לאט לאט, באין רואה, הם התחילו לצוץ על קירות הבתים בעיר האורות. יצורים דו-ממדיים קטנים, העונים לשם "space invaders", ומזכירים במכוון את המפלצות הקטנטנות במשחק הווידאו היפני הנושן שענה לאותו שם. המסר המרכזי של פולשי החלל הללו, שהחלו להפציע ברחבי פריז ב-2008, הוא הדהוד להדף הטכנולוגי שמאפיין את תרבות האינסטנט העכשווית. האינביידרז מורכבים ממרצפות צבעוניות שמוצמדות לקיר, פסיפסים קטנים שיוצרים דמויות של מפלצות קטנות. מדוע הם נמצאים שם? אולי כדי לדמות את הפיקסלים שהפכו לחלק בלתי נפרד מהחיים המתוקשרים היום, כשהמצלמות הדיגיטליות לא פוסקות מלתקתק.

משגיח בפינה (צילום: תמר מושינסקי)
משגיח בפינה (צילום: תמר מושינסקי)

בתחום הסטריט-ארט (אמנות רחוב), מדובר בפרויקט מצליח למדי. האמן שעומד מאחוריו אמנם אינו מזוהה, כנראה מחשש לביקור בית לא צפוי מהמשטרה, אך לאחרונה הוא השיק תערוכה ברובע ה-11 בעיר והוא פועל גם בערים אחרות ברחבי העולם. הספייס אינביידרז אינם היצורים היחידים שמעטרים את החללים הציבוריים בעיר היפה בעולם, שהגרפיטי אינו נאה לה: מזה זמן, ניתן להיתקל בזוגות עיניים המודבקות על גבי שלטי רחובות ותמרורים, ומציצות אל העוברים ושבים במבט משתאה ובוחן. עוד תופעה ברחוב הפריזאי היא הופעתן של דמויות מיניאטוריות בשחור לבן, גברים קטנים הלבושים במיטב אופנת שנות ה-20 של המאה שעברה, שלוקחים אותנו אחורה בזמן אל ה"בל אפוק". לא נדיר להיתקל גם במסכות הצבעוניות הקטנות שבוקעות מקירותיהם האפורים של בנייני העיר - תופעה ותיקה יותר, שמלווה את תושבי העיר ומצטלמת בתמונות תייריה בשנים האחרונות.

יש שיגידו דקורציה עירונית לגיטימית, יש שיקניטו ויתייחסו אליהם כהשחתה אובססיבית להחריד. איך שלא יהיה, התרומה הזעירה של אמנות הרחוב הזו - קטנה, מושקעת ונועזת ברפטטיביות שלה - מצליחה למשוך את תשומת הלב.

  (צילום: תמר מושינסקי)