ילדי תיכון עירוני י"ב גילו שיש בעיה. בכל פעם שילד שוכח את המחברת בבית, הוא כותב את החומר על דף ואחר כך נתקע עם חתיכת נייר שעלולה ללכת לאיבוד. מה עושים? החבורה החליטה להמציא את הסטיקי פייג' (stickypage), מחברת שעשויה מדפי מדבקות. פשוט רושמים את החומר על דף-מדבקה וכשחוזרים הביתה – מדביקים במחברת! זה אולי נשמע לכם כמו המצאה לא כזו חשובה, אבל ילדים שמגלים בעיה, חושבים, מתלבטים ומוצאים פתרון - יכולים לגמרי להיות ממציאי הווייז הבא.

כך מגדלים יזמים

הסטיקי פייג' הוא אחד המוצרים שהוצגו בתערוכה של ארגון "יזמים צעירים", שהוא חלק מארגון Junior Achievement Worldwide הבינלאומי, ארגון ללא מטרות רווח, המעודד בני נוער לחשיבה עצמאית ולעשיה כלכלית, במטרה לטפח יזמות עסקית בקרב המתבגרים.

בין המוצרים שהוצגו בתערוכה היו גם מכשיר בעזרתו ניתן לטעון טלפון נייד באמצעות סוללת אצבע רגילה; מדיח כלים זעיר לשיש צר במיוחד; חולצות ספורט מאירות לרכיבת לילה; תיקים ממכנסי ג'ינס ועוד.

"הבנה של מוצר או תהליך, מציאת דרכים חדשניות לפתרון בעיה, יצירת שיתופי פעולה, הנעת חברים בקבוצה וניהול זמן, אינם נחלתם של תלמידי מגמת המחשבים בלבד. העתיד טמון ביזמות, בפריצות דרך וחשיבה בלתי שגרתית, תוך כדי מחקר ושילוב תחומי ידע ואני מאמינה בכל לבי בהכנה של נוער לעתיד", קובעת אלה גליל, יו"ר הארגון.

"חדשנות של מוצרים נובעת בד"כ מצורך שקיים בציבור והילדים מבינים מה לקוח צריך, אפילו יותר מהר מהחברות עצמן", מספרת גליל. "מוצרים רבים שפיתחנו במסגרת התוכנית ע"י ילדים בחטיבת הביניים ובתיכון, נמכרו לחברות תעשייתיות ויוצרו בכל העולם. יכול להיות שדווקא בגלל שהם ילדים, הדמיון רב יותר ופורץ הרבה יותר את הגבולות של האנשים המבוגרים".

תיק מג'ינס ישן, נערים ונערות מבוטסואנה (צילום: שלמה שוהם)
תיק מג'ינס ישן, נערים ונערות מבוטסואנה (צילום: שלמה שוהם)

אחרי 16 שנים כיו"ר הארגון, אשר בכל שנה "מגדל" כ-200 קבוצות של סטארטאפיסטים קטנים, הסכימה גליל לתת כמה עצות להורים, שיכולות לעזור לכם לעודד יזמות כבר מגיל צעיר:

צעד ראשון: הצבת מטרות

למדו את ילדיכם כיצד להגדיר ולהשיג את המטרות שלהם. כשמגדירים מטרה וכותבים אותה – יש סיכוי של 80% יותר להשיג אותה. איך ניתן לעשות זאת? פשוט מאוד. בקשו מילדיכם לערוך רשימה ולדרג את המטרות שלהם ולאחר מכן לבחור מטרה אחת מביניהן, שצריכה להיות המוקד העיקרי שלהם. בשלב הבא, רשמו איתם את הצעדים הדרושים כדי להשיג מטרה זו ועודדו אותם להתחיל לפעול בצעדים קטנים להגשמתה.

צעד שני: למדו אותם להסתכל על הסביבה

ללימוד הילדים איך מחפשים הזדמנויות ולא פחות חשוב, איך לא מפספסים אותן ופועלים – יש תרומה ישירה לרמת ההצלחה שלהם בעתיד. איך מלמדים? ערכו עם הילדים "סיעור מוחות" ושתפו אותם בבעיות קטנות, כגון: כריכים רטובים בצהרים או לא להיות מסוגל להגיע לפריטים על מדף גבוה. למדו אותם להתמקד ביצירת פתרונות חיוביים, במקום להתמקד בבעיה עצמה.

צעד שלישי: תלו את הכישלונות בגאווה על המקרר

כולנו למדנו כבר מבית הספר היסודי שהכישלון הוא רע. בזירה היזמית, כישלון יכול להיות דבר נהדר, אם יש בו לקח חיובי שנלמד. באמצעות השגת המטרות שלהם ולמידה מטעויות, נקבל "מודל" של ילדים בטוחים בעצמם, שיודעים כיצד להתמודד גם בזמנים קשים. שיעור זה אינו פשוט. לא לילדים ובוודאי שלא להורים.

צעד רביעי: למדו אותם לתקשר נכון עם הסביבה

תקשורת יעילה משפרת את כל מערכות היחסים. אז נכון שהילדים שלנו הם אלופים בתקשורת בפייסבוק ובוואטסאפ, אבל עסקים מצליחים דורשים שאנשים באמת ידברו זה עם זה, כמו פעם, כמו בחיים האמיתיים. לימוד ילדיכם לתקשר עם הזולת בצורה יעילה, תספק להם את היתרון המנצח בעסקים ובמערכות היחסים האישיות שלהם.

אז מעבר לנימוס וכיבוד האחר, חשוב לתרגל גם רטוריקה, שמירה על קשר עין ובעת השימוש בטלפון - למדו את ילדיכם לדבר לאט יותר וברור. נסו גם להתכתב עם הילדים שלכם, אבל אל תאפשרו להם לקצר את המילים והביטויים על חשבון העברת המסר בשלמותו.

צעד חמישי: למדו את הילד לקחת את המנהיגות לידיים

ילדים לומדים בבית הספר ללכת עם הזרם ולציית לחוקים ולמוסכמות, בין אם הם מגיעים מהמערכת החינוכית ובין אם מדובר במוסכמות חברתיות. רוב מערכת הלימוד המסורתית בנויה על לימוד ושינון עובדות במקום יצירתיות ופיתוח. ביזמות, לא משנה מאיזה תחום, המפתח הוא החשיבה "מחוץ לקופסה", יצירת פתרונות ייחודיים ורתימת אחרים לסלול ביחד דרך חדשה. למדו את ילדיכם זאת בגיל צעיר ואם זה לא יהפוך אותם למנהיגים וחברי סיעה, אז ללא ספק זה יגרום ליותר הכנסות, הזדמנויות קידום במקומות עבודה וביטחון עצמי בחייהם.

איך ניתן לעשות את זה? תנו לילדים שלכם את ההזדמנות להתנסות ולהוביל, בין אם מדובר במסגרת פעילות חברתית מהנה כמו ספורט או מוסיקה (למשל, להקים להקה) או אפילו בחיק המשפחה בהזדמנויות שונות, כמו "נאומים קטנים" בימי הולדת וארוחות משפחתיות ולו רק כדי לתת להם ניסיון בדיבור בפני קהל או בפני משקיעים פוטנציאליים.

לווה דרינג - משקה בריאות, אוסטריה (צילום: שלמה שוהם)
לווה דרינג - משקה בריאות, אוסטריה (צילום: שלמה שוהם)