך כל הקירות הפנימיים הוסרו. גרם המדרגות הועתק לירכתי הבית, אל מה שהיה פטיו ונסגר בוויטרינת זכוכית. במקום מדרגות הבטון נבנו מדרגות קלות מפלדה, עם מדרכי פח-מרוג תעשייתי, אחת מהנגיעות התעשייתיות בבית.

     

    לפני השיפוץ. גרם המדרגות ניצב במרכז הקומה (צילום: גלית תירוש)
      לפני השיפוץ. גרם המדרגות ניצב במרכז הקומה(צילום: גלית תירוש)

       

      הסלון לפני השיפוץ (צילום: גלית תירוש)
        הסלון לפני השיפוץ(צילום: גלית תירוש)

         

        ואחריו. כל הקיר הפך לזכוכית (צילום: גדעון לוין)
          ואחריו. כל הקיר הפך לזכוכית(צילום: גדעון לוין)

           

          הכניסה לבית נעשית מכיוון החצר (צילום: גדעון לוין)
            הכניסה לבית נעשית מכיוון החצר(צילום: גדעון לוין)

             

            את שני הקירות החיצוניים הפונים אל החצר פתחה תירוש באמצעות ויטרינות ממוסגרות בפרופיל בלגי שחור, וכך מיסגרה גם את המבואה החדשה ואת דלת הכניסה, שנראית כאחת הוויטרינות.

             

            רצפת עץ ושטיחי קילים מחממים את הסלון (צילום: גדעון לוין)
              רצפת עץ ושטיחי קילים מחממים את הסלון(צילום: גדעון לוין)

               

              במפלס הכניסה מוקם המטבח. ארונות המזווה הגבוהים לבנים, ובמרכז נגיעה מחוספסת נוספת – אי מנירוסטה, שתיכננה תירוש והוזמן בחברה שמייצרת מטבחים תעשייתיים. מעליו שתי נורות פחם, שחוזרות בגרסאות שונות בחדרי הבית (כאן הן בתושבת בטון).

               

              משטחי העבודה תואמים את הארונות שתחתם (צילום: גדעון לוין)
                משטחי העבודה תואמים את הארונות שתחתם(צילום: גדעון לוין)

                 

                שולחן אוכל מעץ מלא, שנראה על הרקע המינימליסטי קצת לקוח מסיפור אחר, נשאר מבית המשפחה הקודם, והוא תזכורת לסגנון הכפרי שלו. במהלך הבנייה התגלה עמוד במרכז פינת האוכל, והפתרון למגבלה שהציב במרחב נמצא באמצעות ספסל העץ. מצדו השני של השולחן, בניגוד סגנוני מפתיע, כיסאות פלסטיק שקופים של Kartel, שמקלילים את המראה.

                 

                העמוד יצר בניית מקום, שנפתרה באמצעות הספסל (צילום: גדעון לוין)
                  העמוד יצר בניית מקום, שנפתרה באמצעות הספסל(צילום: גדעון לוין)

                   

                  שלוש מדרגות ומעקה זכוכית מפרידים בין המטבח לסלון, ופרקט אלון בגוון צהבהב מחבר חומרית בין שני האזורים. שני קירות הסלון שקופים ופונים אל החצר והבריכה. לאורך אחד מהם תעלת מיזוג חשופה – אלמנט תעשייתי שלישי בחלל. על קיר אחר ספריית מדפים לבנה ודקיקה, שבתוכה שולבה הטלוויזיה. הכורסה הלבנה היא הפריט השני שלקחו איתם הדיירים מביתם הקודם, ואליה נוספו כאן ספה אפורה וכבדה, שני שטיחי קילים אותנטיים וכמה שולחנות קטנים מברזל שחור של המותג הדני HAY. הריהוט שנבחר לסלון מרכך את המינימליסטיות של המעטפת ומחמם מעט את החלל. 

                   

                  בגב המטבח מדרגות אשר מובילות אל קומת המרתף, שם נמצא הסטודיו של בעלת הבית, שעובדת כמאמנת כושר. בדרך ממוקמים שירותי האורחים: בשל ממדיהם הזעירים נאלצה תירוש לתכנן כיור מיוחד שיתאים לו, ובחרה בנירוסטה מלוטשת. לכיור המלבני היא ציוותה מראה במסגרת ברזל שחורה ודקה, התואמת את הדלת.

                   

                  שירותי האורחים נמצאים בין קומת הכניסה לסטודיו של בעלת הבית, שעובדת כמאמנת כושר (צילום: גדעון לוין)
                    שירותי האורחים נמצאים בין קומת הכניסה לסטודיו של בעלת הבית, שעובדת כמאמנת כושר(צילום: גדעון לוין)

                     

                    בגלל ממדיהם הזעירים תיכננה המעצבת כיור מלבני מנירוסטה (צילום: גדעון לוין)
                      בגלל ממדיהם הזעירים תיכננה המעצבת כיור מלבני מנירוסטה(צילום: גדעון לוין)

                       

                      מדרגות הפח מובילות אל קומת המגורים (צילום: גדעון לוין)
                        מדרגות הפח מובילות אל קומת המגורים(צילום: גדעון לוין)

                         

                          (צילום: גדעון לוין)
                          (צילום: גדעון לוין)

                           

                          בצדו השני תוחם את המטבח גרם המדרגות השחור, שמוביל, על רקע חלון שקוף, אל קומת המגורים. לפני השיפוץ היה כאן מסדרון ארוך, שממנו נפתחו דלתות לארבעה חדרי שינה וחדר רחצה. המדרגות הוזזו, אחד החדרים בוטל והשטח שהתקבל במרכז הקומה הפך לפינת משפחה פתוחה ומוארת. "זו הממלכה של הילדות", מספרת האם, "כאן הן משחקות ומארחות חברים". ספת איקאה פונה אל קיר הטלוויזיה, על שני מדפי ברזל דקים פריטי נוי ושולחנות צד קטנים משלימים את הריהוט.

                           

                          פינת המשפחה, שסביבה חדרי השינה (צילום: גדעון לוין)
                            פינת המשפחה, שסביבה חדרי השינה(צילום: גדעון לוין)

                             

                            מסביב מוקמו חדרי השינה והרחצה. שני חדריהן של הבנות הקטנות פונים אל הבריכה ומרוהטים באופן זהה: מיטה לבנה, שולחן כתיבה מעץ בהיר וארון בגדים לבן. אחד הקירות נצבע בצבע גיר ומשמש כלוח מחיק. המגע האישי מגיע באבזור: תירוש ביקשה מהקבלן לחתוך רשת בנייה פשוטה, עליה התקינה תאורת לד של כריסמס והיא משמשת כלוח דקורטיבי לתליית גלויות. שטיח שחור-לבן וסל ניירות תואם משווים לחדר נראות שהולמת את שאר הבית.

                             

                            בול עץ שחור מחליף את שידת הלילה בחדר ההורים (צילום: גדעון לוין)
                              בול עץ שחור מחליף את שידת הלילה בחדר ההורים(צילום: גדעון לוין)

                               

                              יחידת ההורים תוכננה בצדה השני של הקומה. מרפסת עליונה נסגרה לטובת הרחבה של החדר, והיא משמשת כחלל ביניים בין אזור השינה לאזור הרחצה. המיטה הורחקה מהחזית, כך שמתאפשרת פרטיות למרות שלוש הוויטרינות הגדולות, שמכניסות אור ואוויר משלושה כיוונים שונים.

                               

                              שלושה כיווני אור ואוויר (צילום: גדעון לוין)
                                שלושה כיווני אור ואוויר(צילום: גדעון לוין)

                                 

                                מינימליזם מעץ טבעי (צילום: גדעון לוין)
                                  מינימליזם מעץ טבעי(צילום: גדעון לוין)

                                   

                                  אזור הרחצה מורכב משלושה אלמנטים נפרדים: שולחן כיור בעיצובה של תירוש ניצב בסופו של חלל הביניים הפתוח, ומולו, בשני תאים עם דלתות זכוכית, נחבאים השירותים והמקלחת המרווחת. בצדו השני של החדר ארון קיר לבן מתפרש על שני קירות, בולי עץ שחורים מחליפים את שידות הלילה ושתי מנורות קריאה מוכספות נתלו אחת על הקיר ואחת מהתקרה.

                                   

                                  מדרגות צרות ומפותלות מובילות מחדר המשפחה אל עליית גג קטנה. לפני השיפוץ, ועקב מצבה הרעוע, אי אפשר היה להשתמש בה, אבל עכשיו היא הושמשה והפכה ליחידת מגורים קומפקטית עבור הבת הבכורה.

                                   

                                  הפרשי גבהים ונתונים שהתגלו בשטח אילצו את המעצבת לחלק את החלל, שגודלו 16 מטרים רבועים, לשני מפלסים. רצונה של הבת לחדר שכולו לבן הכתיב את השאר. ההגבלות הפכו לדרך שבה פתרה תירוש את החלל המסובך: החלק המוגבה הפך לבמת שינה, עם ארון שנחפר בתוך נישה ושלושה מדפים בחלקו הנמוך של שיפוע הגג. בחלקו המונמך של החדר תוכנן אזור הרחצה. מפאת קוטנו הוחלט שעדיף לשמור על גודל סביר ונעים למקלחת ולשירותים, ולהוציא את פינת הכיור החוצה, לחלל החדר.

                                   

                                  במת השינה וארון הקיר בעליית הגג של הבכורה (צילום: גדעון לוין)
                                    במת השינה וארון הקיר בעליית הגג של הבכורה(צילום: גדעון לוין)

                                     

                                    עם הלבן הלכה המעצבת עד הסוף: פרקט לבן, תקרת עץ צבועה בלבן, קירות ואריחים לבנים במקלחת, ואפילו אביזרים לבנים. הפלסטיות החד גונית עזרה במקרה הזה לייצר הרגשה של גודל, להשקיט את הצורניות המסובכת ולחבר בין החומרים והגבהים השונים לכדי חלל אחיד.

                                     

                                    "ההכרות הקודמת עם המעצבת הקלה מאוד על התהליך", מודה בעלת הבית, "היא כבר הכירה את הלך הרוח שלנו ואני סמכתי על הבחירות שלה". תירוש הייתה מעורבת בכל פרט בהלבשת הבית, עד מגבות המטבח והמצעים, העציצים הקטנים, קופסאות האחסון וסידור הספרים על המדפים. לשאלה איך אפשר לייצר משהו אישי ושונה, למרות מלכודת הטרנדיות של כל ה"אביזרים הנכונים", היא עונה שזה עניין של שילובים והיכרות: "אני שואלת הרבה שאלות, אני נוברת בארגזים ומוצאת פריטים אישיים שיכולים לשמש לדקורציה – מזכרות, פסלים, ציורים של הילדים – ולזה אני מוסיפה פריטים שיהיו תמיד רלבנטיים, כמו שטיחי הקילים בסלון. הפריטים הממותגים נותנים את הטאץ' הסופי".  

                                     

                                    תוכנית קומת הכניסה לפני השיפוץ (תוכניות: גלית תירוש)
                                      תוכנית קומת הכניסה לפני השיפוץ(תוכניות: גלית תירוש)

                                       

                                      תוכנית קומת הכניסה אחרי השיפוץ (תוכניות: גלית תירוש)
                                        תוכנית קומת הכניסה אחרי השיפוץ(תוכניות: גלית תירוש)

                                         

                                        תוכנית קומת חדרי השינה לפני השיפוץ (תוכניות: גלית תירוש)
                                          תוכנית קומת חדרי השינה לפני השיפוץ(תוכניות: גלית תירוש)

                                           

                                          ואחריו (תוכניות: גלית תירוש)
                                            ואחריו(תוכניות: גלית תירוש)

                                             

                                            • רהיטים: Home Workshop, טולמנ'ס, איקאה
                                            • פריטים משלימים: Fine lab, Stella Mami, תמה, הביטאט

                                             

                                            דירה קטנה בחיפה תתרחב עם המשפחה. איך? לחצו על התמונה: 

                                            דירה קטנה בחיפה, שתתרחב עם המשפחה. לחצו לכתבה המלאה (צילום: טל ניסים)
                                            דירה קטנה בחיפה, שתתרחב עם המשפחה. לחצו לכתבה המלאה (צילום: טל ניסים)

                                             

                                             
                                            הצג:
                                            אזהרה:
                                            פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד