>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק

פניה של רומא עתידים להשתנות בחודשים הקרובים, בעקבות פרויקט חדש לשיפוץ רחובות העיר. השבוע הודיע ראש העיר ג'יאני אלמאנו כי מדרכות העיר העתיקה, המורכבות מאבנים צפופות בגדלים שונים שנשארו מהתקופה בה שימשו עגלות וסוסים, יעברו שיפוץ ויותקנו בהן אבנים חדשות ללא רווחים. בחלק מהרחובות גם יונח אספלט שטוח ומוחלק, הבטוח יותר להליכה. למרות הקולות הביקורתיים שטענו לפגיעה ברוחה של רומא, יש מי שמברכים – ובעיקר מברכות – על המהלך: נשים על עקבים גבוהים.

אופנת רחוב, 1948. עקבים, מאז ולתמיד (צילום: gettyimages)
אופנת רחוב, 1948. עקבים, מאז ולתמיד (צילום: gettyimages)

כראש עיר קשוב, אלמאנו נהיה מודע לאחרונה לבעיותיהן של נשות העיר, אשר נתקעו עם עקבי הנעליים, בעיקר סטילטו, בין חריצי המדרכות. כתוצאה מכך, נפגעו פעמים רבות הנעליים עצמן. ולא מדובר כאן על אזורים נידחים של העיר, אלא על רחובות שופינג מרכזיים כמו ויה די קונדוטי ו-ויה דל קורסו, בהם ממוקמות חנויות הדגל של גוצ'י, דולצ'ה וגבאנה, ברברי, דיזל, נייקי ואחרים.

הנעליים של קייטי פרי. מזל שיש שטיח אדום (צילום: gettyimages)
הנעליים של קייטי פרי. מזל שיש שטיח אדום (צילום: gettyimages)

היוזמה האופנתית של אלמאנו נתנה השראה ללא מעט חובבי אופנה עירוניים ברחבי העולם. אתר האינטרנט האפינגטון פוסט כבר קרא לשיפוץ של הרחובות הצרים של הסוהו בניו יורק, הסובלים מאותה בעיה בדיוק.

בכניסה לשבוע האופנה בפריז. לפסוע בין החריצים (צילום: gettyimages)
בכניסה לשבוע האופנה בפריז. לפסוע בין החריצים (צילום: gettyimages)

גם בישראל יש מי שהיו שמחים לשלוח את ראש עיריית תל אביב רון חולדאי ואת ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, לנסות להדס בנעלי עקב על המדרכות העקומות של שתי הערים. במקרים מסוימים, זה יכול להסתיים גם בנקע. "היה לי מאוד קשה לעבור את שבוע האופנה", אומרת צלמת האופנה והעיתונאית תמר קרוון על הבחירה למקם את שבוע האופנה תל אביב במתחם התחנה מרוצף האבנים. "במקרים רבים זה היה מבצע צבאי לצעוד על הריצוף בין הכניסה לאוהל התצוגות". קרוון, אישה שלא נפרדת מהעקבים, סיפרה בעבר כי היא שומרת את נעלי הפראדה שלה בעיקר לצעידה בבית – שם הכי בטוח לעלות על עקבים של 12 סנטימטרים בלי לגרום לעצמך, ובעיקר להן, נזק.

תמר קרוון בשבוע האופנה תל אביב. ''זה היה מבצע צבאי'' (צילום: ערן סלם)
תמר קרוון בשבוע האופנה תל אביב. ''זה היה מבצע צבאי'' (צילום: ערן סלם)

גם אשת יחסי הציבור תמר רובין ממשרדה של אלה איתן מספרת שהיא נתקלת בבעיות רבות כשהיא עולה על עקבים. "כשאני מודדת נעלי עקב בחנות, הצעידה בהן חלקה", אומרת רובין. "אבל מה שנראה בטוח וקל בפנים, הופך לבלתי אפשרי בצעידה הראשונה ברחוב. הסיבה היא המדרכות הרעועות של העיר, ויש גם מדרכות עם חריצים שהן ממש סיוט. שלא לדבר על המדרגות בכיכר דיזנגוף. וכמובן על נמל תל אביב, שאינו סימפטי לנשים על עקבים. דק העץ הוא נוראי. לצערי, כשיש אירועים בנמל אני נאלצת לנעול נעליים שטוחות, כי אני יודעת שאסבול עם עקבים. זה מצער אותי, כי אני גם נמוכה וגם אוהבת נעלי עקב".

אופנת רחוב בניו יורק. קוראים לשיפוץ (צילום: gettyimages)
אופנת רחוב בניו יורק. קוראים לשיפוץ (צילום: gettyimages)

ומה עם מתחם התחנה?

"מתחם התחנה סימפטי יותר, אבל קשה מאוד ללכת עם עקבים בעיר הזאת, אלא אם את כבר מאומנת היטב".

מישל פייפר לא מפחדת מגבהים (צילום: gettyimages)
מישל פייפר לא מפחדת מגבהים (צילום: gettyimages)

ומה אומרים בעיריית ירושלים? "אנחנו בשיפוצים נרחבים בעיר, ורק עכשיו סיימנו לשפץ מדרכות ברחוב יפו בעיר במחיר של 600 שקל למטר", מתגאה יוסי גוטסמן, דובר עיריית ירושלים. "לשמחתנו, לא קיבלנו תלונות מנשים על עקבים".

מירי  מסיקה בשבוע האופנה תל אביב. עדיין לא התקבלו תלונות בעירייה (צילום: ערן סלם)
מירי מסיקה בשבוע האופנה תל אביב. עדיין לא התקבלו תלונות בעירייה (צילום: ערן סלם)

ומה מצפה לפאשניסטיות של תל אביב? גידי שמרלינג, דובר עיריית תל אביב, האמון גם על השטחים הציבוריים במתחם התחנה, אומר בתגובה: "אנחנו פועלים רבות על שיפוץ המדרכות בתל אביב. עד היום לא הגיעו אלינו תלונות בנושא".