בקול חנוק מהתרגשות ובכי עמדה אמש אתי רוטר, בעלים ומנכ"ל משותף של חברת האופנה קסטרו, מול אנשי תקשורת ואופנה שהוזמנו לאירוע השקת קולקציית סתיו-חורף 2015-16 של המותג, והתייחסה לאירועי הימים האחרונים, שהעמידו את קסטרו באור שלילי בכותרות כלי התקשורת, והטילו צל כבד על האירוע החגיגי.

"קסטרו הוא משפחתי. הוריי, בעלי, ילדיי, נכדיי, האנשים הנפלאים שאיתם אני עובדת כל יום", אמרה רוטר כשדמעות בגרונה, עשרה ימים לאחר פרסום הפוסט הנפיץ בעמוד הפייסבוק "אין לי מה ללבוש: מלכוד 42", שתיאר את המפגש הטעון של מנהלות עמוד המאבק של קהילת המידות הגדולות בישראל עם רוטר במשרדי קסטרו.

רוטר לא הכחישה את הדברים שיוחסו לה, אך ביקשה להתנצל: "קסטרו הוא ביתי, והוא זה שממנו אנחנו שולחים את יצירותינו לכל הארץ, מדן ועד אילת, מתוך מטרה לשמח, לרגש, לחדש ולהשרות יופי וטוב. הפגישה עם מנהלות העמוד נערכה ביוזמתי, מתוך רצון כן ואמיתי להבין את הצרכים שלהן. כל כוונתי היתה טובה. אז כואב לי. כואב לי וצר לי גם אם מישהי אחת נפגעה".

דבריה של רוטר הובאו בתחילת האירוע, על מנת לטפל בפיל שהיה בחדר, להניח בצד את הפרשה שהעיבה על קסטרו בשבוע האחרון, ולפנות את הערב לאווירה נקייה ולהתרשמות מהקולקציה החדשה, וכך היה.

העונה בחרו בקסטרו להחליף את התצוגה המסורתית על מסלול בפרזנטציה ייחודית ושונה לחלוטין מזו שהתרגלנו לראות בקסטרו ובחברות האופנה האחרות הטורחות להשיק קולקציה באירוע רב משתתפים. הערב החווייתי ויוצא הדופן, שנערך תחת ניצוחו הקבוע של מוטי רייף (ניהול אמנותי, הפקה ובימוי), ובתגבור ייעוץ קריאטיבי שלאייל דה ליאו, כלל שני חלקים: הצגת הקולקציה לעונה הבאה (שפריטים מתוכה כבר נמכרים באתר החברה), וארוחת ערב ל-300 איש, שניסתה לייצר חיבור מעניין בין עולמות האופנה והקולינריה.

המראה הפותח של הערב. גל גדות בתצוגה של קסטרו (צילום: נטלי זריקר)
המראה הפותח של הערב. גל גדות בתצוגה של קסטרו (צילום: נטלי זריקר)

את חלקו הראשון של הערב, הצגת הקולקציה, פתחה גל גדות, שהפציעה מתוך מיצב הנראה כחזית של בניין שחור בן שתי קומות, עם תריסים חשמליים שנפתחו ונסגרו בקצב משתנה, חושפים ומסתירים את הדוגמנים והדוגמניות הלבושים במראות החורף של קסטרו. המראה הפותח של גדות - מכנסיים שחורים המתרחבים בקו הקרסוליים, חולצה לבנה ועניבה שחורה שהונחה באגביות על צווארה.

בניגוד לעונות האחרונות, בהן הפרידו בקסטרו בין קולקציית המסלול לקולקציה המסחרית שתגיע לחנויות, הפעם הצלחנו לזהות פריטים שראינו באתר החברה ימים ספורים קודם לכן, עם השראות משנות ה-70 בקו הנשים, נגיעות אתניות בקו הגברים, ופריטי סמארט-קז'ואל לשני המינים.

מראה נחשק, בלי אביזרים עודפים. קסטרו (צילום: נטלי זריקר)
מראה נחשק, בלי אביזרים עודפים. קסטרו (צילום: נטלי זריקר)

הסטיילינג של לימור זוהר שביט, שפורשת מתפקידה בחברה בימים אלו, הצליח להרכיב סיפור אחיד ושלם, מבלי להכביד באביזרים עודפים, והתוצאה ברוב המקרים היתה מראה נחשק ולא מתאמץ. למשל, במראה שכלל חצאית עיפרון שחורה שנלבשה עם גופיית קרופ תואמת ועליונית ירוקה, או באאוטפיט אחר שהורכב מטוניקה ללא שרוולים בצבע פחם שנלבשה מעל מכנסי טייץ מחומר דמוי עור.

כיאה לרשת אופנה מסחרית, הקולקציה של קסטרו מורכבת מאזכורים רבים לטרנדים בולטים והשפעות של בתי אופנה מובילים בעולם, ביניהם השפה האסתטית של הדי סלימאן מסאן לורן פריז, שבלטה בלוק של שמלת מיני מנומרת שנלבשה מתחת לשכמייה שחורה.

גם שנות ה-70 בלטו בקולקציה, עם פריטים בעלי אופי בוהמייני, ובהם שמלות מקסי מודפסות, עליונית לבנה ללא שרוולים בסריגת קרושה, מעיל זמש בצבע קאמל, או שמלת מידי מסריג בצבע בורגונדי עם חצי גולף ושסע שמטפס עד לקו הירכיים.

מעצבי החברה הצליחו להעניק פרשנות אישית, מעודכנת וקלילה למגמה, כך שלמרות העובדה שמדובר בטרנד תקופתי ששואב השראה מההיסטוריה, התוצאה נראתה עכשווית לחלוטין.

נגיעות אתניות בקו הגברים. קסטרו (צילום: נטלי זריקר)
נגיעות אתניות בקו הגברים. קסטרו (צילום: נטלי זריקר)

בקו הגברים ניכרת העונה זהירות גדולה מהרגיל, כך שהפריטים ברובם נראים סולידיים ורחוקים מהשפה החתרנית שבלטה בקולקציות עבר בחברה. כאן בלטו השפעות בעלות אופי אתני-אורבני, כמו חולצת טי שכוסתה בהדפס אפריקאי ועוטרה בכיס לבן, לצד פריטים אלגנטיים יותר, כמו חליפה מחויטת בצבע כחול פטרול ובמראה נינוח, שנלבשה מעל חולצת טי ומכנסיים שקופלו עד קו הקרסוליים.

מעצבי החברה נמצאו ערים לרחשי לבו של הלקוח הישראלי ולמגמות ברחוב הישראלי, ויצרו טוניקות ארוכות במראה אפור ודהוי, מהז'אנר שניתן לראות על לא מעט גברים לאחרונה, לצד סריגים במראה אוברסייז שיצרו תחושה משוחררת ההולמת את הלך הרוח המקומי.

הצפייה במיצב התריסים שהחליף את המסלול הציע חוויה מעניינת ומרעננת, והזכיר לנו מצד אחד חלונות ראווה בבתי כלבו גדולים, ומצד שני תצלומי לוקבוק באתרי שופינג אונליין, שפותחים חלון למראה חדש בכל לחיצת כפתור.

יחד עם זאת, לא בטוח שעלתה כאן חלופה אמיתית למסלול התצוגה המסורתי, משום שבניגוד לתצוגת אופנה סטנדרטית, שבה ניתן לחזות בבגד ב-360 מעלות ולבחון גם את התנועה שלו והנפילה של הבד על הגוף בזמן הליכה, הפעם ניתן היה להתרשם אך ורק מהמראה הסטטי והפרונטלי של המראות, שגם הוצגו ממרחק גדול יחסית, שלא מאפשר ירידה לפרטים. ועדיין, מנקודת מבט מרוחקת וקבועה, קסטרו רשמו לזכותם פרזנטציה מרשימה ומעוררת עניין חיובי, והרי זו היתה המטרה כולה.