איך הייתם מרגישים אם הייתם מגלים כי הסלקל או מושב הבטיחות שרכשתם במיטב כספכם אינו מגן כראוי על ילדכם היקר? אתם וודאי חושבים שמילים אלו אינן נוגעות לכם, שהרי בדקתם והשוואתם את המוצר, התייעצתם, קיבלתם המלצות ואולי אף מצאתם מבחני ריסוק מחמיאים עבורו באינטרנט.

צר לי לנער אתכם משלוות הנפש, אבל הסבירות שהמושב שלכם (כן, גם שלכם), אינו יעיל כמוצר בטיחות היא כ-80%.

בבדיקות מדגמיות הנערכות באירופה ובארה"ב למעלה מ-3 מושבים מתוך 4 יכשלו לפעול לטובת המטרה שלמענה הם נרכשו - הגנה על גופם וחייהם של ילדכם.

לא, אין צורך להחזיר את המוצר לחנות, הפעם האצבע מצביעה עליכם ההורים:

  • האם אתם יכולים להצהיר שקראתם את חוברת המשתמש של מושב הבטיחות.
  • האם טרחתם לעיין בספר הרכב בפרק הנוגע למושבי בטיחות להנחיות?
  • האם פעלתם על פי כל ההנחיות בשני מקורות אלו לגבי עיגון ורתימה?
  • האם האדם שהתקין עבורכם את המושב בחנות הוסמך לעשות כן?
  • הידעתם כי ארגון "בטרם" מעמיד לרשותכם מומחים להתקנת מושבי בטיחות?

לעונים על אחת השאלות או יותר בשלילה, המשך הקריאה ויישום ההמלצות עשוי להיות צעד משמעותי ביותר לטובת ילדיהם.

מה עושים היצרנים?

חגורות הבטיחות ברכב, שנולדו עשרות שנים לפני המצאת מושבי הבטיחות, נועדו לרתום מבוגר ולא התקן ריסון, והמוצרים הותאמו בצורה המיטבית למגבלה זו.

מעבר לכך קיימים סוגים רבים של חגורות בטיחות כמו ALR ו-ELR, עם או ללא חגורת כתף, אורכים ומיקומים שונים ברכב.

הבלבול רב וקיים קושי אמיתי ביצירת תאימות לשלל סוגי מושבי הבטיחות כך שבעת תאונה המושב לא יוטח לכל עבר.

הצורך ותלונות מצד הצרכנים הביא את היצרנים ליזום תכנון של עיגון ייעודי, כדי להשיג שלוש מטרות: התקן סטנדרטי לכל הרכבים, ביטול השימוש המבלבל בחגורות הבטיחות ושיפור ביצועי המושב מבחינה בטיחותית.

היוזמה שהחלה בראשית שנות ה-90 דרשה כעשור שנים כדי להגיע לכלל תקן מוסכם, אך לצערי, אף אחת משלושת המטרות לא הושגה במלואה גם 20 שנה מאוחר יותר.

באירופה הומצא ה-ISOFIX שקיים כבר ברכבים רבים מתחילת העשור הקודם, ויהפוך להיות חובה בכל דגמי כלי הרכב החדשים מנובמבר 2012, ועבור כל הרכבים שנתיים מאוחר יותר.

בארה"ב המצב טוב יותר, כאשר כל הרכבים ומושבי הבטיחות חייבים להיות מצוידים ב-LATCH (השם האמריקאי להתקן) מספטמבר 2002.

בישראל המאשרת ייבוא מושבי בטיחות העומדים בתקן האירופאי או האמריקאי בלבד, אפשר למצוא מוצרים משתי היבשות.

ISOFIX / LATCH או חגורות בטיחות - מה עדיף ?

המספרים מדברים בעד עצמם, במקום כ-70~80 מושבים מתוך 100 שאינם מותקנים נכון בחגורות בטיחות, המספר צנח ל-3 בלבד בשימוש ב-LATCH/ISOFIX.

ה-ISOFIX באירופה כולל בד"כ חיבורים קשיחים במושב הבטיחות לעיגון בעוד ב-LATCH האמריקאי, החיבורים נמצאים בקצה של חגורות שיש למתוח, נקודה שמצד אחד מכניסה שוב תלות בטיב המתיחה של המתקין, ומצד שני מאפשרת לא פעם התקנה במיקום הבטיחותי ביותר ברכב, מרכז המושב האחורי, מיקום שנעדר ISOFIX ברוב המוחלט של הרכבים.

חלק בלתי נפרד מה-LATCH הוא העוגן הנוסף, ה-Tether המעגן את גב המושב לרכב, כדי לצמצם את תנועת הגלגול קדימה של מושב הבטיחות, ב-ISOFIX האירופאי הפתרון היא רגלית היורדת מבסיס המושב לרצפת הרכב.

חשוב לדעת כי בעיגון נכון, דווקא חגורות הבטיחות מאפשרות קשירה איתנה יותר ועבור משקל גבוה יותר (ISOFIX הותאם במקור עד 18 ק"ג) מושבי בטיחות מסוימים מתריעים מלהשתמש ב-ISOFIX לעיגון המושב לפעוטות מעל משקל מסוים (למשל 22 ק"ג), למרות שאותו מושב יכול לרתום ילד במשקל גבוה יותר (30 ק"ג ויותר).

לסיכום

1. כדאי להעדיף מושבי בטיחות המצוידים ב-ISOFIX/LATCH רק בתנאי שרכבכם מצויד גם באותו התקן, הדבר ישפר דרמתית את הסיכוי לעיגון נכון ואפקטיבי.

2. קריאת חוברת המשתמש בעיון היא חלק הכרחי בשלב התקנה של המושב במכונית, כך גם קריאת הפרק הנוגע לכך בספר הרכב.

3. בישראל מומחים להתקנה של מושבי בטיחות, ארגון "בטרם" ישמח להפנות אתכם לאחד הקרוב לאזור מגוריכם להדרכה והתקנה מקצועית.

4. אם בחרתם שאדם זר (מוכר/משווק) ללא הכשרה רשמית יתקין לכם את המושב ברכב, אל תסמכו בצורה עיוורת על ניסיונו, קראו בחוברת להנחיות והקפידו לבדוק כי כולן יושמו.

5. אין להשתמש גם בעיגון ה-ISOFIX וגם בחגורות הבטיחות בו זמנית לעיגון המושב, טעות שכיחה, המנוגדת להנחיות היצרן, שעלולה לגרום לכשל.

רכשתם מוצר יקר למדי מתוך הכרה שמדובר במוצר החשוב ביותר לבטיחותו של ילדכם, אל תתעצלו כדי להבטיח שהמוצר אכן יצליח לשמור על האוצרות שלכם.