>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק

בבית טפר, הבניין האפרורי בין תל אביב לחולון שהפך בשנים האחרונות למקדש מעצבים וחנויות העודפים שלהם, נולד לפני מספר חודשים מיזם אופנה חדש, המספק שירותים טכניים ומנהלתיים למעצבים, במטרה לפנות אותם לעיצוב בלבד. המוצרים של המיזם נמכרים כאן, בסטודיו ובחנות עודפים, וב-70 נקודות מכירה נוספות, חלקן בקונסיגנציה.

הסטודיו החדש, הכולל מחלקת תדמיתנות, שיווק וניהול, נראה כמו חלומו הרטוב של מעצב אופנה מתחיל: קניית בדים, שירותי גזרנות, תפירה ואפילו שיווק מנוהלים על ידי החברה. "הייתי מותג עצמאי במשך שמונה שנים ורציתי לגדול", מספרת אופירה אזרד, שמעצבת תחת שם המותג "אופירה" והקימה את המיזם יחד עם היזם אמיל בלומר.

אזרד, שחיה בשנים האחרונות על קו ישראל-נורבגיה, רצתה להתרחב, אבל לא לבד. "אני מאוד מעריכה את העיצוב הישראלי, ואת המעצבים הישראלים. אני חושבת שאנחנו אולי הטובים בעולם ואני לא מתביישת להגיד. יחד עם זאת, יש בעיה בתעשייה הזו, ורציתי להקים חלל גדול שיאגד את כל המעצבים יחדיו. כולם כולל כולם.

אופנה אורבנית. ''אנחנו מעבירים כל פריט במבחן הכדאיות'' (צילום: דדי אליאס )
אופנה אורבנית. ''אנחנו מעבירים כל פריט במבחן הכדאיות'' (צילום: דדי אליאס )

"בארץ אין לתעשייה אמא ואבא, הכול פרוץ, וכל אחד עושה מה שהוא רוצה, כולל לפגוע אחד בשני. חברות קטנות פוגעות בגדולות, פוגעות במעצבים – ולהיפך. זאת תעשייה חסרת חוקים וקריטריונים. חנויות נפתחות על ימין ועל שמאל וקוראות לעצמן 'חנויות מעצבים'. לקחתי תחת קורת הגג שלי את מי שבאמת מעצב, את מי שרוצה ואת מי שיש לו את הקריטריונים המתאימים להיקרא 'מעצב'".

כרגע פועלים תחת מטריית "א. בריבוע אופנה אורבנית בע"מ" שני מעצבים בלבד, אזרד ומתי ממן. אזרד מעצבת לנשים בהשראת אופנת רחוב ובמראה שכבות ושילוב ניגודים, וממן, המצטרף הטרי, בוגר FIT, מעצב קולקציות יומיומיות לנשים עובדות שמחפשות נוחות ומראה מעודכן. "הם מייצרים סגנון שלא מתחרה אחד בשני, אלא משלים", מסביר קובי פורר, מנכ"ל החברה. "מכיוון שהמטרה היא לספק מגוון מוצרים, שיוצרים סיפור שלם, אנחנו לא שוללים את האפשרות להכניס בעתיד עוד מוצרים מלבד אופנה, כמו תכשיטים או נעליים".

"המעצב הופך שותף להצלחת המוצרים שהוא מייצר", מסביר פורר. "אנחנו מתאימים לכל מעצב שיטת תגמול שמתאימה לו, בין אם זה תלוש שכר או חשבונית. ככל שעולות המכירות, כך עולה גם התגמול – לא רק בגלל התגמול, אלא גם שהאחוזים שמועברים לו מהמכירות עולים".

עליונית של מתי ממן, 259 שקל (צילום: דדי אליאס )
עליונית של מתי ממן, 259 שקל (צילום: דדי אליאס )

אז איך זה עובד? המעצבים ניצבים בפני קריטריונים נוקשים, וצריכים להוכיח שיש להם מקום בשוק, קהל לקוחות וסגנון ייחודי. בתמורה הם פועלים תחת המותג האישי שלהם – ומעצבים עבורו בלבד. אזרד, שמשמשת גם כמעצבת הראשית של המיזם, מתווה את ההתאמה של המעצבים החדשים למיזם ומנחה את הקונספט שלהם.

כל דגם נבחן בנפרד, מבחינת עלותו לייצור וללקוח. "אם מגיעים למסקנה שהעלות לא מצדיקה את הייצור, אנחנו גונזים את הפריט או מחזירים אותו למעצב לשכלול ולשיפור", אומר פורר. "למעשה אנחנו מעבירים כל פריט במבחן הכדאיות".

כאן, כמובן, מתעוררת הבעיה הראשונה. המיזם, שנשמע כמו חממה נעימה שמשחררת את המעצבים מטרדות היום יום, מציב את המעצבים במקום בעייתי בהיררכיה של החברה. מה קורה לעצמאותו של מעצב שחברה חיצונית קובעת את התנהלותו?

"לדעתנו אין תחושה של איבוד עצמאות, נהפוך הוא", טוען פורר. "מעצב יכול לעתים להיסחף ולהתאהב בדגם שעיצב, וזה בסדר גמור. אבל כאן בא בדיוק תפקידה של החברה להשלים למעצב את הצדדים שהוא פחות מודע להם, והם הצדדים הכלכליים ודרך ההתנהלות. אנחנו מלמדים את המעצב להתחשב בפן הכלכלי של העשייה שלו, להבין את המשמעויות של ההחלטות שלו. בכל מקרה, הדברים נעשים בשיתוף פעולה ולא בכפייה".

מתי ממן. ''הרגשתי שזה באמת מוריד נטל'' (צילום: שגיב שרביט )
מתי ממן. ''הרגשתי שזה באמת מוריד נטל'' (צילום: שגיב שרביט )

מה יקרה עם מעצב שעוזב? הוא יקבל את שם המותג שלו בחזרה?

"מעצב שבוחר לסיים את ההתקשרות שלו עם החברה לא יוכל להשתמש בשם המותג שלו לתקופה של כשנה עד שנתיים. בכל מקרה, הדגמים שאותם ייצר בתקופת ההתקשרות שלו עם החברה הם רכוש החברה, והיא רשאית להמשיך לייצר ולמכור אותם".

זה לא נשמע הוגן.

"החברה משקיעה משאבים רבים בקידום המעצב והמותג שתחתיו הוא פועל. עם זאת, המעצב יוכל להמשיך ולעסוק בתחום העיצוב, תחת שם מותג אחר ושונה לחלוטין".

למרות ההבטים הבעייתיים, ממן שמח להצטרף. "עיקר פועלי הוא בחו"ל", מסביר המעצב הצעיר. "השוק הישראלי מאוד בעייתי, החנויות, מוסר התשלומים ועוד. לפני בערך שנה התחלתי לחשוב שאולי אעצור את השיווק בארץ, ואז נפגשתי עם אופירה והיא סיפרה לי על הרעיון. הרגשתי שזה באמת מוריד נטל".

טוניקה של אופירה אזרד, 289 שקל (צילום: דדי אליאס )
טוניקה של אופירה אזרד, 289 שקל (צילום: דדי אליאס )

מעצבים נוספים ששאלנו אם ירצו להצטרף לחברה, הביעו חששות בכל הנוגע לנראות שלהם כלפי קהלי היעד, בסוגיות כמו צילומי קטלוג, מודעות פרסום ויחסי ציבור. פורר מבקש להרגיע: "המעצב שותף מלא לכל נושאי התדמית, בשיתוף אנשי החברה. החשיפה במדיות השונות מתנהלת אך ורק דרך 'אופנה אורבנית', כשהדגש הוא על חשיפת המותג".

פורר מאמין שבמהלך השנה תגיע החברה למחזור מכירות מרשים של 6-7 מיליון שקלים, אבל טוען שלא מדובר רק בכסף: "אם הכל יילך כמתוכנן, אולי נהפוך גם לכר כניסה למעצבים צעירים, כך שיהיה להם ממי ללמוד".