החדשות על המשבר הכלכלי באירופה טרם התחלפו בחדשות טובות יותר, והמחסומים העומדים בפני צעירים המעוניינים לפרוץ, להתקדם ולעמוד ברשות עצמם, יורדים על מיליוני אזרחים במערב. ההאטה השפיעה גם על ענף הבנייה, ובהתאם יורדים הביקושים לפרויקטים אדריכליים. המתכננים הצעירים מרגישים זאת על בשרם באופן בולט.

"סיטבון אדריכלים", משרד פריזאי צעיר, מנסה לפרוץ באמצעות פרויקטים בעיצוב פנים ובתים פרטיים, במקביל להשתתפות ענפה במגוון תחרויות בינלאומיות - חלקן קונספטואליות וחלקן עוסקות בהקמת מבנים קטנים וביתנים (פביליונים). המשרד הוא צמד צעיר: הוא עמנואל סיטבון, יליד 1979, והיא סלמה פריאני (Selma feriani), ילידת 1983. את המשרד הקימו ב-2011, לאחר שסיטבון התנסה במשרדו של פיטר קוק בפריז ובעבודה אצל אדריכל המגדלים הישראלי, משה צור. פריאני עבדה כמתמחה בסטודיו של האמן פרנסואה רושה, וכאסיסטנטית ב- École Spéciale d'Architecture בפריז, המוסד שבו שניהם למדו. פרויקטי עיצוב של הצמד כבר הוצגו בביאנלה בוונציה, בפריז, בניו יורק ובברצלונה.

פרויקט שזכה לאזכורים רבים ברחבי הרשת, וגם בפרס בקטגוריית המבנים לא-בנויים בתחרות AZ awards, הוא Cristal – The Dead Sea Gem"" ("בדולח – התכשיט של ים המלח"). פריאני וסיטבון התבוננו במצבו העגום של ים המלח, שנסוג בכל שנה בכמטר נוסף. הם תיכננו מבנה בן שתי קומות שמורכב ממלח ומקונסטרוקציית פלדה, ושניתן להרכיבו תוך שישה ימים בלבד. העיצוב שואב השראה מקוביית מלח, ונע בין אוטופיה למציאות. מרכז פנאי יוקם בקומת הקרקע, ובאמצעות גרם מדרגות דרמטי יעלו המבקרים לנקודת תצפית דרמטית בקומה העליונה. מגזין azure מעניק פרסים מאז 1985בשמונה קטגוריות (ובהן אדריכלות, אדריכלות נוף, עיצוב, עיצוב פנים ופרויקטים קונספטואליים - וזו הקטגוריה שבה זכה הפרויקט בים המלח).

הקשר של השניים עם ישראל הדוק. הם מבקרים כאן לעתים קרובות ומציינים שהביקורים מרגשים אותם כל פעם מחדש, אבל מעבר לכך מדגישים כי הם "מנסים להביא לישראל נקודת מבט שונה על אדריכלות, שפתוחה לצורות רבות של ביטוי". מלבד הפרויקט הקונספטואלי בים המלח, הם גם תיכננו בית בגן יבנה ומעצבים שתי דירות באשדוד. בראיון איתם, שנערך במייל, הם מעדיפים לא להתייחס לשאלה על יהדותם: "המוצא פחות מעניין, כי האדריכלות היא מה שחשוב באמת".

כיצד אתם מצליחים לשלב בין עבודה על תחרויות לבין עבודה על פרויקטים פרטיים?

"אמנם אנחנו שקועים במציאות היומיומית של עבודה על דירות ובתים, אבל אנחנו מרבים להשתתף בתחרויות בינלאומיות והן חלק מהמקצוע שלנו. אנחנו מעדיפים להשתתף בתחרויות שמגשימות את הפילוסופיה העיצובית שלנו, ולעשות סינתזה בין האדריכלות לבין האתגרים העומדים בפני החברה. לתפישתנו, כל פרויקט מנסה להקצין את מה שאנחנו רואים בטבע".

המשבר הכלכלי השפיע עליכם?

"בשל היקף העבודה המצומצם שלנו, קשה לנו לטעון שהמצב הכלכלי משפיע עלינו באופן ישיר. צריך לציין שבניתוח שנערך ב-2012, 46% מהאדריכלים הצרפתים אמרו שהם עדיין אופטימיים, למרות ההתדרדרות שהחלה ב-2008".

פרויקטים נוספים של הצמד:

Grenade – ביתן הרימון

ביתן שזכה בתחרות Cityvision international completion PFFF, עבור Farm Cultural Park, ב-Favara, סיציליה, הוא גלריית אמנות פתוחה. המבנה המתנייד מייצר מבט חדש על מבנים מתנפחים, תוך הענקת איזון סביבתי ומתן פתרונות לפגעי רוחות ועומסים. המשושים התלת-ממדיים עשויים מחומר פלסטי ממוחזר. מקור ההשראה היה העיר כמקום שנמצא בתנועה מתמדת, ולכן האדריכלים יצרו מקום שמספק צורך למשוטטים, ושניתן לייצר בו דיון על אמנות ותרבות. PFFF היא תחרות בינלאומית לתכנון ביתנים מתנפחים ששטחם 50 מטרים רבועים לכל היותר, ומיועדים להקמה ברחבי העיר, להיות גמישים למשתמשים ולתנאי מזג האוויר.

Wavelite

פרויקט שהוגש לתחרות europan. ממוקם בעיר הקרואטית דוברובניק, שהחלה לשגשג מחדש ב-1991, ומאז שהפכה למרכז מורשת עולמית של אונסק"ו. האדריכלים בחרו באתר קרוב לאזור ההיסטורי, שממוקם על חצי-אי ושמשתרע על פני 40 אלף מטרים רבועים. המיקום מציע "דלת חדשה" לעיר, ומדובר במתחם רב-שימושי שמושפע בעיצובו מהמרקמים, מהטופוגרפיה ומהנוף. הוא מציע לתיירים ולתושבים ריאה ירוקה ומרחב ציבורי שבו ארוגים חללי תערוכות, מלון, מגורים, משרדים וחנויות. המתכננים מאמינים שהמקום והצורניות של הפרויקט יוכלו לחבר בין הצד החדש והישן ולהפוך לנקודת הציון החדשה של דוברובניק. Europan היא תחרות דו שנתית לאדריכלים מתחת לגיל 40, שבו מוצגות הצעות חדשניות לתכנון מגורים ברחבי אירופה.

Bloom

פרויקט שזכה להיכלל ברשימת "the 100 architects of the year" של 2012, מטעם המגזין הקוריאני art & seoul שמארגן תערוכה שנתית שאליה מוזמנים 100 אדריכלים נבחרים מהעולם. האירוע נערך בשיתוף Korean Institute of Architects. ההצעה של "סיטבון" מתייחסת לתרחישים אפוקליפטיים, כפי שמוצגים בתחרות evolo. עד 2050, פני הים עלולים לעלות ב-16 סנטימטרים נוספים, ולכן מציע צמד האדריכלים להתקין קפסולת ענק באוקיינוס ההודי, בהנחה שאסיה תהיה היבשת הראשונה להיפגע מעליית מפלס המים כתוצאה מהתחממות הגלובלית. המבנה הצף הזה ייצר חשמל ויתפיל מי ים.