אם נביא בחשבון שרופא המשפחה שלנו יכול להקדיש לנו בממוצע שבע דקות, ויש לו עוד כשלושים אנשים (ויותר!) לראות באותו יום, נבין שכדאי להתנהל ביעילות ובחוכמה. אספנו משני רופאי משפחה: ד"ר גיורא וורבר, סגן מנהל המחלקה לרופאה בקהילה בשירותי בריאות כללית, וד"ר גלית ארטום ממכבי שירותי בריאות – עצות שיעזרו לכם להפיק מקסימום תועלת במינימום זמן.

1. לא באים סתם

זקוקים לאישורי מחלה, חידוש מרשמים, טופס 17, הפנייה לבדיקות או למומחים ושאר פרוצדורות בירוקרטיות? נסו לקבל אותם באמצעים תקשורתיים אחרים (למשל בפקס, או במייל או בדלפק של המזכירה).

2. מתכוננים לפגישה

כדאי לכתוב (בבית) את כל מה שאתם רוצים מהרופא (ולא לשכוח להביא את הרשימה אתכם). מומלץ להכין רשימת שאלות ממוקדת.

3. מתארים סימפטומים לא מאבחנים

תארו לרופא מה שאתם מרגישים, דברו על החששות והפחדים, אבל אל תגיעו בעצמכם למסקנות ולאבחנות. "נצלו את הידע הרפואי של הרופא", אומרת ד"ר ארטום, "שהוא קליני יותר מאשר הרשת האינטרנטית".

ובמילים אחרות: אל תודיעו לרופא (ולעצמכם) שיש לכם סרטן (מפני שהבחנתם בבלוטה נפוחה).

4. יוצאים עם שלוש תשובות

צאו עם שלוש תשובות על שלוש השאלות הבאות:

א. מה יש לי? (לא תמיד התשובה מיידית, לפעמים צריך לעשות בירור נוסף ובדיקות).

ב. מה אני צריך לעשות? (בדיקות, תרופות).

ג. מה הן הבעיות שעלולות להתרחש כתוצאה ממה שאני נדרש לעשות? (למשל, תופעות לוואי של תרופות ואינטראקציה בין תרופות). כותבים את מה שהרופא אמר.

5. מקבלים אחריות

לפני שאתם יוצאים ודאו שהמרשמים שקיבלתם תקינים ושאתם מבינים את ההסברים וההוראות שקיבלתם. אם אתם לא בטוחים שאתם יודעים איך להשתמש נכון בתרופה (במשאף אסתמה, למשל), גשו לאחות להדגמה והסבר, או בקשו מהרוקח הסבר נוסף (או שני הדברים גם יחד). לפני שאתם עוזבים את המרפאה ודאו שלמזכירה יש את מספר הטלפון המעודכן שלכם, ואם עשיתם בדיקות, אל תצפו שהרופא ירדוף אחריכם עם התוצאות. דאגו לקבל אותן (אפשר וכדאי גם דרך האתרים של הקופות). זו אחריותכם לדאוג לבריאות שלכם.

לא מספיק לכם? אפשר לקבוע עוד פגישה – להמשך בירור, מעקב וסתם לשיחת הרגעה.

* חפשו את רשימת העצות המלאה בגיליון השבוע של לאשה