המיתוג של הילרי מלוטש ומביס את טראמפ, אלא שהמוצר שלו יותר אמין

עודד בן יהודה מנתח את מיתוגי המועמדים לנשיאות ארה''ב 2016. הם התחילו גרוע, אחד השתפר משמעותית, אך לא בטוח שזה יעזור במערכת בחירות כה תמהונית

עודד בן יהודה פורסם: 30.10.16 09:16
ה-H של הילרי, שמזכירה בית חולים משולב בלוגו של פדקס, סחטה לעג - אבל נשארה. דווקא טראמפ, שהתחיל בלוגו פרובוקטיבי במיוחד, ויתר עליו מיד
ה-H של הילרי, שמזכירה בית חולים משולב בלוגו של פדקס, סחטה לעג - אבל נשארה. דווקא טראמפ, שהתחיל בלוגו פרובוקטיבי במיוחד, ויתר עליו מיד

עוד רגע יגיע לקצו מסע ארוך ומטורלל לבית הלבן, שכמעט גורם לאומה שלמה - ולעולם כולו - להניף דגל לבן ולבקש תוצאות, קשות ככל שיהיו. נשים בצד את הפרשנויות הפוליטיות, הספקולציות והפרובוקציות הבלתי פוסקות, כדי לבחון את הקמפיינים של דונלד טראמפ והילרי קלינטון דרך הפריזמה המיתוגית והעיצובית. בישורת האחרונה של סוף המירוץ, אפשר להכריז שכל אחד מהקמפיינים - מסיבותיו השונות - כבר נכנס לספר דברי הימים של עולם המיתוג. השורה התחתונה: בפוליטיקה, לוגו הוא כלי תקשורת עוצמתי, שעדיין מצליח לפרוט על מיתרי הרגש האנושיים.

לפני ארבע שנים סיקרתי כאן את המירוץ שנערך בין מיט רומני וברק אובמה, כשהאחרון זכה אצלי בנוקאאוט מצלצל. הפעם, המצב יותר מורכב. שני המתמודדים הציגו קמפיינים עם הישגים ומעידות, ומשניהם ניתן ללמוד לא מעט. ללא השהיות נוספות, להלן תוצאות הדו-קרב:

--


OdedBenYehuda_US16_03

קטגוריית האייקון המוביל

--

כל אחד מהמועמדים זכה למקלחת קרה במעמד חשיפת האייקון של הקמפיין. כאשר קלינטון חשפה באפריל 2015 את ה-H, המעצבים הגרפיים לא ממש ידעו איך לעכל אותה. מייקל ביירות, בעל סוכנות המיתוג המשפיעה ״פנטגרם״, היה האחראי הישיר על עיצוב הקמפיין. היו שסברו שזה ניסיון מתאמץ לחקות את ה-O האיקוני (והמצוין) מהקמפיין של אובמה, והגיבו ברשתות החברתיות בדימויים של מטוס בין מגדלי התאומים, אייקונים שונים של בתי חולים ומאות ממים סאטיריים נוספים - אבל הקמפיין נמשך. הדבקות של צוות המיתוג השתלמה, כך נדמה: H הפכה לסימן זכיר וקליט, שמשדר יציבות, חוזק ועוצמה.


אייקון הH בעיצובו של מייקל ביירות מסוכנות המיתוג פנטגרם
אייקון הH בעיצובו של מייקל ביירות מסוכנות המיתוג פנטגרם


מצילומים, וצבעוניות משתנה, שימושים רבים של האייקון H מוכיחים את חוזקה
מצילומים, קולאז׳ים, ועד צבעוניות משתנה, שימושים רבים של האייקון H מוכיחים את חוזקה כלוגו

לדונלד טראמפ היה הרבה פחות מזל (ושכל), ובכל זאת הוא רשם שני הישגים מיתוגיים: כבר ברגע הזנקת המירוץ נולדה ה״פרובוקציה״ הראשונה, כאשר טראמפ - באופן בלתי צפוי לחלוטין - משדר סולידיות וצניעות מחשידים עם קמפיין נטול אייקון. זו החלטה סנסציונית מבחינה מיתוגית: אין מועמד שרץ ללא לוגו איקוני, שנועד ללכוד את תשומת הלב ולשמש מגנט שהקהל יכול להימשך אליו. לכן, זאת נקודת זכות מעניינת. אבל כישרונו הייחודי של טראמפ לייצר כותרות לא איחר לספק את הסחורה: ביולי האחרון הוכרז מייק פיינס כסגנו, ואז נחשף הלוגו שייראה בעיני רבים כפרובוקטיבי ביותר בתולדות הבחירות לנשיאות ארה"ב:


האייקון של דולנד טראמפ ומייק פיינס לנשיאות, אשר נפסל בסופו של דבר
האייקון של דונלד טראמפ ומייק פיינס לנשיאות, אשר נפסל בסופו של דבר

הסמל מזכיר את דגל ארה"ב, תוך שילוב האותיות הראשונות של המלים "טראמפ" ו"פיינס" זו בזו. רבים ראו בו חיקוי ללוגו של פולו ג׳ינס של ראלף לורן (מי שיעצב בהמשך את החליפות של הילרי לעימותים הטלוויזיוניים), אבל רבים יותר ראו בחיבור האותיות חדירה מינית. הרשת הוצפה, פסיכולוגים געשו, וכנראה שצוות מיתוג שלם פוטר בו במקום. תוך כשבועיים הוסר הסמל מהקמפיין, שנותר יתום מאייקון כפי שהתחיל.

————————————————————————————————————————

התוצאה: ניצחון (מובהק) לקלינטון

————————————————————————————————————————


OdedBenYehuda_US16_06

קטגוריית הלוגו ראשי 

--

שני הלוגואים הרשמיים של המועמדים מינימליסטיים. טראמפ, שהתעשת מה״לוגו״ האנמי שאיתו התחיל, בחר, בניגוד לאופיו הצבעוני, להישען על ערכים של פשטות וניקיון. פונט סנס-סריפי עבה (פרטים בהמשך), קו מסגרת דק, 10 כוכבים (מהאייקונים המזוהים ביותר עם הלאום האמריקאי) שהופכים לאלמנט האיורי היחידי בעיצוב - כל אלה מרכיבים לוגו משעמם ונטול ייחוד. ״חוסר העיצוב״ אצל טראמפ נבע אולי מהפחד להרעיש ולהזיק למועמד קפריזי כזה, וזו כנראה האסטרטגיה המיתוגית הכי מדויקת בשבילו. חמש אותיות בודדות שאומרות הכל, טראמפ כמו בעולם העסקים, מציבות את שם משפחתו בחזית הקמפיין. סביבו בנוי המירוץ, הוא המותג, הוא הכוכב (אם לרגע חשבתם שהמפלגה הרפובליקאית מעניינת אותו).


הלוגו שאיתו טראמפ יצא למירוץ
הלוגו שאיתו טראמפ יצא למירוץ


OdedBenYehuda_US16_08
הלוגו הסופי של טראמפ במרוץ לבית הלבן

אצל הילרי קלינטון המצב הפוך. השמרנית מבית קלינטון מבינה שאם היא לא שמה תותח ענק בדמות H עם חץ ימינה, ומעיפה לכל הרוחות את שם משפחתה, אין לה סיכוי. כדי להוכיח שהיא עומדת בפני עצמה, ולא נאחזת בהדי שלטונו של בעלה ביל, היא ממותגת קודם כל כ״הילרי״. גם כאן, הלוגו לא מבריק במיוחד: השימוש בחץ  הוא יותר מנדוש, ועל זה יכולות להעיד לא מעט מפלגות ישראליות, ועם הטונליות הזהה בין האדום לכחול, כשתדפיסו אותו במדפסת שחור-לבן הסימן יהפוך לאפור והחץ לא יראה. פנטגרם אמנם יצרו אייקון אמריקאי חדש, אבל לא עשו היסטוריה.


OdedBenYehuda_US16_09

————————————————————————————————————————

תוצאה: ניצחון (בנקודות) לקלינטון

————————————————————————————————————————


OdedBenYehuda_US16_10a

קטגוריית ארגז הכלים (צבעוניות ופונטים)

--

בגזרת הצבעוניות אין הרבה הפתעות. בניגוד לבחירות הכלליות במדינות עם מפלגות ירוקות וצבעי לאום מגוונים, השיטה האמריקאית אינה מאפשרת למועמדים להתפרע או להתבדל. לרוב נראה אצל שני המתחרים שלל כחולים, אדומים, ולבן אחד - במינונים שונים. מי שבכל זאת מצליחה לעניין בהתפתחות המותגית שלה, היא הילרי. לפני כמה חודשים הלוגו באתר שלה הפך לכחול ותכלת-ציאן, ונדמה שמינון האדום פחת. אולי זה ניסיון לבדל אותה מהאדום הרפובליקאי, אך התוספת של התכלת כצבע מוביל הזכירה את מה שעבר על המפלגות הישראליות בבחירות האחרונות, כשהן חיפשו ״כחול חדש״ שמסמל רעננות וחדשנות.


OdedBenYehuda_US16_11


OdedBenYehuda_US16_12

בגזרת הטיפוגרפיה, שוב טראמפ מציג שמרנות עם שני גופנים ישנים קלאסיים. לכותרות - אקזידנץ גרוטסק בולד שעיצב הטיפוגרף הרמן ברט׳ולד בגרמניה, ומטה בולד מבית היוצר של אריק ספיקרמן לטקסטים הרצים. הילרי לעומתו, כלומר מייקל ביירות לעומתו, בחר את פונט שארפ סאנס העדכני, שמתבסס על הפונט הגיאומטרי הקלאסי ״אוונגרד״ של הרב לובלין, מבית היוצר של הטיפוגרף לוקאס שארפ וצ׳אנרה מאלי הניו-יורקים. אז יצא מתאים: טראמפ גרוטסקי והילרי חדה.


שתי השורות העליונות: גרטוסק, והשתיים התחתונות: מטה בולד
הגופנים של טראמפ: שתי השורות העליונות: אקזידנץ גרוטסק בולד, והשתיים התחתונות: מטה בולד


הפונט של הילארי: שארפ סאנס / עיצוב
הפונט של הילארי: שארפ סאנס / עיצוב: לוקאס שארפ

————————————————————————————————————————

תוצאה: ניצחון לקלינטון

————————————————————————————————————————


OdedBenYehuda_US16_15

קטגוריית הסלוגן

--

נדמה שהמלחמה האמיתית בבחירות הללו ניטשה בכלל בגזרת הקופי-רייטינג. שני המועמדים טבעו משפטים שיצרו הרבה כותרות מרעישות. ״לעשות את אמריקה טובה יותר״ (Make America Great Again) - סלוגן פומפוזי ובעייתי של טראמפ, ולא רק משום שהוא מועתק מרונלד רייגן בבחירות 1980, אלא משום שהמשפט מייצר לא מעט אנטגוניזם. טראמפ יכול לזעוק מעל כל במה אפשרית שאמריקה של היום היא אסון (שוב ושוב בכל נאום, זה כבר נבדק), אך המספרים מוכיחים אחרת, וגרוע מכך -- סקרים הראו שרבים מהרפובליקאים ומהציבור האמריקאי בכלל לא התחברו למסר שמאחורי ההצהרה הזו. המצב הכללי דווקא השתפר, אין מלחמה, הבורסה לא בקריסה, אמריקה עדיין האימפריה החזקה בעולם. טראמפ פגע כאן בפטריוטיות האמריקאית. כמותג - נוצרו כאן חוסר אמינות ואותנטיות.


OdedBenYehuda_US16_07


OdedBenYehuda_US16_29
סיכת דש מהמרוץ לנשיאות ארה״ב של רונלד רייגן משנת 1980, עם אותו סלוגן כמו של טראמפ

אבל גם הסלוגן של יריבתו לא מבריק במיוחד: ״חזקים ביחד״ (Strong Together). חזקים נגד מי? נגד טראמפ? (עד כדי כך הלחיץ אותך?) נגד הסינים? הרוסים? הרפובליקאים? חזקים מ-ע-כ-ש-י-ו? עד היום היינו חלשים? רגע, אז טראמפ צודק שאמריקה צריכה להיות חזקה יותר? המסר כללי, מעט קלישאתי והרבה חסר ייחוד.


OdedBenYehuda_US16_18

אבל הקופירייטרים של קלינטון כנראה הבינו את החולשה בשלב מסוים, נתנו עבודה, והוסיפו ערימת סלוגנים לקמפיין. למשל:

 


OdedBenYehuda_US16_19

OdedBenYehuda_US16_22

OdedBenYehuda_US16_23


OdedBenYehuda_US16_21


OdedBenYehuda_US16_24

————————————————————————————————————————

התוצאה: (רק בזכות הסלוגנים הרבים) ניצחון לקלינטון

————————————————————————————————————————


OdedBenYehuda_US16_28

קטגוריית האתר

--

בעשור האחרון, הבמה המרכזית של פוליטיקאים היא דיגיטלית. אובמה עשה מזה אמנות, והצליח למתוח את גבולות הז׳אנר עם אתר מעודכן עיצובית ונטול קלישאות ״ממלכתיות״ וסגנון מסורתי של מועמד לנשיאות. רבים הסתקרנו לאן יקחו המתמודדים את הפלטפורמות הדיגיטליות אחריו. בקטגוריה זו, שיכולה להחזיק כתבה בפני עצמה, התמקדתי בשלושה דברים: דף הנחיתה, האתר בכלל ופיצ׳רים מפתיעים - בכולם בדקתי את מידת העדכניות והחדשנות.

1. דפי הנחיתה:


Screen Shot 2016-10-27 at 3.23.43 PM
דף הנחיתה באתר של הילרי קלינטון


Screen Shot 2016-10-27 at 3.26.26 PM
דף הנחיתה באתר של דונלד טראמפ

נטולי מסרים, אג׳נדות פוליטיות וסיסמאות, ובעיקר זועקים: כסף! כסף! כסף! - דפי הנחיתה של שני המועמדים נועדו בעיקר לגייס תרומות. לא ברור מדוע המיתוג דוהה: אצל הילרי, שלפחות נצמדה לשפה העיצובית, בקושי מבחינים באייקון הפצפון שלה; טראמפ, שדף הנחיתה שלו נטול כל שפה עיצובית, אפילו לא טרח להדביק שם או לוגו.

 

2. אתרי הקמפיין:


אתר הקמפיין של הילארי קלינטון
אתר הקמפיין של קלינטון

 


אתר הקמפיין של דונלד טראמפ
אתר הקמפיין של טראמפ

 

במבט ראשון, שני אתרי הקמפיין נראים כמו טמפלטים שקונים ב-5 דולר. אתר הקמפיין של הילרי מינימליסטי על רקע לבן, כשחלון וידאו עם סדרת סרטונים מתחיל מיד לרוץ. זה לא השימוש הכי עדכני שניתן לעשות היום עם סרטוני וידאו באתרים. גלילה קצרה למטה חושפת כל מיני פיצ׳רים מעניינים (ועל כך מיד). על אף כמות המידע העצומה שהוטמעה בו, הוא נראה פשוט וקל להתמצאות.

אתר הקמפיין של טראמפ, ניחשתם נכון, קלאסי, מיושן, דיפולט של אתרים מסוף שנת 2000, נטול אופי, וגרוע מכך - נטול תוכן.

 

3. פיצ׳רים מיוחדים:


דף ההשוואת העובדות של הילארי
דף השוואת העובדות של הילרי קלינטון


חלונות פופ-אפ עם שאלות באתר של הילארי
חלונות פופ-אפ עם שאלות באתר של קלינטון


מיניסייט נוסף עם עובדות - קמפיין מאד חכם של הילארי
מיניסייט נוסף עם עובדות -- קמפיין מאד חכם של קלינטון

 

צוות הקריאייטיב של הילרי קלינטון עשה עבודה נפלאה. מחלונות פופ-אפ פשוטים עם שאלות מנחות, דרך עמוד השוואת עובדות בין שני המועמדים, ועד לינק לאתר חיצוני - THE BREIFING - שמעמת את העובדות בשטח ומביא עדכונים בשידור חי. הוא מעוצב באותם כלים, אבל בצבעוניות ״חדשותית״ יותר. אצל טראמפ המצב ממש עגום. החלון היחידי שסיקרן אותי היה TRUMP TALK. התרגשתי, לרגע חשבתי שאוכל לדבר עם האיש או להיכנס ללייב צ׳ט מהמטוס שלו, אבל לא קורה בדף כלום. צריכים להירשם לאיזשהי קבוצה, ושם סביר שמישהו יענה לכם על השאלות. ויתרתי על התענוג.

 


הTRUMP TALK באתר של דונלד טראמפ
TRUMP TALK באתר של דונלד טראמפ. מאכזב

 

————————————————————————————————————————

התוצאה: ניצחון מוחץ לקלינטון

————————————————————————————————————————


OdedBenYehuda_US16_27

קטגורית המטוסים

--

עיצוב המטוסים אומר כל כך הרבה על המועמדים. מי שמקבל שטח עצום להביע עליו מסר, בהפקת ראווה חד-פעמית על בואינג ענק שתחזיק לפחות חצי שנה בדילוגים מחוף לחוף - מה הוא עושה עם זה? הילרי מרחה על המטוס את הסלוגן ואת אתר הקמפיין. טראמפ - את השם שלו. גם אם זה המטוס הפרטי שלו מלפני הבחירות, אני מניח שלמתג אותו לטובת המירוץ החשוב בחייו, לא אמור היה להוות בעיה. יחי ההבדל הענק.


מטוסי המועמדים. יחי ההבדל הענק.
מטוסי המועמדים. יחי ההבדל

————————————————————————————————————————

התוצאה: ניצחון לקלינטון (מתחיל לשעמם כבר)

————————————————————————————————————————



OdedBenYehuda_US16_38

קטגוריית האופנה

--

קלינטון לקחה את עניין האופנה והאקססוריז ברצינות, וגייסה יותר מ-30 מעצבים גרפיים ממדינות שונות - יחד עם מעצבי אופנה בולטים כמו מארק ג'ייקובס ודיאן פון פירסטנברג - כדי שיעצבו לה בבלעדיות חולצות, תיקים, פוסטרים, כריות, סיכות ותכשיטים במהדורה מוגבלת , תחת השם Made for History. מי שמגיע לקטיגוריה הזו באתר האינטרנט של המועמדת, מוצא פסיפס עיצובי עכשווי ורווי סגנונות, שבו  כל אחד יכול למצוא את עצמו. אובמה סלל את הדרך ביצירתיות המחשבתית של הקטיגוריה, והילרי הרחיבה את המעטפת. הרבה מהאייטמים הנחשקים כבר אזלו.


חלק קטן משלל החולצות של מעצבי האופנה שתרמו את עיצובם לקמפיין של הילארי
חלק קטן משלל החולצות של מעצבי האופנה שתרמו את עיצובם לקמפיין של הילרי


חולצה בעיצובו של מעצב האופנה הקנדי Jason Wu
חולצה בעיצובו של מעצב האופנה הקנדי Jason Wu


OdedBenYehuda_US16_33
אביזרי אופנה להשלמת המראה

 

בממלכת טראמפ מישהו נרדם בשמירה. עם שפה עיצובית מיושנת, בפלטת צבעים משעממת, בתיבול כמה ציטוטים שנלקחו כנראה מתוכנית הריאליטי שלו, הגבול היחידי שטראמפ מצליח למתוח הוא בגבבת עיצובים שמשמיצים את יריבתו באופן לא אלגנטי (כמעט 50% מהמוצרים). טראמפ, שמצטייר כאן כילד בכיין, משקיע המון אנרגיות בנגיחת היריבה לא רק בנאומיו, אלא גם מבחינה עיצובית.

 


חולצות הקמפיין של טראמפ, אפילו קיר לבני הבריק מאחור נראה מיושן
חולצות הקמפיין של טראמפ, אפילו קיר הבריקים מאחור נראה מיושן


עם סלוגנים מביכים וקריאייטיב לא מקצועי - טראמפ מצטייר בעיקר כבכיין - החולצות המשמיצות
עם סלוגנים מביכים וקריאייטיב לא מקצועי -- טראמפ מצטייר בעיקר כבכיין. החולצות המשמיצות

 

אבל, הכישלון אינו מוחלט: טראמפ כן יצר אייקון אופנה. מדובר בכובע האדום שהוא חובש לראשו לאורך המירוץ, ועליו הסיסמה  Make America Great Again. הכובע הפך לסיפור הצלחה כזה, שחברת האופנה "אמריקן אפארל" מיהרה לעשות לו טייק-אוף: Make America Gay Again. הכובע אמנם אזל מהמלאי תוך ימים, אבל נולד ליין קפסולה שלם של פריטי לבוש שרץ עד היום:

 


הכובע של אמריקן אפרל לעומת כובע של טראמפ - הוליד קמפיין ענק של חברת האופנה שרץ עד היום
הכובע של אמריקן אפרל לעומת כובע של טראמפ -- הוליד קמפיין ענק של חברת האופנה שרץ עד היום

————————————————————————————————————————

התוצאה: ניצחון לקלינטון

————————————————————————————————————————

 


OdedBenYehuda_US16_43

קטגוריית האביזרים הנלווים

--

אם הילרי קלינטון לא זוכה בבחירות, היא בקלות פותחת קניון. עם כריות, חוברות צביעה למבוגרים, קעקועים חד-פעמיים, כוסות, מחברות ויומנים, החנות באתר הקמפיין שלה לא היתה מביישת סניף ממוצע של אורבן-אאוטפיטרס. אצל היריב, נדמה שחבורת טינאייג׳רים נטלה אחריות לכתיבת הבדיחות וקביעת העיצוב, מה שמסביר את האקססוריז על טהרת מעודדות קולג׳ ומשחקי פוטבול. ומלה למילטון גלזר, שעיצב את הלוגו האייקוני I HEART NY), אני תוהה אם אישרת לטראמפ לעשות בו שימוש מחדש.

 


OdedBenYehuda_US16_34
תמיד היא תוכל לפתוח חנות ב"אטסי". חלק קטן ממגוון האביזרים הנלווים של קלינטון


האביזרים של טראמפ - חסרי מעוף וקלישאתיים
האביזרים של טראמפ זה כבר משהו אחר

————————————————————————————————————————

התוצאה: ניצחון מובהק לקלינטון (נשמע כאילו היא משלמת לנו)

————————————————————————————————————————


OdedBenYehuda_US16_44

קטגוריית הפרינט

--

מעצבים שונים נקראו לדגל של הילרי, כדי להכין סטיקרים ופוסטרים תוך התבססות על המותג. התוצאה מפגינה יצירתיות מעודכנת. אצל טראמפ, להבדיל,  הקריאייטיב לא מחודד מספיק: עם דחקות סאטיריות על העיצובים של היריבה, ושלל שפות גרפיות בלי בידול צבעוני - אין פה מותג אחיד ויציב.


OdedBenYehuda_US16_36
השפה הגרפית של הפוסטרים


OdedBenYehuda_US16_35


OdedBenYehuda_US16_46
שפה פופ-ארטית שנשענת על קופירייטינג ועיצוב טיפוגרפי

 


הקו הגרפי של טראמפ
הקו הגרפי של טראמפ. לא מספיק מגובש ויציב

————————————————————————————————————————

התוצאה: ניצחון לקלינטון (באמת לא נעים)

————————————————————————————————————————

 

סיכום

--

בדו-קרב המיתוגי אף אחד לא יוצא מנצח אגדי. נכון, הילרי מנצחת מבחינה עיצוב המותג. הקמפיין נראה מצוין - חכם, אלגנטי, עוצמתי, אפשר ללמוד הרבה ממנו ומהאסטרטגיה שעומדת מאחוריו  - אבל זו לא היא. נדמה שאנשי המיתוג הלבישו על הגברת השמרנית מסכה מלוטשת, מתוקתקת, סופר עדכנית ונטולת בעיות. הילרי קלינטון מנסה להיות ברק אובמה הקול, אבל היא לא, והניסיון להפוך אותה למגניבה לא נראה תמיד אמין.

דונלד טראמפ, לעומתה, מסכם קמפיין מאובק, חסר מעוף, מיושן ומאוד קלישאתי, עם פרובוקציות לא שנונות ונטייה לבכיינות - אבל זאת כן דמותו, אחד לאחד. הקמפיין משקף בדיוק את מי שהוא ומה שהוא. What you see is what you get - אין הפתעות. ולכן, הוא כנראה גם הגיע לאן שהגיע.

 

כך הבין טראמפ, לפני פייסבוק והריאליטי, מה זה מיתוג אישי. לחצו על הלוגו

 

כי טראמפ הבין לפני הרבה שנים מה זה מיתוג אישי. לחצו על התמונה
כי טראמפ הבין לפני הרבה שנים מה זה מיתוג אישי. לחצו על התמונה

 

 

 
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אני איש עיצוב, תרבות, מחקר, איש של מילים ותוכן.
בוגר המחלקה לתקשורת חזותית של "בצלאל", ותואר שני בעיצוב ב-London College of Communication. בשנת 2007 הקמתי את Graphics & Words - סטודיו המתמחה בחשיבה קריאטיבית עיצובית מולטידיספלינרית, יצירת זהויות מותגיות ומחקרי טרנדים. כיום, בין השאר, אני זוכה להשתתף בתערוכות עיצוב, וגם לשמש מנהל קריאייטיב ויועץ למספר בתי סטודיו ומותגים מהמובילים בארץ. בעשור האחרון, אני מחלק את זמני כמרצה באקדמיות השונות - "בצלאל", "מנשר", "שנקר", "ויצ"ו חיפה" ואוניברסיטת תל-אביב.

להצטרפות לרשימת התפוצה של הטור שלי, שלחו לי מייל:
odedbenyehuda@gmail.com