1. אל תיכנסו

אם חזרתם לביתכם (או לבית העסק) ומצאתם אותו פרוץ - אל תיכנסו, בייחוד אם יש חשד שהפורץ עדיין בתוך הבית (למשל, אם נשמעים רעשים או שיש סימנים אחרים המעידים על נוכחות בבית). התקשרו למשטרה ואל תיקחו סיכון. במקרים רבים "פגישות" עם הפורצים הסתיימו בגילויי אלימות.

>>> חבבו את "לאשה" בפייסבוק

>>> חפשו אותנו באינסטגרם: LAISHAMAG צפו בתמונות מאחורי הקלעים של הפקת הגיליון החדש, וקבלו הצצה לגיליונות הבאים

גם אם ברור שהפריצה הסתיימה והגנבים עזבו את המקום, כניסה למקום עלולה לשבש ראיות שהמשטרה תמצא שם.

2. אל תיגעו

למרות הפיתוי הגדול לסדר את שהותירו הפורצים, אל תיגעו בדבר. יש לאפשר למשטרה ליטול טביעות אצבעות וראיות אחרות, שאולי נמצאות בזירה. רק לאחר שהמשטרה תעשה את עבודתה – התפנו לסדר ולנקות.

3. דווחו מיידית למשטרה

רבים מעדיפים שלא לפנות למשטרה מתוך הנחה, שממילא אין לה די כוח אדם ותקציב להתחקות אחר הפורצים ולאתר את הרכוש הגנוב, אך זו טעות. מחובתכם לדווח, ומעבר לכך, אישור הגשת תלונה במשטרה היא גם אחד המסמכים הנדרשים על ידי חברות הביטוח.

במהלך גביית העדות, הקפידו לציין מהם החפצים שחסרים בבית, והקפידו גם לציין (ולוודא שזה מופיע בדו"ח), שטרם ערכתם בדיקה מעמיקה ושאתם מוסרים עדות חלקית בנושא זה.

4. דווחו מיידית לחברת הביטוח

יש לדווח לחברת הביטוח או לסוכן הביטוח, ולקבל הנחיות להמשך הטיפול. בהמשך תתבקשו למלא טפסים רלוונטיים ולהעביר לחברת הביטוח בצירוף מסמכים נוספים.

5. צלמו הכל!

קחו מצלמה (או לפחות טלפון סלולרי איכותי) וצלמו כמה שיותר תמונות המתעדות את הבית, הנזק, הבלגן, ההרס. אל תסמכו רק על תמונות שתצלם המשטרה (או נציגה הזריז של חברת הביטוח). רוב הסיכויים, שהמשטרה תבצע צילומים נקודתיים וחלקיים בלבד.

6. רשמו הכל!

ערכו רשימה מפורטת של החפצים החסרים, ורשימה של כל עבודות התיקון ו/או הניקיון שיש לבצע בעקבות הפריצה. למשל, אם הפורצים שברו ארון, ריצוף או חלונות, הדבר מחייב תיקון מעבר לפיצוי בגין הפריטים שנגנבו.

אפשר להיעזר ברשימת תכולה שהוכנה בעת עריכת הפוליסה על ידי סוקר מטעם חברת הביטוח. הקפידו על עריכת רשימה מפורטת ביותר, כדי למנוע תוספות ושינויים ברשימת החוסרים בשלבים מאוחרים יותר. חברות הביטוח אינן ששות לפצות מבוטחים ש"נזכרו" בשלב מאוחר יותר בפריטים שנגנבו. הכינו גם תיק של מסמכים רלוונטיים לטיפול בתוצאות הפריצה, כולל אישור הגשת התלונה במשטרה.

7. אל תזרקו דבר ללא אישור

הפורצים הרסו את מערכת האזעקה? שברו גלאים? השחיתו את המנעול? אל תזרקו את הפריטים הללו ללא קבלת אישור המשטרה או חברת הביטוח לכך. גם אם נבדקו טביעות אצבעות, עדיין תתבקשו להציג את הפריטים ההרוסים בפני נציג חברת הביטוח.

8. החליפו מנעולים, והתקינו אזעקה

לפני הכל, החליפו את מנעולי הבית (או בית העסק), והתקינו מערכת אזעקה חדשה.

9. תאמו בדיקה על ידי שמאי, התמקחו!

תיאום מוקדם ככל האפשר יזרז את התחלת הטיפול בפיצוי, ועולה בקנה אחד עם רצונה של חברת הביטוח לבדוק את המקום מוקדם ככל האפשר. לעתים תנסה חברת הביטוח להעלות טענות מדוע לא מגיע פיצוי מטעם כזה או אחר. למשל, כאילו לא הופעלו ההגנות הקבועות בפוליסה (נעילה, אזעקה) על מנת לשמור על הנכס המבוטח. אינכם חייבים לקבל את עמדת חברת הביטוח כפשוטה. נסו להתמקח ובמקרה הרע - לנקוט הליך משפטי נגדה.

גם אם חברת הביטוח מכירה בחובתה לשלם, באופן טבעי היא תנסה להקטין ככל יכולתה את הערכת הנזק שנגרם לכם, על מנת להקטין את הסכום שישולם לכם. גם כאן – התמקחו, והגישו הצעות מחיר ריאליות של בעלי מקצוע שונים לתיקון הנזק.

10. הישארו רגועים

למרות מפח הנפש והלחץ, יש להקפיד להירגע ולשמור על פרופורציות. יש לתת את הדעת על תופעות חרדה אצל ילדים אשר נחשפו לאירוע כזה ולטפל בהתאם. רוגע וטיפול ענייני בנושא, משפיעים לטובה גם על הילדים.

  • סייעו בהכנת הכתבה: עורכי הדין ורד כהן ורענן בר