הגברים עולים על עקבים: נעלי פלטפורמה? כבר לא רק לנשים

שבועות האופנה לגברים שלחו אל המסלולים שלל דוגמנים בנעליים עם הגבהה אימתנית. מחווה לדיוויד בואי ופרינס המנוחים, או סופו של הטרנד הספורטיבי?

איתי יעקב

|

18.07.16 | 13:04

המשימה: לצעוד על המסלול בנעליים עם עקבים גבוהים. הדוגמנים מתכוננים לתצוגה של Dsquared2 (צילום: Gettyimages)
המשימה: לצעוד על המסלול בנעליים עם עקבים גבוהים. הדוגמנים מתכוננים לתצוגה של Dsquared2 (צילום: Gettyimages)
חוזרים לגלאם רוק (צילום: Gettyimages)
חוזרים לגלאם רוק (צילום: Gettyimages)
 

החזרה אל סגנון שנות ה-70 וטרנד הטשטוש המגדרי על המסלולים, הביאו שלל בתי אופנה מובילים להציג נעליים ומגפיים עם עקבי פלטפורמה גבוהים במסגרת שבועות האופנה לגברים שהסתיימו החודש. האם זו מחווה לכוכבים חובבי עקבים כמו דיוויד בואי ופרינס, שהלכו לעולמם בחצי השנה האחרונה, או שמא מדובר בתנועת נגד לטרנד הספורטיבי ולנעלי הסניקרס שכבשו את ענף האופנה? כפי הנראה, התשובה היא שילוב בין שני הגורמים.

 

>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק

 

 

 

על הסנונית הראשונה חתומים המעצבים דין ודן קאטן מהמותג Dsquared2. התאומים הקנדים יצרו את קולקציית אביב-קיץ 2017 בהשראת תת תרבויות בריטיות, ובראיון למגזין הגברים GQ הסבירו כי נעלי הפלטפורמה לגברים נוצרו בהשראת תקופת הגלאם רוק של שנות ה-70. בתצוגה של המותג נראו נעליים ומגפיים, חלקם בציפוי פאייטים צבעוניים, עם עקבי פלטפורמה גבוהים, שגרמו לחלק מהדוגמנים להתנדנד על המסלול. למרבה המזל, אף אחד לא התרסק ושבר את האף או הרגל.

 

הדוגמן הישראלי ברק שמיר בתצוגה של Dsquared2 (צילום: Gettyimages)
    הדוגמן הישראלי ברק שמיר בתצוגה של Dsquared2(צילום: Gettyimages)

     

    שבוע לאחר מכן נראו גברים במגפיים לבנים עם עקבים גבוהים בתצוגת הגברים הראשונה של בלנסיאגה בפריז, ובהמשך בפרזנטציות לעיתונאים שקיימו המותגים Hood by Air ורוברטו קוואלי, שם השתלבו נעלי העקב הגבוהות בסגנון ילדי הפרחים.

     

    A photo posted by Peter Dundas (@peter_dundas) on

     

     

    למרות שהיום אנו מזהים נעלי עקב עם המלתחה הנשית, בעבר היו העקבים הגבוהים עניין לגברים בלבד. עדויות ראשונות לתופעה התגלו כבר במצרים העתיקה בשנת 3,500 לפנה"ס, אז נעלו את נעלי העקב כוהני דת גברים לצורך טקסים. בימי הביניים נהגו גברים ונשים לנעול נעלי עקב גבוהות כדי להימנע מלכלוך ולהגן על רגליהם מטביעה בבוץ, ובתקופת הרנסאנס שימשו העקבים לציון מעמדות שונים. לאחר המהפכה הצרפתית נעלמו נעלי העקב מהמלתחה הנשית והגברית כאחד, רק כדי לחזור באופן כמעט בלבדי כפריט נשי בסוף המאה ה-19.

     

    A photo posted by Balenciaga (@balenciaga) on

     

    תור הזהב של נעלי העקב לגברים במאה ה-20 היה, כאמור, בשנות ה-70 – העשור שהביא את המיניות לכותרות, עם מוזיקאים כמו מארק בולאן מלהקת טי רקס, פרדי מרקורי ומאוחר יותר גם להקת קיס, שנהגו להופיע בנעליים ומגפיים עם עקבי פלטפורמה. עשור לאחר מכן היה זה פרינס, שבשל קומתו הנמוכה אימץ את העקבים הגבוהים. מגמה זו זכתה לתיעוד גם בסרט "ולווט גולדמיין" של טוד היינס משנת 1998, שעלילתו עוקבת אחר מוזיקאים בתקופת הגלאם רוק של שנות ה-70 ומבוססת, באופן לא רשמי, על דיוויד בואי ואיגי פופ.

     

     

     

      

    מי שדווקא מתנגד נחרצות למגמה שחוזרת בכל פעם לשיח האופנתי, הוא מעצב הנעליים כריסטיאן לובוטן – כוהן נעלי העקב בגובה 15 סנטימטרים, שבעבר טען כי נעלי עקב לא אמורות להיות נוחות ("תענוג עם כאב") ותפקידן להעצים נשים. בשנת 2011, בעקבות יצירת נעלי עקב לגברים של המעצבים ריק אוונס וגארת' פיו, אמר לובוטן בראיון כי "כשגברים נועלים עקבים גבוהים זה נראה כמו פרוטזה. גברים נמוכים זקוקים לעזרה, אבל עקבים הם לא הפתרון. גבר בעקבים נראה מגוחך".

     

    מי הם הדוגמנים הישראלים שכיכבו בשבועות האופנה לגברים? 

    לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: Gettyimages)
    לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: Gettyimages)

     

     

     
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד