את תצוגת האופנה של קסטרו לקיץ 2014, שהתקיימה בחלל בריכת השחייה האולימפית במכון וינגייט, פתחה אתי רוטר בנאום נרגש, שבו התייחסה, בין היתר, ללוקיישן המיוחד שנבחר לחגיגות פתיחת העונה של קסטרו. לדבריה, הבריכה האולימפית וקסטרו חולקים הרבה מן המשותף, בעיקר בכל הנוגע לערכים כמו מצוינות, ישראליות, עבודת צוות, תחרותיות, עמידה באתגרים ורוח ספורטיבית. את הצדדים הפחות זוהרים של המכנה המשותף בין עולמות הספורט והאופנה - מחסור בתקציבים, היעדר תמיכה ממשלתית והפרעות אכילה - השאירה רוטר מחוץ לנאום. בכל זאת, למה להרוס את היום בזוטות, כשעוד רגע תצעד על המסלול "האחת והיחידה, הוונדר וומן שלנו, גל גדות", כפי שסיכמה רוטר בטון אימהי מחבק וגאה.

עוד בערוץ האופנה

את התצוגה פתחה גל גדות בקפיצת ראש לבריכה. לא באמת, אבל כך לפחות קיוו הצופים, שתפסו את השורות הראשונות מסביב לבריכה. חלקם הגדול תהה מדוע נאלצו מאות המוזמנים להגיע עד מכון וינגייט. האם כל זה היה רק כדי לשבת מסביב לבריכה ולצפות בדוגמניות צועדות על שפתה, ואפילו לא על מסלול שמדמה הליכה על המים? לא ראוי היה להתחיל את השואו במופע מרהיב של שחייה צורנית, למשל? בדיעבד, ייתכן ואלה היו מייצרים את השיא הוויזואלי שהיה חסר בתצוגה הבוקר.

אז איזה קיץ מחכה לכם בקסטרו? אם לשפוט על פי התצוגה וביקור מוקדם בשואו רום החברה בשבוע שעבר, הרי שהקולקציה שתגיע לחנויות טובה פי עשרות מונים מזו שהוצגה הבוקר בווינגייט. בין הסיבות לחולשתה של התצוגה, ניתן למנות שתיים מרכזיות: קולקציית נשים עתירת פריטים לא אטרקטיביים בסגנון דודתי, וסטיילינג שלא הצליח למנף את אותם פריטים לכדי מערכות לבוש עם אמירה מגובשת ועוצמתית.

מזל שלקסטרו יש גם קולקציית גברים, שהיתה טובה הרבה יותר. היא הציגה מראה מרענן וצעיר, התכתבה עם הטרנדים שקבעו בתי אופנה חשובים כמו ז'יבנשי ואלכסנדר וואנג וחנכה את הפרזנטור החדש, עומר דרור, שהפגין חזות מרשימה ורוח נעורים שהשתלבה להפליא עם הקולקציה עצמה. המרעננת הרשמית של קו הנשים, לעומת זאת, הדוגמנית לירז דרור, צפתה בתצוגה ממקום מושבה יחד עם הקהל, לאחר שנפצעה אמש ברגלה ונותרה מחוץ להצגה.

עם לירז או בלעדיה, הנה כל מה שאהבנו בקולקציות הקיציות של קסטרו, וגם מה שפחות, מהצד שלו ומהצד שלה.

חבל שאף אחד לא קפץ למים. קסטרו (צילום: דודי חסון)
חבל שאף אחד לא קפץ למים. קסטרו (צילום: דודי חסון)

הצד שלו: קולקציית הגברים

נקודות האור

האביזרים. סנדלי הגברים שנראו על רגלי הדוגמנים בתצוגה היו בהחלט ראויים לתואר ההיילייטס של התצוגה. בקבוצת הפריטים הראשונה שעלתה אל המסלול, והציגה מראה פרחוני בשילוב אלמנטים ספורטיביים, פסעו הדוגמנים בסנדלי עור קלועים, שהולבשו על סוליית טרקטור מוגבהת מעט. הניגודיות בין שני חלקי הסנדל, העליון הנשי והתחתון המחוספס, יצרה מראה חדש, מדויק ואופנתי. גם לקראת תום התצוגה פסעו הדוגמנים בסנדלי עור חומים או שחורים מרשימים, עם רצועה רחבה שכיסתה את האצבעות ורצועת איקסים שחיזקה את כף הרגל. בקולקציה עצמה אביזרים נוספים טובים, כמו עניבה פרחונית צרה, תיקי ניילון דקיקים בהדפס קמופלאז' ומשקפי שמש בדוגמת טייסים. שאפו למעצבים בחטיבה זו.

הצבעוניות. קו הגברים הפגין שיא של צבעוניות משובחת בתמונה האחרונה שהציג, שהיתה גם הטובה ביותר שלו, כשחולצות משי דקיקות עם קו כתפיים מעוגל ומראה נינוח עלו אל המסלול, בצבעים כמו קאמל, סלמון ואפור ובשילוב עם הדפסים פרחוניים בגווני ירוק וורוד, שתרמו לחגיגה. גלבייה באפור עכבר ומערכת לבוש שלמה בצבעי חרדל בלטו לטובה, אך קרוב לוודאי שדווקא הן לא יאומצו בחום אל חיקו של הגבר הישראלי הממוצע. הוא, כאמור, טרם אזר אומץ ללבוש גלבייה מחוץ לבומבמלה, וחרדל מבחינתו הוא עדיין לא יותר מתוספת לקטשופ.

מכנסי הג'ינס. זו העונה הראשונה שקסטרו בחרו לייצר מספר דגמים של מכנסי ג'ינס מבד פרנץ' טרי דק ונעים למגע, שנראה מרחוק כמו ג'ינס אמיתי. התוצאה: פריט קליל ונינוח, שנראה כמו הדבר האמיתי - מה עוד אפשר לבקש ממכנסי ג'ינס באחוזי הלחות של הקיץ הישראלי?

נקודות החושך

התרגום הפשטני. מילא שבקסטרו הוחלט לקחת השראה מפורשת מקולקציות בולטות ומזוהות למרחקים, כמו הקולקציה הפרחונית שיצר המעצב ריקרדו טישי לז'יבנשי, אבל מדוע להעניק לה פרשנות כה פשטנית וחסרת מעוף? בזמן שטישי שיחק עם טקסטורות של פרחים והניח אותם באופן מעורר עניין, בקסטרו לא הצליחו להביא את התרגום הזה לשיא, והתוצאה נראתה כמו פרשנות חיוורת לקולקציה מרהיבה. מחשבה נוספת על מיקום הפרחים או בחירה בצבעוניות אחרת, היתה מספקת לקו זה נקודת מבט מעניינת יותר.

הקו הספורטיבי. הפריטים הספורטיביים בקו הגברים נראו סתמיים. מהסוג שממש מזמן, בתקופה שיוסי קצב עוד עיצב את הקולקציות הללו, הציגו בקסטרו-מן תחת קבוצת "אקטיב". מאז החברה עברה פרמוט משמעותי, והקו הספורטיבי הנוכחי אמור להוציא את הטרנינג ממכון הכושר אל הרחוב, ולא להיפך. בפועל, קיבלנו פריטים כמו מכנסי טרנינג וחולצות פוטר חסרות פואנטה, שהגרוע שבהם היה אוברול פוטר לבן, שחלקו התחתון צויד במפשעה נמוכה וחלקו העליון במפתח וי עמוק. הייתכן שאיש בקסטרו, מהמעצבים ועד הסטייליסטית, לא ראה כי מדובר במראה שהביך אפילו את הדוגמן?

קסטרו. בקטלוג הבגדים נראים חלומיים (צילום: דודי חסון)
קסטרו. בקטלוג הבגדים נראים חלומיים (צילום: דודי חסון)

הצד שלה: קולקציית הנשים

נקודות האור

המראה הספורטיבי-רומנטי. קבוצת בגדי הנשים שפתחה את תצוגת האופנה היתה הטובה ביותר, בפער כה ניכר עד כי אפשר היה להסתפק רק בה. הקו הספורטיבי-רומנטי הצליח לשלב בין עיצובים מלאי אנרגיה, שיק רומנטי מתוק ונגיעות מחויטות מוצלחות. ההדפסים הפרחוניים הנפלאים והשימוש בבדי הניילון ובגזרות המצנח הספורטיביות בחצאיות המקסי, היו מבורכים. לעומתם, החצאיות הקטנטנות ושמלות הפאנלים מחומר דמוי עור שהופיעו גם הן בקבוצה זו, לא הצליחו לשחזר את החוזק של הפריטים האחרים.

השאיפה התמידית למעלה. קשה להעריך מראש כמה מהדגמים שנראו על המסלול אכן ימצאו את דרכם לקולבי הרשת, אך אין ספק כי קסטרו מקפידים לאתגר את גבולות העיצוב המצופים מרשת אופנה מהירה. שמלות אריג עוטפות שלא אהובות על הקהל הישראלי הקז'ואלי, אוברולים מודפסים וחובקי מותן וסטיילינג שלא צפוי שנראה ברחובות ארצנו – בקסטרו מקפידים בכל עונה על שואו, ולא מוכנים לוותר עליו כדי לשדר נגישות ועממיות.

הקטלוג. בניגוד לתצוגה שכללה לא מעט דגמים מיותרים, הקטלוג שצולם על ידי דודי חסון ומציג את הבגדים על גל גדות ולירז דרור, עושה חשק לרוץ לחנויות ולקנות פחות או יותר את הכול. תקראו לזה אשליית מצלמה או סלקציה קפדנית, אבל ככה עושים אופנה.

נקודות החושך

הדיגום. רצועות ספגטי רופפות, מחשופי גב תלויים באוויר, חצאיות עיפרון מברוקד עם תפרים שבלטו החוצה ושאר רעות חולות מהסוג שמקומן על רצפת חדר הגזירה, מצאו את דרכן לתצוגה ופגמו באפיל של הקולקציה. אם כך נראו הבגדים על הדוגמניות דקות הגזרה, מה הסיכוי שהם יחמיאו לקהל של קסטרו – נשים ישראליות שלא בהכרח ירדו הרגע מהמסלול?

הבדים. בחירת בדים לקולקציה של רשת אופנה מהירה היא אתגר, ונראה כי הפעם היה מדובר בניסיון שאפתני מדי שלא יעמוד במבחן היומיום. האריגים המקומטים (שלא בכוונה), בדי הברוקד העדינים ושלל האפליקציות שהופיעו על המסלול, צפויים לדרוש מהלובשת מאמץ לא קטן. וזה עוד בלי להזכיר את המוכרות, שיידרשו לדאוג שאף חוט לא ייפרם בטעות בין המדידות. לא בדיוק החומרים שמהם מורכבת קולקציה נגישה.

האביזרים. קו האביזרים המופלא של הגברים רק הבליט עוד יותר את אוזלת ידה של קולקציית האביזרים הנשית, שהורכבה מפלטפורמות סבנטיז משמימות, תיקי פלסטיק קלועים ומיושנים ונעלי עקב מהסוג שנצפה בפנדי לפני עונה או שתיים. בהתחשב בקולקציות האביזרים המוצלחות של קסטרו בדרך כלל, בהחלט מדובר באכזבה.

הבנאליות. אין ספק שרשת אופנה נדרשת לתרגם את הטרנדים החמים של העונה, אך גם להעניק להם פרשנות מעניינת ומקומית. הפעם, המראה שנוצר היה בנאלי, ולעתים אף לא עדכני. נכון, טרנד החולצות הספורטיביות חם מהרגיל, אבל חולצה פרחונית עם כיתוב של מספר כבר נראתה ברשתות אופנה אחרות בעונה הקודמת. אם קסטרו מעוניינים לייחד את עצמם כמותג, עליהם למצוא את הדרך להפתיע גם בפריטים הצפויים ביותר.