>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק

היא יושבת על סלע בגבה אל הים, לבושה בשמלה אפורה המהודקת למותן בחגורה חומה, ומשדרת אצילות וטוהר חסר מאמץ – בגיל 62, מריל סטריפ היא נערת השער המבוגרת ביותר שצולמה אי פעם למגזין ווג האמריקאי. הכבוד המיוחד שלו זכתה סטריפ על שער גיליון ינואר של המגזין אינו מפתיע אם לוקחים בחשבון את מעמדה של השחקנית בתעשיית הזוהר ההוליוודית. מאז שהופיעה לראשונה על המסך הגדול ב-1977 הספיקה סטריפ לשחק בעשרות סרטים ומחזות, לזכות בשני פרסי אוסקר ולהיות מועמדת לפרס 15 פעמים – מספר שיא חסר מתחרים.

מלמעלה: עם וודי אלן ב''מנהטן'', 1979, ולבד, 1980. תמיד משדרת אצילות (צילום: rex/asap creative , gettyimages)
מלמעלה: עם וודי אלן ב''מנהטן'', 1979, ולבד, 1980. תמיד משדרת אצילות (צילום: rex/asap creative , gettyimages)

מפתיע יותר הוא היחס אליה כאייקון אופנה, שנוצר עם השנים לא בזכות בחירות הלבוש שלה לשטיח האדום או בחייה הפרטיים – שאיתן מעולם לא השאירה חותם מיוחד – אלא בעיקר דרך הדמויות שגילמה. בחייה הפרטיים סטריפ אינה אישה אופנתית במיוחד, וניכר שאין לה שום צורך להיות, אך כשהיא מופיעה על המסך היא מפזרת סטייל לכל עבר. היא נמשכת לדמויות אופנתיות, וגם את אלו שאינן אופנתיות בהגדרתן היא מקשטת בשיק ייחודי. מהופעתה בסרט "מנהטן" של וודי אלן ב-1979 ועד תפקידה כמרגרט תאצ'ר בסרט החדש "אשת הברזל", שייצא לאקרנים ב-13 בינואר – המראה של סטריפ הפך לגורם משפיע על מעצבי האופנה בעולם. תורמים לכך כמובן תווי פניה הלא שגרתיים, והתלבושות המושקעות שמייצרים לה בסרטים, אך מעל לכל אלה ניצבת אישיותה של סטריפ, שמצליחה לגרום לכל סגנון להיראות נפלא.

1980. פנים ייחודיים שקנו לה מעריצים רבים (צילום: gettyimages)
1980. פנים ייחודיים שקנו לה מעריצים רבים (צילום: gettyimages)

סטריפ של החיים

כשאינה משחקת בסרטים או על הבמה, סטריפ מתלבשת בסגנון פשוט וחסר עניין. תווי פניה הייחודיים, שיערה הבלונדיני ועורה הבהיר אומנם קנו לה לא מעט מעריצים, אך על השטיח האדום היא מעולם לא עוררה תגובות יתרות – לטובה או לרעה. האלגנטיות שניכרת באישיותה המקצועית שומרת עליה מתלבושות מגוחכות, אך נראה כי אופנה אינה מעניינת אותה במיוחד.

''בחירתה של סופי'', 1982. בלתי נשכחת (צילום: rex/asap creative )
''בחירתה של סופי'', 1982. בלתי נשכחת (צילום: rex/asap creative )

בתחילת דרכה המקצועית התלבשה סטריפ כמו שחקניות רבות אחרות בשנות ה-70, בסגנון מעט בוהמייני, ועם השנים הפכו בחירותיה האופנתיות לאלגנטיות ומבוגרות יותר. לשטיח האדום היא בוחרת לרוב בחליפות ברוח גברית, המצביעות על טעם מוקפד אך לא על תעוזה, או בשמלות ערב קלאסיות. בשנת 2006, כשכיכבה בסרט "השטן לובשת פראדה" השתדרגו הופעותיה הציבוריות מעט – אולי בזכות ההשראה שסיפקה לה דמותה כעורכת אופנה.

בפרמיירה לסרט "אשת הברזל", שנערכה בניו יורק ב-13 בדצמבר, בחרה סטריפ במערכת לבוש רגועה ונקייה בסגנונה, ללא אמירה אופנתית מיוחדת. נראה כי כמו עם קריירת המשחק שלה – סטריפ מסתמכת על כישרונה ועל מקצועיותה, ואינה מרגישה צורך לעטר את עצמה בפאסון טרנדי כזה או אחר.

על השטיח האדום עם אן התאוויי, בהקרנה של ''השטן לובשת פראדה''. הסרט השפיע לטובה על מלתחתה האישית (צילום: gettyimages)
על השטיח האדום עם אן התאוויי, בהקרנה של ''השטן לובשת פראדה''. הסרט השפיע לטובה על מלתחתה האישית (צילום: gettyimages)

סטריפ של הסרטים

בניגוד לסגנונה בחיים, על המסך הופכת סטריפ לאישה זוהרת ונוטפת סטייל – שמצליחה לספק השראה אינסופית לעולם האופנה. התפקיד האופנתי הבולט הראשון שלה היה בסרטו של וודי אלן "מנהטן", שם שיחקה את אשתו לשעבר שעזבה אותו לטובת אישה. הסרט צולם בשחור-לבן, ודמותה של סטריפ – עם שיערה הבלונדיני הגולש, חולצות לבנות מכופתרות וז'קטים כהים המרמזים על נטייה לאפיל גברי – הפכה לסמל יופי אנדרוגיני של התקופה.

בשנת 1985 יצא הסרט "זיכרונות מאפריקה", שלווה בסטיילינג מופתי המשמש השראה למעצבי האופנה עד היום. התלבושות של סטריפ שילבו מראה עירוני מחויט בסגנון תקופת מלחמת העולם הראשונה – שבה מתרחש הסרט – עם גווני אדמה בהירים בהשראת צבעי אפריקה. חליפות הספארי שלבשה סטריפ בסרט הורכבו מחצאיות ארוכות, חולצות מכופתרות, ז'קטים וכובעים – מראה שחוזר לאופנה בכל כמה עונות בווריאציה אחרת.

כמרגרט תאצ'ר ב''אשת הברזל''
כמרגרט תאצ'ר ב''אשת הברזל''

גם בשנים האחרונות, למרות שכבר אינה שחקנית צעירה וזוהרת, מצליחה סטריפ לייצר דמויות אופנתיות להפליא. בהופעתה כעורכת האופנה המרושעת מירנדה פריסטלי ב"השטן לובשת פראדה" (תפקיד שנוצר, כידוע, בהשראת עורכת ווג אנה ווינטור), נצבע שיערה של סטריפ באפור כסוף והיא הולבשה במיטב יצירותיהם של מעצבי העל. למרות שגם אז הודתה בראיונות כי עולם האופנה רחוק ממנה, סטריפ הצליחה לעצב דמות של אישה בוגרת שעדיין מצליחה להיראות ולהתלבש טוב יותר מכל נערה בת 20 ומשהו.

עכשיו, כשהיא סוגרת מעגל ומופיעה במראה טבעי על שער המגזין בעריכת אותה אנה ווינטור שסיפקה השראה לדמות האופנתית ביותר בקריירת המשחק שלה – סטריפ מוכיחה שלפעמים כדי להפוך לאייקון אופנה כל מה שצריך לעשות הוא לא להתאמץ יותר מדי.