בלי לגעת בקירות: כך הוציאו את המיטב מדירת קבלן קטנה בלב ת''א

הוא חשב למכור, אבל לבסוף החליט לשפץ. הרבה תשומת לב הושקעה ב-60 מ''ר שהיו סתמיים, והדגש הושם לא על הריסה של קירות אלא על פריטים איכותיים ועל הגימורים

אביטל ברוידא

|

09.11.15 | 14:31

כאן גר אריאל וכסלר, אדריכל באגף לתכנון אסטרטגי במשרד הפנים. הפעם עמדה בפניו משימה שונה לחלוטין, שכולה ירידה לפרטים ולקנה המידה של עיצוב פנים. בבית אוסף מעניין של רהיטי וינטג', איקאה, מיחדוש ועיצוב מקומי. למשל, לשרפרף ברזל צוותה פלטת זכוכית והוא הפך לשולחן קפה עגול (צילום: טל ניסים )
כאן גר אריאל וכסלר, אדריכל באגף לתכנון אסטרטגי במשרד הפנים. הפעם עמדה בפניו משימה שונה לחלוטין, שכולה ירידה לפרטים ולקנה המידה של עיצוב פנים. בבית אוסף מעניין של רהיטי וינטג', איקאה, מיחדוש ועיצוב מקומי. למשל, לשרפרף ברזל צוותה פלטת זכוכית והוא הפך לשולחן קפה עגול (צילום: טל ניסים )
הדירה לפני: דירה קבלנית בקומה הרביעית, הנהנית מנוף פתוח בזכות גני הילדים הצמודים. שני החלונות היו מבוזבזים במטבח, ווכסלר החליט להופכו לסלון
הדירה לפני: דירה קבלנית בקומה הרביעית, הנהנית מנוף פתוח בזכות גני הילדים הצמודים. שני החלונות היו מבוזבזים במטבח, ווכסלר החליט להופכו לסלון
החלל הציבורי תוכנן מחדש, והפך לאופטימלי מבחינת וכסלר, שלא מרבה לבשל. לכן המטבח עבר פנימה, והחלונות שופכים אור על איזור האירוח (צילום: טל ניסים )
החלל הציבורי תוכנן מחדש, והפך לאופטימלי מבחינת וכסלר, שלא מרבה לבשל. לכן המטבח עבר פנימה, והחלונות שופכים אור על איזור האירוח (צילום: טל ניסים )
מעל פינת האוכל, כמו על קירות אחרים בבית, ציורים של דניאלה וכסלר, אמו של בעל הדירה. במטבח תלויה סדרת ציורים של האמן יזהר כהן (צילום: טל ניסים )
מעל פינת האוכל, כמו על קירות אחרים בבית, ציורים של דניאלה וכסלר, אמו של בעל הדירה. במטבח תלויה סדרת ציורים של האמן יזהר כהן (צילום: טל ניסים )
בחדרי השינה והעבודה  תלויות מפות גדולות וממוסגרות של פריז וניו יורק, תזכורת למקצועו ולמקורות ההשראה של וכסלר. פלטת הצבעים שקטה (צילום: טל ניסים )
בחדרי השינה והעבודה תלויות מפות גדולות וממוסגרות של פריז וניו יורק, תזכורת למקצועו ולמקורות ההשראה של וכסלר. פלטת הצבעים שקטה (צילום: טל ניסים )
חדר הרחצה לפני השיפוץ (מימין) ואחרי. אריחים לבנים ופשוטים החליפו את הקודמים, וסודרו בדוגמה שמזכירה מדרכה. המראה ממוסגרת במסגרת עץ שעברה בירושה
חדר הרחצה לפני השיפוץ (מימין) ואחרי. אריחים לבנים ופשוטים החליפו את הקודמים, וסודרו בדוגמה שמזכירה מדרכה. המראה ממוסגרת במסגרת עץ שעברה בירושה
 
הדבר הראשון שמבחינים בו כשנכנסים לדירתם של האדריכל אריאל וכסלר ובן זוגו הוא נוף פתוח אל לב תל אביב, הנשקף מחלונות הסלון. זה לא נוף רגיל בדירה קבלנית בקומה הרביעית, והוא מתאפשר בזכות גני הילדים הנמצאים ממערב לבניין. בגללו החליט וכסלר לקנות את הדירה מיד כשראה אותה, למרות שלא היה שלם עם התכנון והסגנון שלה.

 

את הדירה – שלושה חדרים שמסתכמים ב-60 מטרים רבועים, בבניין בן כעשר שנים באחד הרחובות השקטים בלב העיר – רכש עם חזרתו לארץ לאחר לימודי תואר ראשון ושני באדריכלות ותכנון ערים בניו יורק. במשך שמונה שנים ניסה להתאים אותה לטעמו האישי באמצעות שינויים מינוריים שלא צלחו, עד שלבסוף, לאחר שאפילו שקל מכירה, הבין את האיכויות הטמונות בדירה – השקט (למרות המיקום המרכזי), האור והאוויר – והחליט על שיפוץ כולל.

 

בתור אדריכל באגף לתכנון אסטרטגי במשרד הפנים, העוסק בתכנון ברמה הארצית, כאן עמדה בפניו משימה שונה לחלוטין, שכולה ירידה לפרטים ולקנה המידה של עיצוב פנים. את השינוי שעשה הוא מתאר במונח שנלקח מעולמו המקצועי: "שינויי ייעודי קרקע", הוא מסביר: כלומר שינוי השימושים השונים בדירה כך שהתוצאה תהיה אופטימלית.

 

דלת הכניסה נפתחת למסדרון מרווח, שלאורכו החדרים ובסופו הסלון (צילום: טל ניסים )
    דלת הכניסה נפתחת למסדרון מרווח, שלאורכו החדרים ובסופו הסלון(צילום: טל ניסים )

     

    דלת הכניסה נפתחת לספק מבואה ספק מסדרון מרווח, שלאורכו נמצאים שני חדרי השינה וחדר הרחצה, ובסופו הוא נפתח אל חלל הסלון, פינת האוכל והמטבח. המבנה הבסיסי לא השתנה: החדרים נשארו במקומם. החלונות בסלון ובחדר השינה הורחבו כלפי מטה ונוספה אדנית בנויה לאורך החזית, כך שמכל חדר בבית, גם מהמיטה, ניתן לצפות בנוף הגגות ולטבול בצמרות העצים.

     

    החלונות הורחבו כלפי מטה, והסלון טובל בצמרות העצים
      החלונות הורחבו כלפי מטה, והסלון טובל בצמרות העצים

       

      עיקר השינוי התכנוני נעשה בחלל הציבורי. המטבח היה במקור צמוד לחזית הדרומית, צופה על המגדלים של רוטשילד. זה היה בזבוז של נוף בעיני וכסלר, שלא מבלה זמן רב בבישול. לכן העביר אותו לפינה פחות אטרקטיבית בפנים הדירה, וקיר החלונות עם הנוף שוחרר לטובת הסלון. באופן זה המטבח גם אינו מרכז הבית ולא רואים אותו כשיושבים בסלון.

       

      האריחים הלבנים מטפסים עד התקרה ועוטפים את המדפים וקולט האדים התעשייתי (צילום: טל ניסים )
        האריחים הלבנים מטפסים עד התקרה ועוטפים את המדפים וקולט האדים התעשייתי(צילום: טל ניסים )

         

        בהמשך למטבח נמצאת פינת האוכל, שכמו מקשרת בינו לבין הסלון ומרחיבה את אזור האירוח. החלל המרכזי נהנה משתי חזיתות פתוחות – מערבית ודרומית – המכניסות פנימה משב רוח נעים (גם בקיץ) ונוף עירוני. אדניות בגובה החלונות בשתי החזיתות עוטפות את חדר המגורים בירוק ומרככות את המעבר בין פנים לחוץ.

         

        תקציב השיפוץ הכולל הסתכם ב-350 אלף שקל. אמנם השינויים נעשו ללא הריסה של קירות פנים, אך הדגש הושם על פרטים איכותיים, על גימורים חדשים בכל חלקי הדירה, על נגרות, טקסטיל ורהיטים. רצפת הפורצלן הקבלנית הוחלפה בפרקט אלון טבעי, אריחי השיש בחדר הרחצה הוחלפו באריחים לבנים ופשוטים, שסודרו בדוגמה שמזכירה ריצוף של מדרכה. אותם אריחים לבנים חוזרים גם על קירות המטבח, אך בגרסה שונה. שם הם מטפסים עד לתקרה, מקיפים ארון עץ קטן עם דלתות זכוכית וקולט אדים תעשייתי בעל ארובה גלויה. כל פרט חושב וכל פריט נבחר בקפידה.

         

        גם הרהיטים תופסים מקום נכבד בעיצוב ובאופיו של הבית. זהו אוסף מעניין שמערבב רהיטי וינטג', איקאה, מיחדוש (שימוש מחדש), ועיצוב מקומי. תהליך החיפוש אחר הפריטים המדויקים היה ממושך, ולחלקם עשה וכסלר התאמות אישיות.

         

        כל פריט נבחר בקפידה (צילום: טל ניסים )
          כל פריט נבחר בקפידה(צילום: טל ניסים )

          החלון הרחב כמו יושב על פס הלבנים  (צילום: טל ניסים )
            החלון הרחב כמו יושב על פס הלבנים (צילום: טל ניסים )
             

             

            לסלון, למטבח ולפינת האוכל יוצרה בהזמנה מיוחדת סדרה של מנורות ברזל וזכוכית. כל אחת מהן שונה, מסמנת את האזור שהיא מאירה ונותנת טוויסט אוריינטלי לפשטות שמאפיינת את פלטת החומרים והצבעים בבית. מסגרות עץ ישנות שעברו בירושה שופצו ומשמשות כמראות גדולות במבואה ובחדר הרחצה ולשרפרף ברזל מבית ההורים צוותה פלטת זכוכית והוא הפך לשולחן קפה עגול. ארון רופא משנות ה-30, שנמצא בשוק הפשפשים, נוקה, הושאר בצבעו המקורי והוא משמש כארון ויטרינה לכלי שולחן לצד המקרר.

             

            שולחן האוכל ("קסטיאל as is"), הוקף בכיסאות של חברת ERCOL האנגלית, שנמצאו בשוק הפשפשים. מאותה סדרה מגיע גם כיסא הנדנדה בסלון, גם הוא פריט מקורי של החברה, שעובר בירושה במשפחה. בסלון ספה פינתית גדולה אך קלילה ("מטרו"), ושולחנות ברזל וזכוכית בגדלים שונים המשמשים כשולחנות צד (שניים מאותה סדרה מתפקדים כשידות לצד המיטה).

             

            חדר השינה לפני השיפוץ
              חדר השינה לפני השיפוץ

              ואחרי (צילום: טל ניסים )
                ואחרי(צילום: טל ניסים )

                 

                את כל אלה משלימות עבודות האמנות, שגם הן מעידות על טעם אישי ובחירות מנומקות: על קירות החלל הציבורי כמה ציורים ענקיים של האמנית דניאלה וכסלר, אמו של אריאל. במטבח תלויה סדרת ציורים של האמן יזהר כהן, של העיר תל אביב. בחדרים הפרטיים תלויות מפות גדולות וממוסגרות של פריז וניו יורק, תזכורת למקצועו ולמקורות ההשראה של בעל הבית.

                 

                תוכנית הדירה לפני השיפוץ (תכנית: אריאל וכסלר )
                  תוכנית הדירה לפני השיפוץ(תכנית: אריאל וכסלר )

                  והסידור החדש שלה
                    והסידור החדש שלה

                     

                    • נגרות: נגריית קרול
                    • כלים סניטריים וחיפויים: מודי, נגב קרמיקה וגולדשטיין
                    • פרקט: שטיחי טקסטורה
                    • קבלן: שלום אביקזר - צוות לעניין
                    • תאורה: אורל תאורה

                     

                     
                    הצג:
                    אזהרה:
                    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד