>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק

באחד מתצלומיה המפורסמים של יפה ירקוני, הנציח אותה צלם האופנה והדיוקנאות מולה עשת כשהיא לבושה חולצת גולף אדומה ואוחזת בידיה כלנית ושני סביונים צהובים, על רקע משוריינים שנפגעו בשיירות האספקה לירושלים במלחמת השחרור. אם עד לפרסום התצלום היה ספק לגבי תדמיתה של ירקוני כזמרת המלחמות, או - כפי שהעדיפה להיקרא, "זמרת החיילים" - הדימוי הוויזואלי שיצר עשת קיבע את תדמיתה כזמרת המזוהה יותר מכל עם מלחמות ישראל, ובעיקר מלחמת השחרור, אותה ליוותה בשירה המפורסם והאלמותי: "האמיני יום יבוא".

הבוקר (ראשון) הלכה לעולמה ירקוני, כלת פרס ישראל למוזיקה עברית. בת 86 היתה במותה. היא הותירה אחריה שלוש בנות, שמונה נכדים ושמונה נינים. בעשור האחרון סבלה ממחלת האלצהיימר, ובשנים האחרונות החמיר מצבה והיא הסתגרה מעיני הציבור. מאז התפרסמה בשנות ה-40, שמרה ירקוני על מעמדה האיקוני כמלכת הזמר הישראלי, תואר אותו חלקה עם שושנה דמארי. היא הותירה אחריה מורשת מוזיקלית מפוארת, הכוללת עשרות קלאסיקות ישראליות כמו "הפינג'אן", "שחרחורת", "הדואר בא היום", "הן אפשר", "אל נא תאמר לי שלום" ועוד ציוני דרך רבים בתולדות התרבות הישראלית. ירקוני זכתה גם לשם בינלאומי בשנות ה-60 וה-70, בזכות הופעות באולמות ענק כמו קרנגי הול בניו יורק, אולימפיה בפריז ועוד.

פזמוני הזמר של ירקוני הפכו לחלק בלתי נפרד מהמורשת התרבותית שלנו וזכו למעמד איקוני בהיסטוריה המוזיקלית. אבל במותה הורישה לנו ירקוני גם זיכרונות רבים לדמותה כאייקון אופנה מוביל וגדול מהחיים, שבלט על רקע בונטון הלהקות הצבאיות והסצנה הגברית ברובה. לפני כשנה, לציון יום הולדתה ה-85, ערך חברה הקרוב, השחקן והיוצר בועז פייפר (אקס להקת בנות פסיה), ערב מחווה במועדונים ברלה, שבקיבוץ להבות חביבה, וצוותא בתל אביב. במסגרת הערב בצוותא הוצגה במבואה של האולם תערוכת התצלומים "הכי יפה בעולם" שאצר פייפר.

1979 (צילום: סער יעקב, לעמ)
1979 (צילום: סער יעקב, לעמ)

אוסף התצלומים חשף עושר ויזואלי נדיר וצבעוניות מתפרצת, שסימנה את ירקוני כאייקון אופנה. "לא היתה אף תמונה עם תלבושת זהה", מספר פייפר היום. "יפה חשבה על כל פרט ופרט. יש תצלום מהופעה בעיר סופוט בפולין משנת 1964, בה היא לבושה בשמלה הלניסטית מפוארת, עם צעיף שיפון ועגילים תואמים. היא נראתה כמו אלה. היא חשבה על אביזרים עוד הרבה לפני שזמרות ישראליות אחרת ידעו מה זה. היה לה חשוב ליצור טוטאל לוק שיבלוט על הבמה".

  (באדיבות בועז פייפר, אוצר התערוכה 'הכי יפה בעולם')

ההיכרות בין פייפר לירקוני נולדה בשנות ה-90, כשפייפר שקד על סרטו התיעודי "מייק ברנט - לס מואה טה מה", ופנה לירקוני, שהיתה חברתו של ברנט. הפגישות הארוכות בביתה בתל אביב חשפו בפניו ארכיב שלם של תלבושות, תצלומים ופוסטרים שיפה שמרה כל חייה. "יפה היא אולי קווקזית במקור, אבל יקית בנשמתה", סיפר. "הכול אצלה מקוטלג: החל מיומני הבריגדה ועד לתלבושות ישנות". פייפר מספר שירקוני נהגה "להתאים את עצמה לאירוע" ומוסיף שבסיבוב ההופעות שלה ביפן עלתה לבמה בקימונו או בלבוש שמרמז לאלמנטים יפניים ואילו בסיבוב הופעות במקסיקו חבשה על ראשה כובע סומבררו, המזוהה עם המדינה המארחת. כך לכדה את תשומת הלב התקשורתית ובעיקר יצרה הזדהות עם הקהל.

1981 (צילום: סער יעקב, לעמ)
1981 (צילום: סער יעקב, לעמ)

נהוג לצייר את ירקוני בקווים נקיים של אלגנטיות ולזכור אותה כמי שנהגה ללבוש בעיקר חליפות מכנסיים מחויטות ובכך שימשה כאנטיתזה לגלביות הרחבות ולעגילי הדמאר של יריבתה המוזיקלית, הזמרת בת תימן שושנה דמארי. אולם הצצה בקטעי וידאו ישנים משנות ה-50 והלאה, חושפת מתלבשת יותר מורכבת, בעלת מלתחה עשירה בסממנים אתניים-ישראליים - שנרכשה על ידי ירקוני בעיקר במשכית. למשל, בביצוע היפהפה לשיר "ליל סתיו" מופיעה ירקוני בשמלת ערב שחורה, כשתכשיט בסגנון תימני עשוי מטבעות המשתלשלות מן הצוואר מטה עוטף אותה עד קו החזה. בביצוע לשיר "אל נא תאמר לי שלום", מופיעה ירקוני בשמלת כפתן שחורה, מעוטרת רקמה מוזהבת היורדת מהחזה עד לתחתית השמלה ומעטרת גם את שרוולי השמלה.

על אף היותה זמרת המסמלת עבור רבים את הזמר הישראלי, בכל הנוגע לאופנה לירקוני לא היו סנטימנטים לתוצרת ישראל. כשבתחילת שנות ה-70 זנחו בישראל את הסגנון הישראלי האתני א-לה משכית, השכילה ירקוני לאמץ אלמנטים אופנתיים מחו"ל. כך, למשל, בהופעה שהתקיימה בשנת 1970 באולם אולימפיה בפריז, היא עלתה לבמה לבושה בחליפת ספארי אופנתית עם שרשרת עור רחבה שעיטרה את אגנה - קריצה לחליפת הספארי שיצר איב סן לורן שנתיים קודם לכן והפכו ללהיט ענק ברחבי העולם. מאוחר יותר הפך סגנונה האופנתי לאלגנטי יותר ויותר, והיא שמרה על חזות מאופקת וממלכתית, והופעותיה הזכורות בציבור היו בעיקר חליפות מכנסיים. פייפר מספר שירקוני גם לא שמרה אמונים למעצב אופנה כזה או אחר, ובמקרים רבים היתה מתכננת את עיצוביה בעצמה.

ולמרות התמורות שחלו באופנה הישראלית והבינלאומית במהלך הקריירה שלה, ידעה ירקוני לשמור על סימן היכר אחד שליווה אותה לאורך כל הקריירה: שיער שחור שנאסף בתסרוקת גבוהה, כמו מגדלור שהאיר בהילה את פניה הבהירות. את התסרוקת הקבועה ליווה גם האיפור של עיניה הגדולות בקווים מדגישים, שנמשחו ללא רחם באייליינר שחור. מסיבובי הופעות ביפן ועד להופעה מאובקת מול חיילי שריון בחולות הנגב - ירקוני הקפידה על לבושה באופן מעורר הערצה. היום, במבט מתרפק לאחור, נראה כי בודדות הזמרות הישראליות שהצליחו להיכנס לנעליה הגדולות כאייקון אופנה.