תומר קמרלינג


על "רובוטריקים 3" ויתרתי מראש. קצת בגלל ששנאתי את הראשון וסבלתי בשני -- והרבה בגלל שצפייה בטריילר התלת-ממדי של השלישי גרמה לי לחשוד שהיצירה המלאה עלולה להסב לצופים התקפים פסיכוטיים -- פשוט נמנעתי. אבל כשאמן הקונספט ג'וש ניצי חשף מעט מהעבודה המפוארת שלו על הסרט, הסתערתי על הגלריה כמוצא שלל רב.

אמנות קונספט - נא לא להתבלבל עם אמנות קונספטואלית, שזה משהו אחרי לגמרי - היא הצינור שדרכו עובר החזון של הבמאי (או לצורך העניין של יוצר משחק המחשב, אבל באנו לדבר קולנוע) אל כל ראשי המחלקות הרלוונטיות למראה של הסרט. החל במעצבי התלבושות והתפאורה, עבור באנשי האפקטים וכלה בג'ינג'י שאחראי על הטיפול הדיגיטלי באופי הצבע של המוצר המוגמר - כולם זקוקים לרפרנס לעבוד מולו, משהו שמסכם במחי מבט את מה שאלף מילים לא יסבירו על הוויזואליה של הסרט. וכאן נכנס לתמונה, תרתי משמע, אמן הקונספט. לפני שכל הנ"ל מתחילים לעבוד, הוא זה שמתווה את הדרך.

אני התוודעתי לקיומו של הג'וב המלהיב הזה דרך ראלף מקווארי, האיש שאחראי יותר מכל להבאת הטרילוגיה המקורית של "מלחמת הכוכבים" מירכתי המוח של ג'ורג' לוקאס אל המסך. עזבו הסברים נוספים, פשוט תראו את זה:

העיצובים של מקווארי לא רק הפיחו חיים בדארת' ויידאר, כוכב המוות וצ'ובקה הווקי; הם גם השפיעו על כל אמן קונספט שעבד בסרטים אחריו, כפי שנטען בצדק במחווה הזאת למקווארי שערך האתר io9 (שחייב, אבל פשוט חייב, להיות ברשימת המועדפים שלכם אם מדע בדיוני ופנטזיה הם כוס השוקו שלכם).

אם היה בשנים האחרונות פרויקט מקביל בגודלו לבניית העולם של "מלחמת הכוכבים", זה עיצוב הטרילוגיה של "שר הטבעות". ב-The one Ring יש דגימות יפות מאוד מהאמנות שקדמה לתמונות הזזות שביים פיטר ג'קסון, ושבעצם מהווה תשתית ויזואלית גם לשני סרטי "ההוביט" הממשמשים. אבל האמת היא שאמני קונספט יכולים להתפרע גם בעולמות הרבה פחות מורכבים, נגיד זה של "איירון מן". הווידאו הבא יצא טיפה צ'יזי עקב השימוש הלא מושכל במוזיקה מתוך הסרט הראשון, אבל היי, אני לא יוצר אותם. רק מלנקק אליהם:

אמני קונספט לא עובדים רק על סרטי מד"ב/ פנטזיה/ קומיקס עתירי תקציב. תיכנסו לפינה של סטנלי קובריק ותראו: האיש העסיק אמנים נהדרים ברוב סרטיו, וזה נכון לגבי "עיניים עצומות לרווחה" כמו שזה תופס לגבי "A.I". ורק כדי לסגור את הפינה הזאת של סרטים שרחוקים שנות אור מ"מלחמת הכוכבים", תראו את העבודה שעשה המאייר אלכס מנדרה לקראת "ברבור שחור".

אם הגעתם עד כאן, תעשו לעצמכם טובה ותיכנסו לאתר של האמן מארק גורנר (כיוונתי אתכם ישר לעבודה שלו על "דו"ח מיוחד", אבל שווה לרוץ גם על כל השאר). אה, ואל תפסחו גם על הדף הזה באתר הרוסי Art Talk. ייאמר מיד: הראיון עם סקוט פאטון, אחד מאמני הקונספט שעבדו על "אווטאר", רחוק מלהיות מופת של עיתונות. אבל מה, העבודות מגניבות אש.

אם כל הנ"ל עושה לכם את זה עד כדי כך שאתם שוקלים קריירה בעיצוב חלומות של במאים, תנו הצצה – או ליתר דיוק האזנה -- לראיון עם גורג' האל, מי שעבד בין היתר על ההמשכונים של "המטריקס" ועל "ספיד רייסר". זה ייתן לכם מושג כללי על התחום.

לפני שאשחרר אתכם, נכון שהרגע הזכרתי את המשכוני "המטריקס" בלי להוסיף "ימ"ש" או משהו בסגנון? אז זה כי אין מה לעשות: קורה שיצירות קונספט מרשימות מאין כמותן קיימות דווקא בגלל סרטים מחורבנים שאין דברים כאלה. תיכנסו עמוק-עמוק לתוך הגלריה שהקדיש הבלוג "סלאשפילם" ל"טרון: המורשת"; נראה לי שזה די מבהיר את הנקודה.