המבקרת: הילה יחימוביץ'
אלון ליבנה
קולקציית קיץ 2017 של המעצב אלון ליבנה היוותה את יריית הפתיחה לאירוע ביוטי סיטי השנתי, עם קריצה לעבר ומבט לעתיד. המעצב, שהספיק כבר להציג על המסלול בשבועות האופנה בניו יורק ולהלביש את הכוכבות הגדולות בעולם, חשף בישראל קולקציה בהשראה עתידנית, שבה כל פריט הוא אייקון חזק ודרמטי בפני עצמו: אוברול א-סימטרי בשילובי לורקס ועור, שמלת ויניל ורודה עם שרוולים נפוחים שבמרכזה צורת לב נאיבית, מעיל אוברסייז גברי בצבע אדום שהוצג מעל בגד גוף בגוון ניוד, ושמלות בשילובי עור ופליסה שיכולות בקלות לעלות על כל שטיח אדום.
פלטת הצבעים בוורוד, אדום, לבן ושחור, שעיטרה בדים במשחקי שכבות שונים, יצרה כר נפלא לסגנון הפוטוריסטי. נעלי הפלטפורמה, פרי יצירתה של המעצבת שני לקס, הצעידו את הדוגמניות בבטחה בלוקים העתידניים; והכובעים רחבי השוליים – בלשון המעטה – ללא ספק גנבו את ההצגה.
אלה לא היו היחידים שהצליחו להפתיע את הקהל: הדוגמנית הטרנסג'דרית אלה חשופת החזה היתה על תקן הפרובוקציה העונתית – כאשר יותר מהחזה החשוף, היה זה גופה השדוף שעורר תגובות בקהל. עם זאת, ולמרות הסערה שעוררו תמונותיה של אלה ברשתות החברתית, בסופו של דבר היו אלה סגנונו הייחודי של ליבנה והקולקציה העשירה והמשובחת, שנשארו איתנו גם אחרי שהדוגמנית האחרונה ירדה מהמסלול וגרמו לנו להיזכר מדוע הוא נחשב לאחד הקולות המקוריים באופנה המקומית.
תצוגת אופנה בהשראת בשמים
בישום ואופנה הולכים יד ביד, כפי שהבהירה מרילין מונרו כבר בשנות ה-50, כשהצהירה כי למיטה היא לובשת "רק שאנל 5". חוץ מניחוח כובש שאמור להשאיר אחרינו שובל של ריח חלומי, בעולם הבישום הקנקן חשוב לא פחות ממה שיש בתוכו – על אחת כמה וכמה כשמדובר בבשמים של בתי אופנה יוקרתיים כמו פראדה, מוסקינו או גוטייה.
החיבור הזה הגיע גם אל מסלול התצוגות במסגרת אירועי ביוטי סיטי, כש-19 מעצבים ישראלים יצרו בגדים מרהיבים בהשראת בקבוקי בושם ידועים. ראשונה הפציעה על המסלול המחווה של גדעון אוברזון לבושם הפרח המוארך והמפורסם של קנזו: שמלה אדומה ונפוחה עם מחוך אימתני במרכזה היוצר צללית שעון חול דרמטית.
גדי אלימלך הצעיד את הדוגמנית ליתאי מרכוס בשמלה ורודה חושפת כתפיים עם חיתוכי פרחים ופרנזים ארוכים, בהשראת הבושם Candy Prada. גל שנפלד המשיכה במסורת השחור משחור של המותג Mews בעיצובה, והציגה שמלה מבריקה ומעליה עליונית מחורזת כמחווה לבקבוק האפל של Alaya. נעמה בצלאל מצאה דרך נוסטלגית וייחודית לתת גרסה אופנתית לבקבוק הבושם של מוסקינו, בשמלה בצבעי אדום ושחור עם צווארון לבן בצורת פרח ודמותה של אוליב – בת הזוג של פופאי – על הגב.
אהבנו גם את שמלת הפליסה העדינה של סבינה מוסייב בהשראת הבושם של קלואה, את שמלת הזהב של דני מזרחי במחווה לליידי מיליון של פאקו רבאן, את הגרסה הקסומה והכלתית שהציעו צמד המעצבות אייזן שטיין לבושם קוקו שאנל מדמואזל האיקוני, ואת השמלה האדומה של אלן לוקאץ' עם עלים כאלמנט מפתח במחווה לבושם Nina L'eau במראה התפוחי של נינה ריצ'י.
תצוגת בגדי ים
צלוליט, קמטים וקימורים – כל אלה עלו בגאווה על מסלול תצוגת בגדי הים שהוביל המותג Dove, כקונטרה למראה השדוף שהסעיר את התקשורת בתצוגת האופנה של אלון ליבנה. כ-30 נשים בכל המידות, הצבעים והגילאים לקחו חלק באירוע הייחודי, שהגדיר כמטרה את חגיגת הנשיות והאהבה העצמית – ביטויים שגורים בלקסיקון השיווקי של מותג הטיפוח.
הנשים שעלו למסלול לבשו בגדי ים של גוטקס, פלפל ו-FREE – מסטים של ביקיני בגזרות מחמיאות ועד בגדי ים שלמים עם כיווצים וקשירות, בעיקר בגוני אדום אך גם בהדפסים שונים ובצבעי כחול ושחור, חלקם בליווי פראו בגוונים תואמים. רוב הנשים המבוגרות יותר, שהציגו חזות אצילית וביטחון עצמי, לבשו מעל בגדי הים גם בגדי חוף של גדעון אוברזון.
לא נשקר, גם אנחנו עייפנו מסיסמאות ריקות הנוגעות לדימוי גוף, בעיקר כשמאחורי המסרים האלה ניצבת בדרך כלל חוליה נוספת בתעשיית הטיפוח שמטרתה להרוויח כמה שיותר כסף ובאופן עקיף גם לשמר את מודל היופי הקיים. עם זאת, לעתים מעשים חזקים ממילים, והתצוגה אכן דיברה בעד עצמה. הקהל המריע, מחיאות הכפיים הקצובות, ובעיקר ההתרגשות של אותן נשים "אמיתיות" שנבחרו דרך הרשתות החברתיות, הפכו את תצוגת האופנה הזו לחוויה של ממש – ואפילו גרמו לנו לחשוב, לרגע קט, שניתן ליצור שינוי.
המבקר: איתי יעקב
שי שלום
תצוגת האופנה של המעצב שי שלום נפתחה בהפתעה: מתוך מכונית רולס רויס לבנה מודל 64', יצאה מגישת הטלוויזיה קורין גדעון כשהיא חנוטה בחליפת מכנסיים אדומה ושיערה מוחלק ואסוף בקוקו. בשורה הראשונה תהו בקול מי היא הדוגמנית שעל המסלול, שאיבדה לטובת התצוגה את סמלה המסחרי – רעמת תלתלים פראית וויטאלית.
כמו תמיד אצל שלום, סדר וניקיון הם חזות הכול. כך גם קולקציית הריזורט לקיץ 2017, שכללה מערכות לבוש מדויקות בקווים נקיים לנשים ולגברים בהשראת הנסיכה גרייס קלי. מתוך ההשראה המלכותית יצא שלום לקולקציה קלילה ואלגנטית במידה, כזו שתתאים ללקוחות עשירות החפצות בבגדי קיץ לחופשות יוקרתיות בסן טרופה ומיקונוס.
בין הפריטים שבלטו על המסלול היו שמלת סריג בצבע אוף-ווייט שכתפיה צבועות כתום, בגד גוף עם צווארון גולף בצבעוניות זהה ושלושה פסים כתומים, וחולצה ירוקה עם פסים לבנים. יפים היו גם מכנסי העור הארוכים בצבע אפור בהיר, וסדרת הז'קטים המחויטים לנשים שעוטרו בגדילים צבעוניים. בזמן שמותגים ומעצבים מקומיים רבים יצרו העונה קולקציות ריזורט וקרוז שנראו יותר כמו אוניות מעפילים – שלום הציג בהצלחה קולקציה בעלת מראה יוקרתי שמותאם לצורכי לקוחותיו, הן בגזרות החופשיות והן בצבעוניות הפסטלית.
שני צימרמן
המעצבת הצעירה שני צימרמן מסתמנת בשנים האחרונות כאחד הקולות המסקרנים בדור הבא של האופנה הישראלית. קולקציית הקפסולה שהעלתה על המסלול במסגרת אירועי ביוטי סיטי, הציגה התבגרות בכתב היד העיצובי – הן מבחינת הגזרות והן מבחינת החומרים. לדברי צימרמן, 25 מערכות הלבוש עוצבו בהשראת השחקנית אודרי הפבורן, אך בעוד הפבורן זכורה כאייקון אופנה בעיקר בזכות השמלה השחורה שעיצב לה ז'יבנשי לסרט "ארוחת בוקר בטיפאני", הרי שעל המסלול בגני התערוכה עלו בעיקר שמלות בצבעוניות של ניוד והדפסי פרחים עדינים.
התצוגה נפתחה בשמלת מקסי כסופה שלבשה הדוגמנית ליתאי מרכוס, אשר בעזרת סטיילינג מדויק של כובע קש וכפכפי נוחות לבנים, יצרה מראה יוקרתי אך נגיש. מיד אחריה עלתה למסלול חטיבה של שמלות מקסי בגזרות רכות ומשוחררות – חלקן עשויות בדי תחרה שקופים – לצד פריטים באווירה ספורטיבית, כמו חולצה ומכנסיים בצבע תכלת עם דוגמת פרחים עדינה בוורוד בייבי.
גם אם במקרים בודדים הפריטים לא התאימו בצורה מדויקת לדוגמניות – כמו באוברול עם כתפיות דקות או בשמלה עם חיתוך קו מותן נמוך מדי שיצר צללית לא מחמיאה – צימרמן חשפה בקולקציה הזו קול בוגר שמעיד על תהליך התפתחותה כמעצבת, ואין אלא לברך על כך.
ומה גילינו על המעצב הבינלאומי אלי טהרי בתצוגת האופנה הראשונה שלו בישראל?