היום (5 במרץ) מתקיים זו השנה השביעית "יום מעשים טובים", פרויקט הדגל השנתי של עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון, המעודד התנדבות והתערבות הדדית בחברה הישראלית. תעשיית האופנה הישראלית, שזוכה בדרך כלל לביקורת על היותה גילדה סגורה ואנטי סוציאלית המקדשת דימויי גוף קיצוניים ולא חוששת מסנוביזם מופגן, דווקא לא נשארה אדישה ליוזמה, ובמהלך החודש הקרוב תקיים מספר פרויקטים שמטרתם תרומה לחברה. למעשה, למרות הדימוי האליטיסטי והמנוכר של עולם האופנה, מותגים רבים תורמים מיליוני שקלים בשנה לנושאים הקרובים ללבם - בעיקר לפרויקטים חברתיים, עזרה לנוער בסיכון ומלגות לסטודנטים מרקע כלכלי קשה.

אחת הדרכים שבהן יוצר מותג אופנה פעילות חברתית היא על ידי שיתוף פעולה זמני עם עמותה, המייצר גם אצל הלקוח תחושה של תרומה נקודתית. במקרים אלו נוצר קשר ישיר בין חווית הקנייה לתרומה עצמה, והלקוח חש שותף מלא לקידום העמותה. במקרים אחרים, כמו תרומת בגדים בתמורה לזיכוי לרכישת פריט חדש, הלקוח זוכה לתרום לנזקקים ולזכות בהנחה בפעולה אחת. ניתן כמובן לטעון שזוהי רק דרכם של מותגים לייצר לעצמם זהות חברתית ולגלגל הלאה קניות, אך כשהמדובר בתרומה – אפשר גם בהחלט להשאיר את הציניות מחוץ למשחק.

הקולקציה של מאיה נגרי. המעצבת מעניקה מלגות לשנקר (צילום: דודי חסון)
הקולקציה של מאיה נגרי. המעצבת מעניקה מלגות לשנקר (צילום: דודי חסון)

בנוסף, חברות אופנה רבות תורמות לאורך כל השנה במגוון פרויקטים, מבלי לייצר חוויית תרומה במעמד הקנייה. חברת קסטרו תורמת כמיליון שקל בשנה לפרויקטים שונים, ובהם תמיכה בסטודנטים נזקקים מהפריפריה, מלגות לתלמידים מצטיינים מבת ים וחיזוק תעשיית העיצוב המקומית על ידי תרומה למחלקה לאופנה בשנקר ותמיכה ב"טרמינל עיצוב" שנפתח בחודש שעבר בבניין השייך לחברה בבת ים. מלגות לשנקר מעניקה גם המעצבת מאיה נגרי ומעורבות בקהילה מציגה גם חברת דלתא, שעובדיה מסייעים לילדים במועדוניות בלוד לאחר שעות הלימודים והיא פועלת לקידום מצוינות אצל בני נוער דרוזים ואתיופים. בית האופנה HDL של המעצבת דפנה לוינסון פועל גם הוא לקידום עמותות ורעיונות חברתיים. לאחר שבעבר קידם את עמותות "אחת מתשע" והמרכז לנפגעות תקיפה מינית, הקיץ מככבת בתצלום אחד בקטלוג החברה עו"ד אירית רוזנבלום – מנכ"לית ארגון משפחה חדשה, הפועל להכרה חוקתית בתאים משפחתיים מכל הסוגים והמינים.

לרגל יום המעשים הטובים, איגדנו עבורכם את כל הפעילויות, התרומות, המעצבים והעמותות שמאחדים כוחות כדי שנוכל לחיות במקום טוב יותר. או לפחות ננסה.

בגדים מסניפי ביגודית ביריד של ויצו (צילום: איל קרן)
בגדים מסניפי ביגודית ביריד של ויצו (צילום: איל קרן)

מי: יריד בגדי יד שנייה מסניפי ביגודית של ויצו

למי: כל ההכנסות ממכירת הבגדים יועברו לסניפי ויצו, המגזינים מיד שנייה ייתרמו לנערות בסיכון.

אופי התרומה: במהלך יום מעשים טובים יתקיים בכיכר רבין יריד וינטג' ויד שנייה, ובו פריטי לבוש שנאספו מסניפי הביגודית של ויצו. בנוסף, ניתן יהיה להחליף במתחם מגזינים ישנים בחדשים. את המקום יאייש הסטייליסט גדי אלימלך ותלמידים ממגמת הסטיילינג שלו, אשר ישמחו לסייע בהתאמת פריטי הלבוש ללקוחות.

איפה: כיכר רבין, תל אביב.

מתי: שלישי (5 במרץ) 21:00-16:00.

  (צילום: אסף עיני)

מי: קום איל פו

למי: משתנה. בעבר תרם בית האופנה לפליטות מבקשות מקלט בישראל, עמותת סלעית לשיקום נשים העובדות בזנות, עמותות להעצמה אישית, ולאחרונה לקואופרטיב עובדות ניקיון. המשותף לכולם, כמובן, הוא העצמה נשית.

אופי התרומה: פעמיים בשנה מפעילה חברת קום איל פו את פרויקט "מעבירות", שמטרתו תרומה לקהילה. אופי הפרויקט משתמע משמו: לקוחות החברה מוזמנות להביא פריט לבוש משומש במצב טוב (עקבו אחר הפרסומים שלעתים מבקשים פריטים ספציפיים בלבד) ולקבל תמורתו זיכוי של 150 שקל למימוש בחנויות המותג על פריט חדש. בנוסף, מבין כל המשתתפות יוגרלו שלוש מלתחות חדשות בשווי 10 אלף שקל. שווה.

בפרויקט האחרון התבקשו הלקוחות לאסוף סדינים, ציפות וציפיות, אשר שימשו את האמנית מרים כבסה ליצירת עבודות אמנות שההכנסות ממכירתן יועברו לקואפרטיב עובדות ניקיון. אירוע פתיחת התערוכה יתקיים ביום שבת הקרוב (9 במרץ) בבית בנמל, ובמהלכו תיצור כבסה פרפורמנס ארט עם חלק מהסדינים הנותרים. "בישראל מקובלת העסקה עקיפה של עובדות ועובדי ניקיון דרך חברות קבלן הפוגעות דרך קבע בזכויותיהם. אנו מאמינות שזהו אחד הנושאים הבוערים והכואבים בחברה בישראל בימינו, והגיעה השעה לפעול", אומרת סיביל גולדפיינר, מנכ"ל ובעלת בית האופנה.

איפה: בסניפי קום איל פו. התערוכה תתקיים בבית בנמל, האנגר 26, נמל תל אביב.

מתי: פרויקט מעבירות מתקיים פעמיים בשנה. יש לעקוב אחר הפרסומים בתקשורת או באתר החברה.

מאוזנר. המותג עורך שיתוף פעולה עם ויצו בחודש מרץ (צילום: רון קדמי)
מאוזנר. המותג עורך שיתוף פעולה עם ויצו בחודש מרץ (צילום: רון קדמי)

מי: מאוזנר

למי: ארגון הנשים ויצו ואולם התרבות של קריית מלאכי.

אופי התרומה: במהלך מרץ מקיימת חברת מאוזנר שיתוף פעולה עם ויצו תחת השם "מתחדשים ותורמים", אשר במסגרתו מוזמנת כל לקוחה להביא לחנויות הרשת בגדים ישנים (של כל יצרן, לאו דווקא של מאוזנר) ובתמורה לקבל זיכוי של 50 שקל על כל הפריטים בחנות, ללא הגבלה. הבגדים שנאספים עוברים סינון על ידי החברה ואלו מתוכם שנמצאים ראויים נתרמים לויצו, כאשר על כל בגד שנתרם על ידי הלקוחות מוסיפה מאוזנר בגד חדש לתרומה.

לדברי רבקה מאוזנר, בעלת המותג: "אנחנו חברה משפחתית, וככזו אנו משתפים את ערכי המשפחתיות והנתינה לקהילה. כל בגד שאני מוסרת נתפר עם המון אהבה ואמונה למען העצמת נשים". בנוסף, בתם של בעלי החברה, יסמין מאוזנר, הקימה בקריית מלאכי מרכז תרבות לילדים, בו מתקיימים אירועים כמו מסיבות חג, הצגות ילדים, חוגים ופעילויות לאחר בית הספר.

איפה: בכל סניפי הרשת ברחבי הארץ.

מתי: במהלך חודש מרץ.

החולצות ביריד ה-T:Market. תרומה לעמותת Make-A-Wish Israel
החולצות ביריד ה-T:Market. תרומה לעמותת Make-A-Wish Israel

מי: יריד ה-T:Market

למי: עמותת Make-A-Wish Israel, הפועלת להגשמת משאלותיהם של ילדים החולים במחלה מסכנת חיים בגילאי 18-3. העמותה המקומית היא זרוע של העמותה הבינלאומית, הפועלת ב-37 מדינות ברחבי העולם.

אופי התרומה: לקראת יריד ה-T:Market הקרוב, יצר המעצב הגרפי בוגר בצלאל ישראל יוסף חמש חולצות טי שחורות עם כיתובים בלבן, שכל ההכנסות ממכירתן הן קודש לעמותה. על כל חולצה מופיעה המילה Wish, המעוצבת בפונטים שונים ובהקשרים רבים. מחיר חולצה הוא 50 שקל, וכל ההכנסות יועברו להגשמת משאלות של ילדים חולים. מחירה הזול של החולצה והעיצוב הגרפי החזק, יוצרים יחד מוצר אופנתי בעל ערך מוסף עם תמורה מלאה למחיר – בניגוד, יש לציין, לרוב מה שנמכר בשנים האחרונות ביריד.

איפה: יריד T:Market, גלריית מאירהוף, דובנוב 8, תל אביב.

מתי: חול המועד פסח. שעות הפעילות: חמישי (28 במרץ) 21:00-14:00, חמישי (29 במרץ) 18:00-10:00, שישי (30 במרץ) 20:00-10:00.

נודי ג'ינס. 10 יורו מכל מכירת חולצה נתרמים לאמנסטי העולמי (צילום: גונס ליינל)
נודי ג'ינס. 10 יורו מכל מכירת חולצה נתרמים לאמנסטי העולמי (צילום: גונס ליינל)

מי: נודי ג'ינס

למי: אמנסטי אינטרנשיונל.

אופי התרומה: לפני כחצי שנה פנתה חברת Nudie Jeans השבדית אל קהל לקוחותיה וקראה להם לעצב הדפס ייחודי לחולצת טי עם פרשנות אישית ואמירה ברורה לרעיון ה-Empowerment (העצמה אישית). את העיצובים הזוכים בחרה ועדה משולבת של אנשי ארגון אמנסטי אינטרנשיונל וחברת נודי ג'ינס, והתוצאה: שמונה יצירות גרפיות ואמנותיות המייצגות פרשנויות שונות, חזקות וברורות לרעיון ההעצמה. החולצות נמכרות ברחבי העולם ו-10 יורו מכל מכירת חולצה נתרמים לאמנסטי העולמי.

איפה: בסניפי רשת Story.

מתי: לאורך כל השנה.

דורין פרנקפורט. מעצבת האופנה מזוהה עם ייצור מקומי ואג'נדה חברתית (צילום: דודי חסון )
דורין פרנקפורט. מעצבת האופנה מזוהה עם ייצור מקומי ואג'נדה חברתית (צילום: דודי חסון )

מי: דורין פרנקפורט

למי: מרכז סיוע לנפגעות תקיפה מינית בתל אביב.

אופי התרומה: מעצבת האופנה דורין פרנקפורט היא בין הבודדות בישראל המזוהה עם ייצור מקומי ואג'נדה חברתית, ופועלת לקידום מטרות הקרובות אל לבה. לפני מספר שנים החלה פרנקפורט לייצר חולצת טי שחורה לנשים ולגברים, שעליה הכיתוב Designed and Manufactured in Tel Aviv (מעוצב ומיוצר בתל אביב). מחיר החולצה הוא 75 שקל, וכל ההכנסות ממכירתן (לאחר קיזוז עלויות) נתרמות למרכז לנפגעות תקיפה מינית בתל אביב. בנימה אישית, כותב שורות אלו מעיד כי לחולצה גזרה מצוינת והיא מחמיאה לגברים רבים.

איפה: בחנויות המעצבת ברחבי הארץ.

מתי: לאורך כל השנה.

ענת תורתי ונעמה נביפור. ''מלבד נטל הטיפול, יש עול כלכלי גדול על משפחות לילדים אוטיסטים, אנחנו מבקשות לשנות את המצב ולסייע'' (צילום: יקי הלפרין)
ענת תורתי ונעמה נביפור. ''מלבד נטל הטיפול, יש עול כלכלי גדול על משפחות לילדים אוטיסטים, אנחנו מבקשות לשנות את המצב ולסייע'' (צילום: יקי הלפרין)

מי: סטודיו לשמלות כלה וערב של נעמה וענת

למי: עמותת אלו"ט – אגודה לאומית לילדים אוטיסטים.

אופי התרומה: סלון הכלות הנודע של ענת תורתי ונעמה נביפור (אם ובת, בהתאמה) פועל זה 15 שנה ברעננה. במהלך חצי השנה הקרובה הן נכנסות תחת החופה עם עמותת אלו"ט, הפועלת למען משפחות לילדים אוטיסטים. על כל שמלה שתימכר מקולקציית 2013, יעבירו המעצבות 700 שקל לאלו"ט. "מלבד נטל הטיפול, יש עול כלכלי גדול על משפחות לילדים אוטיסטים", מסבירה נביפור. "אנחנו מבקשות לשנות את המצב ולסייע".

איפה: מרכז אליאב, אחוזה 68, רעננה, טל' 09-7729931.

מתי: במהלך חצי השנה הקרובה.