"אין שום סיכוי שהוא יסכים להתחפש", אמרה דינה לבן זוגה. "אתה יודע כמה קשה לו ללבוש ג'ינס פשוט. מה יקרה כשננסה להלביש לו חליפה?" פורים מתקרב ודינה כבר רואה בדמיונה איך כל הילדים כובשים את הרחבה בתחפושות מעוררות השראה. רובם הרי כבר מחכים ומצפים, מודדים את התחפושת בכל יום ואפילו סופרים את הימים. אבל הבן שלה שונה. לא כל הילדים רוצים להתחפש. יש ילדים שיירתעו ויבכו בכל פעם שינסו להלביש להם (ואפילו לקרב אליהם) את התחפושת. בעצם, כל ניסיון לשכנע אותם ללבוש תחפושת, עלול להביא דווקא להחרפה של הבכי ולתסכול גדול יותר.

גירוי שמכניס אותם למצוקה

יכולות להיות סיבות שונות להתנגדות להתחפש, אבל בהרבה מאוד מהמקרים הללו, מדובר בליקוי בוויסות החושי. וויסות חושי הוא תהליך המתרחש במערכת העצבים ובמוח וכולל קליטה ועיבוד של גירויים מהסביבה באמצעות החושים שלנו: ראייה, שמיעה, ריח, טעם, מגע.

הוא נותן לנו גם מידע על שיווי משקל ותנועה. אצל חלק מהילדים תהליך זה משתבש ויש להם סף גירוי נמוך (כלומר, הגירויים נחווים כחזקים יותר) או סף גירוי גבוה (הגירויים מורגשים בצורה מוחלשת).

כשמדובר בחג פורים, לצד משלוח המנות, השמחה והצהלה, עבור ילדים אלה מדובר בקושי להתמודד עם חוויה לא נעימה מבחינת תחושת המגע. מאוד יכול להיות שהם יחוו קושי במגע עם בד פרווה או בד מבריק או יחוו קושי במגע עם אביזרים שונים שיש להניח על הראש או על הפנים, כמו מסיכה, כובע, מחושים, נעליים או וסט. גירויים אלה נתפסים אצל הילד כדבר נוראי ומיד הם יחוו מצוקה ויתנגדו בתוקף לבוא במגע עם אותם גירויים.

רק תסכים להתחפש

בשלב זה, כאשר הילד מביע התנגדות, הרבה מאוד הורים, מתוך רצון לעזור לילד ולהעניק לו את החוויה השמחה של חג פורים, ינסו לשכנע את הילד ללבוש את התחפושת בכל דרך אפשרית. כך גם דינה, ניסתה לשכנע את הבן שלה בכל דרך אפשרית, הראתה לו את אלבום התמונות של השנה שעברה, ניסתה להסביר לו מה עושים החברים או האחים שלו ואפילו הציעה לו משהו בתמורה, הכל כדי שיסכים ללבוש את התחפושת ויהיה כמו כולם. העניין הוא שברוב המקרים, ככל שנשכנע אותו יותר בכל פעם כשיניד את ראשו ויסמן שהוא לא רוצה, כך נעמיק את הקושי של הילד ונעודד את ההתנגדות. הדרך לעשות את זה נכון מתחילה כבר בשלב בחירת התחפושת, בצורה הדרגתית ובמנות קטנות.

בחרו תחפושת מתאימה

חשוב שנכיר את הילד שלנו ונבין ממה הוא נמנע ובעזרת הידע הזה נחפש לו תחפושת מתאימה. למשל, אם הילד לא אוהב ללבוש בדים מסוימים אז נחפש תחפושת על פי מרכיביה ולא על פי התוכן שלה. כמו כן, אם אנו יודעים שלילד יש קושי לשים משהו על הראש, נחפש תחפושת שאינה מצריכה כובע או כזו שיש בה מינימום אביזרים.

בחרו תחפושת מעולם התוכן שלו

רוצים שתהיה לו מוטיבציה להתחפש למרות הקושי? נסו לקלוע לטעמו האישי של הילד. למשל, אם הוא אוהב עולם תוכן מסוים, חפשו תחפושת הקרובה לעולם התוכן של הילד, כדי לתת לו מוטיבציה לנסות בכל זאת להיחשף לתחפושת.

הכירו לו את התחפושת בהדרגתיות

לאחר שמצאנו את התחפושת המתאימה, חשוב שנעשה לילד היכרות אינטנסיבית עם התחפושת כשבוע עד שבוע וחצי לפני היום בו הילדים מתחפשים, בתרגול הדרגתי של חשיפה. למה הכוונה בחשיפה? בכל תרגול נקרב את התחפושת אל הילד יותר ויותר עד למצב שהצלחנו להלביש את כל התחפושת.

תחילה הילד רק יראה את התחפושת בתוך השקית. לאחר מכן נראה לו את התחפושת מחוץ לשקית. בשלב השלישי הילד רק ייגע בתחפושת. בשלב הרביעי רק נפתח כפתור וכו'.

עודדו אותו

בכל שלב בתרגול חשוב לתת לילד פרס מעודד כשהוא הצליח במשימה שהגדרנו לו. אם השלב של מגע בתחפושת עבר ללא התנגדות, אז נעשה עם הילד "חגיגה" ונרים אותו על כיסא מיוחד, לדוגמא.

למעשה, אנו מעודדים אותו להתגבר על הקשיים שלו בצורה רגועה וללא התנגדות, על ידי כך שאנו מציגים לו את התחפושת המהווה קושי, אולם במנות קטנות.

רחל צור המברה, היא מוסמכת בניתוח וטיפול התנהגותי BCBA.

עוד על התפתחות , חינוך, הריון והורות בפורטל המשפחה הישראלי .

הכירו לה את התחפושת בהדרגה, שלב שלב (צילום: shutterstock)
הכירו לה את התחפושת בהדרגה, שלב שלב (צילום: shutterstock)