שנים חשבתי שמקומם של צמחים ירוקים הוא מחוץ לבית, בגינה או במרפסת. בבית שמים פרחים טריים, באגרטל. עציצים מחרס או פלסטיק תמיד נראו לי לא קשורים, יושבים להם בכל מיני פינות, בלי סיבה מוצדקת או יד מכוונת.
כשהתוודעתי לעקרונות העיצוב הסקנדינבי והמורשת שלו שמתי לב שכמעט תמיד הירוק נוכח שם, ובדרך כלל יהיה לו קשר לעונות השנה. בחורף הקר, הארוך והחשוך יופיעו בתמונות הסטיילינג והקטלוגים עלה ירוק או בצל נובט, שמכניסים חיים וצבע לימים הקודרים ורומזים על האביב שבדרך. בקיץ הצמחים מבשרים על שפע של אור וחיות.
היום גם הדירה הפרטית שלי כבר משובצת בצמחייה ירוקה (לא סוקולנטים דווקא) ואני בהחלט מודעת לתכונות החיוביות שפיסת טבע מכניסה לחלל המגורים. כל זה קרה, ולא בכדי, במקביל לטרנד שכבר אי אפשר לפספס: הירוק, בצורתו הטבעית ביותר, חזר ונכנס לבתינו המעוצבים, גם האורבניים ביותר.
>> מה הופך את העיצוב הסקנדינבי לפופולרי כל כך, ואיך אפשר לישם אותו בדירה הישראלית?
העניין המסחרי בעקבות המגמה הזו לא איחר להגיע: חברות העיצוב החלו לייצר עציצים משודרגים, שיש להם תפקיד עיצובי בחדר. לא עוד עציץ פשוט שעומד על הרצפה או המדף, אלא כזה שעשוי בקווים ומהחומרים הנכונים, או כזה שמאפשר קומפוזיציה של עציצים בגבהים שונים, למשל.
ביריד העיצוב שהתקיים החורף בשטוקהולם הציצו עלים בירוק-עמוק כמעט מכל דוכן, מבהיקים ברעננותם על רקע יתר המוצרים המוקפדים. חברות רבות כללו בקולקציות שלהן ואריאציה לעציץ, עם שפע של אפשרויות לשימוש בבית.
אז למה בעצם כדאי להכניס ירוק הביתה?
- צמח נכון במקום הנכון יכול לשמש כפריט עיצובי (וצמחים הם תירוץ נהדר לקניית עציץ מוצלח).
- צבעוניות טבעית תמיד מוסיפה.
- הצבע הירוק העמוק עובד נהדר על רקע סקלת צבעים מונוכרומטית, שמאפיינת את העיצוב הסקנדינבי. הניגוד תורם לרהיטים ומבליט גם את הצמח.
- צמחים מרככים ומעדנים את החדר, שלרוב מלא במשטחים ובחפצים מהונדסים.
- צמחים יכולים להגדיר אזור בבית, או לסמן גבולות בצורה רכה.
- הם זולים (באופן יחסי) ולא צריך להחליף אותם כל שבוע כמו פרחים.
- כשרוצים להחליף ניתן לעשות זאת בקלות, ללא רגשי אשמה גדולים מדי (בניגוד לפריטי עיצוב יקרים שנמאסו).
- הם גדלים ומשתנים, ואיתם משתנה גם נוכחותם בחדר.
אחד הדברים שבלטו ביריד העיצוב הוא השימוש בברזל ובחומרים מתכתיים אחרים ככלי קיבול לצמחים. השילוב בין הברזל הקר לעציץ הירוק אינו ברור מאליו. כשמדובר בצמחייה אנחנו בדרך כלל מצפים לראות חומרים חמים וטבעיים יותר, כמו חרס או עץ. דווקא הניגוד בין החומר הקר בעיצוב המינימליסטי ובין הצמח מייצר מראה מאופק ומוקפד יותר, שיוכל להשתלב עם פריטים מעודכנים אחרים ולהכניס את הטבע הביתה מבלי לוותר על הסגנון העירוני. הנה כמה דוגמאות מהקולקציות האחרונות:
Ferm-Living מציעים שלושה עציצים שונים, שניתן להשתמש בהם לחוד או כקבוצה, ליצירת קו אחיד אך מגוון. ה-Plant stand הוא מעמד מתכת עדין ודק בכחול, אפור או ירוק, שמגיע בשני גבהים שונים. בתוכו אפשר להניח עציצים משושים (Hexagon pots), שעשויים ממתכת בצבעוניות תואמת. אפשר גם להניח אותם בתוך מחזיקים שמותקנים על הקיר, ויכולים להתאים לתלייה דקורטיבית בסלון, או למכל תבלינים במטבח, למשל.
מוצר אחר באותה חומריות ומאותו בית היוצר הוא ה-plant box: גרסה מודרנית וביתית לאדנית. במקרה הזה, כשהיא עשויה ממתכת ומונחת גבוה על רגליים דקיקות, היא יכולה לשמש גם כסוג של מחיצה המגדירה אזור מסוים באופן עדין ולא הרמטי. אם מניחים בה עציץ אפשר לשלב בתוכה חפצים נוספים, או אפילו ספרים.
הספסל Baenk של חברת Woud הוצג בתערוכת העיצוב כשבתוכו אגרטל עם ענפים ירוקים. אלה שני אלמנטים שאני אוהבת לפגוש בכניסה לבית: מקום לשבת ולהתארגן וצמח ירוק. הספסל הדו תכליתי הזה יכול לתפקד גם בהקשרים ביתיים או משרדיים אחרים, אבל בעיני יש משהו נעים במיוחד במפגש הראשוני הזה בכניסה.
Kubus Bowl של By Lassen היא תוספת חדשה לסדרה אייקונית שעיצב ב-1962 האדריכל Mogens Lassen, ושלאחרונה הושקה מחדש בחומרים עכשוויים. העציץ האלגנטי ממשיך את הקו העיצובי האופייני לחברה, שמתגאה בעבודות באיכות גבוהה. הוא מגיע בשני גדלים ובמבחר גוונים מצומצם: שחור, לבן, אפור ובז'. לאחרונה נוסף הפליז, שתואם להפליא את הקו של המוצר ומשתלב היטב עם העלים הירוקים.
Rimm היא סדרה אחרת של עציצים, עשויים חרס, שהשיקה לאחרונה החברה. הקו הגרפי שמאפיין את השפה העיצובית שלה הוא נקודת המוצא גם כאן, אך הוא מתעדן באמצעות גימורים מעוגלים ורכים. סקלת הצבעים הבהירה מבטיחה שהצמחים יקבלו את מירב תשומת הלב, ומגוון של גדלים מאפשר שימושים שונים.
Ok design היא חברה שהכרתי לראשונה השנה. הם הציגו קולקציה של פריטים שמבוססים כולם על פרופילי מתכת עדינים, לעיתים בשילוב חומרים נוספים. באותה שפה עיצובית ובאמצעות אותו אלמנט פשוט הם יצרו כיסאות בר, כורסה ומעמד לעציצים בשם Cibele, כולם מתאימים לשימוש פנים וחוץ. המעמד הזה משמש כמסגרת אוורירית שלתוכה ניתן להכניס כל עציץ, ללא הגבלה של התאמה מדויקת, כך שהמראה הסופי ספונטני יותר, ופחות מהודק.
ב-green house – ביתן המעצבים הצעירים בתערוכה – מצאתי עוד כמה תשובות לגל הירוק. המעצבת הפינית הצעירה אמילי קרלסן יצרה את STILK – אלמנט תאורה עדין בהשראת עלים ופרחים, הננעץ בתוך אדמת העציץ ומאיר את הצמח. בנוסף לתפקודו כמקור אור נעים ודקורטיבי הוא משפר את תנאי הגידול של הצמחים בארצות הקור, בתקופות של מחסור באור טבעי.
סדרת המעמדים PIDE היא מוצר נוסף של קרלסן: מקבץ של בסיסים עגולים על רגלי ברזל דקות, המשמשים כאדניות שבתוכן ניתן לשתול כמה צמחים, זה לצד זה. את הגינה הביתית הקטנה אפשר להרחיב באמצעות שילוב בין כמה אדניות עגולות, בגבהים ובעומקים שונים.
אילו עוד חומרים, צבעים וקווים בלטו ביריד העיצוב בשטוקהולם? לחצו על התמונה לפוסט המלא: