>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק

ב-21 בספטמבר 2011 פרסמה חברת הוגו בוס התנצלות רשמית על התנהלותה של החברה בעת השלטון הנאצי ומלחמת העולם השנייה. ההתנצלות פורסמה לאחר צאתו לאור של הספר החדש, "הוגו בוס, 1924-1945: מפעל לייצור בגדים בתקופת הרפובליקה של ויימאר והרייך השלישי", אשר נכתב בהזמנת המותג על ידי ההיסטוריון הכלכלי רומן קוסטר. בספר נטען כי יחסי בית האופנה עם הנאצים היו הדוקים הרבה יותר ממה שטען בוס בעבר. החברה לא רק סיפקה מדים לאנשי האס-אס, אלא גם ניצלה עובדי כפייה פולנים וצרפתים בתנאים קשים. "אנו מצטערים צער עמוק על כל אלה שסבלו פגיעות או קשיים בבית החרושת שנוהל על ידי הוגו פרדיננד בוס בתקופת השלטון הנציונל-סוציאליסטי", נכתב בהודעה שפרסם פיליפ וולף, הממונה על יחסי הציבור בחברה. "איננו רוצים ומעולם לא רצינו להסתיר דבר. להפך, אנחנו רוצים לשפוך אור על העבר".

שבועיים קודם לכן, בתחילת ספטמבר, נפתחה בכיכר המדינה בתל אביב חנות ראשונה להוגו בוס בישראל בשקט תקשורתי וללא יחסי ציבור. האם ישנו קשר בין פרסום ההתנצלות לדממה שאפפה את השקת החנות הישראלית הראשונה של המותג? לא בטוח. כך או כך, 66 שנה מאז סיום מלחמת העולם השנייה, במותג הוגו בוס מרגישים בטוחים מספיק להשפיל ראש ולהודות בפה מלא בפעילותם הפושעת במהלך מלחמת העולם השנייה.

החנות החדשה שייכת לקבוצת ונדום, המשווקת את פריטי החברה מזה 21 שנה. תחילה שיווקה ונדום את פריטי הגברים, ובחמש השנים האחרונות צורף גם קו הנשים של בוס, שהושק ברחבי העולם רק בשנת 2000, וגדל בהצלחה מעונה לעונה. איתן פולק, מנכ"ל משותף של רשת ונדום, מספר כי הבחירה לפתוח חנות ראשונה למותג היא חלק מתהליך בינלאומי שעובר על הוגו בוס. "למותג 1,500 חנויות ברחבי העולם, 500 מתוכן בבעלותו", הוא מסביר. "רצינו לפתוח חנות כבר ב-2007, אבל בגלל המשבר הכלכלי המתנו עד עכשיו".

שתי הקומות בחנות מספקות טעימה מתוך קו הנשים והגברים Boss Black - הקו הראשון והיוקרתי של החברה. בקומת הכניסה מוצגת קולקציית בגדי הנשים, לצד מבחר מפריטי הקז'ואל לגברים, שמקבלים ביטוי נרחב גם בקומה השנייה. טווח המידות הנדיב מציע לנשים פריטים ממידה 34 ועד מידה 44, תוך התמקדות בחליפות מכנסיים, ז'קטים ואוסף שמלות רחב, המתאימים לקשת רחבה של פעילויות: מפגישת עסקים ועד לארוחת ערב.

מתוך ההיצע הרחב בלטה שמלת עור שחורה ללא שרוולים, שחלקה התחתון משלב בד אורגנזה בגזרת פליסה, וחלקה העליון מורכב מגזירי עור קטנים היוצרים מראה של מעוינים. בכלל, שילובי עור בולטים בקולקציה לנשים, כמו כיסים שחורים על מעיל צמר וקשמיר בצבע כחול כהה, או כליבית בחלקה העליון של שמלת מקסי מרהיבה מג'רסי בגזרה א-סימטרית.

בחנות נמכרים גם מעילי פרווה, ביניהם כאלה העשויים פרוות שפן, שנצבעה עד לקבלת גוון המזכיר הדפס מנומר. האם מיכל פולק, מבעלי רשת ונדום ואחותו של איתן, חוששת מפעילי זכויות בעלי החיים שרק לפני כשבועיים הביאו להסרת פריטים עשויים פרווה ממדפי הבוטיק החדש של ניקול ראידמן? "כלל לא", היא עונה בהחלטיות. "אני מוכרת פרווה בוונדום כבר 21 שנה. אני חושבת שאל ניקול נטפלו כי היא מפורסמת. יש לי מספיק לקוחות שמבקשות פרווה, בעיקר קהל רוסי".

אולם בשעה שבקו הנשים מצליחים בבוס להפגין תעוזה, עדכניות אופנתית והקפדה על איכות חומרים גבוהה, קו הגברים מדשדש מאחור. אחת הסיבות לכך היא הקניינות השמרנית של בוס בישראל, הפונה לגבר סטרייטי מאוד - מבחינה תרבותית, לא מינית. גם כאשר מצביעה קרן סירני, מנהלת חטיבת הגברים ברשת, על מקטורנים צרים המתאימים לגבר צעיר, אלו נבלעים לצד חליפות עסקים מגושמות, או על כאלה הממותגות בפיה כחליפות חתנים. בחנויות הוגו בוס בעולם - בעיקר בגרמניה ובצרפת - שומר המותג על רלוונטיות על ידי מיזוג בין הקווים ולא על ידי הפרדתם לקבוצות, כפי שקורה בחנות בישראל: קז'ואל בצד אחד, חליפות עסקים בצד שני.

הפנייה אל איש העסקים המקומי היא חשובה, וההיצע של המותג רחב, מגוון ואיכותי, ומגיע בטווח מידות נדיב (48-56). אולם התמקדות רק בו, או בבגדים משמימים בשפתם העיצובית, מצמצמת את מגוון הגברים שיכולים למצוא את עצמם בחנות. ולמרות זאת, קשה להתעלם ממספר פריטים מוצלחים בקולקציית הגברים, כמו סריג קרדיגן אפור, מעיל עור בגזרת אופנוענים עם צווארון פרווה נשלף, חולצת משבצות נאה בצבעי כחול ואדום עם פצ'ים במרפקים, או מעיל ארוך מניילון בדוגמת קווילט עם בטנת צמר מחממת. קניינות שמרנית פחות תבטיח לחנות הישראלית קהל אופנתי וצעיר יותר (בנפש, לא בגיל) של גברים, הצמאים לאופנה איכותית בישראל.

מחירים: שמלות, 5,990-1,490 שקל; חצאיות, 1,590-1,390שקל; מכנסיים, 3,690-1,390שקל; ז'קטים ומעילים, 5,490-2,290, חליפות, 4,690-3,690 שקל; סוודרים, 1,390-790 שקל; חולצות, 990-340 שקל.

השורה התחתונה

מדד האיכות: גבוה, גם ברמה המקומית וגם ברמה הבינלאומית.

מדד השיק: בינוני. אם אתם חובבים את הקו הקלאסי - הוגו בוס הוא גן העדן שלכם. כל היתר, ילכו כאן לאיבוד.

למי מתאים: לאנשי עסקים, נשים וגברים.

מידות: נשים, 34-44, גברים, 48-56.

כמה להוציא: תלוי במטרת הקנייה. עבור חליפה טובה תשלמו 4,000 שקל בממוצע, אבל תוכלו גם להסתפק בתיק קטן ב-690 שקל.