>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק

"אם אתה רוצה לתת מעצמך משהו בעל ערך, אתה חייב לחשוף את עצמך לחלוטין" (שרלוט רמפלינג, 2011)

השחקנית שרלוט רמפלינג לא חוששת להיחשף. אם זה דרך הדמויות הקונטרוברסליות שגילמה בקרוב לחמישים שנות קריירה, ואם זה בשורת התצלומים הפרובוקטיביים שבהם כיכבה בעבודתה המשותפת עם צלמי האופנה המשפיעים יורגן טלר והלמוט ניוטון. סדרת התמונות של ניוטון ורמפלינג, שצולמו בשנת 1973 במלון נורד-פינוס בעיר ארל שבדרום צרפת, היו תצלומי העירום הראשונים שלה כדוגמנית ושלו כצלם. ההפקה שפורסמה בווג האמריקאי חוללה סנסציה בינלאומית. רמפלינג בעלת השיער הארוך ועיני הקוברה הצטלמה בחלל המלון כנימפה השרועה על שולחנות עץ דקורטיביים או על מיטת אפיריון מפוארת, ונראתה בתולית, אלוהית ומרוחקת. הרומן האמנותי בין ניוטון לרמפלינג נמשך תקופה ארוכה. "עד שפגשתי את ניוטון לא הצטלמתי בעירום, ומאז לא יכלו להפסיק אותנו", סיפרה בראיון. "הוא היה הצלם הראשון שהיה לי איתו חיבור מאוד מיוחד. צלם יוצר את האימג' שלך, ותמיד הוקסמתי מכך. זה שיפר את הביצועים שלי כשחקנית בסרטים".

עם ריצ'רד ברטון, 1974 (צילום: gettyimages)
עם ריצ'רד ברטון, 1974 (צילום: gettyimages)

היום (שני) בצהריים תנחת רמפלינג בישראל לרגל הקרנת הסרט Charlotte Rampling: The Look, מסמך תיעודי מרתק על חייה של השחקנית, בבימויה של אנג'לינה מקרונה. רמפלינג, 66, אמורה היתה להיות אורחת הכבוד בהקרנת הסרט אמש (ראשון), במסגרת פסטיבל הקולנוע הצרפתי ה-9, אך בוששה מלהגיע. במהלך השבוע הקרוב יוקרנו סרטים נוספים בכיכובה בסינמטקים ברחבי הארץ: "מתחת לחול" המרגש שביים פרנסואה אוזון, "למינג" המצמרר של דומיניק מול וקומדיית הטעויות "נשיקות צרפתיות" של הבמאי מישל בלאן. אולם את לתהילתה הבינלאומית זכתה רמפלינג בעקבות שני סרטים בהם כיכבה לצדו של דירק בוגארד: "הארורים" של לוקינו ויסקונטי, שבו גילמה רעיה צעירה הנשלחת למחנה ריכוז נאצי, ו"שוער הלילה" שביימה ליליאנה קוואני, ובו שיחקה רמפלינג עצירה לשעבר, המנהלת מערכת יחסים סאדו-מזוכיסטית עם מי שהיה הסוהר שלה.

מראה מאופק יותר, 1979 (צילום: gettyimages)
מראה מאופק יותר, 1979 (צילום: gettyimages)

במקביל לקריירת המשחק המפוארת שלה, שהחלה באמצע שנות ה-60, רמפלינג הצליחה לבנות לעצמה תדמית של אייקון אופנה. היא נצפתה לא פעם בשורה הראשונה של מעצבים ומותגים נחשבים כסטלה מקרטני וברברי, עבדה עם צלמי אופנה מובילים כפיטר לינדברג וכאמור, ניוטון וטלר, ואף הובילה קמפיינים של מעצב האופנה המשפיע מארק ג'ייקובס, שבזכור שבהם (לעונת אביב-קיץ 2004) הצטלמה במיטה במלון קריון בפריז, כשהיא חבוקה בזרועותיו של צלם האופנה יורגן טלר. "ידעתי שזה חייב להיעשות במלון שיש בו מאווירת הזוהר הפריזאית, שאפפה את התצלומים המפורסמים של הלמוט ניוטון משנות ה-70 שבהם כיכבה בצעירותה", סיפר טלר לאחרונה בראיון ל"הארץ". "כשרמפלינג הגיעה ושאלה מה אנחנו מתכננים לעשות, אמרתי לה: 'אני רוצה לעשות סדרה של דיוקנאות שבהם אני מנשק אותך ומלטף לך את החזה'. באותו רגע החדר קפא בדממה. חשבתי לעצמי: 'או אלוהים, מה אמרתי עכשיו!' התחלתי להזיע מרוב פחד. אחרי דקות היא ניגשה לתיק היד שלה, שלפה מתוכו חפיסת סיגריות והציתה אחת באלגנטיות. אחרי שלקחה שאיפה אמרה: 'אוקיי, בוא נתחיל. אני אגיד לך מתי לעצור'".

עם מעצב האופנה קרל לגרפלד, 2004 (צילום: gettyimages)
עם מעצב האופנה קרל לגרפלד, 2004 (צילום: gettyimages)

שיתוף הפעולה עם טלר המשיך מאוחר יותר גם בפרויקט צילומים פרובוקטיבי למגזין הצרפתי פראדי - סדרת תצלומים שהוצגה מאוחר יותר בגלריית Lehmann Maupin בניו יורק. בצילומים החושפניים, שנלקחו באולמות מוזיאון הלובר בפריז, מופיעה רמפלינג בעירום מלא לצדה של דוגמנית העל הברזילאית ראקל זימרמן. "כשעשיתי את צילומי העירום עם יורגן אמרתי לעצמי, אלו ודאי הולכים להיות צילומי העירום האחרונים שלך", סיפרה רמפלינג בראיון לניו יורק טיימס. "מוזיאון הלובר הוא מקום פנטסטי להיפרד מהעירום. המקום היה רק שלנו. ריק מאנשים".

בקמפיין של מארק ג'ייקובס
בקמפיין של מארק ג'ייקובס

אבל איקונות אופנה, כידוע, לא רק מתפשטות, הן גם יודעות להתלבש. התבוננות במלתחה של רמפלינג לאורך השנים - מימיה כדוגמנית בשנות ה-60 לצדן של דוגמניות כמו ג'ין שרימפטון וטוויגי, ועד היום, כשחקנית בולטת בדור שפרח בתקופת הפילם נואר - מציגה פרסונה בוהמיינית שהובילה טרנדים רבים. אם זה הבוהו שיק שאפיין אותה בשנות ה-60, או מראה ילדת הפרחים המופרעת עם המיניות המתפרצת בשנות ה-70. בשנות ה-80 החלה רמפלינג לאמץ מראה מאופק יותר, ולרוב נתפסה בעדשות המצלמה לבושה במכנסי ג'ינס וחולצה לבנה מכופתרת - מסימני ההיכר שלה עד היום.

2009. מלתחה גברית אלגנטית (צילום: gettyimages)
2009. מלתחה גברית אלגנטית (צילום: gettyimages)

עם השנים היא החלה לאמץ מלתחה גברית ואלגנטית, בדומה לשחקנית האמריקאית בת דורה, דיאן קיטון. בפעמים הספורות שבהן היא לבשה שמלת ערב חגיגית, נראה היה כי לא נוח לה בתפקיד שאליו נכנסה. לרוב תמצאו אותה לבושה בחליפות טוקסידו מחויטות, או בז'קטים בהירים או צבעוניים שהיא מצוותת למכנסיים כהים. הקמטים החורצים את פניה אומנם חושפים את פגעי הזמן, אולם יחד עם שיער הדבש המסודר באלגנטיות והקפדתה על איפור מינימלי ותכשיטים במידה, שרלוט רמפלינג היא תמונת מראה לנשיות אלגנטית ועל זמנית.