>> ערוץ האופנה הישראלי ב-HOT - צפו בכל התוכניות

יוספה ברק היא אולי היחצנית היחידה בארץ שלא רואה בבר רפאלי כפרזנטורית פוטנציאל מסחרי. יש מי שיגידו שהיא מטורפת, אבל בשביל ברק דוגמנית כמו סמדי בומבה משתלמת הרבה יותר. אם לקוח שלה היה דורש ממנה להחתים את רפאלי לקמפיין שלו, ברק מתעקשת כי היתה מורידה אותו מהרעיון המטופש. "בר רפאלי שקופה, מסחרית, קיטשית", היא אומרת בנחרצות. "לא הייתי לוקחת אותה לאף קמפיין שלי. למעט קמפיין פוקס, שהיא עושה כבר עשר עונות, היא לא מותג שמחזיק יותר מעונה אחת".

עובדה, המותג אירית עבד איתה מספר עונות, ובחו"ל היא עושה קמפיינים ממושכים למותגי הלבשה תחתונה שונים.

"מצד שני, מי עדן וטחינה הנסיך עשו איתה עונה אחת, ובוניטה דה מאס שלוש עונות. לטעמי, היא לא חלק מהטריו הקדוש: יעל בר זוהר, מירי בוהדנה ואילנית לוי - שממשיכות במותגים מסוימים שנים רבות. גלית גוטמן זה בכלל חיי נצח. מי שחותם איתה חוזה מקבל מקפצה בלתי נתפסת".

בר רפאלי לפוקס. ''בר רפאלי שקופה, מסחרית, קיטשית'' (צילום: יריב פיין וגיא כושי)
בר רפאלי לפוקס. ''בר רפאלי שקופה, מסחרית, קיטשית'' (צילום: יריב פיין וגיא כושי)

אז למה בסופו של יום את מציעה ללקוחות שלך פליטות ריאליטי עם חיי מדף קצרים?

"אני בכוונה פונה לעולם הריאליטי, כי העלויות לא דומות לקמפיינים של בר רפאלי. אני רוצה שהלקוחות שלי יגיעו למינימום הוצאות הכרחי. סדר גודל של קמפיין הכולל צלם, סטייליסט, איפור, שיער ופרזנטור הוא לא פחות מ-20,000 שקל. לכן אני גם בכוונה מייעדת את עצמי ללקוחות בסדר גודל בינוני. למשל, אני יודעת מסוכנות גדולה שדוגמנית ענקית, אחת מאלה שציינתי, עשתה קמפיין וגיא פינס אפילו לא רצו לבוא לסקר. אצלי, לעומת זאת, גיא פינס מסקרים כמעט כל קמפיין".

ברור, הרי אף אחד בתקשורת לא יפספס טראש מזוקק כמו שאת מספקת.

"בשורה התחתונה, סקנדלים מביאים אנשים לקופות. האורים והתומים שלי כיחצנית הם הקמפיינים הישנים של בנטון. בינינו, הרי באיזו מדינה אנחנו חיים? כולנו פורַח (מילת סלנג עכשווית לפרֶחים, א"י). מה שבטוח זה שחסר בתעשיית האופנה בישראל חוש הומור. כולם פה לוקחים את עצמם ברצינות ועושים קמפיינים עגמומיים עם דוגמניות קפוצות שפתיים, במקום למצוא את הפאן שיש באופנה".

יוספה ברק. ''לא אשפיל ולא אבזה פרזנטור שלי'' (צילום: פזית גואטה)
יוספה ברק. ''לא אשפיל ולא אבזה פרזנטור שלי'' (צילום: פזית גואטה)

ברוכים הבאים לעולמה של יוספה ברק, אשת יחסי ציבור הפועלת זה תריסר שנים בתחום התרבות והתיאטרון, שלפני כשנה וחצי החלה להתמחות בתחום האופנה והלייף סטייל. ובזמן שמעצבי אופנה, משרדי פרסום ויחצנים רוקמים קמפיינים מפוארים עם דוגמניות שעולות עשרות אלפי דולרים אבל כבר לא מעניינות איש, מופיעה לה ברק חדורת האמביציה ומלאת הרעיונות הפרובוקטיביים והביזאריים, וטורפת את כל הקלפים.

כמעט כל קמפיין שיצרה ברק בשנה האחרונה זכה לתהודה תקשורתית גדולה, ובמקביל, לביקורת ולאינספור צקצוקים. מבקריה טוענים כי היא מרדדת את השיח האופנתי בישראל, משום שהיא מייבאת לתוכו סלבס סוג ז' ופליטי ריאליטי נחותים שלעולם לא יהיו מכתיבי אופנה, ומכתירה אותם ככאלה. תומכיה, לעומת זאת, חושבים שהיא גאון תקשורתי, שמצליח להביא את לקוחותיו לכותרות פעם אחר פעם, ואת התקשורת, כמו עדר, לסקר כל קמפיין.

סמדי בומבה בקמפיין למותג נפרטיטי (צילום: דדי אליאס)
סמדי בומבה בקמפיין למותג נפרטיטי (צילום: דדי אליאס)

היא בת 42, נולדה וגדלה בבאר שבע, ולאחר שירות צבאי עברה לתל אביב והמשיכה בדרכו של אביה כסוכנת ביטוח. מאוחר יותר המשיכה לתפקיד מנהלת השיווק של תיאטרון באר שבע במשך שנתיים, ואז שימשה במשך כשנה סוכנת שחקנים בסוכנות של לבנה חכים. בשנת 2000 הקימה את משרד יחסי הציבור "אליטה תקשורת", שבשנה וחצי האחרונות פועל בעיקר בתחום האופנה והלייף סטייל. המשרד מחזיק ב-15 תקציבים של מותגי אופנה בינוניים ואלמוניים כמו יוקה, נפרטיטי, מעצבת האביזרים זיוה ד'אור ועוד. כולם זכו לאחרונה לחשיפה תקשורתית בלתי נתפסת, בעיקר בגלל הפרזנטוריות שיוספה בחרה להם ורוח הקמפיינים: איילה רשף ולירן כוהנר ליוקה, סמדי בומבה וליהיא גרינר לנפרטיטי, ושירלי ארנוביץ', החנונית מ"היפה והחנון", שהתפשטה בשבוע שעבר לטובת קמפיין האביזרים של זיוה ד'אור. "פליטי ריאליטי מגיעים רעבים לסט הצילומים", מסבירה ברק. "אם אני צריכה אותם על הברכיים - הם יתנו הכול. מה שאני מניחה שדוגמנית רגילה לא תיתן לי".

הקמפיין למעצבת האביזרים זיוה ד'אור, בו מככבת החנונית שירלי ארנוביץ' בעירום, כשחגורות בודדות מסתירות את החזה ואיבר המין שלה, היה האחרון שרקחה ברק. התמונות הפכו מהר מאוד לסנסציה, בעיקר בגלל אלמנט ההפתעה – ארנוביץ' אינה דוגמנית מקצועית שרגילה להתערטל מול מצלמות, אלא בחורה לא רזה במיוחד, לא יפה במיוחד ובעיקר לא כזאת שהייתם מצפים לראות ערומה אל מול המצלמות. האם מדובר במהלך ציני על גבה של ארנוביץ'? לא אם שואלים את שני הצדדים. "מי שמסתכל על זה בציניות - זה שלו", עונה ברק למקטרגים. "שירלי היא בחורה בת 27, והיא עברה על החוזה יחד עם אמא שלה. אני מקנאה בה על מה שהיא עשתה. לי בחיים לא היה את האומץ להתפשט ככה".

"שמחתי מאוד להצטלם כך", אומרת ארנוביץ' בשיחה עם Xnet. "למרות שחששתי בהתחלה, הקמפיין נתן לי ביטחון בעצמי ובגוף שלי".

''אני מקנאה בה על מה שהיא עשתה. לי בחיים לא היה את האומץ להתפשט ככה''. שירלי ארנוביץ' בקמפיין לזיוה ד'אור (צילום: עמיר צוק)
''אני מקנאה בה על מה שהיא עשתה. לי בחיים לא היה את האומץ להתפשט ככה''. שירלי ארנוביץ' בקמפיין לזיוה ד'אור (צילום: עמיר צוק)

"אני מאוד שמחה כאשר קמפיין שלי הופך להיות שנוי במחלוקת", אומרת ברק. "זה מביא מכירות, עניין, דיון, דיבור. זה לא עוד דוגמנית בבגדי ים. הקלף שלי היום בתעשייה הוא קמפיין בגדי הים לחברת ליפס, עם התימניות מ'המירוץ למיליון'. תןך חודש הקולקציה חוסלה. הקמפיין הראשון שעשיתי למעצבת רות אטלייה מראשון לציון, עם ליטל סמדג'ה יומיים לפני הגמר של 'היפה והחנון', היה הצלחה טוטלית. גדודים של נשים מכל הארץ הגיעו אליה לתפור שמלות".

איפה עובר אצלך הגבול בין ניצול ציני של המצולם לבין קמפיין לגיטימי?

"לא אשפיל ולא אבזה פרזנטור שלי".

בטוחה? היתה לך מלחמת עולם עם איילה רשף, אחרי שאמרת לתקשורת שבצילומים לחברת יוקה היא סיפרה שאלירז לקח כדורים בבית "האח הגדול". הרי מנהלי המותג פיטרו אותך בתגובה. ואז החזירו אותך.

"אם זה היה נכון הייתי יושבת עכשיו מולך כשנגדי תביעת דיבה, לא? עובדה שזה לא קרה. חוץ מזה, לקחתי אותה לאחר מכן לקמפיין נוסף. אם הייתי משקרת היא היתה עובדת איתי שוב? הרי ברור שהיא חטפה צעקות מקשת, אז היא התקפלה".

איילה רשף בקמפיין ליוקה (צילום: פזית גואטה)
איילה רשף בקמפיין ליוקה (צילום: פזית גואטה)

יש לך אג'נדה שאת מנסה לקדם דרך העבודה שלך?

"מידות גדולות. כאישה במידה 46 לשעבר, וכיום במידה 40-42, חשוב לי מאוד דימוי גוף של נשים. מידה 42 זאת מידה ממוצעת בישראל - ואני הממוצע. מפריע לי לראות נשים שמתענות מדימוי הגוף שלהן. זה לא שאני עושה סקס באור, כן, אבל צריך למנוע את ההפרעה הזאת של שנים שהחדירו בנו. בזמנו עזרתי גם למתג את הסטייליסטית גאלה רחמילביץ' כסטיילסיטית למידות גדולות, ויחד הבאנו את הנושא הזה לכותרות".

סהר שורש בקמפיין של בודי פורם. ''יש עיתונאים פלצנים שחושבים שפליטי ריאליטי לא ראויים לככב במדור שלהם'' (צילום: איתן טל)
סהר שורש בקמפיין של בודי פורם. ''יש עיתונאים פלצנים שחושבים שפליטי ריאליטי לא ראויים לככב במדור שלהם'' (צילום: איתן טל)

הקמפיינים של ברק זוכים לתהודה גדולה בעיקר בתקשורת הצהובה. את מדורי האופנה, לעומת זאת, היא טרם פיצחה. "יש עיתונאים פלצנים שחושבים שפליטי ריאליטי לא ראויים לככב במדור שלהם", היא אומרת ומודה שזה רק מאתגר אותה יותר. את העבודות שמאחוריהן היא עומדת, היא בכלל משווה לאלו של הצלמים הנודעים אנני לייבוביץ' וטרי ריצ'רדסון, שמאירים בעבודתם צדדים זוהרים פחות של מפורסמים. "הייתי שמחה לעשות קמפיין עם גלית גוטמן", אומרת ברק. "הייתי מצלמת אותה מזריקה בוטוקס לפנים, או עם איזמל מנתחים צמוד. הרי היא אמרה בראיון שהיא לא נגד בוטוקס. אז למה לא להראות אותה גדולה יותר מהחיים, כמו מישהי שלעולם לא תזדקן?"

גלית גוטמן. ''למה לא להראות אותה גדולה יותר מהחיים, כמו מישהי שלעולם לא תזדקן?'' (צילום: עדו לביא)
גלית גוטמן. ''למה לא להראות אותה גדולה יותר מהחיים, כמו מישהי שלעולם לא תזדקן?'' (צילום: עדו לביא)

לסיכום, כמו הרבה יחצני אופנה מקומיים, גם את חולמת על התקציב של קסטרו?

"רק אם קסטרו ישחררו ויתנו לי לעשות מה שאני חושבת שצריך. דבר ראשון הייתי מאכילה את גל גדות ומצלמת אותה אוכלת סנדביץ'. יש לי בעיה עם רזון קיצוני וסביר להניח שלא הייתי משאירה אותה כפרזנטורית. למעט זה, אני לא מתווכחת עם הצלחות. אני תמיד אומרת, שכיחצנית אני לא מוכרת מוצר אבסולוטי. לפעמים זה עובד, לפעמים לא. על אף העבודה הרבה, קשה לנבא את ההצלחה".