אלי פנגס

מתלים, למרות מה שנוטים לחשוב, לא נועדו לעשות לך נעים בטוסיק. העניין הזה של לנסוע בנוחות קפיצית, זה תוצר לוואי. בתכל’ס, מערכות מתלים בכלי רכב תפקידן להצמיד את הגלגלים ככל הניתן אל הקרקע. לא משנה מה בא. בלי ההצמדה, או העקיבה, אין לצמיגים אחיזה. וזה סתם באסה.

אחת ממערכות המתלים שעובדות הכי קשה היא זו של אופנוע מוטוקרוס. באבא סטיוארט ידגים לכם רגע:

ביחס לכלי הבא שתראו, אצל באבא הכל סבבה. האופנוע שלו קל וקטן ויש לו שתי מערכות מתלים: זו של האופנוע, וזו של הרוכב. הידיים והרגליים של באבא סטיוארט הם עוד סט מתלים עם מהלך של לפחות 40 סנטימטר. והם מתכווננים בזמן אמת, מקבלים פקודות מהמחשב הכי חזק בעולם. המוח.
אבל מה קורה בכלים גדולים יותר, בהם אין משמעות לעבודת הגוף של אדם? ובכן שם, המכונה צריכה לעשות את כל העבודה לבד. ואם אתה רוצה לנסוע 200 קמ"ש על באמפים בשטח, אז זו צריכה להיות וואחד מכונה. למשל טרופי טראק.


רגע לפני האקשן, תזכרו שמה שאתם עומדים לראות זו משאית ששוקלת בין שלושה וחצי לארבע טון:

אבל אפילו טרופי טראק מחווירה לעומת מה שהצליחה לעשות חברת BOSE (כן, אלה מהסאונד) בתחום המתלים לרכב. על בסיס הידע שלהם בתחומי התמחות אחרים של החברה, הם יצרו בולמי זעזועים אקטיביים שמנטרלים כמעט לחלוטין את השפעות הדרך על המרכב. העיקרון הוא עבודת אלקטרו מגנט שפותח וסוגר את המתלה בדיוק בהתאם לתוואי הדרך ומשאיר את המכונית עצמה בגובה זהה בכל ארבע הפינות. הוא יודע מתי להיפתח ולהיסגר על סמך מחשב שמפעיל חיישנים אופטיים שקוראים את תבליט הדרך מבעוד מועד. הסרט אגב, אילם. הרמקולים שלכם בסדר.