שלום ולא להתראות קיץ 2014. ברוכה הבאה שיגרה. התגעגענו. שבוע נעים לכל ילדי ישראל שמתחילים את שנת הלימודים תשע"ה. שבוע נפלא להורים של מאות אלפי התלמידים הנוהרים לבתי הספר משני בתים. חלקם עושים זאת לראשונה השנה וזה אתגר לא קטן, כי מעבר לעובדה שכל תחילת שנה רצופה במפגשים חדשים, מרגשים, מלחיצים... לילדים הבאים משני בתים יש עוד כמה משימות לוגיסטיות לצלוח, המעמיסות עליהם. למשל, לזכור לאיזה בית אני הולך היום; לאן להזמין חברים; איפה נעלי ההתעמלות שלי - אצל אבא או אצל אמא? אז בין אם אתם גרושים טריים או גרושים עם וותק השולחים את ילדיהם לראשונה לבית הספר, קבלו כמה טיפים שיכולים לעזור למצב הנתון להיות הרבה יותר נוח:

מטרה משותפת

כמו כל התנהלות של "עסק" שמנוהל בשותפות, גם כאן הדרך לקצור הצלחה תלויה בשיתוף פעולה הרואה את הצמיחה יחד כמטרה. גם אם אתם לא מסתדרים ביניכם כזוג (הגיוני, הרי התגרשתם), אתם עדיין מתנהלים כשותפים. דאגו שהפוקוס יישאר על הילד שלכם.

הכינו להם לוח זמנים

כן, בדיוק כמו מערכת השעות. רשמו עליו את לוח הזמנים השבועי שלהם, הכולל אצל מי הם נמצאים, איזה חוגים יש להם, מה צריך להיות להם מוכן בתיק (בגד גוף, נעלי ספורט, ג'ודו'). הצמידו את הלוח למערכת השעות, שיהיה להם באופן קבוע בתיק. דאגו שיהיה להם ציוד נחוץ לשיעורי בית ולחוגים בכל בית, עד כמה שניתן.

קשר עם המורה

המורה היא חלק מצוות התמיכה שלכם בילד. שתפו אותה ואת והיועצת במצב המשפחתי. אם הילדים שלכם צעירים, עדכנו אותן גם בהסדרי המשמורת. בקשו מהמורה להיות ערה לשינויים במצב הרוח של הילד ובתפקודו הלימודי, כדי שתוכלו לסייע לו.

מי עוזר לי?

הפנו את הילדים ליועצת בית הספר ו/או המחנכת ככתובת לשיחה בכל פעם שירגישו צורך.

שני ההורים בעניינים

על פי חוק "הכשרות המשפטית והאפוטרופסות" מוסד חינוכי חייב לקיים קשר תקין עם שני ההורים ולעדכן את שניהם בנפרד על אסיפת הורים, אירועים, טיולים, תעודות וכו' (אלא במקרים בהם בית המשפט קבע אחרת). העניין הוא שבפועל זה לא תמיד קורה. הזכירו למורה בתחילת השנה שתעדכן אתכם בכל. דאגו שפרטי הקשר של שניכם יהיו רשומים בכל הטפסים. שמרו על קשר רציף עם המורה. חשוב שהילד ידע ששניכם מתעניינים בשיעורי הבית ובכל מה שקשור לבית הספר.

הקשר ביניכם

הדבר הנפלא ביותר יהיה אם תדברו ביניכם. אמתו את המידע בין שניכם והחליטו יחד איך לפעול במקרים של קושי ואיך להחליט במה מתמקדים כדי לעזור לו.

להיות נוכחים

הגיעו לאירועים ולאסיפות ההורים.

לדבר עלה הנושא

בקשו מהמורה לזמן התייחסות לנושא הגירושים באמצעות תכנים לימודיים החושפים בפניהם את מבני המשפחות השונות הקיימות היום: משולבות, גרושות, יחידניות, חד מיניות וכו'. בעיקר בגילאי היסודי, שם כמות המשפחות המסורתיות גבוהה עדיין לעומת התיכון. זהו צעד שיוריד מתחושת הבושה שמאפיינת הרבה ילדים הבאים מבתים שהוריהם התגרשו ויותר מזה, יסייע לכלל התלמידים בכיתה להכיר ולהבין הרכבים שונים של משפחות ולהתייחס בפתיחות וברגישות לחבריהם הבאים מבתים אלו.

שימרו על קשר עם הילד

דברו איתם. בררו איך הם מרגישים בבית הספר; האם הם מסתדרים עם המעברים; מה הם צריכים; מה יכול לעזור לדעתם? ובתוך כל השיחה הזו אל תשכחו לשאול מה כן עובד טוב, כי הטוב נמצא שם בזכות וחשוב לראות גם אותו.