בחיים לא חשבתי שזה יקרה לי. בטח שלא בעוצמה הזאת. אחרי שאריאל נולד חוויתי חוויה ארוכה מדי של דיכאון וחרדה אחרי לידה. בכל פעם ששמעתי את קולות הילדים (בוכים או צוחקים) הייתי חוטפת התקף חרדה, מקיאה ונכנסת לדיכאון שגרם לי פשוט לכבות. הייתי שוכבת במשך ימים במיטה בלי לדבר, בלי לזוז, פשוט בוהה בחלל. תחושת חוסר האונים וחוסר הידיעה מתי התחושה הזאת, הפחד הזה, יעלמו, גרמו לי להתרחק יותר ויותר מהילדים, מבעלי ומהחיים בכלל. רוב התקופה ההיא מחוקה לי מהזיכרון, אולי מהדחקה ואולי כי לא קרה באמת שום דבר מבחינתי. שכבתי במיטה וקמתי רק כדי להתפנות.

תשומת הלב של המשפחה שלי הביאה אותי לטיפול פסיכולוגי ומשם לכדורים שאני לוקחת עד היום. וטוב שכך. חוץ מהטיפולים הקונבנציונלים, החלטתי שאני צריכה לטפל בחרדה שלי מהזמן שלי לבד עם הילדים. כשהייתי חושבת על אחר הצהריים שאני צריכה להעביר עם הילדים, הייתי מרגישה כאילו הקירות לוחצים עלי. לא ידעתי איך אני אמורה להעביר את הזמן איתם בלי שכל דבר סביבנו יתפרק לגורמים (כולל אני)". החלטתי לעשות שינוי ולהתמודד עם הפחד והתחלתי ליצור לי ולילדיי פעילויות מעשירות משותפות. הפעילויות הללו גם היוו אתגר עבורי וגם העשירו את הילדים. ומה שיצא מהן זה בלוג מצולם שמנסה לחפש בכל פוסט משהו קסום לעשות עם הילדים, שגם יתרום להתפתחות הבריאה שלהם. הנה כמה רעיונות לדברים שגם אתם יכולים לעשות עם ילדיכם בבית בימי החורף הקרירים.

פעילות 1: מורחים עלים

החומרים הדרושים:

  • פלסטלינה בצבעי סתיו (צהוב, ירוק, חום, אדום וכתום).
  • דפים עם ציורי עלים (אפשר להדפיס או לצייר).

מה עושים?

מחלקים את הדפים עם העלים לילדים ומנחים אותם "לצבוע" את העלים בעזרת הפלסטלינה. איך? צריך למרוח את הפלסטלינה ממרכז העלה ועד הגבולות שלו.

איך העשרנו את הילדים בפעילות הזאת?

הפעילות של מריחת הפלסטלינה מאוד מפתחת את המוטוריקה העדינה ועוזרת לילד לפתח את הסבלנות והריכוז שלו (על מנת לקבל את התוצאה הרצויה).

מוטוריקה עדינה וסבלנות (צילום: יפעת שריפי)
מוטוריקה עדינה וסבלנות (צילום: יפעת שריפי)

פעילות 2: קצף באמבטיה

החומרים הדרושים:

  • קצף גילוח (הכי זול שיש – מספיק טוב).

מה עושים?

מביאים את הילדים למקלחת (זה מתנהל ביתר קלות כשמראים לילדים את קצף הגילוח מראש);

נותנים לילדים כמות של קצף – אפשר לתוך היד, אפשר בכוס חד פעמית, אפשר ישירות על הקיר, איפה שבא לנו. ועכשיו? נותנים להם למרוח, להשפיץ, לצייר עם הקצף. בגלל שקל לנקות את הקצף עם קצת מים או עם נייר מגבת אין בעיה לתת לילדים להתפרע איתו.

איך העשרנו את הילדים בפעילות הזאת?

  • עבודה על המוטוריקה הגסה (עם מריחת הקצף בעיגולים ענקיים על הקיר).
  • עבודה על המוטוריקה העדינה (עם הניסיונות להרים גושי קצף).
  • פיתוח תקשורתי עם השיחה הקולחת שהילדים עורכים תוך כדי מריחת הקצף.

פעילות 3: מעגל של צבעים

החומרים הדרושים:

  • דפים צבעוניים / שמיניות בריסטול בכמה צבעים.

מה עושים?

מסדרים את הדפים (או שמיניות הבריסטול) במעגל של צבעים. מבקשים מכל ילד בתורו לרוץ ולמצוא ברחבי הבית צעצוע או כל חפץ אחר ששייך לצבע מסויים מהמעגל. הילד מתקשה למצוא? מותר לילדים האחרים לעזור.

איך העשרנו את הילדים בפעילות הזאת?

  • עבודה על המוטוריקה הגסה (עם הריצה תוך מציאת החפץ).
  • לילדים צעירים יותר - פיתוח שפתי (עם למידת הצבעים).
  • התפתחות חברתית (עם שיתוף הפעולה והעזרה למצוא את החפצים).

יפעת שריפי, נשואה ואם לשניים, בודקת תוכנה בחברת הייטק ומדריכת ליווי התפתחותי בהתהוות. מקימת אתר הורות בכוונה תחילה . מעבירה פעילויות לילדים, בניסיון לתמוך בהתפתחות החושית, מוטורית, קוגניטיבית, תקשורתית וחברתית שלהם.